Jump to content

Ipad som plotter


benq

Recommended Posts

En annen ulempe med iPad og Navionics-programvaren er at båten kjører ut av kartet, så man er nødt til å flytte på kartet for å holde båten på kartet.

 

Disclaimer: Har ikke testet dette siden i fjor høst - det kan ha skjedd endringer i nyere versjoner av programvaren.

 

Dette var hovedgrunnen til at jeg valgte Plan2Nav

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har kjøpt å prøvd appen "SEAiq Open" til iPAD/iPhone å installerte mine CM93ed2 kart, samme kart som kan brukes i OpenCPN.

Dette fungerer veldig fint, bortsett fra at programmet krever en del ressurser av maskin når det skal rendre kartdata. Vektor kartene er tunge å drive.

 

Programmet kommer opp med "working" når flytter eller zoomer på kartet. Tar altså litt tid før det oppdateres særlig når har nettopp lagt inn karta i databasen på iPad'n.

Hvis en fjerner mapper med kartområderinni CM93 mappen til ett minimum så en har igjen kun det aktuelle området for eget bruk, vil programmet jobbe lettere og tror ikke at det blir noe plage i den daglige navigeringen om bord i båten.

 

Har ikke prøvd programmet på sjøen under fart, men tror det vil virke bra der.

Det kan lages ruter og waipoints. (Lagres, kan sendes som GPX . KML til andre kartprogram på iPAD eller til epost adresse.

Ais/GPS data kan impleteres via Wifi.

Har COG og HDG vektor kurslinjer også kan stilles med lengde i forhold til fart

 

 

 

Her er et skjermbilde: Kartene meget detaljerte

 

seaiq_open_cm93_aalesund.jpg

 

"SEAiq" kan lastes ned gratis men for å aktivere alle funksjoner

 

er det Pris på er kr. 140,- ikke dyrt når en har kartene selv. :-)

 

Blir spennende å utforske SEAiq videre.

 

Har fra før Inavx og Isailor

Jeg liker iSailor klart best med sine detaljerte kart og gode fargevalg på layout og kart, samt en meget god "nattmodus"...men venter nå på oppdatering av programmet med bedre detaljer når en zoomer ut over 2 Nm,samt impletering av AIS. Skal visst komme en update i desember måned.

Redigert av Skoghaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen ulempe med iPad og Navionics-programvaren er at båten kjører ut av kartet, så man er nødt til å flytte på kartet for å holde båten på kartet.

 

Disclaimer: Har ikke testet dette siden i fjor høst - det kan ha skjedd endringer i nyere versjoner av programvaren.

 

Flytter man rundt i kartet, vil båten kjøre ut av kartet. Bare å aktive posisjonssentreringen, så er markøren kartsentrert hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Flytter man rundt i kartet, vil båten kjøre ut av kartet. Bare å aktive posisjonssentreringen, så er markøren kartsentrert hele tiden.

 

Navionics låser en båten i senter av skjermen, og har dermed bare en halv skjerm i kursretningen, mens på iSailor kan en legge båten i nedre kant av skjermen, og har dermed kart på hele skjermen forran deg. (v/kurs opp)

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Ser jo ut som du har samme problem som på navionics kartene, flere 10 metere viser som 1.0 meter ?

 

Nei er nok ikke det..

 

1 tallene forsvinner inni siden sirkelen og vises dårlig (se innlegg forrige side), men det vises som 10 meter når en "fremhever sikkerhetsdybden" og setter den på 11 meter under meny instillinger. ( Virker ved setting på 10 meter også, ...valgfri fremhevelse av sikkerhetsdybde).

 

seaiq.jpg

Redigert av Skoghaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lasta inn iSailor og kjøpt kart, men er ikke fornøyd. Må forstørre mye før jeg får skikkelige dybdedata.

Helt enig, til mitt bruk (planlegge videre ferd underveis) er den bortimot ubrukelig, for jeg må hele veien zoome så mye for å se om det er farbart, at jeg mister oversikten :thumbsdown:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

For planlegging av seilas er nok papirkart det absoludt beste! Jeg planlegger alttid med papirkart til dels også Ipad Hovednavigering foregår med en Garmin plotter Ipad er bare et supplement og backup, men veldig praktisk til de andre ombord som vil følge med

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Slik jeg praktiserer, så er Kartplotter max innzoomet + dybdemåler ett anti grunnstøtings system, det gir meg info om nærområdet jeg er i.

 

Under seil liker jeg å kunne planlegge noen trekk fremover, siden mann ikke har fri eller ubegrenset manøvrerings muligheter med seilet oppe. Det bruker jeg Ipad til. Ipad fungerer veldig bra til dette synes jeg, men Isailor var ett bomkjøp til dette bruk. Jeg valgte Isailor fordi jeg allerede hadde Navroics til Iphone, men jeg bruker i praksis nå Navronics med iphone oppløsningen fremfor Isailor, også på Ipad.

Til neste sesong spanderer jeg på meg Navronics HD (eller husker jeg rett tror jeg at jeg har handla den allerede :lol: )

 

Det jeg savner mest, er fyrsektorer etc for natt seilas (mulig det er en innstillings sak ?), og bedre oversikt over ankringsplasser og forhold på land. Skulle ønske at bebyggelse og topografi på land var tegnet inn i sjøkartene, så det var lett å finne nye fine steder å ankre i uthavn. Nå må jeg bruke ala Google maps etc for å sjekke forholdene rundt det som i sjøkartet ser ut som en usjenert uthavn, og ofte viser det seg å ikke være det... :worry:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Isailor skal visst komme med oppdatering av programmet og kartene skal få bedre detaljer når en zoomer ut på de forskjellige kartnivåene.

:thumbsup:

Er det noe tidsperspektiv ?

Du kan jo bruke Google overlay, i Navionics.

Krever ikke det nettverk da?

Greit når man sofa seiler, men hvis mann er i ukjent område og er sliten og vil finne seg en fin plass for kvelden så er det å velge seg hvor man vil gå for å ankre i nærheten en utfordring jeg sliter med å finne optimalt svar på med dagens alternativer. Skulle ønsket meg en kartløsning som også gav meg svar på det :pray:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Heter ikke det papirkart? :giggle:

Nei, papirkartene mine gir ikke svar på det dessverre. Ikke sjøkartene ihvertfall. Mulig ett orienteringskart eller liknende hadde fungert, men da bruker jeg heller penger på losbøker og havneguider...

 

Papirkartene er derimot beste kilde til fyrsektorer etc, bortsett fra at du da må ha en lyskilde for å lese, og ødelegger nattsynet :headbang:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

mhemil skrev:Garmin Bluechart for iPad ble annonsert i februar i år, først med lovnad om lansering i juni, men appen lar fortsatt vente på seg. Noen med mer info? Bruker forøvrig Navionics og er fornøyd.

 

Har vært i kontakt med kundesenteret til Garmin, og svaret jeg nå fikk på når vi kunne forvente den varslede Bluechart appen var: Har på det nåværende tidspunkt ingen informasjon om når denne vil bli tilgjengelig.

 

Dette var for et par uker siden

Link to post
Share on other sites

ja skulle gjerne hatt den Bluechart appen på Ipaden altså når jeg har Bluechart på Garminplotteren fra før. Får håpe det kommer til neste båtsessong da! Gleder meg allerede til den!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...