Jump to content

Ipad som plotter


benq

Recommended Posts

Det må du gjerne fortelle mere om!! :)

 

Samsung Galaxy Tab er et nettbrett som imponerer på de aller fleste områder. Det er kanskje like brukervennlig som iPad 2, og app-utvalget er foreløpig likt, men til gjengjeld har Android-grensesnittet langt bedre muligheter til skreddersøm og tilpasning enn iOS. Batterilevetiden virker for øvrig ganske god, og normalt holder batteriet et par-tre dager ved normal bruk.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg for sammenlikningens skyld en Ipad2 64mb 3g med Plan2Nav og tilhørende Jeppesen (C-map)kart, ISailor med de tilhørende kartene til kr. 175 pr. stk. og Navionics kartprogram med sine kart. Av disse tre er uten tvil kombinasjonen Plan2Nav og c-map den desidert beste, og betydelig bedre enn de to andre. En bør være klar over at ingen kartplotter uansett fabrikat og pris er bedre enn den kartdatabasen som ligger i plotteren. Jeg er i hvert fall av den oppfatning at C-map har de beste kartene på markedet i dag, og dette bekreftes vel av at 8 av 10 profesjonelle brukere har disse kartene installert selv om de koster noe mer enn andre elektroniske sjøkart. Det er riktig at det ikke ligger nattmodus inne som default på Ipad'en, men dette kan oppnås ved å endre lysstyrken på skjermen. Det samme må jeg gjøre på min Raymarine plotter som kostet nesten 4 ganger så mye som Ipaden.

Link to post
Share on other sites

blei litt skuffa - skal ha ipad 3 nå til fredag hvis jeg får tak i da hehe men har trudd hele tia at det er gps på dem men neida da må du ha abonomang på den så jeg får drasse med ice og ipaden på fjorden - har foresten bestilt nytt modem til ice . veldig synd det ikke er rein gps på noen av dem

 

Ingen forskjell på iPad 2 og 3 på akkurat det.

 

iPad-modellen med Wifi+3G har innebygget GPS, mens modellen med kun Wifi har det ikke (GPS- og 3G-radioen ligger i samme chip, mener jeg å huske, derfor er det sånn.

Skal du bruke iPaden som plotter må du derfor ha 3G-modellen. Men du trenger ikke SIM-kort og abonnement for at GPSen skal funke, det holder at du har modellen med 3G-mulighet. Hvis du finner en iPad 3G-modell uten abonnement er det bare å kjøpe; GPSen vil fungere!

Link to post
Share on other sites

iflg dem på epplehuset MÅ man ha internett tilgang eller tlf simkort med abbonomang for det er IKKE ren gps på noen av di med andre ord har du ikke abb på ipaden eller nettilgang fks ice så har du ikke "gps"

 

Da er det en Eplehus-ekspeditør som snarest bør se seg om etter noe annet å gjøre, for jeg har nettopp kontrollert at jeg ikke juger i det forrige innlegget mitt.

 

Med simkortet ute fungerer Plan2Nav like bra:

 

plan2nav.jpg

 

(Om det ikke fremgår tydelig av bildet, så står det altså "SIM mangler" øverst i venstre hjørne...)

Google Maps og slike ting vil naturligvis ikke fungere uten nettilgang. Kanskje det var det ekspeditøren mente? Ikke alle er klar over at det finnes noe sånt som offline karttjenester.

Redigert av Strekkfisken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jøss det må jeg si ...... tusen takk da kjøper jeg altså en med 3g

han mente sikkert nettbaserte kart - jeg skal legge inn navionics trur eg

hva skulle vi gjort uten bp :flag_bp:

 

 

og dere er helt sikre på at dere heller da ikke er tilkoblett internett -altså wifi??

 

for meg ser det ut som du er tilkoblet internett ( ikonet til venstre for teksten at du mangler sim

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ute å flyr småfly en gang iblant, og bruker Ipad2 med 3g, uten simkort, til navigasjon.

 

Forrige uke var jeg en tur med rutefly(ikke norwegian) for å sjekke navigasjonsprogrammet og skrudde av wi-fi sender/mottakeren. Hadde likevel GPS mottak med posisjon og hastighet, i område garantert uten dekning fra både wifi eller telefon.

 

Navigasjonsprogrammet for flyging har kart som man installerer på forhånd. Samme som f.eks Isailor som jeg bruker i båten.

 

Funker fin-fint

Redigert av Permagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jøss det må jeg si ...... tusen takk da kjøper jeg altså en med 3g han mente sikkert nettbaserte kart - jeg skal legge inn navionics trur eg hva skulle vi gjort uten bp :flag_bp: og dere er helt sikre på at dere heller da ikke er tilkoblett internett -altså wifi??for meg ser det ut som du er tilkoblet internett ( ikonet til venstre for teksten at du mangler sim

 

Det har du selvfølgelig helt rett i; jeg glemte å koble meg av hjemmenettverket.

 

Nå har ikke det så mye å si fra eller til, jeg måtte jo gjenta forsøket under mer kontrollerte forhold, her er resultatet:

 

plan2nav2.jpg

 

Overbevist? :wink:

Link to post
Share on other sites

dette fungerer helt fint jeg har selv en iPad 2 uten simkort i og den fungerer kjempe fint som plotter får det, som du også ser i bilde over så kommer GPS pilen/symbile frem oppe i høyere gjørne. men jeg har wifi aktivert på min, får når jeg da kommer til havner rundt om så er det mangen plasser det er trådløst nett og gratis å koble seg til, og da spretter det opp et lite vindu som lurer på om du vil koble til et av følgene net :) og skulle jeg ikke ha tilgang til nett der jeg er så kan jeg dele tilkobling mellom iPhonen og iPaden.

 

og til tidligere inlegge.. Nei jeg tok ikke feil av plan2nav og iSailor, men fant begge kartene i appen men det ene var billigere en det andre. og jeg trengte ikke kart helt ned til danmark i øyblikket.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen....

 

jeg har lastet ned iSailor appen og gått inn i den og kjøpt karte Oslo til Ålesund pris 176kr enten så er det jeg som ikke finner ut hvordan dette fungerer eller så er det karte/appen fulstedig ubruklig og ikke ver en eneste krone av den prisen.

 

det fins ikke noen dybdekvoter eller noen som helst dubder per tall karte er fulstendig uten noe som helst kart data. samenliger da dette mot Navionics sitt kart, og dette er to helt forskjellige kart.

istede får å bruke iSailor kan man slå opp i kart på dittdistrikt katalogen.... bedere kart der.

 

Så er det noen som er brukere av iSailor og eventuelt kan gi meg noe innputt så jeg kansje kan få frem noe kart data på det og kansje få et anet inntrykk av det så setter jeg pris på det.

 

tok prt-scr av begge karta på iPoden men bilde filene er forstore til å lastest opp, så da får jeg ikke vist hva jeg mener..... men skal se om jeg får redigert dem og lasta dem opp seinere.

 

her er bilde av iSailor

isailor.jpg

her er fra Navionics

navionics.jpg

 

Bildene er fra en bit utav Førde fjorden og det er gaske stor forskjell på de kartene.

Redigert av hebbelille (see edit history)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...