Jump to content

Ipad som plotter


benq

Recommended Posts

sitter her i skrivende stund og diller med iPad2'n. Altså den med gps. Kjøpte Navionics Europe HD i fjor sommer. Lastet ned kartene for området jeg ferdes i og la den ved siden av Raymarine C80'n i Grandezzaen av og til på tur. Opplevde ingen avvik mellom padda og plotteren, men det var ikke alltid jeg hadde kapasitet til å båte følge med på både padda, C80'n OG hva som faktisk var omkring meg. Så i trangt farvann kan jeg ikke konkret huske at det var noe avvik som ble avdekket. Det at Padda faktisk ha GPS-dekning innendørs i en murbygning, hvor jeg sitter nå, er igrunn helt utrolig.

Uansett, når en har en C80 fastmontert, så blir padda en så lenge brukt som et leketøy.

 

Vel, det er på tide å utvikle padda til et verktøy. Jeg ligger ann til å kjøpe seilbåt, så dersom det blir hentetur på østlandet og hele veien til Ålesund, så vil jeg få den oppe å gå til en fullverdig poltter, om det går ann.

 

Jeg så noen nevnte appen Isailor. Den er herved lastet ned. Dog ser det ikke ut til at denne appen, Isailor, sankker med kartene i Navionics. Derimot ser det ut som en må kjøpe egne kart gjennom dem. Men det ser ut til at disse koster kun, hold fast, 175 kr fra Oslo til Ålesund. Er det noen som kjenner til disse kartene?

 

Hvilke apper kan jeg laste ned som snakker med kartet i Navionics slik at jeg får alle plottetfunksjonene i samme bilde? Finne det i det hele tatt eller må jeg åpen den enkelte app for å få ulike funksjoner?

 

Som nevnt i en eller annen "iPad-tråd" så kan Isailor ha "nord opp" og "kurs opp".

 

Dere som har utviklet padda til en plotter og seilt med den, hvilke apper har dere. Vær så vennlig å list dem opp :)

Link to post
Share on other sites

Jeg lastet ned Plan2nav fra C-map. Selve programmet med oversiktskart over hele kloden er gratis. Kartet Baltic sea and Denmark har bra dekning for sør Norge, Danmark og hele Sverige og koster 385kr. Jeg bare lekt med det på padda foreløpig, men det står ikke tilbake for Navionics så langt. Jeg liker muligheten for i vri og tilte kartet, samt direkte vær og vind overlegg på aktuellt område. Syntes det virker mye raskerer enn Navionics på min iPad2. Eksportering av track og ruter til pc er mulig.

 

Manualen ligger her: http://jeppesen.com/documents/marine/light-marine/Plan2NavUserManual.pdf

 

Jeg har et par kartutsnitt som viser forskjellen på mitt referansested i sundet mellom Roppestad og Lindholmen utenfor Nøtterøy, men jeg får ikke lastet de inn på forum via padda.

Link to post
Share on other sites

og nå når jeg har lastet ned jeppesen plan2nav appen så ser den foreløpig svært lovende ut mpt funksjoner og brukervennlighet vs navionics. har ikke lastet ned kart enda, ser at de koster 630 kroner for hele norge, svensk vestkyst og danmark."north sea and denmark". hadde vært fint med mere brukererfaringer før jeg handler. kanskje navionics klarer å komme med flere funksjonsoppdateringer før jeg bestemmer meg for å handle nye kart. kartene kan lastes ned til 5 enheter med samme konto.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Penga ryker fort når man sitter med padda, men nå tror jeg at jeg gjorde et bra kjøp. Lastet som nevnt ned plan2nav app før i dag. Klarte ikke motstå fristelsen fra å kjøpe kartene også siden funksjonene så så bra ut. Himmel og hav, så mye artigere enn navionics. Først av alt så er det seilbåt i stedet for en pil på GPS posisjonen. Dernest er fargene på kartet behagelig. Det er en god funksjonsmeny nede i skjermen og det er kompass, kurs, sog mm. Ankeralarm, ruter, spor, måling.. Enkle og gode funksjoner som er absolutt som en plotter. Sist men ikke minst kan kartet panoreres med to fingre som skyves parallelt, eller roteres i alle retninger. Som en annen her nevnte, så er plan2nav raskere enn navionics, mye raskere.

Spennende.

Kartet for hele Norge og Danmark kostet 630 kroner. Så langt, etter 20 minutter lek, er det gøy. Ettersom båten enda ligger på land, skal jeg teste ut dette i bilen for å øve. Artig artig.

Link to post
Share on other sites

Nå kunne seilbåtbudsjettet vært hundre og EN tusen istedet for 100 eureka :lol: .

Neida skal snart få bestilt meg 3ern, og gleder meg veldig får ta de kartene som eureka valgte istedet for navtronics om disse er bedre. Ellers kommer vel garmin bluecharts om ikke lenge?

Link to post
Share on other sites

Hehe 630 kosta det, ikke 1000... Nå skal jeg ikke si at det ene er bedre enn det andre, men jeg synes igrunn navionics blir stusselig i forhold til plan2nav. Men når det er sagt, kan det hende jeg ikke har satt meg godt nok inn i navionics. Uansett, for de som har en padde eller iPhone så er det bare å laste ned den gratis appen og ta en titt på funksjonene. Jeppesen kart skal være gode de hørte jeg noen si.

Enn så lenge, jeg må nok trene en del på funksjonene og få det inn i fingrene.

Link to post
Share on other sites

:thumbsdown: :thumbsdown:

 

Jeg så noen nevnte appen Isailor. Den er herved lastet ned. Dog ser det ikke ut til at denne appen, Isailor, sankker med kartene i Navionics. Derimot ser det ut som en må kjøpe egne kart gjennom dem. Men det ser ut til at disse koster kun, hold fast, 175 kr fra Oslo til Ålesund. Er det noen som kjenner til disse kartene?

 

Hvilke apper kan jeg laste ned som snakker med kartet i Navionics slik at jeg får alle plottetfunksjonene i samme bilde? Finne det i det hele tatt eller må jeg åpen den enkelte app for å få ulike funksjoner?

 

Som nevnt i en eller annen "iPad-tråd" så kan Isailor ha "nord opp" og "kurs opp".

 

Dere som har utviklet padda til en plotter og seilt med den, hvilke apper har dere. Vær så vennlig å list dem opp :)

 

Jeg har både Navionics og Isailor på padda nå. Angrer i grunnen på at jeg kjøpte Navionocs først. I tillegg til at appen kostet 455,- (riktignok med mulighet å laste ned karter over hele Europa), så ble jeg veldig skuffet da jeg fannt ut at det ikke var mulighet å få kurs opp. På Isailor har jeg den muligheten, og jeg kan flytte båten hvor jeg vil på skjermen for å få med det jeg vil av detaljer foran båten. Kartet av hele Sør-Norge opp til bortimot Trøndelag kostet 175,- mens appen er gratis. Det er også muligheter for flere opplysninger i skjermbildet enn med Navionics. Hvis en klikker på info, får en opp en rute øverst med GPS koordinat, hastighet og kompass kurs. En annen ting er at Isailor programmet ikke slår av skjermen etter innstillingen i oppsettet til padden, men står på hele tiden den er i bruk, mens Navionics skjermen blir svart etter 2 min. (som jeg har satt i oppsettet), og jeg må låse opp skjermen igjen. :thumbsdown:

Det eneste jeg har å utsette på Isailor er at kartet mister alle detaljer hvis jeg zoomer ut kartet en del.

Men allt i allt kommer jeg nok til å bruke Isailor mest på grunn av alle funksjonene. ( Navnene på kartet snur seg også rette veien uansett om du går sør eller nord øst eller vest)

 

funderer litt på ny ipad:) en sommer gave må man unne seg eller 3og lurer hvor mye plass tar kartene ? noen som aner dette ?kjekt ha stor nok modell så man har plass til all morro og apper man legger inn

 

Kartene jeg har lastet ned fra Navionics. (Sør-norge til Trondhjem, Litt nede i Middelhavet for morro skyld og Gran Canaria) tar 776 mb.

Isailor kartet av Sør-Norge tar 70,5 mb, så størrelsene viser jo at Navionicskartet er bedre når det gjelder detaljer, som det beholder uansett zoom.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Er det noe "nattmodus" på plan2nav Eureka??

Hvordan er det og planlegge og sette inn en rute/waypoints?

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kan noen av programmene lage ruten for oss ved å legge inn kun start og stopp?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kan noen av programmene lage ruten for oss ved å legge inn kun start og stopp?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Sun 33, nei, foreløpig har jeg kommet frem til at det ikke er egen nattmodus, men det kan du stille inn på settingen på selve padda. Men kanskje Westling kan bidra her?

 

Presentasjon av Plan2nav:

Først: skjermbilde. Kompapass nøytralt plassert "gjennomsiktig nederst, med kontinuertlig visning av SOG og COG.

11.03.2012_015.jpg

 

Bildet kan lett panoreres ved å føre to fingre paralelt over skjermen. Man kan også rotere bildet 360grader med fingrene.

11.03.2012_016.jpg

 

Trykk på "kompass-knappen" i verktøylinjen og du får opp stort kompass og SOG/COG. Posisjonen endres kontinuerlig mens man beveger seg. Samt siste tidspunkt GPS'en ble oppdatert. Det er en egen kompassrose som viser retningen på kartet i forhold til skjermen.

11.03.2012_017.jpg

 

Search Location kommer frem etter 2 trykk. Neste trykk endrer du på posisjonen og trykker "go to".

11.03.2012_019.jpg

 

CWeather: egen knapp med værmeldingfunksjon. Har ikke fått denne til, så her må Westling bidra om jeg ikke smugtitter i manualen. Menylinjen for vær kommer i overkant av bildet og du kan velge litt forskjellig i neste meny jeg ikke tok bilde av og ikke tar meg bryet med å legge ut nå..

11.03.2012_020.jpg

 

Rute planlegges ved å trykke på "route". så er det bare å sette fingeren på kartet og røde nåler settes i hvert punkt. Ikke prøvd denne særlig mye.. men det ser enkelt ut. hmm fikk ikke helt til lagre ruten her og nå, så da blir det frem med manualen etterhvert..

11.03.2012_021.jpg

 

Ankeralarm: dedikert knapp og i settings legger du inn hvor mange fot avdrift du vil godta før det piper.

11.03.2012_023.jpg

 

Finne info om et punkt, "tapper" du fingeren på et punkt og en sort firkant kommer på punktet samt menyboks. Da velger du hva du vil se og en ny boks kommer opp... her info om en bro.

11.03.2012_024.jpg

11.03.2012_027.jpg

 

 

 

I kveld har jeg hatt en 20 minutters biltur og laget et Track på den.Båten ligger jo på land. Track'et startes ved å trykke på et "pote-symbol" i menylinjen neders i bildet. Når du er ferdig, trykker man en gang til og spørmålet om stoppe track og lagre kommer automatisk. Kom da opp beskjed om at det lagres i ett eller annet "itunes format" (Itunes har jeg ikke satt meg så veldig inn i, men det er vel der du lagrer backup etc i Pc'n)

Tracket finner man enkelt igjen med følgende informasjon:

11.03.2012_033.jpg

 

Dette er ingen reklame for Plan2nav, men jeg vet med meg selv at det hadde vært kjekt om noen andre hadde tatt den jobben det er å ta bilder og legge ut her når det gjelder slike apper og programmer som koster penger... slik det er nå ser jeg Navionics som overflødig og bare et lekeprogram. Men jeg kjøpte det i sommer med kart. Så får vi se da om Navionics kommer med skikkelige funksjoner før sesongen begynner. Om ikke så blir det bare en backup for min del. Når det er sagt, jeg har kun prøvd plan2nav på land og har holdt på i et par timer. Så langt er det stabilt. Det gikk fort å finne ut av funksjoner uten å lese seg opp. Jeg tror det kommer av at verktøylinjen ligger fremme samt at den har en del funksjoner. Da jeg begynte å bruke Navionics syntes jeg det var litt vanskelig å skjønne seg på det. Men jeg tor det kom av at det er få funksjoner i Navionics og følelsen "hæ er det ikke mere" gjorde at jeg ikke fant frem...for det var ikke noe å finne frem i...

 

Plan2nav har også betydelig bedre informasjon om ting på land enn navionics. God oversikt over veier. Gikk inn på Oslo sentrum nå, og der får du masse informasjon om bedrifter mm på land. eksempelvis La-sa. Men en ting skal Navionics ha, det ligger en del bilder i kartene deres. (Dog, jeg skrudde av wifi'n og da er det ikke tilgang til bildene lengre)

 

Dessuten velger du kurs opp eller nord opp på gps-knappen i verktøylinjen.

 

priser for kart er nevnt i ett annet innlegg.

 

Lykke til.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

huff, jeg som skal på jobb i morgen.. nå er jeg hekta på plan2nav...

 

prøvde å få til å lage rute, men det var ikke like intuitivt. veldig mye er selvforklarende, men jeg måtte krype til korset og lese manualen som ligger på nettet. se linken til Westling. ergo, pc'n på fanget og padda i hendene.

Manualen er svært lettfattelig og jeg fattet alt med en gang.

Rute planlegges ved å tykke "rute".prikk så opp ruta.

Gå inn på "search/go"-knappen. Deretter "route" helt nederst. Da får du opp alle rutene du har laget lagret på dato og tidspunkt. Så finner du ruta du nettopp laget. klikk på den og detaljene kommer opp. Trykk "edit" og du gir ruta navn.Lenger ned i den menyen er det en "skyveknapp" for om ruta skal vises eller ikke. Om du da senere, på feks en langtur skal følge forhåndsprogramert rute gjennom Blindleie, som du naturligvis har kalt "Blindleia" så går du inn på Search/go, Route, "Blindleia" og skyver knappen"visible". Da vises ruta. God tur. En rute kan redigeres.

 

Oppdaget en ting når jeg holdt på og lekte meg. Zoomet meg inn på Horten og trykket på noen funksjoner som skulle gi meg masse info om området, online, bilder mm. Da ble den stående og jobbe...lenge... Prøvde å gå ut fra søket, men da ble alt tregt og endringer i panorering/inn-ut zoom ble forsinket. Virket som det hang seg opp. Derfor kommer jeg til å være varsom med å laste ned info når det er viktig at navigasjon har høy pri. Måtte gå ut av programmet og starte på nytt for å få det til å jobbe hurtig.

 

Generelt vi jeg si at plan2nav er et raskt program og jeg opplever det som raskere enn navionics, slik som Westling sier.

 

En funksjon som Navionics har som dessverre ikke er i plan2nav er "pluss" og "minus" knapper for zoom inn og ut. Det savner jeg.

Link to post
Share on other sites

Sun33: Det er ikke noe nattfunksjon foruten lysstyrkefunksjonen som er i iPaden.

 

Jon-Kåre: Det er ikke noe autorute funksjon i denne software, så du må legge inn waypoints med fingeren.

Du kan peke på kartet og velge ”go to” men det blir en rett linje. Du kan enkelt legge til Waypoints langs linja på samme måte som Navionics.

 

Eureka, jeg kjøpte som sagt kartet Kartet Baltic sea and Denmark som kun koster kr. 385,- C-Weather kom av og til, det er mulig jeg gjorde en feil ved at jeg først valgte værtype og så trykte på download. Jeg tror du først bare skal trykke download også velge type, det funket i dag. Været blir også liggende lagret om du er offline. Alle ruter og track kan du endre navn på og eksportere til filformat GPX for å bruke på PC eller deler ruter og track med andre siden den åpnes og sees med Google Earth.

 

 

Vinddata (god vet hva 25 betyr?)

bilde1.jpg

 

Sol i dag:

bilde2.jpg

 

Bølgehøyde står i "in" er det inches tro?

bilde7.jpg

 

Det er litt forskjell på Navionics og C-map kartet som du kan se her:

 

Navionics utsnitt:

bilde3.jpg

 

Plan2Nav utsnitt:

bilde4.jpg

 

 

Navionics utsnitt:

bilde5.jpg

 

Plan2Nav utsnitt:

bilde6.jpg

 

 

 

Alle ruter og track kan du endre navn på og eksportere til filformat GPX for å bruke på PC eller deler ruter og track med andre siden den åpnes og sees med Google Earth.

Redigert av Wesling490 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

C-Weather: det stemmer det, at du må trykke først på Download, deretter velge "weather type". Bølgehøyde burde vært i meter. Ser ut som at dersom du holder fingeren fast nedpå kartet etter at du har fått værdata overlay, så forsvinner alle andre tall og du ser kun værdata inntil du slipper fingere. Bra! Om nedlastet værdata blir liggende i minnet etter på, så er jo det bra. Det er jo et 4 dagers varsel. Men jeg kan ikke huske at det står i manualen.

Men hva er vindstyrken oppgitt i?

 

Blir annen data du kan laste ned om et område også liggende i minnet? Kan man laste ned stedsinfo mm hjemme før avreise og ha det lagret til du kommer til målet en uke senere?

 

I gå la jeg opp rute fra Ålesund til Horten. Det tok meg under 10 minutter. Veldig enkelt. Ved å legge inn drivstofforbruk, får du opp estimert totalforbruk.

 

Endringer i "settings": Jeg har opplevd et par ganger at dersom jeg endrer noe i settings, f.eks anchor drift lengde, så slår Plan2Nav seg av automatisk idet jeg trykker "Done". Ergo, ikke endre på settings under krevende navigering.

 

Jeg synes det store "krysset" i Navionics for å markere et punkt, for deretter å kunne dra kartet i samme berøring til punktet treffer krysset er bedre anvendelig enn pekeren i plan2nav.

 

Jeg savner også "kurs-linjen" fra Navionics.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg undrer meg på hvorfor ikke kartplotterfunksjon-utviklingen på Ipad har kommet lengre igrunn. Er det teknologiske begrensninger og utfordringe? må "kruttet" finnes opp på nytt? eller er årsaken at "karteier" f.eks navionics ikke lar hvem som helst lage en app som komuniserer og fungerer sammen med kartene deres? Skulle tro at det fantes nok av kloke hoder som kunne programmere en app hvor en henter alle funksjoner en moderne plotter har.

 

Vil det la seg gjøre å kjøre ekkolodd ved siden av, i todelt skjerm, med kartet?

På en PC kan man jo kjøre flere programmer samtidig med redusert skjermstørrelse, eller eksempelvis som her i explorer hvor hver nettside ligger som foldere. Kunne man kjørt en folder på kart, en på ekkolodd, en på motorstyring etc, og alle jobbet samtidig?

 

Så til GPS-dekning: en jeg jobber med mente at Ipad kjører alt på samme antenne, wifi, blåtann og gps. Det får jeg ikke til å stemme. Leste en artikkel om 5 antenner. Han mente derfor at Ipad ikke ville fungere særlig bra "utaskjærs" fordi satelitt-dekningen ute i havet er dårligere enn i kystnære strøk og på land. Han mente GPS-antennen i Ipad var så dårlig at den ikke ville klare å ta imot signalene. Stemmer dette? Er det noen som har krysset et hav og prøvd dette? -jeg var uenig med han.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...