Jump to content

Ipad som plotter


benq

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Angående iSailor og problemer med Zoom og detaljer som forsvinner.

Sendte mail til iSailor i dag og fikk følgende svar:

 

Dear Sir,

 

Thank you for your message.

 

It is not charts defect, but zooming problem in iSailor.

We know about this and will try to correct zooming in the nearest new version iSailor.

 

Follow our news on our site www.iSailor.us or our Facebook page www.facebook.com/Transas.iSailor.

 

 

Best Regards,

iSailor Support Team

www.iSailor.us

 

 

From: Knut Torvestad [mailto:knut.torvestad@haugnett.no]
Sent: Wednesday, June 19, 2013 2:19 PM
To: iSailor Support
Subject: iSailor feedback

 

Platform: iPad 2 (Cellular, A1396) 6.1.3
iSailor version: 1.5.4
Protocol version: 3.0
We value your feedback and comments! If you would like to leave a message, please type it here:


Still the map: Norway, Oslo to Aalesund is loosing details when I zoom out longer than scale 1:250 m.
I have reported this erlier, and so have many of the Norwegian users done, i know from the Norwegian boatforum: baatplassen.no ( with more than 10000 members)
There have been several updates on the chart but nothing happens to this problem.

Regards

Knut Torvestad



Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Spennende :thumbsup:

 

Får Isailor fikset dette FØR Navionics fjerner de røde kryssene på uinteressante dype steiner, så seiler de opp som min favoritt.

 

Jeg har nå både Isailor, Navionics, og Plan2nav i overlappende områder, og Isailor er mest lettlest der detaljene viser (altså nok innzoomet) så får man den lesbarheten i mer utzoomet utsnitt vil det være mitt foretrukne valg !

 

Men Pr i dag er det Navionics som har best bilde/lesbarhet på normalt utsnitt, men skjemmes altså av disse røde kryssene.

 

Plan2nav mangler både havneinfo flere steder og høyder på bruer, i tillegg til å ha litt mer rotete grafisk uttrykk enn de 2 andre, så den tror jeg faktisk aldri jeg kommer til å bruke :thumbsdown:

 

Det blir ett kappløp mellom Navionics og Isailor om førsteplassen på min padde nå da, for jeg må utvide kartporteføljen min litt :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har et annet problem med zoom i iSailor, det er mulig det er nevnt tidligere tråden, men jeg kan ikke se det.

Jeg la opp en liten testrute ved Konglungen i Asker:

 

bilde

 

 

Når jeg zoomer ut litt flyttes waypointene og ruta går over stokk og stein. Det er altså samme ruta.

bilde

 

Ser nesten ut som de to kartbildene har forskjellig kartdatum.

Er dette en kjent feil i iSailor, eller er det jeg som kløner det til?

Bildene er fra iPad 1, samme problemet på iPhone 5

Mvh

 

Link to post
Share on other sites

Får Isailor fikset dette FØR Navionics fjerner de røde kryssene på uinteressante dype steiner, så seiler de opp som min favoritt.

 

Jeg har nå både Isailor, Navionics, og Plan2nav i overlappende områder, og Isailor er mest lettlest der detaljene viser (altså nok innzoomet) så får man den lesbarheten i mer utzoomet utsnitt vil det være mitt foretrukne valg !

 

Plan2nav mangler både havneinfo flere steder og høyder på bruer, i tillegg til å ha litt mer rotete grafisk uttrykk enn de 2 andre, så den tror jeg faktisk aldri jeg kommer til å bruke :thumbsdown:

 

Det blir ett kappløp mellom Navionics og Isailor om førsteplassen på min padde nå da, for jeg må utvide kartporteføljen min litt :lol:

 

Har du vurdert Garmins BlueChart? Den mangler nok endel høyder på bruer, men ellers innfrir den stort sett kravene dine.

 

I likhet med deg har jeg testet Navionics, Plan2Nav og iSailor.

SeaPilot og Garmin BlueChart har fått fast plass på min iPad. De øvrige nevnte er slettet og de bortkastede kostnadene er avskrevet :worry: .

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Jeg har et annet problem med zoom i iSailor, det er mulig det er nevnt tidligere tråden, men jeg kan ikke se det.

 

Ser nesten ut som de to kartbildene har forskjellig kartdatum.

Er dette en kjent feil i iSailor, eller er det jeg som kløner det til?

Bildene er fra iPad 1, samme problemet på iPhone 5

Mvh

 

Ja det er jo dette som er det store problemet, når en zoomer for mye ut. Målestokk 1:250 m til 1:500 m er max en kan zoome ut. Det eneste stedet på kartet Oslo-Ålesund jeg har funnet som en kan zoome lenger ut, uten å miste detaljer er inderst i Hardangerfjorden og Sørfjorden. ( Dette i motsetning til det gamle C-map kartet jeg bruker med Open CPN på PC en, hvor jeg må zoome ekstra inn for å få detaljer og navn, på samme stedet.) Redigert av Knut T. (see edit history)

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Fikk Ipad av kona til Jul for at jeg skulle kunne bruke den som plotter. Det viser seg at jeg kun fikk en med WIFI slik at den ikke inneholder GPS. Er det mulighet for å kople til en ekstern GPS. Ved at småfly entusiastenen sverger til Bad Elf. Har noen erfaring fra båt, og evt. hvor man får tak i ekstrene GPS som snakker med Ipad?

Link to post
Share on other sites

Dual XPS150
Bad Elf

Garmin GLO

 

Jeg har selv brukt en vanlig bluetooth GPS som egentlig ikke er kompatibel med Apple og det virket bra, men da må man jailbreake ipad'n og konfigurere litt for å få det til å virke... men vil ikke anbefale denne metoden hvis du ikke er veldig interessert i den slags ;-)
95266.jpg

Redigert av JWi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Kan man lade samtidig som ekstern GPS er tilkoblet?

 

Noen av de nyere lightening plug Bad Elf GPS/GLONASS har MicroUSB passthrough for lading mens Bad Elf er tilkoblet.

 

Bad Elf High Performance GPS & GLONASS Receiver f/Lightning Connector

Har ikke prøvd den selv så det ville vært artig dersom noen kjøper den om de forteller hvordan det fungerer.

 

Så forresten at den nye AXPOAR 28 har innfelling for IPAD. Jeg synes det virker kult og fremtidsrettet. Om det virker likedan om 10 år er jo et åpent spørsmål.

Se 2:19 i denne axoparvideoen

Redigert av PerUlv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvis man har Ipad1 med kun Wifi og bruker mobilen som hotspot.. Vil man da får GPS signaler? Har en gammel Ipad1 som jeg vurderer å donere til båten og en nyere Ipad Air som jeg kan ta med i tillegg.. Spørsmålet er jo bare om Ipad1 kan brukes til noe særlig? De stoppet jo på OS 5.1.1 og de fleste program etterhvert krever 6.0 og nyere.. Skal jeg bruke Ipad1 eller heller bruker Ipad Air?

Redigert av Panax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...