Jump to content

Ipad som plotter


benq

Recommended Posts

http://www.dinside.n...r-en-katastrofe

 

Huff. La oss håpe at folk ikke prøver og bruke leketøy som verktøy. Kanskje dette kan være forklaringen på mye snodig navigasjon....

 

Denne oppgraderingen til Apple kom for 2 dager siden. Har det vært så mye "snodig navigasjon" de siste to døgn, eller kanskje Apple ikke har noe med "snodig" å gjøre

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post
Share on other sites

Hvis du har iPad eller iPhone, ikke oppgrader til iOS 6!

Jeg har gjordt den tabben, og Google-map forsvant. Apple har satt inn et ubrukelig kart som ikke kan fjernes og mange unyttige gadgets.

Grå-hvit tekst på sort bunn, er ikke naturlig, blant mye annet..

 

"Big skuff" for en Mac-f@n :cryin:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kjører vel ikke båt etter google maps?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Går en vandrehistorie i Redningsselskapet om en nyfrelst båtfamilie som navigerte med NAF veibok...

 

Jeg kjente en som navigerte med NAF bok. skal ikke nevne navn. Det var bare å spørre han hvor steiner og grunner var, fordi han hadde vært neppå dem alle hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

iSailor lager rutene som GPX filer, og disse kan som sagt sendes via mail og importeres rett inn i Open CPN programet som jeg bruker på PC. Om vanlige plottere kan bruke dette, og hvordan du event. kan få importert disse filene til den, vet jeg ikke.

Ser at Navionics lager ruter som KMZ filer, og de skjønner iallefall ikke Open PCN. ( Enda en god grunn for å bruke iSailor) :yesnod:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Mulig nevnt før i tråden. Men en får GPS pluggin's til epleproduktene.

En må bare sjekke litt først om disse løse enhetene støtter produktet en har og App'en en skal bruke.

 

Ulempen med disse er at de tar plass, og lett kan løsne fra ipaden hvis man er litt uforsiktig. Plugger man inn en sånn vil man også få problemer med å putte iPaden i et etui.

 

Et alternativ som gjør håndteringen av iPaden litt enklere er en bluetooth-GPS. Da kan iPaden ligge i et etui, og du slipper alle ekstradinger som må festes til padda og kan falle av. Ulempen er selvfølgelig at bluetooth-GPSen trenger batteri for å fungere. Det er også enkelte kompabilitetsproblemer så man må sørge for å kjøpe en bluetooth-GPS som er offisielt støttet for å være sikker. Selv da kan man få problemer - det er flere som har rapportert om problemer med forbindelsen mellom iPad og GPS etter oppgradering til iOS6.

 

Det enkleste er å kjøpe en iPad med WiFi+3G. Da er alt integrert i brettet og man unngår dingser som faller av, går tom for batteri eller blir borte fordi man ikke husker hvor man la den fra seg forrige gang man brukte den.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte Ipad var det akkurat som ekstra backup på kartplotter som var største grunn. derfor kikka jeg her inne på det meget gode forumet her, og fant ut at jeg måtte ha wifi+3G Dette fungerer utmerket. Den er annvennelig og brukes til masse annet også både i heimen på hytta og i båten!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Her i Trøndelag har vi stort sett HT eller kalesje på hehe.. Skjelden jag er av med den fremste kalesjen uansett så for meg har det ikke vært problemer med sollys de to sessongene jeg har brukt Ipad. Den bør jo uansett ikke stå utsatt for sjø eller regnsprut.. om du ikke har deksel til den..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

En annen ulempe med iPad og Navionics-programvaren er at båten kjører ut av kartet, så man er nødt til å flytte på kartet for å holde båten på kartet.

 

Disclaimer: Har ikke testet dette siden i fjor høst - det kan ha skjedd endringer i nyere versjoner av programvaren.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det har iPad bare en eneste ulempe i forhold til plotter

Det finnes noen fler.

Og de er langt mer alvorlig.

Den har ingen sjekk av konstellasjon før den setter i gang å navigere. Ser den tre satelitter gir den en posisjon, uansett om de står på samme sted.

Og, den har heller ingen FDE (Fault Detection and Exclusion). Her tas en og en range ut av løsningen for å verifisere at avstanden den gir er riktig. iPad gir heller ikke mulighet til å ta ut ranger en vet er dårlig.

Det er heller ikke mulighet for å løfte elevasjonen ved seilas i trange fjorder.

Mine mottagere gir alarm og stopper dersom ikke posisjonen kan garanteres.

 

Det finnes mottagere der ute (dyre) som kan plugges inn i iPad. Blir ei fin lita oppmålingspakke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...