SveinHa Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 En må jo nesten forholde seg til det som står i kartet ellers får en bare forbli fortøyd i havn.Det har jo også med sikkerhetsmarginer å gjøre. En kompis som i "gamle dager" seilte for Bergesen sa en gang at de aldri gikk mellom Shetland og Orkenøyene fordi der var for liten klaring til land og her snakker vi om et "sund" med en bredde på 20NM eller deromkring... Det der AIS plottet var jo noe merkelig: Når båten ligger godt i ro i fjæresteinene, hvorfor har den da fortsatt langt av gårde på AISen? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Når jeg ser litt nærmere på AIS plottet så ser det jo ut til å være litt dårlig dekning i området (en VELDIG lang legg mellom 2 plott) og en blackout kan jo ta med seg AISen også... En må uansett anta at de punktene som eksisterer er rimelig riktige. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Holder man avstemninger på brua hvor man skal gå? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 (redigert) Om de skal midlertidig reparere denne skuta på samme måte som Hurtigruta er jeg redd at Italia står ovenfor en stor margarinkrise i nær fremtid. ;) Flaks, eller dyktighet at hun la seg på denne siden, men spørs vel hvordan det har gått med stablisatoren på andre siden. Regner med at eneste mulighet for å rydde opp dette er å få henne flytende igjen... Redigert 14.Januar.2012 av Baatlaus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 14.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 (redigert) eller var det kun for å ta øya i nærmere øyesyn og de grunnstøtte der.. Dette er faktisk svært vanlig dersom en har god tid, men når det er sagt så skal det ikke forekomme uten manøveren planlagt på lik linje med planlagte seilasen. Har selv en del år bak meg i tilsvarende fart og når vi hadde veldig god tid fant vi et passende område og la oss der til å drive, selvsagt på nattestid. Redigert 14.Januar.2012 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 14.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Flaks, eller dyktighet at hun la seg på denne siden, men spørs vel hvordan det har gått med stablisatoren på andre siden. Akkurat det spiller nok veldig liten rolle Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Dette er faktisk svært vanlig dersom en har god tid, men når det er sagt så skal det ikke forekomme uten manøveren planlagt på lik linje med planlagte seilasen.Har selv en del år bak meg i tilsvarende fart og når vi hadde veldig god tid fant vi et passende område og la oss der til å drive, selvsagt på nattestid. Gikk de ikke med 15knop til det smalt? Vil anta at om det var tiltenkt å ligge rolig i området rundt øya så ville et såpass stort skip ha problemer med å senke farten nok til i det hele tatt se øya slik som AIS ser ut, eller tar jeg feil? Hvordan ser AIS ut tildliger på kvelden? Ser kun de siste 8 trackene, og de viser kurs rett i mot øya... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 14.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Gikk de ikke med 15knop til det smalt? Vil anta at om det var tiltenkt å ligge rolig i området rundt øya så ville et såpass stort skip ha problemer med å senke farten nok til i det hele tatt se øya slik som AIS ser ut, eller tar jeg feil? Tenkte mest på waste of time metoder jeg da. Vi driftet mens andre tar en sightseeing for å gi passasjerene det lille ekstra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Akkurat det spiller nok veldig liten rolle Nei, akkurat nå er nok det uvesentlig. Og helt ufattelig at dette skal kunne gå ann. Tror du ikke at skipet kommer til å bli hevet? Ville tro at dette blir en liten utfordring for Smith eller noen andre som får oppdraget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sailorboy Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 De gikk på grunn syd for Porto St Stefano på Isola Giglio etter det den Italienske avisen Repubblica.it skriver: Repubblica.it kommentar om Costa Concordia Oversatt kommentar til kartet i avisen : Cerchiati di rosso gli scogli di fronte al porto dell'isola del Giglio: proprio qui, secondo alcune testimonianze, la nave Costa Concordia avrebbe urtato il fondale. Il comandante ha dichiarato che la roccia non era segnalata nelle carte nautiche. "Rød sirkel rundt steinene foran havnen på øya Giglio viser ifølge enkelte kilder stedet hvor Costa Concordia skipet traff bunnen. Kapteinen sa at steinen ikke er vist i kartet." Videre sitat i avisen. "Etter at de grunnstøtte her, bestemte kapteinen, og alle de andre på broen var enige !!!., at de skulle kjøre på land for å hindre at båten skulle synke." Hvis noe er gjort bra i denne hendelsen, så er det vel avgjørelsen å kjøre båten på land. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 her er 'steinene': (innsatt fra Google Maps med bbkoden gmap) Ut fra dette bildet så ser det ut som om den ligger nord for piren i byen, altså slik sailorboy skrev i innlegg 13: (PS: om noen poster 'faksimile' av digitale kart så bruk GIF-format, da blir kvaliteten ikke forringet) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 14.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Kapteinen arrestert http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10075538 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Passasjerer---Matte-tvinge-besetningen-til-a-lare-livbatene-6741729.html#.TxHVVPky7Yh Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
BMF Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 "Det er ikke no stein der" ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Nei, bare skvalpe skjær.... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 14.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Sikker på det var der de var på som pilen markerer? http://www.seanews.com.tr/article/ACCIDENTS/74284/Costa-Concordia-accident-navigational-error/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 (redigert) Etter det som en ser her http://www.seanews.c...gational-error/ Mener jeg at båten ligger ca. her N42.21.35 E010.55.66 Redigert 14.Januar.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
BMF Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 njet her (se fyret!): Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Ser en på AIS plottet og andre bilder virker det mest sannsynlig at skipet endte opp ved rød pil, nord for havnen Giglio Porto. Men det er mulig de grunnstøtte først ved gul pil sør for Giglio Porto for så å strande skipet ved rød pil. AIS plottet ser ihvertall ut til å ha hatt blackout lenge pga. mangel på oppdateringer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 (redigert) Ref bildet i innlegg 44: På det bildet jeg postet ser det også ut som om den ligger få meter nord for moloen, men der er det jo ikke noe fjell. Kan ikke se noen annen forklaring enn at bildene er tatt mens den er i drift. Teleobjektiv kan neppe forklare det. Slik ligger den nå: (fra VG) lagt til, her ser man det klart. (også fra VG) Sjekk alle livbåtene som er fortøyd langs moloen.... Redigert 14.Januar.2012 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 (redigert) Det nederste bildet ditt Ingar bekrefter posisjonen jeg anga med rød pil. Det finnes ingen molohavn sør for Giglio. Det bildet du postet i innlegg 36 er feil. Det er stedet jeg anga ved gul pil. Men som sagt, det var kanskje der de først gikk på. Redigert 14.Januar.2012 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sailorboy Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 (redigert) Dette er en båt som kjører ruten hver uke... De har ikke allverdens tid for å komme fram til neste havn. (ca 13.5 knop i snitt fra Civitiveccia(it) til Savona (it) ) Den Tyrkiske nettsiden med AIS plott virker noe spekulativ. Kart bilder og utsnitt med zoom kan lett bli misforstått dersom en ikke har en målestokk for båtens størrelse for sammenligning. Jeg mener at det er helt utelukket at de forsøkte å gå mellom de to holmene som vist roger-jo kan ha latt seg forlede til å tro via den Tyrkiske nettsiden. Se utsnitt med båtens størrelse under... Jeg mener det er helt utenkelig at en kaptein på et cruiseskip ville forsøke noe slikt. Kapteiner på cruiseskip "is not shaken down from the threes" som soga går. Dette er erfarne kapteiner med lang fartstid og kan sine saker. En annen versjon er at de har hatt en Black-Out underveis. Track control systemet har gått till fallback til autopilot med en heading som går mot øya som AIS viser. Mannskap har hatt for mange alarmer å håndtere, og har oversett det faktum at de går mot øya...Intill de ser feilen på radaren der øya blir stor og stygg... En panisk unnamanøver går ikke som planlagt, og de går på grunn. De bestemmer seg så etter mye om og men til å strandsette båten der den ligger nå. Lett for en sofa analytiker i sin lune sofa i Kongsberg med en kald pils å komme til en slik konklusjon. SailorBoy Redigert 14.Januar.2012 av sailorboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 AIS tracket viser jo at skipet har fart bort fra moloen. Kan det være det først kolliderte og deretter drev inn til der den sank? Hullet i skroget er jo på utsiden av den siden som endte opp i fjæresteinene. Heldigvis har slike skip VDR (blackbox) der alt blir lagret. Det som lagres er radarbilder, kartmaskinbilder, lyd fra bro, maskinalarmer, brannalarmer, vanntette skott osv... Informasjonen er lagret ute på brotaket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 Det som er interessant å se her er at AIS viser skipet på nordgående kurs, vraket ligger med baugen mot sør, så da må da skipet ha snudd om AIS tracket er riktig.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.