Jump to content

Ipad som plotter


benq

Recommended Posts

Fikk oppdatering på kartet til iSailor i går. Hadde håpet at detaljene var blitt forbedret utover 1:250 m skalaen, men nei da. Den eneste plassen jeg fannt i farten, var inderst i Hardangerfjorden og sørfjorden. Der kunne jeg zoome ut ti 1:1000 uten at detaljene forsvannt, men jeg vet ikke om dette er nytt nå eller om det har vert sånn hele tiden?

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Bruker man polariserte briller på Ipad blir skjermen sort.

 

Det kommer an på hvilken vei padda ligger, prøv å snu den 90 grader :thumbsup: Men ja, ved "feil" vinkel fungerer solbrillene og skjermen på iPaden som et polariseringsfilter i forholdt til hverandre (ala polafilter til kamera) og blir mørk.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker plan2nav og har ingen planer om å bytte for å si det på den måten.

Se også: C-MAP by Jeppesen Products

Da har jeg kjøpt og sett litt på plan2nav, men er meget skuffet. Er faktisk usikker på om jeg tør seile med bare denne, eller om jeg ikke må kjøpe en annen i tillegg. Det er 3 kritiske faktorer som gjør at jeg mes sannsynlig må ha en til :

1 det mangler dybde data i havner. Se feks Thyborøn helt vest i Limfjorden. Ikke en eneste dybde eller dybdekurve innfor moloen.

2 Det mangler høyde info på mange (nesten alle ?) bruer.

3 Jeg får ikke ta ned kartet på Iphone etter å ha kjøpt på Ipad, så da har jeg ingen backup.

 

Dessuten mangler detaljer ved utzoom, omtrendt som isailor. Den har noen fine og fancy funksjoner, for all del, men denne tørr jeg ikke støtte meg på hvis ikke disse tingene er løsbare med instillinger. Rart at det dyreste alternativet faktisk var det dårligste :-(

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på hvilken vei padda ligger, prøv å snu den 90 grader :thumbsup: Men ja, ved "feil" vinkel fungerer solbrillene og skjermen på iPaden som et polariseringsfilter i forholdt til hverandre (ala polafilter til kamera) og blir mørk.

Har selvsagt prøvd dette. Det er for egen del om sommeren jeg har behov for Ipad som plotter på soldekket. Da blir det Garmin for meg fremover, som plotter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Finner ikke Locus i Appstore, så den er nok ikke til Ipad enda.

 

Jeg går nok for ett annet gratis alternativ, OPEN CPN på Pc.

 

Med den som Backup, samt finne brohøyder og sjekke forhold i havnene før jeg går inn så håper jeg jeg finner trygghet nok til å bruke Plan2Nav underveis.

 

Hvis ikke blir det Navionics. Det er i praksis den jeg støtter meg mest til av alle mine alternativer ellers, så den stoler jeg på er OK for Limfjorden/DK også.

 

Men jeg kan ikke fri meg fra følelsen av å ha blitt lurt. Plan2Nav var dyrere en Navionics, og jeg skulle ønske man hadde angre rett på kjøpte Apps så jeg kunne bytte :sad:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Må kjøpe nytt kart før sommeren, for Danmark/Limfjorden er ikke med på de jeg har fra før (selv om navionics skulle dekke Europa)

 

Ønsker ett som er godt nok, men ikke dyrere enn nødvendig, da vi ikke vil være i de traktene så ofte.

 

Har fra før for norge. :

Navionics (dette er den jeg i praksis bruker mest nå, også på padda)

Navionics Hd (denne har mindre dybde info en den vanlige, så denne brukes ikke)

ISailor

 

 

Hei Erik

Når det gjelder punktet ditt om dybdeinfo i HD-utgaven, så lurer jeg på om du kan ha gått i samme fella som jeg gjorde først. Sjekk om du har slått av "easy wiev" - det gjør hele forskjellen. Se mer om det i dette innlegget på MorMajor-bloggen.

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Men jeg kan ikke fri meg fra følelsen av å ha blitt lurt. Plan2Nav var dyrere en Navionics, og jeg skulle ønske man hadde angre rett på kjøpte Apps så jeg kunne bytte :sad:

Kjedelig at du føler deg lurt som følge av min anbefaling.

 

- jeg tror imidlertid du løser pkt #1 i ditt tidligere innlegg over "kritiske faktorer" ved å zoome litt mer inn på kartet, her er et screenshot fra min iPhone over Thyborøn området,

 

bilde

 

Pkt #2, "Det mangler høyde info på mange (nesten alle ?) bruer"

- her har jeg desverre ingen løsning.

 

Pkt #3 "Jeg får ikke ta ned kartet på Iphone etter å ha kjøpt på Ipad, så da har jeg ingen backup."

- Så lenge du er logget på med samme Apple ID så skal det ikke være noe problem å laste ned kart (apper) til flere enheter. (mener det er fire eller fem som er max grense). Jeg bruker selv Plan2Nav på både iPhone og iPad

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg får løst spesielt # 1 er jeg veldig fornøyd.

Men ditt bilde er fra utfor moloen ? Jeg ønsker meg dybdene innenfor. Er det det hos deg ?

 

#2 - det var høyde på noen , men ikke alle. Får notere meg disse som mangler fra andre kilder før jeg drar da.

 

#3 Da får jeg forsøke på ny. Jeg ble bedt om å betale 385,- på ny da jeg forsøkte sist nemlig, men da forsker jeg mer på det.

 

Må også si at programmet hadde noen fine finesser og muligheter som ikke de andre har, bladt annet dybde/3d visning, og føltes profft å jobbe i, så hvis jeg bare slipper å famle i blinde når jeg skal inn i nye havner er mye gjort :yesnod: . Håper det løser seg, skal ta en ny runde og kikke på instillingene.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Locus finnes ikke for i-osv. Men om du er en mer avansert bruker så vil du finne stor glede i å bytte plattform for å prøve ut. Gratisvarianten er fullt funksjonell mens den betalte, med en del mer funksjoner, koster under femtilappen.

 

Om du vil ha et navi-prog som er mer avanert enn Navionics så ville jeg testet Locus på en telefon eller noe, koster ingenting å teste og det er jo kjekt å ha en gratis "plan B" på lur ifht iPad og Navionics.

-----

 

Sist jeg var på en lengre dagstur kjørte jeg Navionics på iPad og gratisLocus på telefonen (galaxy s2).

 

Tar lengre tid å bli kjent med Locus pga flere funskjoner, men for meg så virker på en måte Locus seriøst og avansert og Navionics litt enkelt og "klikk-klikk" i forhold. Kjekt med begge deler ombord da :-)

 

Det går fint å eksportere ruter osv fra Navionics til Locus slik at en kan ha samme ruta på to plattformer/program.

--------

 

Vurderer sterkt å kjøpe et androide brett dedikert til Locus for båtbruk så kan ungene leke med iPaden.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg får løst spesielt # 1 er jeg veldig fornøyd.


Men ditt bilde er fra utfor moloen ? Jeg ønsker meg dybdene innenfor. Er det det hos deg ?



Bildet er fra selve inn/ut seiling og viser vel dybder på begge sider. - Jeg testet enda en gang for å være helt sikker og jeg får opp dybder overalt i hele Limfjorden.



#3 Da får jeg forsøke på ny. Jeg ble bedt om å betale 385,- på ny da jeg forsøkte sist nemlig, men da forsker jeg mer på det.



Jeg husker ikke helt, men det er meget mulig man må velge "kjøp" når man skal laste ned en app man allerede har kjøpt fra en annen enhet. I så fall så vil nedlastingen starte når du klikker på "kjøp" uten alt det "om og men" man må igjennom når man foretar et nytt kjøp.

Link to post
Share on other sites

# 3. Valgte Gjenopprett på telefonen, da kom det, så den er grei.

 

Men her er bilde fra telefon som er likt som på Ipad, fra Thyborøn. Som du ser er det bare lilla farge uten dybdekurver, og uten dybde tall. Det er også en slik trekant utfor moloen. Ellers i området er dybder markert med ulike blåfarger, og disse er nummerert med dybde tall, så de er greie.

Og det er også slik i havnene Lemvig og Nykøbing, som er de neste 2 havnene vi har tenkt innom på vei gjennom Limfjorden... Hvis dette er feil hos meg, så er det rart at det er slik på begge devicer da :worry:

 

bilde

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Men her er bilde fra telefon som er likt som på Ipad, fra Thyborøn. Som du ser er det bare lilla farge uten dybdekurver, og uten dybde tall. Det er også en slik trekant utfor moloen.

Du har rett, jeg får samme grå/lilla farge her også - misforstod først nøyaktig hvor du mente.

Mulig denne grå/lilla fargen illustrerer varierende/usikre dybder pga sandvandring - klikk på kartet og velg "kartinfo" så får du frem flere detaljer om punktet. Her er et screenshot,

 

bilde

 

Se også: denstoredanske.dk og thyboronport.dk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ser Locus har de samme dybdeanvisningene osv som Bluechart, men ikke anvisninger om hvor det kan ankres når jeg bruker Eniro natic som kartgrunnlag.Men i Locus kan en selv velge hvilket kartgrunnlag man vil bruke så det blir på en måte å sammenligne pærer og bananer. Men dette er OT ifht tråden siden det ikke er tilgjengelig på iProdukter.

Link to post
Share on other sites

Her er samme område i Garmin BlueChart på iPad:bilde

Edit: det er like detaljert for Lemvig og Nykøbing.

Og på de detaljene ser jeg feks en kai rett inn av moloåpningen med 1,4 dybde. Selv stikker jeg nesten 2 meter. Jeg er mao nødt å skaffe meg ett alternativ for å navigere trygt inne i Thyborøn havn. Spørsmålet er om jeg heller skal gå for havneguiden Danmark til 595.- eller om jeg bare skal gå for navionics...?

 

Er det noen som har navionics for Danmark og kan legge ut skjermbilde over Thyborøn havn derfra ?

 

Ps : ser foresten ut for at den lilla trekanten fra Plan2nav utfor moloen er tegnet inn i garmin også, men uten farge. Hva betyr den trekanten tro?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...