benq Startet 1.Januar.2012 Del på Facebook Startet 1.Januar.2012 Da jeg endelig har bestemt meg for å kjøpe kartplotter til båten og har studert markedet veldig nøye,hva som er bra til mitt bruk, så kommer det en "svimling" og sier "hvorfor kjøper du ikke en Ipad og kartpakke?" Dermed er forvirringen total. Noen som har erfaring med en slik Ipad og kart? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Finnes egen lang tråd om dette her allerede. Søk på ipdad Jeg anser ikke ipad somet reelt alternativ, men som en god backup. Pratet med en kollega som var ute i storm i Oslofjorden for et par uker siden. Båten tok inn vann, elektronikken ombord sviktet. Ipaden funket ikke pga mye magnetisme ombord visstnok. Men de kom seg til havn og fikk båten på land. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Jeg bruker Ipad som kartplotter. Fungerte helt utmerket i hele fjordårets sesong. Men minuset er at Ipaden blir for varm og slår seg av hvis den står i sola, og vann er den heller ikke glad i. Så lenge jeg har papirkart og kompass å bakhånd, ser jeg ingen store betenkeligheter med å bruke padda som plotter. Hadde kun Ipad og papirkart på alle turer i sommer, og har vært fra Bergen til Gøteborg uten å oppleve annet enn positivt med den, til en hyggelig pris. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Har hørt fra proffesjonele at den fungerer utmerket og kart applikasjonene man kan laste ned er suverene, eneste som mangler er at apple kommer med noe vanntett og som tåler varme bedre så har de seriøse problemer med hht pris og kvalitet de som leverer kartplottere idag Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
windyén Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Ipad fungerer perfekt, som supplement.. Sitér dette innlegget Link to post
Hawthorn Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Jeg ville snudd problemstillingen til om du trives med en håndholdt gps? I såfall kommer du til himmelen med en Ipad. Mange av oss med seilbåt har som kjent plotteren stående nede under dekk, og seiler du shorthanded så er det mye styr å løpe opp og ned for å sjekke ting. Som sikkerhet i praksis; i forhold til nære grunner og skjær; så er den suveren fordi den er lynrask å zoome på, lett å oppdatere, og enkel i bruk. Men i forhold til "ekte" sikerhet, så er den lett å miste over bord, lett å knuse, og egentlig ikke til å stole på. Min erfaring er at selv om jeg har to plottere ombord, så er det Ipaden jeg faktisk bruker når det kommer til stykket. Så mitt råd er kjøp et gammelt vrak av en plotter og kombiner den med en Ipad. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Finnes egen lang tråd om dette her allerede. Søk på ipdad Jeg anser ikke ipad somet reelt alternativ, men som en god backup. Pratet med en kollega som var ute i storm i Oslofjorden for et par uker siden. Båten tok inn vann, elektronikken ombord sviktet. Ipaden funket ikke pga mye magnetisme ombord visstnok. Men de kom seg til havn og fikk båten på land. Om det er så mye magnetisme ombord at ikke en Ipad funker må det være noe alvorlig galt! Da kan umulig andre instrumenter funke heller. jeg hadde ihvertfal ikke villet oppholdt meg i en båt med så mye elektromagnetisk stråling at ikke Ipaden funka! Under normale forhold er nok ipad en fin erstatning for papirkart eller backup for rn fast gps/kartplotter. Uansett har man kompass og papirkart i en båt,om problemer skulle oppstå! Håper folk er såppas oppegående at dem kan ta ut en posisjon og ta ut en kurs m papirkart også. Jeg har lært navigasjon på MTB og vi hadde ikke kartplotter,bare en gps for å ta posisjoner. All hovednavigering foregikk med bestikk og papirkart Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bitteliten Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 (redigert) All navigering hos meg foregår på papirkart og plotter som hjelp. Stressnivået var nok høyt ombord hos de. Ipaden min funket i samme båt. Men da var motorrommet tett, det var ikke midt på natta og storm på utsida heller jeg forstod det slik at det var gpsen i padda som ikke funket ombord. Jeg ser for meg et par ipader som backup når vi skal på langtur. Greit også om strømmen ombord går Redigert 1.Januar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 1.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Jeg har både papirkart og GPS med tall ombord, så navigeringen er intet problem, men det hadde jo vært kjekt med en plotter. Hvor får man tak i kart til den typen instrument? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Kart til ipad ladtes ned fra app store. Søk på Navionics feks. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Har ikke plotter i min nåværende seilbåt men bruker laptop med cmap. Vurderer å suplere/erstatte den med en android-nettbrett etter gode erfaringer med navionics på min android-mobiltelefon. I cockpit bruker jeg vanligvis en liten handholdt GPS (som jeg bruker sammen med papirkart.) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bitteliten Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 (redigert) Deter stor forskjell på behov for navigasjonsutrustning mellom seilbåt og motorbåt er min erfaring. Farten gjør på en måte at tiden man har til rådighet blir en faktor å tenke på. Redigert 1.Januar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Som nevnt i den andre tråden om ipad her på forumet skal man være klar over at den fort kan bli for varm hvis den står direkte i sol. Brukte den på tur ifjor sommer og dette skjedde meg et par ganger, bortsett fra det er den grei som suplement til papirkart (som andre plottere ??!!) (når den blir for varm skrur den av og må ha noen minutter til avkjøling) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 Deter stor forskjell på behov for navigasjonsutrustning mellom seilbåt og motorbåt er min erfaring. Farten gjør på en måte at tiden man har til rådighet blir en faktor å tenke på. For meg er det motsatt, når jeg seiler kan jeg i mindre grad sette ut ruten på forhånd, og man har mye mer å tenke på underveis (i hvertfall når man seiler shorthanded). Så for meg er en god plotter mye viktigere enn papirkart ved skjærgårdsseilas. Jeg har derfor normalt to plottere i drift, og fra neste sesong skal jeg også bruke et nettbrett i tillegg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 (redigert) Jeg setter aldri ut ruter - har prøvd det - men avvikene blir så mange underveis at det er lite hensiktmessig. Jeg tenker mer på hvor langt frem man må se for å ha rimelig kontroll over farvannet foran. I 30 knop bruker man ikke mange minutter på en liten skjerm. På seilbåt har man faktisk bedre tid da farten for de aller fleste (ikke VO 70 ol) er lavere. Jeg skulle gjerne hatt større skjerm enn min 12" Redigert 2.Januar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 For ipad anbefaler jeg kartplotter applikasjonen iNavX. Først kjøper/laster du ned iNavX, deretter laster du ned/kjøper de Navionics kartene du ønsker gjennom iNavX. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 For ipad anbefaler jeg kartplotter applikasjonen iNavX. Hva er det som gjør denne bedre enn iSailor og Navionics? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Mulligan Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 INavX er en proffesjonel kartmaskin for Mac, MacENC, som er portet til iPhone/iPad platformen. Man bør også være klar over at Stedstjenester kun fungerer tilfredstillende mens det er 3G dekning. Systemopplysninger, f.eks, almanakken, som en GPS mottager får via satelitt mottas i iPad via 3G. Det medfører at en coldstart gjøres lynraskt, men det medfører også at opplysninger om satelitter som er på bærtur ikke vil mottas utenfor 3G dekningsområde. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 Må man laste ned Navionics kart på nytt fra iNavX, hvis man har Navionics appen installert og tatt i bruk fra før, mon tro? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Flybridge Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 (redigert) Må man laste ned Navionics kart på nytt fra iNavX, hvis man har Navionics appen installert og tatt i bruk fra før, mon tro? Ja dessverre. Etter som jeg har lest meg til må du laste ned Navionics på nytt. Har ikke så mye erfaring med iSailor. Men største forskjellen mellom iNavX og Navionics er at når/hvis du skal "utvide" med f.eks. AIS og/eller radar så må du bruke iNavX. Navionics kan ikke dette. Følg linken: http://www.inavx.com/#FAQ (rull oppover for hele siden) Redigert 2.Januar.2012 av Flybridge (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
ollebolle2 Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 INavX er en proffesjonel kartmaskin for Mac, MacENC, som er portet til iPhone/iPad platformen. Man bør også være klar over at Stedstjenester kun fungerer tilfredstillende mens det er 3G dekning. Systemopplysninger, f.eks, almanakken, som en GPS mottager får via satelitt mottas i iPad via 3G. Det medfører at en coldstart gjøres lynraskt, men det medfører også at opplysninger om satelitter som er på bærtur ikke vil mottas utenfor 3G dekningsområde. Forstår ikke hva du mener. Muligens eg er for lite inne i den tekniske verden. Den har GPS mottaker vel. Hva er det den trenger 3G for? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 Finnes det noe tilsvarende iNavX eller iSailor for Android? Skulle ønsket å koble opp en AIS-mottaker til Androidbasert tablet. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Flybridge Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 Forstår ikke hva du mener. Muligens eg er for lite inne i den tekniske verden. Den har GPS mottaker vel. Hva er det den trenger 3G for? Det er kun iPad med 3G som har innebygd GPS Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
Marulf Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 Har litt forskjellig ombord: Papirkart og kompass. Har alltid båtsportkartet i nærheten og holder meg oppdatert på dette fortløpende. Radar. Brukes svært sjelden, men kjekt å ha i mørke/tåke/regn. Bærbar GPS ved kartbord-Kun til posisjonsavlesing om strømmen går eller for bruk i jolla Loran C ved Kartbord- Kun for posisjonsavlesing Fastmontert Kartplotter ved styreposisjon- Trofast, men tungvindt å planlegge ruter på. Min har for liten skjerm og jeg må da zoome mye ut og inn om jeg skal planlegge lengre distanser. Samme kart som ipad (navionics). Veldig stabil. Bærbar PC med telchart-c-map. Kjempegode kart (mye bedre enn navionics) og godt system. Enkelt å bruke, stor skjerm. Desverre litt tungvindt å ta med seg opp i cockpit (seilbåt). Sårbart system (laptop) Ipad med Navionics: Enkelt, funksjonelt og nyttig. Ikke allverdens muligheter, men det bruker jeg heller stort sett ikke. Brukes flittig, men ville ikke hatt dette som eneste kartplotter ombord. Veldig grei å planlegge ruter med. En fastmontert kartplotter ville jeg ikke byttet ut da jeg ikke fult og helt stoler på at ipad er stabil nok. Men så lenge ipad er fungerer er den minst like god som min kartplotter.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Januar.2012 Del på Facebook Svart 2.Januar.2012 Hva er det den trenger 3G for? Den bruker AGPS. I tillegg til GPS mottageren bruker den 3G for å laste ned almanakk, forbedre posisjoneringen innendørs samt å utføre kooreksjoner i forbindelse med propagasjonen. Uten 3G er den nesten ubrukbar. Grunnen til at kun 3G versjonen har GPS er at Broadcom GPS mottageren og 3G chipet sitter på samme kortet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.