Jump to content

Prosjekt: "Princess 35"


ray

Recommended Posts

For å lage antisklimønster er det greit å sprøyte toppcoat med sandblåsesprøyte fra Biltema Masker området med ønsket mønster,.Sand eller kuler drysses på våt coat,resten støvsuges når coaten er tørr.Så kan det coates eit strøk over mønsteret,så kan området som skal vere glatt pusses å poleres.Prøv å rubbe med fastcut fra 3M,det einaste som funker

Link to post
Share on other sites

Den matta har jeg aldri hørt om, men høres jo lettvint ut da. Hadde hvert noe å vurdere det.

 

Min plan/oppskrift:

Etter att plata er slett og fin, maskeres området som skal være antiskli inn. Legger så ett tynt lag gelcoat med rull.Kun for å lage heft til kulene

Drysser så kulene (pulveret) på, disse hefter da i det tynne bløte laget. Lar dette tørke en stund. Bruker så trykkluft, ikke noe særlig mere trykk en det du blåser med munnen. Blåser så det løse pulveret bort. Legger så et normalt tykt strøk over det hele til slutt. maskering fjærnes med topcoaten enda er klebrig. Polerer så opp området rundt antiskli feltene.

Om dette funker gjenstår å se :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har nå fått gjort litt igjen.

Etter att undersiden var tørr, har jeg sparklet på de kantenen på plattingen som skal ligge ann mot skroget.

 

20130204_195626l.jpg

Brukte langtrådet glassfibersparkel. Gikk over med raspa rett føre det var fullt herdet, Sparte mye pussing etter på.

 

Har så lagt 3 tykke strøkk gel/topcoat. Må ha mye å slipe på.

20130207_205249l.jpg

 

Etter tørk blåste jeg på svart matt, for å ha noe å slipe etter.

20130209_182949.jpg

Etter att dette er slipt, skal det på ett nytt strøk også kommer antiskli, Må også huske luka over stigen......

Redigert av ray (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal bli spennende å se sluttresultatet på dette, det virker som om du gjør en helproff jobb :yesnod:

 

Det eneste som er litt trist med dere P35 folk er at dere ikke har gått sammen om å lage en plugg og en form isteden for å lage hver deres plattform fra grunnen av. Det hadde sikkert vært flere som ville hatt en slik også!

Link to post
Share on other sites

Akkurat det har slått meg også. Jeg har ikke greie på det å lage platformer, men en form ville vel gjort jobben ganske enkel for å lage flere? Tipper man kan gjøre seg en del kroner ved å lage for andre? Det er jo mange p35'er som trenger bedre platformer.

Kk

Og P 45`er sitter og planlegger et vinter prosjekt med start til høsten på min. Men er veldig usikker om detter ligger litt høyt for en gammel man som meg. Har fått med en del gode tips fra de som har vært igjennom det her inne på forummet.

Link to post
Share on other sites

Takker for alle tilbakemeldinger, det hjelper på motivasjonen når pusseklossen skal dyttes frem og tilbake enda ett ti talls timer til..

 

Komondo/ kingkong: Tror jeg har nok med å lage en platting, om ikke det skulle lages form også. Også er det jo veldig lærerikt dette da.

Brukte noen timer på nettet føre oppstart, ligger jo det meste du trenger å vite der. Mange bra sider om støping/gelcoat legging på youtube.

 

Bergstad: Hva er dine planer for vinteren da, Ikke noe er umulig vetu.. det tar bare litt lengre tid

Link to post
Share on other sites

He. he ja har skjønt de tre T`ene. Planene er ny plattform fra grunnen av som dere har gjort. Teak eller syntetisk teak på fly, uteplassen bak og på plattform.

Har søkt mye på nett og funnet noen som lager etter mål.http://www.teakdecking.cn/index.html de lager også i ekte teak 6-12mm. men som de fleste vet så er det først rederinnen :pray: og lommeboken som bestemmer tempoet :worry: Ser for meg at uteplassen og fly blir førstepri..

Link to post
Share on other sites

Har søkt mye på nett og funnet noen som lager etter mål.http://www.teakdecking.cn/index.html de lager også i ekte teak 6-12mm. men som de fleste vet så er det først rederinnen :pray: og lommeboken som bestemmer tempoet :worry: Ser for meg at uteplassen og fly blir førstepri..

Sjekk www.teakdecking.co.uk og TonyMutton@wattsons.co.uk. Dette er leverandørene til Princess og Fairline, og de har maler også til tidlige modeller. Fikk akkurat tilbud på originalteak til fly på min båt til GBP 1446,-. Til lazaretten bak hos meg skulle de ha samme prisen dvs 1446,- Hos Nordic teak betalte jeg 28000,- Skal dog nevnes at fra NT er tykkelsen 12mm, mens Wattson opererer med 8mm

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Vært slapp her inne en stund nå pga sliping sliping og når det har vært litt ledig tid SLIPING!!

Men er vel mere eller mindre i mål på det punktet nå.

 

Jeg har ikke sparklet noe på forhand. bruker kun gelcoat

 

20130210_115351l.jpg

Våt sliper gelcoaten, bruker sort matt spray til kontrast

 

20130215_214327l.jpg

Første runde slipt ferdig. Har her sparklet ujevnheter med gelcoat sparkel

 

20130225_204831l.jpg

Andre runde nedslipt og fronten sprøytet før siste sliping. Første og andre runde er påført med kost/rull.

 

20130301_144903l.jpg

Endelig ferdig slipt. Har her montert luka, den må sitte på pass når jeg skal maskere inn for antiskli.

 

20130301_172427l.jpg

Maskert inn og lagt første strøket som skal være heftlag for kulene. Var ikke lett å maskere inn dette, da det som skal være synlig ligger under tapen. Blir spennende å se etter att tapen er fjernet.

 

20130301_172359l.jpg

Her er pulveret strødd på. Bruker rull når jeg legger gelcoaten, får litt struktur gratis da.

 

20130301_191310l.jpg

Når første strøket med pulver på var tørt, brukte jeg trykkluft og blåste vekk overskuddet. La så ett toppstrøk med voks, som var tynnet ut noe. Fjernet maskering mens gelcoat enda var bløt. Strekene på bilde er gråblyant,brukt for å legge maskeringen. vaskes bort når det er tørt.

 

Etter ett par dagers tørk var det polering av kanten rundt.

20130303_160331l.jpg

Har brukt one step compound og maskin med aggressiv pute. Våt slipte med 400 papir føre.

 

20130303_165726l.jpg

Maskert mot antiskli for å kunne bruke maskin der også. Luka tas seinere da det blei noen sprekker i toppcoaten etter att jeg mista den og den falt ca 1,5 meter og landet på hjørnet i murgulvet..... kløne .. ja !!

 

20130303_200104l.jpg

Nærbilde av antiskli.

 

Neste steg er montering av fenderlist, kommer...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...