Jump to content

Prosjekt: "Princess 35"


ray

Recommended Posts

Hmmmm? 20 kg Bruce i hekken på min 14 tonns Fairline.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hallo. Har ett spørsmål til forumet. Jeg har tatt ut SB aksel pga vibrasjon i båten. Spente opp akslingen i en dreibenk i dag. Benken var for kort for akselen så vi spente den opp på midten og målte kast i begge ender. Enden mot girkassen kaster ca 7,5 tiendel. Proppel enden kaster ca 1,8 tiendel.

Spente så akslingen fortsatt fra midten men nå lagret vi også opp propell enden, fikk ikkenoen endringer i kast verdienen.

Er dette innen for "toleranse"? er det nok kast til å lage kraftig vibrasjon i båten?

Må også få legge til att med aksel oppspent er det ikke noe problem å dytte litt på akselen med handmakt og få utslag på mange mm på måle uret...

Link to post
Share on other sites

Jeg opprettet en tråd om dette temaet i høst, ta gjerne en titt på den hvis du vil https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/

 

Hva mener du med at du får utslag på flere millimeter når du dytter på akselen, mener du i dreiebenken? Har du måleuret midt på og dytter på akselen så den bøyer seg?

 

Hvis du har mer enn en tiendel kast i akselen ville jeg levert den inn til Sleipner for retting, de har spesialutstyr for akkurat det og fikser det i en fei. Hvis du vil kan du komme til meg å sjekke den i en akselrulle, har tilfeldigvis fått meg en slik etter at jeg fikk rettet min. Men husk at klemflensen og cutlesslageret spiller inn også. Jeg spente opp klemflensen min på dor og målte kastet i den før jeg dreide den :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sikkert ikke dumt.

 

Har du tenkt noe over mulig kast i klemflens? Disse klemflensene er ikke bare-bare for produsentene vet jeg, så når jeg skulle sjekke min la jeg litt jobb i å spenne opp flensen på en dor og klokke opp denne radielt før jeg klokket flensen aksielt og trakk konklusjonen om kast. Men hvis du har lest tråden jeg refererte til har du sikkert sett dette. Jeg bare understreker akkurat det så du ikke går på en smell og dreier flense skjev. Det er ikke bare å sette den i benken å dreie mao. Hvis du er maskineringskyndig vet du selvsagt dette, men i motsatt fall, og hvis du skal ha hjelp av en kompis eller noe så bør dere være obs på akkurat dette :smiley:

Link to post
Share on other sites

Anlegget til tette ringene var tæret opp, gikk tålig greit med den gamle talg pakningen. Men når je bytta til PTFE/G bare spyttet akslingen pakningen ut igjen, SB aksel begynte den også men la da en ring med talg pakning utenpå de 3 ringene med PTFE/G . Har hold i 2 sessonger.

Det er tæreskadenen sammen med kastet som gjør att jeg velger å bytte aksel i steden for å reparere den.

 

Hvorfor må du bytte din aksel da, tæring der også eller..

Link to post
Share on other sites

Hmm, pussig, jeg har kun tæring (spaltkorrosjon) i området under cutlesslageret. Ved tetningene har jeg ikke tæring, kun noe slitasje. Men det er kanskje fordi jeg har simmerringer med fettsmøring mens dere har talgpakninger med gland? Hvis det kun er fett der og ikke vann så blir det vel ikke tæring skulle en tro.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

hmm ikke skjedd mye her nei..

 

Båten har tassa å gått fint hele sommeren. Hadde endel røyk ved oppstart på slutten av sessongen så diesel pumpene blei plukket ut og levert til overhalling samt 5 til 8 % økning av dieselmengden samt øket maks turtallet ca 50 rpm til 3050.

Disse er nå montert tilbake i båten og bare tatt en prøveoppstart. Regner med att dyser også må tas, men det blir til våren og på sjøen i såfall.

 

Ellers så er fly plukket av, denne skal det utbedres noen sprekker og andre små skader. Blei noe rart på hengern. Men det gikk 16 mil hjem!

 

bilde

 

 

 

Ellers så er begge sofaer og sofa på styreposisjon trukket om. Alle sitteputer har fått nytt skum. Samt ny madrass i senga.

 

Gammelt trekk

bilde

 

Nytt trekk, fronter og armlener er ikke montert enda her.

bilde

 

Bratt lærekurve med ny innkjøpt symarskin i sommer. Morro med alt som er nytt/uprøvd!

Redigert av ray (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fint arbeid, Ray. Det løfter båten veldig å få trekt om putene. Forrige eier gjorde det samme på vår båt (P330). I kombinasjon med gardiner, puter etc blir de gamle prinsessene ansiktsløftet ganske så mye. Hos oss går det i puter og pledd med mønster av Union Jack for å være tro mot det britiske opphavet.

bilde

Eneste ulempen med det stoffet som er brukt i vår båt er at det falmer pga UV-strålingen. Dette til tross for at båten har trekk over rutene og persienner på de bakre sidevinduene. Man ser så vidt persiennene til venstre i bildet.

Kassa under førerposisjonen er også trekt i samme stoffet.

 

bilde

Vil samtidig få ønske godt nytt år til alle dere som like å stelle med litt eldre "prinsesser" :wink: . Flott med den inspirasjonen som ligger i de trådene som tar for seg oppgraderinger av disse klassikerne.

 

Mvh Patton

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer litt på hva som blir brukt av topcoat. Jeg har brukt å kjøpe 20L fra norpol med gelcoat, brukt voks i denne når jeg har trengt topcoat. Synes dette funker bra bortsett fra att selv med voks i så er det en klebrig hinne som er kjei å slipe ned. det går mye slipepapir pga kladder igjen.

Bruker self. hedre også. Finnes det noe som er mere som lakk? altså slipper å bruke voks. Fordel er att da kan det legges flere lag føre sliping.

 

Ønske å spare noen pusse timer iforbindelse med legging av ny topcoat på hele fly med targa.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...