Jump to content

Ipad som plotter


benq

Recommended Posts

Har lekt meg litt med plan2nav det siste døgnet, og funksjonaliteten ser ikke så ille ut (har ikke så mye å sammenligne med).

Men derimot er jeg lite imponert over stabiliteten. Flere ganger når jeg starter opp appen krasjer den, og må startes på nytt.

Åpner man multimediainnhold (havnebilder) i fullskjermsformat må man tvinge lukking av programmet og starte opp på nytt, for "Back"-knappen funker ikke.

Forhåpentligvis er dette barnesykdommer, alt i alt er det ikke så gærent, og man får ganske mye kart for en 400-lapp.

Link to post
Share on other sites

Har lekt meg litt med plan2nav det siste døgnet, og funksjonaliteten ser ikke så ille ut (har ikke så mye å sammenligne med).

Men derimot er jeg lite imponert over stabiliteten. Flere ganger når jeg starter opp appen krasjer den, og må startes på nytt.

Åpner man multimediainnhold (havnebilder) i fullskjermsformat må man tvinge lukking av programmet og starte opp på nytt, for "Back"-knappen funker ikke.

Forhåpentligvis er dette barnesykdommer, alt i alt er det ikke så gærent, og man får ganske mye kart for en 400-lapp.

går ut ifra at du har lastet ned kartet også?

jeg opplevde flere ganger, etter at kartet var nedlastet, at når jeg så på kartet i området oslofjorden så kom det opp melding om at "nye kart var tilgjengelig" .. så jeg lastet ned, men det oppstod feil og beskjed om at jeg hadde pågående nedlastinger som ikke var fullført. så det ble noe feil... men kartene var tilsynelatende fullstenig uansett. det ble "download error"..og det skjedde flere ganger.

 

uansett, jeg gikk inn på settings og Restore Content, lastet ned på nytt og ting ordnet seg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har så langt ikke hatt noen problemer med stabilitet. Hvis du har flere oppgaver gående samtidig og skifter kjappt ved å dobbelklikke på hjemknappen så kan det ta litt tid før programmet svarer igjen. Dersom du har vært for lenge "borte" når du går tilbake til Plan2nav så vil den lukke seg selv uten at du får gjort noe. Jeg tipper at det er av sikkerhetsmessige årsaker, eller noe med Copyright teksten i starten å gjøre. Når du starter programmet igjen så kommer du inn der du var sist, men du må godkjenne lisensbetingelsene på nytt. Multimediaen har jeg ikke testet enda.

Link to post
Share on other sites

ved et par anledninger har jeg opplevd at når jeg starter opp plan2nav, så går den rett i kartbildet uten "introduksjonen" og godkjenning av rettigheter. men etter noen sekunder lukker programmet seg selv og jeg må gå inn på nytt, og da kommer "introduksjonen" og godkjenning.

Uansett, navigasjonsprogram på ipad er langt raskere i oppstart enn C80'n som står i båten.

 

etter at jeg kjørte "restore content" i settings, så klarer jeg ikke fremprovosere at programmet slår seg av etter endringer i "settings" f.eks i feet på anchor alarm. Tidligere, for noen dager siden, slo programmet seg av ved endringer der. Jeg får se om det dukker opp igjen.

 

Nå har jeg også registrert min epost i plan2nav, "newsletter subscriptions". Så får jeg se hva som dukker opp der av info.

Det hadde vært interessant å vite om dersom det oppstår feil i software eller lignende, vil da denne reparere seg selv online på noe vis? eller krever det at jeg selv må avinnstallerer og legge inn på nytt?

Link to post
Share on other sites

Er det noe "nattmodus" på plan2nav Eureka??

 

Isailor har nattmodus

 

p1040937.jpgp1040941.jpg

 

Etter litt triksing med innstillingen av kamera, fikk jeg 2 bilder som er nokså lik det som vises på padden.

Har bare prøvt programmet i bilen ennå. Det røde sporet viser veien jeg har kjørt, hvis du velger å legge spor.

Ellers ligger der en rute jeg har laget, på sjøen.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Har brukt Isailor selv i snart ett år, og det er den mest velykkede nav.appen hittil, her får man jo nattmodus, kurs opp, nord opp, navn i kartet snur seg etter rotasjon av kartet, ankeralarm, eneste som ikke er helt som navionics er ruteplanleggingen, litt lettere der ja.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

jeg ser at Isailor kan endre tilnattmodus. Men det skjermbildet der minner meg om første dagen jeg hadde Ipad mellom hendene og justerte på alt mulig. Plutselig var fargene helt "rare". Nå begynner jeg faktisk å lure på om du kan sette på en slags nattmodus i selve Ipadens settings. Har den ikke foran meg nå, men var det ikke en innstilling hvor du kunne endre bakgrunnsfarge mon tro?

Link to post
Share on other sites

to nye oppdagelser:

 

En "nattmodus" i Ipad:

I IPaden går det ann å endre på innstillingene slik at fargene i skjermbildet bli annerledes, nesten som en nattmodus.

Gjør følgende:

Trykk innstillinger.

Trykk "Generelt"

Trykk "tilgjengelighet" (nest nederst)

Endre instillingen "hvitt på svart"

 

Da blir det følgende skjermbilde i Nav2Plan: Jeg har ikke testet ut hvordan dette blir i mørket, men skjermbildet blir betydelig mørkere. Dog må man gjøre en "mental" omstilling om hva fargene indikerer. brunt på kartet er vann.

15.03.2013_003.jpg

 

Gikk meg en tur ute nettopp. Satte på "track" i Plan2Nav og klappet igjen dekselet på Ipaden. (da skrur skjermen seg av)

Etter en stund åpent jeg dekselet og den gikk direkte på skjermbildet og sporet var fullstenig opptegnet. Altså, det går ann å klappe sammen dekselet, for å spare strøm eller skjule Ipaden som lyskilde i mørke uten at dette går ut over funksjonen til programmet.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har lastet ned plan2nav, men får ikke opp detaljer som dybder og hydekvotene under vann, stedsnavn på øyer og holmer rundt i næromeråde eksisterer ikke heller.

 

er det noe man må gå inn en meny og sette på? så er det utrulig tregt kart, det og some og flytte kart bilde går 50 gangerer fortere på Navionics sitt.

jeg har iPad2 32GB med 3G.

 

og ser dere skriver at den har natt modus, men må man aktivere denne selv eller kommer den automatisk etter kl?

 

Savner et kart til paden som viser skiklige høydekoter under vann, enklere og se bunnforhold, noen som vet om det eksisterer eller om det er noe på vei?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

hebbelille, etter hva du forteller så har du nok kun lastet ned gratis app'n, og ikke kartet. Kartet koster penger og du kjøper og laster ned de direkte fra app'n. På midten av menylinjen nederst i kartbildet ser du et symbol hvor det står "buy charts". trykk på det og du får opp ei regionsliste. Siden du bpr på vestlandet, trykker du på Northern Europe, i neste liste trykker du "North sea and Denmark" Det koster deg 630 kroner. Kjøp kartet og det lastes ned til din Ipad. Du må ha trådløst nettverk tilgjengelig når du laster ned.

 

Da får du skikkelige kart.

 

Appen du har lastet ned er liksom kun plotterprogrammet. det programmet må ha et kart å jobbe med. -ikke rart du har dårlig kart.

 

Når du har kjøpt kartet har du lisens til å innstallere kartet på 5 enheter.

 

Alternativet er å laste ned Isailor-app, som du også må betale for kartene til. Det er kun Isailor som har nattmodus i selve appen, pr i dag.

 

Da jeg skrev at det er nattmodus, innlegg 111, i Plan2nav, så må du nok lese litt grundigere. For å jukse det til kan du endre dette i Ipad's innstillinger. -det blir en kvasiløsning av en nattmodus, men jeg regner meg plan2nav kommer med en oppdatering med tiden hvor det er skikkelig nattmodus.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka: takker for infoen, fant mappen med karta i appen og fant da et som heter Norway Oslo to Ålesund det er no mere en greit nokk får meg og det kosta 175kr, og det er jo ikke så gale.

 

men det jeg har aller mest lyst på er et kart som har skiklige høyde kote vinsinger under vann. slik at man kan se stigingen i bunnstrykturen istede får bare noen få og dybde tallene.

 

leste noe om C-map skulle komme med en egen app, og det jeg så av bilder der så det ut som de hadde dette... noen som vet kortid det kommer eller er det Jeppesen som er det karte til C-map?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Når jeg prøver min Ipad 2 3G med Navionic kart (ibilen), så kjører jeg ut av bilde. Kartet står helt i ro, hva gjør jeg for å endre på det?

 

Du må trykke på pila nede i venstre hjørne. Når denne blir blå står båten/bilen i senter og kartet flytter seg.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Ny oppdatering av Navionics i dag ser jeg. Lastet den ned og det er noen endringer, men har ikke satt meg inn i det. Husker ikke helt hvordan den gamle var, men jeg ser ihvertfall at måle-funksjonen, avstander, er bedre på navionics. I plan2nav måler du kun avstander mellom båt og ett valgt punkt. i Navionics måler du mellom to valgte punkter.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka: takker for infoen, fant mappen med karta i appen og fant da et som heter Norway Oslo to Ålesund det er no mere en greit nokk får meg og det kosta 175kr, og det er jo ikke så gale.

 

men det jeg har aller mest lyst på er et kart som har skiklige høyde kote vinsinger under vann. slik at man kan se stigingen i bunnstrykturen istede får bare noen få og dybde tallene.

 

Tror nok du blander kortene litt her Hebbelille. Det er "Isailor" som har kart Oslo til Ålesund til 175,-. Ikke "Plan2nav." :smash: Jeg tviler på at det kartet kan brukes til Plan2nav :nonod:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Vedr. måling av avstand. Du trykker bare på Route og lager to waypoints til de to punkt som skal måles, trykk clear når du er klar. Målingen mellom båt og punkt er nok mer nyttig undér gange f.eks. for å sjekke avstand til land eller stake.

 

det er sant det du sier om måling ved bruk av route. kom på det idet jeg trykket "legg til svar". Igrunn veldig hendig å ha en egen funksjon med måling som i plan2nav. men fortsatt savner jeg linja fra bauen som viser kursen, i Plan2nav.

Link to post
Share on other sites

Heisann. Jeg har lenge brukt en iPad 2 som plotter. Denne ble frastjålet, og jeg kjøpe meg en Samsung Galaxy Tab 10.1.

 

Jeg ville bare si at dette er et langt bedre alternativ en iPad på alle mulige måter etter min mening.

 

Spesielt på havet.

 

thumbsup.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...