Jump to content

Ipad som plotter


benq

Recommended Posts

Har iPad 1 med 3G samt et Ice ab i båten. På padden er det Navionics kart. Dette fungerer supert, og har nesten samme presisjon som min eldre Raymarine plotter. Men, en iPad konker ut ved 35 graders varme (også iPhone), og selv sommeren -11 skjedde dette stadig vekk. Vi har en ganske åpen motorbåt (Nimbus Nova 33), og det er ikke så mange steder å plassere en pad hvor man både ser den og den ikke står i solen. Skjermen er jo ikke spesielt lyssterk, og som andre har påpekt er en iPad ikke laget for et maritimt miljø.skal oppgradere elektronikken til våren og det blir en Garmin 5212 som erstatter den gamle Raymarinen. Vår iPad får selvsagt være med på tur også i fremtiden, men som et supplement til de tradisjonelle hjelpemidlene.

Link to post
Share on other sites

Har Ipad 1 i hvitt etui/stativ i lukket båt hvor den står i mye i sola. Den har ikke hatt heteslag enda, og jeg synes den er brukervennlig og grei. Bruker mest iNavX med kart fra NV Verlag og Navionics, og som "backup" har vi 7" Raymarine radar/plotter, men den brukes mest som radar nå.

Link to post
Share on other sites

Kan jo legge den inn her og.....

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Under en kjøre tur i sommer skjedde noe bekymringsfullt!!!

Skulle til å svinge av til ukjent farvann da jeg oppdaget at båten stod stille på kartet uten noe som helst alarm om det...

 

Denne løsningen som jeg har brukt times vis i hele sommer uten noe som helst trøbbel streiket...

Prøvde å skru av programmet og på igjen (ut av programmet,to klikk på knappen for å få opp programmer som går, holde inne ikon til den skjelver for så å lukke den) hadde ingen andre programmer aktive.

 

Startet opp igjen men ingen forskjell.

Kjørte videre på garmin 525 og etter 3-4 forsøk kom den inn igjen.

 

Dette var litt skremmende?? Noen andre som har opplevd lignende?

-----------------------------------------------------------------------------

 

Har aldri hatt avvik uten om at den frøs denne ene gangen.

Alle plottere kan vel miste satellitt og fryse..

 

Det jeg savner på alle plottere er feks. antall gode satellitter i et hjørne, går den fra normalt 8-12 og plutselig er nede i 2 er sjansen større for at den kan komme ut av kurs og eventuelt fryse.

Om ikke annet et grønt/gult/rødt varsel lys..

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder priser på kart, så tror jeg helt sikkert volumet øker vesentlig på en Ipad kontra det volumet som eksisterer på tradisjonelle kartplottere. Det gjør vel at man kan holde lavere priser uten at leverandøren lider noen nød i alle fall.

 

Luco: Du skriver det ikke, men snakker du om Ipad? Antar det, men en presisering kan være greit.

Link to post
Share on other sites

litt of topic, men kanskje intressant?

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10076771

 

synes ikke det er OT i det hele tatt. Jeg har siden i sommer lurt på hvor lang tid det tar før båtprodusentene kommer med Ipad som løsning på alt fra knapper, instrumenter og plotter. Kjempespennende!! Jeg håper det blir mulig å konvertere dagens eksisterende motorer med "old-school" instrumenter til Ipad-styring. Feks at en kan plugge i en blåtannenhet på EVC på en eksisterende VP D6 og få alt opp på padda. Dog tror jeg faktisk at jeg uansett ville beholdt noen basisfunksjoner på gamlemåten, eventuelt i et enkelt digitalt display. -det ville vært fryktelig dumt om Ipaden konket ut en varm sommerdag.

 

Dere som har opplevd at Ipaden går i svart pga sol og varme, dere har ikke prøvd å legge et godt gammeldags kjøleelement bak den? -eller vil det bli for drøyt mtp kuldesjokk ? :) -for jeg har prøvd det på en laptop som gikk i overoppheting og sang på siste værset. Satte den på et kjøleelement for å holde tempen nede til jeg hadde fått kopiert alle bilder mm før den svartna helt.- og det funka. Dog, så er det vel litt mere "gods" i en laptop som fordeler kulden i motsetning til en tynn padde med aluminium(?) bakside.

Link to post
Share on other sites

Når det kommer?? teknologien er der. Spørsmålet er jo om brukeren vil ha det! Jeg bruker egentlig Ipad bare for morrosaker og ekstra plotter, dedikerte instrumenter som er fastmonterte stoler jeg mere på, men så er jo jeg lit konservativ

 

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=1200240&cat=5867

 

 

synes ikke det er OT i det hele tatt. Jeg har siden i sommer lurt på hvor lang tid det tar før båtprodusentene kommer med Ipad som løsning på alt fra knapper, instrumenter og plotter. Kjempespennende!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Når det kommer?? teknologien er der.

 

 

vel, nå er vel den båten som presenteres i linken den første ihvertfall jeg har sett som fabrikkny er oppsatt med Ipad som total instrumentering, -og det var det jeg siktet til. At den datakyndige amatøren setter opp padda på egenhånd er en ting, men at det rigges fra fabrikk, kommer nå. Og her må de store motorprodusentene og båtbyggerne henge med, om de tørr. -men det er jo mulig at ting er på gang og at at denne ene, for meg ukjente båtbyggeren, er så liten at de klarer å omstille seg fort. En skal vel ikke se bort ifra at "de store" slipper nyheter fortløpende.

Jeg jeg ser for meg at en fabrikk klarer å sette opp et opplegg som er langt bedre og tryggere enn den gjengse amatør. Prismessig så vil dette være revolusjonerende mtp totalpakka på plotter, kart og instrumenter. At båten som presenteres har fått nøkkelfri teknologi er vel også nytt i båtverdenen. Dette har jeg igrunn også stusset litt på. For i bilverdenen har startsperre vært standard i en del år nå. Og så langt har jeg ikke sett at det finnes på nye båter. Egentlig utrolig at det ikke er startsperre på nye D-motorer f.eks.

 

-samtidig kan det jo hende at eksempelvis VP vegrer seg for å slippe appser og padder løs på motorene sine. For da er det vel bare et tidsspørsmål før de mister all inntjening på programvare som koster skjorta, når giverene allerede ligger i motorene. Dersom det blir gratis-apps for alle parametere så bruker jeg neppe penger på svindyre VP-oppdateringer.

 

Fremtiden er meget spennende.

Link to post
Share on other sites

Den kvelden du ikke kan dra hjem fordi iPaden streiker og du ikke får slått på lanternene, den kvelden går man tilbake til brytere igjen... :cool:

-men nå hadde jeg igrunn heller ikke lagt ut på tur, selv i dagslys, om jeg ikke kunne lese av lading, motortemp, oljetrykk, turbotrykk, turtall mm når motoren under dekk koster en årslønn. :)

 

jeg er fullstenig med på tanken. Når "ekte båtfolk" fortsatt sverger til at paprikart skal være med og plotter er hjelpemiddel, så er nok terskelen høy for å gå over til fullstenig ipad-intrumentering. :) Å skru på padda for å få dolys om natta, kommer ikke på tale uansett.

 

-men samtidig tror jeg at apps og pad kan vi et enormt tillegg og avlesningsplassen for parametere man ikke er avhengig av. Total oversikt på batterier, lading, spenning, forbruk og landstrøm, alle parameterene på en D-motor man ikke får levert standard, pluss standard, nivåmålere for ferskvann og septik mm. Alt som gratis apps.

 

Men det er klart, mye betinger at alle leverandører av utstyr legger om til nye systemer, eller har dette i tillegg.

 

-men selvfølgelig, alt dette betinger at vi er med på utviklingen, kjøper duppeditter fortløpende slik at "oppfinnerene" har til salt i grøten og videreutvikler duppedittene.

 

I løpet av 2-3 år tipper jeg mange av oss sitter med to padder på dach-bordet i båten. En som plotter/radar/ ekkolodd og en for alle parametere for motor og oversikt over alle andre verdier som er kjekt å lese av på båtens utstyr.

Ipad kommer sikkert til marint utendørs bruk som tåler varme og kulde bedre enn i dag, garantert. Det er vel "bare" for I-folkene snakk om å designe en tett enhet med vifte, produsere denne i kina, og sende den ut på markedet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her var det mye interessent å lese om I-pad som plotter. Har selv brukt bærbar PC fram til nå, og det har fungert greit, men synes den tar litt mye plass.

 

Har akkurat fått meg en I-pad og lurer på om jeg skal gå over til å benytte denne som plotter, men må bare stille et "dumt" spørsmål: Må man ha tilgang til internett for å benytte padda som plotter?

Tormod Beichmann

Link to post
Share on other sites

Her var det mye interessent å lese om I-pad som plotter. Har selv brukt bærbar PC fram til nå, og det har fungert greit, men synes den tar litt mye plass.

 

Har akkurat fått meg en I-pad og lurer på om jeg skal gå over til å benytte denne som plotter, men må bare stille et "dumt" spørsmål: Må man ha tilgang til internett for å benytte padda som plotter?

 

Det er absolutt ikke noe dumt spørsmål ,padden fungerer fint som kartplotter kun med Appèn og strøm . dvs. jeg måtte kjøpe en ny lader for den vedlagte ikke greide å lade mer enn padden brukte :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg hadde en Simrad 44 før i båten. Hvar gang jeg ville styre fra flybridge måtte jeg flytte den opp,feste og koble til-det var en brakett oppe også. Men i varmen begynte det å smelte en slags lim inne i plotteren mellom skjermen og displayet,så den tålte ikke sol heller.I tilleg var det tungt å skrue opp hver gang og bære opp og ned. Så kjøpte jeg meg en iPad,bilfeste med sugekopp og Navionics Europe HD. Ipaden sitter under dashbord i skyggen så solen er ikke noe problem. Samenlignet med vanlig plotter er det mye raskere å zomme ut/inn,planlegge en tur,regne ut distanse.Det tar sekunder å få informasjon om feks.lav og høyvann der man skal legge til. Den er rett og slett mye raskere. Til slutt har jeg koblet av den gamle plotter helt og bruker ipden både oppe og nede. Er foreløpig veldig fornøyd. Hadde dybdemåler fra før både på fly og nede så det er greit å se faktisk dybde.

Link to post
Share on other sites

Akkurat DET er nå meningene svært delte om :confused:

 

Jeg har snakket med flere på redningsskøytene, som med sin lange praktiske erfaring ikke kan fatte og begripe hvordan man kan få seg til å trykke noe slikt i bladet :headbang: :headbang:

Artikkelen blir tydeligvis (mis)tolket i retning av at redningsselskapet "går god for" denne løsningen - og det er som sagt meningene svært delte om . . . .

Vi har brukt Ipad i drøyt et år og den har fungert helt supert. Padda er helt knall og funker like bra som en bærbar pc, men...

Padda har vi bare hatt gående for å sjekke hvor pålitelig den er, og den er tenkt brukt som backup om hele Furuno systemet legger av.

Den må nok kalles idiot som setter sin lit til elektroniske dubbeditter, uten å ha den gameldagse papir teknologien i bakhånd. På ett eller annet tidspunkt svikter en hvilken som helst elektronisk sak, og da er det papirkart, kompass som gjelder. Det må ingen være i tvil om.

Redigert av S/Y Gyda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...