Jump to content

Ipad som plotter


benq

Recommended Posts

Mener bestemt at det ikke er nødvendig med 3G-dekning, men at EDGE-dekning holder for at agps-brikken i iDingser skal fungere optimalt (som agps). Men selv uten noen form for mobildekning vil Broadcom BCM4750 Assisted-GPS brikken som sitter i iPad oppnå GPS-dekning, dog kan det ta litt tid og man er avhengig av gode forhold. Så vidt jeg har skjønt etter å lest litt om denne brikken, så laster den også ned almanakk etc. som en hvilken som helst annen gps-brikke, men du, Mulligan, har rett i at uten mobildekning er det en nokså dårlig gps-mottaker om man sammenlikner med andre. Fordelen den har er at den bruker særdeles lite strøm, spesielt når den er assisted.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Apple skal jo dessverre sperre for alt mulig. Er jo idiotisk at ikke en vanlig Bluetooth GPS skal kunne kobles opp mot Ipad :thumbsdown:

Og TomTom eller den andre holderen til Ipod/Iphone for bil med innebygget GPS kan vist ikke kobles mot Ipad :thumbsdown:

 

Men det skal vist gå å koble til WiFI bærbare hotspots med innebygget GPS opp i mot Ipad 1\2. Og dermed få\få bedre GPS.

Noen som har vært borti dette, og prøvd det opp i mot noen av appene nevnt tidligere i tråden?

 

 

Sierra hotspot

 

 

Andre alternativet for å få enklere GPS til å virke blir vel å jailbreake padda. Men det er jo ikke noe for alle.

Eller finnes det nå andre muligheter for å koble enkle GPS antenner opp mot en Ipad, uten jailbreak?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Mener bestemt at det ikke er nødvendig med 3G-dekning, men at EDGE-dekning holder

Jada, hva som helst av mobildata.

Det som er noe dritt er at iPad også identfiserer seg på basestasjonen med posisjon slik at de som vil kan via IMEI nummer vite hvem som er hvor.

 

Min nye Ipad har ikke 3G, men har definitivt GPS

Det har den nok ikke. GPS og 3G chipet sitter på samme kortet og det mangler i versjonen med kun Wi-Fi.

Den bruker Wi-Fi sammen med kompasset og treakse aksellerometret til å orientere seg.

iPaden jeg skriver dette på har 3G og GPS og er innenfor 15 m. når alt kjører. iPaden som ligger ved siden av har kun Wi-Fi og er innenfor 200 m.

Link to post
Share on other sites

Men selv om padda har innebygget GPS hjelper ikke det mye om den er nesten ubrukelig?

Har ingen erfaring selv. Men ser jo ut som at det er ganske mange (både her og andre forum) som mener at den GPS'sen primært er for geotagging, eller når en ikke er så veldig mobil. Og spesielt ikke i de områdene der det er dårlig mobildekning.

 

Bruker selv GPS mottakere for å logge banekjøring. Og ser det er ekstremt stor forskjell på hvor den faktisk plasserer deg, og spesielt hvor mye etterslep det er på streaming.

Hjelper ikke mye med Ipad plotter når en allerede har passert sundet som padda mener du nå er på vei inn i :rolleyes:

 

Vil gjerne ha en Ipad som kartplotter, men vil først være sikker på at det er mulig å få en god GPS funksjon.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du missforstår lit. en Ipad fungerer utmerket for navigasjon og ruteutsetting med f.eks Navionics. Jeg tror GPS nøyaktigheten er god nok for oss lystbåteiere. Jeg leste en artikkel i redningsselskapets blad der det var en som hadde hentet seilbåt og seilt over skagerak med Ipad som hovedplotter. tror neppe rednngsselskapet hadde trykket artikkelen om den hadde vært ubrukbar eller usikker å bruke på noen måte.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

....... tror neppe rednngsselskapet hadde trykket artikkelen om den hadde vært ubrukbar eller usikker å bruke på noen måte.

 

Akkurat DET er nå meningene svært delte om :confused:

 

Jeg har snakket med flere på redningsskøytene, som med sin lange praktiske erfaring ikke kan fatte og begripe hvordan man kan få seg til å trykke noe slikt i bladet :headbang: :headbang:

Artikkelen blir tydeligvis (mis)tolket i retning av at redningsselskapet "går god for" denne løsningen - og det er som sagt meningene svært delte om . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da bør jo Redningsselskapet tenke seg lit om før dem publiserer artikkler. Jeg opfatter jo egentlig at Redningsselskapet sier inndirekte at Ipad er greit å bruke som navigassjonsinstrument! Det satt jeg igjen med etter jeg leste artikkelen. Tvilsomt at jeg hadde brukt Ipad som hovedplotter over skagerak uansett, men det viser jo at mulighetene er der! selv har jeg med meg papirkart bestandig og bruker en Garmin som hovedplotter. Ipad mest for morro skyld i og med at jeg har det uansett.Fint for passasjerer å se oversiktsbilde på Ipaden

 

Akkurat DET er nå meningene svært delte om :confused:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Kjenner lite til den tekniske oppbygningen av Ipaden, men min egen erfaring fra årets båtsesong og vel 1500 nautiske tilbakelagt, er at padda har fungert optimalt hele vegen. På tidligere maritime GPSer av type Magellan og Eagle har de tidvis koblet ut og vist tydelige avvik på posisjonen. De var begge plassert ute i cockpit hvor dekningsforholdene er gode. Ipaden har det meste av tiden stått inne i båten på en Ram brakett, og burde således ha dårligere dekningsforhold.

Men ikke en gang har jeg opplevd feilposisjonering på padda, og papirkart ligger alltid ved førerplass for kontinuerlig kontroll. Nå er de GPS ene i mitt tidligere eie vært relativt enkle og billige, men allikevel langt dyrere enn 3G padda. Likevel, Ipaden oppleves som mest pålitelig og faktisk mere presis (kan kanskje oppleves som mere presis grunnet større og bedre skjerm?).

Jeg har alldri hatt simkort innstalert, så jeg antar da at all min navigasjon foregår utelukkende med GPS funksjonen i Ipaden. Båten min gjør skjeldent mer enn åtte kn. , men selv i trange farvann som Sote-kanalen viste den korrekt plassering hele veien.

Med stedstjenester og googlemap viser den til og med riktig plassering i huset hvor jeg sitter.

 

Virker som enkelte kan frykte den nye teknologien litt? :giggle:

Redigert av jernkjøl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Poseidon og Bitteliten: Hvorfor, nøyaktig, er en Ipad så mye mer upålitelig som en vanlig kartplotter?

 

Jeg tar da følgende forutsettninger: Ipad brukes inne ved kartbordet - forsvarlig festet i en dokkingstasjon eller lignende; den har en fungerende oppkobling til 12 V systemet om bord; papirkart og en backup GPS finnes ombord. Når dette er oppfyllt kan jeg ikke se at det skal være så mye dårligere enn en vanlig Kartplotter?

 

Navigasjon skal kunne foregå uten kartplotter uansett og når papirkart og backup GPS er på plass så må man kunne tåle svikt i både kartplotter eller Ipad.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Ipad2 3G og har aldri hatt noe simkort i den, har navigert med den med wifi avslått og den er på prikken like presis som raymarine plotteren og kartprogrammet på PC.

Skjønner ikke helt problemet, det fungerer jo like så greit som fastmontert elektronikk og det er da uansett et hjelpemiddel i tillegg til papirkartene og må det vel holde i massevis.

 

Om jeg prøver å slå jorda ut av bane med kjølen min så er det min skyld og ikke plotterens det er jeg rimelig sikker på

Link to post
Share on other sites

 

Jeg tar da følgende forutsettninger: Ipad brukes inne ved kartbordet - forsvarlig festet i en dokkingstasjon eller lignende; den har en fungerende oppkobling til 12 V systemet om bord; papirkart og en backup GPS finnes ombord. Når dette er oppfyllt kan jeg ikke se at det skal være så mye dårligere enn en vanlig

under de forutsetninger er jeg tilbøyelig til å være enig. To ting som gjør meg usikker

Den er ikke lagd for maritimt miljø. Særlig i motorbåt er det mye vibrasjoner. Fuktig saltholdig luft er også et moment å vurdere

Det andre er funksjonalitet i kartsystemene. Jeg har bare brukt Navionics, og her savner jeg feks fyrkarakteristikker lett tilgjengelig (man må trykke det frem). Det er meget viktig ved nattseilas, særlig om man går over deplasementsfart. Jeg vil tro at de fleste som har gått fort i skikkelig mørke og litt trangt farvann der det poenget.

Legger til et punkt tre: hvor bra fungerer touch skjermen i høy sjø der man stamper og slår? Og hva om man er våt på fingrene?

 

Igjen mener jeg at vi må skille mellom seilbåt og motorbåt. Og vi må skille mellom farvann og bruk. Jeg ville definitivt ikke hatt ipad stående i en åpen motorbåt derman risikerer at den blir våt av enten sjøvann eller bølger. Jeg ville heller ikke hatt den i stedet for plotter på en oversjøisk seilas. Til det har jeg for stor respekt for det maritime miljøets utfordringer på teknikken

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulligan, min erfaring med å kjøre fort i dårlig vær tilsier at det meste som ikke er skrudd skikkelig fast kan riste løs. Både strøm tilkobling og braketter. Usikker på hvordan skjermen funker med zoom når man har vansker med å holde seg fast. Det er en annen form for vibrasjoner i en motorbåt enn seilbåt erfarer jeg.

 

Solskinnstur er en ting. En tur i mye vær er noe annet. Du vet minst like godt som meg hvor jævlig været kan være :thumbsup:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som blir spennende å se hva som hender med kartprisene til navionics hvis Ipad & co for alvor kannibaliserer plottermarkedet. Navionicskart for mesteparten av Europa koster 100 kroner til nettbrett - de samme kartene til plottere er kanskje 20 ganger så dyre. Skulle nettbrett etablere seg som erstattning for plottere i lav- og mellomsegmentet vil dette vel ha konsekvenser for kartsalget?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Brukte iPad1 med iSailor som "ekstraplotter" i fjor sommer. Den største ulempen utenom at den i utgangspunktet tåler vann dårlig, er at den fort går varm dersom den står i direkte sollys en varm dag. Da slår den seg av med beskjed om at den er for varm. Dette blir antakelig værre i et etui/beskyttelse. Vurderer å teste ut med en liten "PC-vifte" festet på baksiden for å se om dette ken hjelpe.

Lesbarheten i sollys er brukbar men dårligere enn en plotter. Ellers er den på alle måter mer brukervennlig og rask enn en plotter, samt like presis. iPadden brukes jo også til mye annet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Navionicskart for mesteparten av Europa koster 100 kroner til nettbrett - de samme kartene til plottere er kanskje 20 ganger så dyre. Skulle nettbrett etablere seg som erstattning for plottere i lav- og mellomsegmentet vil dette vel ha konsekvenser for kartsalget?

 

Jeg vet ikke hvor du har den prisen fra. Har nettop instalert Navionics på min iPad, det kostet 455,- for Europa, men er enig med at selv det er billig i forhold til Navionics kart til plotter, som vel koster rundt 1500,- for Norge

Knut

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...