Jump to content

Ipad som plotter


benq

Recommended Posts

Nei Det er vel ikke noe revolusjonerende nei.. selve kartbilde er mere likt som på Garminplotteren da..Det var grei måte å laste ned karttene på. kikka bare så vidt på det i gårkveld.. var på julebord på lørdag så gidda ikke å sitte å stirre i den skjermen så lenge hehe.. mye likt, men tror jeg kommer til å fortsette å bruke Navionics.. får se når båtsessongen starter så får jeg samenlikne lit.. koster jo ikke all verden så nå har jeg jo to kartprogram på Ipaden da..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Positiv til prisen, fryktet Garmin ville legge seg høyere, greit å få med Danskekysten.

 

Forstår at dette er et tema for folk på Vestlandet med Navionics. Når det gjelder båtfolk øst for Ballastskjærene (øst for Mandal) gjelder Navionics Denmark som inkluderer norsk sør- og østkyst, hele Danmark tysk nordkyst og svensk vestkyst.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har både Navionics og Isailor. Brukte Isailor desidert mest forrige sesong. En av grunnene til det, er dette med at du ikke kan ha kurs opp på Navionics.....

Har vært flere oppdateringer i høst/vinter uten at dette har blitt utbedret!!!

 

Hadde 2 ønsker til jul: At Navionics fikk kurs opp og at Isailor fikk bedre detaljzoom utover 250 m ;-)

 

Bruker Ipad.....

Link to post
Share on other sites

Jeg har Navionics HD på Ipaden og synes dette er et glimrende tilegg til hovedplotteren.. Det har blitt spurt om kurs opp, noe som hadde gjort den helt utmerket.. Det er jo stort sett de andre ombord som bruker den så det er jo enkelt å vri den etter terrenget, ikke noe problem, men uvant for soss som har brukt kurs opp tidligere.. Navionics er enkelt og brukervennlig og jeg synes karttene er fine. blir spennende å teste Garmin sin app nå til våren.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Driver dere med "nord opp"-problematikken på papirkartene også?

Ja, kom over et billig snurrbart pizzabrett på Ikea som jeg pleier lime kartene fast til, synd de revner så lett når jeg skal skifte dem ut med andre kart :giggle:

 

Neida, men ser godt den at det burde vært mulighet for kurs opp i Navionics-appen, så kan folk velge hvordan de vil ha det selv. Bruker stort sett nord opp nå, men av og til kan det være hensiktsmessig å rotere kartet med kursen, f.eks. i trange innseilinger med mye staker og slikt.

Link to post
Share on other sites

Neida, men ser godt den at det burde vært mulighet for kurs opp i Navionics-appen, så kan folk velge hvordan de vil ha det selv. Bruker stort sett nord opp nå, men av og til kan det være hensiktsmessig å rotere kartet med kursen, f.eks. i trange innseilinger med mye staker og slikt.

 

Last ned den siste versjon (android) da funker nord opp helt fint. Bruk pilknappen nede til venste på skjermen.

1 trykk: Kart sentrerer på GPS posisjon

enda 1 trykk: Kurs opp vises.

enda 1 trykk: Tilbake til Nord opp

 

Jeg har forresten hevet ut en nesten 10 år gammel Raymarineplotter til fordel for en Nexus 7 nettbrett med Navionics. Jeg synes den fungerer rett og slett bedre. Større og høyoppløyste sjerm, raskere, touchscreenbetjeing. Når man gjør seg litt flid og lærer seg hvordan man lagrer ruter og tracks så funker nettbrettet helt fint. Verden går videre

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Last ned den siste versjon (android) da funker nord opp helt fint. Bruk pilknappen nede til venste på skjermen.

1 trykk: Kart sentrerer på GPS posisjon

enda 1 trykk: Kurs opp vises.

enda 1 trykk: Tilbake til Nord opp

 

Er klar over at dette funker på Android. Men helt utrolig at det ikke virker slik på Ipad ;-(

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Må kjøpe nytt kart før sommeren, for Danmark/Limfjorden er ikke med på de jeg har fra før (selv om navionics skulle dekke Europa)

 

Ønsker ett som er godt nok, men ikke dyrere enn nødvendig, da vi ikke vil være i de traktene så ofte.

 

Har fra før for norge. :

Navionics (dette er den jeg i praksis bruker mest nå, også på padda)

Navionics Hd (denne har mindre dybde info en den vanlige, så denne brukes ikke)

ISailor

 

ISailor bruker jeg lite, pga tidlige nevnte zoom problemer, mister oversikten når detaljene forsvinner i store målestokker. Men denne har best dybde detajer på max zoom.

 

Så er valgets kvaler da. Danske farvann er grunne, så god dybdeinfo er essensielt. Ikke er det så mange alternative ruter heller som hjemme , så oversikt er kanske ikke like viktig. Til 175,- virker derfor iSailor som ett godt valg, selv om jeg har gitt den opp hjemme.

Alternativt er navionics til 238,- Navionics Hd tar jeg ikke sjansen på...

 

Er det andre alternativer jeg bør vurdere i steden?

 

Hva bruker dere som seiler der mye?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Noen her som har peling på om det går og få vist motordata på ipaden og event hva som trengs for dette ?

Her kreves 3 'ting':

At motoren din har CanBus (el.l., en slags kommunikasjons-kabel som samler inn nødvendige motordata;

At du har en 'ding' (boks) som et bindeledd mellom motor og iPad;

At du har en App som leser og viser motordata på skjermen.

 

Alt dette ligger ikke så langt inn i fremtiden kanskje:

CanBus begynner å komme på nyere motorer (og annet utsyr for den slags skyld...)

'Dingsen' er på vei, om den ikke allerede er kommet (utviklingen på dette går svært fort nå!)

Nødvendig App kan hende skrives i denne stund.

 

MEN, å få motordata opp på padda fra en gammel motor, er utopi hva kostnad og kompleksitet angår...

Trur eg :-)

 

Beklager avsporingen.

Stengen om Seapilot er interesant vedr. IPad som plotter...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Må kjøpe nytt kart før sommeren, for Danmark/Limfjorden er ikke med på de jeg har fra før (selv om navionics skulle dekke Europa)

 

Ønsker ett som er godt nok, men ikke dyrere enn nødvendig, da vi ikke vil være i de traktene så ofte.

 

Har fra før for norge. :

Navionics (dette er den jeg i praksis bruker mest nå, også på padda)

Navionics Hd (denne har mindre dybde info en den vanlige, så denne brukes ikke)

ISailor

(..)

 

Er det andre alternativer jeg bør vurdere i steden?

Jeg bruker plan2nav og har ingen planer om å bytte for å si det på den måten.

Se også: C-MAP by Jeppesen Products

Link to post
Share on other sites

Ipad er ubrukelig i sollys. Man liker ofte være på sjøen i sola... Elsker apple produkter men er max en backup for kartplotter

Har dessverre erfart det samme! I direkte sollys, er ikke padda god nok. Men har du hardtopp og / eller sola ikke skinner direkte på skjermen, går det bra, synes jeg.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er enig. I direkte sollys blir det ikke bra nok selv om mann setter opp lysstyrken til max. Men bedre enn pc skjermer og ikke minst laptop skjermer. Man må opp på dagslysskjermer i tilfelle. Minst 300 nites. Nå bruker jeg padda både på flybrigde og inne og det går godt selv om jeg må dekke til i de meget få dagene i året det er knallsol :-)

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...