Jump to content

Cruiseskipet Costa Concordia kantret etter grunnstøting


Zenit

Recommended Posts

I "professjonelle" cruiserederier som RCCL har man tre brokondisjoner. Jeg anter det samme gjelder Costa Cruises selv om dette rederiet har en svært tvilsom ulykkesstatistikk de siste årene.

 

Green condition der en 1.styrmann samt en 2.styrmann og kvartermester er på broa. Denne benyttes i åpen sjø. Ved nedsatt sikt etc. setter man "yellow" condition der overstyrmann eller Staff captain (alt etter hvem som er "on duty") i tillegg er på broa. På Red condition som er svært trange farvann, avgang/anløp etc. er alle disse i tillegg til kaptein på broa. I slike farvann benytter man dessuten los iht. myndighetskravene. Man seiler aldri så nært land som dette skipet har vært for å "ta noe interessant i øyensyn". Spesielt ikke på kveldstid uten visuell sikt.

 

Det ser ikke ut som om noen av disse forutsetningene har vært oppfylt for dette skipet og man kan muligens tenke seg noe i retning av en fatal feilnavigering der f.eks. styrmennene har sittet på internett eller vært opptatt med andre ting. Blackout før grunnstøting er svært lite sannsynlig da skipet har 6 generatorer i to vanntette adskilte hovedmaskinrom (midtdeling)og en vannfylling i f.eks. SB maskinrom forårsaker ikke blackout/tap av framdrift da tavla fortsatt har forsyning fra BB maskinrom. I alle tilfelle er nødgeneratorene på nettet umiddelbart og vil forsyne navigasjonsinstrumentene samt nødbelysning etc. Og det gjorde de lenge etter strandingen kan man se fra bildene. Man har vanligvis 2 uavhengige nødgeneratorer i tillegg til de 6 hovedgeneratorene dette skipet hadde på denne typen framdriftsanlegg. Radarene svikter forøvrig ikke selv om man får feil info fra GPS. Vanligvis har man 3-4 radarer på disse skipene.

 

Ved en teknisk feil ute i havet der man f.eks. har redusert operativ status på framdriftsanlegget legger man definitivt ikke kurs mot land med 15 knops fart rett i fjæresteinene. Da foretar man en særdeles kontrollert tilnærming og kapteinen vil naturligvis være på broa og ikke i spisesalen som vitnene sier i dette tilfellet.

 

Alt dette vil komme fram da man har funnet VDR'en som logger mottakerinfo fra satelittsystemene, plotterinfo, logg, samtale ført på broa i tiden før ulykken etc.etc. I god italiensk mafiastil har man allerede startet løgnene og bortforklaringene for fullt fra rederiets og kapteinens side, men dette har liten hensikt med 4000 vitner samt VDR info og info fra AIS systemet lagret hos myndighetene. Her vil nok alt komme fram og at man har handlet grovt uaktsomt er vel allerede konstatert. At kapteinen forlot skipet 3-4 timer før siste passasjer var evakuert letter neppe situasjonen for han framover. Han bør skaffe seg en særdeles god advokat, men rederiet sliter nok også i betydelig grad i forhold til sitt ISM sikerhetsstyringssystem med å forklare hva skipet hadde å gjøre her. Man sendte vel heller ikke ut noen nødmelding da ulykken var et faktum. Og man feilinformerte passasjerene om alvorligheten av hendelsen. Samt hadde ikke gjennomført den obligatoriske passasjerdrillen som forlengst skulle vært utført.

 

Dette vil bli en svært kjedelig etterspill for Costa Cruises, men det kan se ut som om at en samufaring av rederiet og dets praktisering av internasjonale konvensjoner og maritime standarder er på sin plass nå. Mange av disse skipene seiler faktisk langs Norskekysten sommerstid.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I "professjonelle" cruiserederier som RCCL har man tre brokondisjoner. Jeg anter det samme gjelder Costa Cruises selv om dette rederiet har en svært tvilsom ulykkesstatistikk de siste årene.

 

Green condition der en 1.styrmann samt en 2.styrmann og kvartermester er på broa. Denne benyttes i åpen sjø. Ved nedsatt sikt etc. setter man "yellow" condition der overstyrmann eller Staff captain (alt etter hvem som er "on duty") i tillegg er på broa. På Red condition som er svært trange farvann, avgang/anløp etc. er alle disse i tillegg til kaptein på broa. I slike farvann benytter man dessuten los iht. myndighetskravene. Man seiler aldri så nært land som dette skipet har vært for å "ta noe interessant i øyensyn". Spesielt ikke på kveldstid uten visuell sikt.

 

Under red condition er det også en ekstra kvartermester på broen da han som er på vakt som oftest fungerer som rormann og kan derfor ikke ivareta rollen som utkikk.

Link to post
Share on other sites

I "professjonelle" cruiserederier som RCCL har man tre brokondisjoner. Jeg anter det samme gjelder Costa Cruises selv om dette rederiet har en svært tvilsom ulykkesstatistikk de siste årene.

 

Green condition der en 1.styrmann samt en 2.styrmann og kvartermester er på broa. Denne benyttes i åpen sjø. Ved nedsatt sikt etc. setter man "yellow" condition der overstyrmann eller Staff captain (alt etter hvem som er "on duty") i tillegg er på broa. På Red condition som er svært trange farvann, avgang/anløp etc. er alle disse i tillegg til kaptein på broa. I slike farvann benytter man dessuten los iht. myndighetskravene. Man seiler aldri så nært land som dette skipet har vært for å "ta noe interessant i øyensyn". Spesielt ikke på kveldstid uten visuell sikt.

 

Det ser ikke ut som om noen av disse forutsetningene har vært oppfylt for dette skipet og man kan muligens tenke seg noe i retning av en fatal feilnavigering der f.eks. styrmennene har sittet på internett eller vært opptatt med andre ting.

 

Slik konkluerer en sann maskinist! Det å utelukke enhver teknisk feil, og heller skylde på styrmenn sittene på internett! Blackout skjer selv på DP klasse 3 fartøy, og hver gang klør maskinistene/elektrikerene seg i hodet, og forklarer at dette skulle jo ikke kunne skje.

 

Vi får vente å se på utfallet av undersøkelsen, og kanskje la våre amatørmessige konklusjoner ligge i ro en stund nå såpass tett oppunder tragedien. ø

Link to post
Share on other sites

Da er vel dette en mulighet ca. 10 nm

costa_concordia_7.jpg

 

Er det noen som i det hele tatt vet nøyaktig hvor og når hun hadde første grunnberøring(bortsett fra de som var ombord)i forhold til der hun ligger nå?

Kanskje en bør holde litt igjen med kartutsnitt funnet på nett med piler og kurser etc. da det bare blir spekulasjoner.

Eneste som virker opplagt er vel at hun ble strandsatt der hun nå står med fullt overlegg, noe som kan virke som en klok avgjørelse.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje en bør holde litt igjen med kartutsnitt funnet på nett med piler og kurser etc. da det bare blir spekulasjoner.

Eneste som virker opplagt er vel at hun ble strandsatt der hun nå står med fullt overlegg, noe som kan virke som en klok avgjørelse.

Spekulasjoner er det sikkert ikke i siste setningen din heller da... :confused:

 

Nå er vel hele poenget med et debattforum å debattere, dette innebærer også spekulasjoner om så mangt og meget... Også om kartutsnitt, mulige steder for grunnberøringer, andre årsaksforhold som kan spille inn.. Så jeg ser ikke noen problemer med at info funnet på nett om saken brukes i diskusjonen, det være seg kartutsnitt, avisartikler, utsagn fra andre osv

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Slik konkluerer en sann maskinist! Det å utelukke enhver teknisk feil, og heller skylde på styrmenn sittene på internett! Blackout skjer selv på DP klasse 3 fartøy, og hver gang klør maskinistene/elektrikerene seg i hodet, og forklarer at dette skulle jo ikke kunne skje.

 

Vi får vente å se på utfallet av undersøkelsen, og kanskje la våre amatørmessige konklusjoner ligge i ro en stund nå såpass tett oppunder tragedien. ø

 

Det stemmer. Med 6 års erfaring i DP3 operasjoner samt en del års erfaring med teknisk erfaring fra diesel elektrisk framdrift på store cruiseskip av nyere klasse har jeg relativt bra bakgrunn til å mene noe om akkurat den teknisk siden. Full blackout under DP3 operasjoner forekommer uhyre skjelden og kan stort sett utelukkende forklares med gjentatte tilfeller av menneskelig svikt,etter flere uavhengige feiloperasjoner. Man må omtrent systematisk gå inn for å mørklegge skipet for å klare å frambringe noe slikt. IMCA har klare retningslinjer for opplæring av all personell som er involvert i DP3 operasjoner og dette følger de fleste medlemsrederiene og har tatt inn i sitt ISM system. Denne opplæringen er meget god og gir et godt innblikk i hva man kan og ikke kan gjøre på anlegget bl.a. av teknisk vedlikehold under operasjon i denne modusen. Slike operasjoner (DP3) benyttes på norsk sokkel stort sett kun under dykking eller boreoperasjoner og hendelser er dermed rapporteringspliktige til PTIL, og du finner vel ikke en eneste en rapport om dette de siste 10 årene om denne typen feil så å dra dette inn er ikke relevant.

 

Hvorfor skulle maskinistene/elektrikerne forresten "bortforklare" at dette ikke skal kunne skje som du hevder? Det er da ikke de som er har designet, eller er ansvarlige for en eventuell teknisk svikt som forøvrig må opptre på flere uavhengige plasser samtidig, for å forårsake noe så helt usannsynlig.

 

Nok om DP3, det er ikke relevant i dette tilfellet i det hele tatt.

 

Man har uansett ikke noe som helst å gjøre i et farvann der utfallet vil være grunnstøting og totalhavari med 4000 mennesker ombord ved utstyrssvikt. Da undergraver man hele ISM systemet som bl.a. stiller krav til alternativ seilingsplan ved avbrudd på opprinnelig rute. Hvordan denne ble gjennomført, og hvilken gjennomgang som har vært av den av den i forkant kan man jo i høyeste grad stille spørsmålstegn ved. Alt dette er kapteinens og rederiets ansvar iht. gjeldende maritimt regelverk.

 

Sitat fra VG: "En representant for påtalemyndigheten sier at kaptein manøvrerte skipet på en klønete måte inn mot et rev, og beboere sier han lå altfor nærme land, og at revet han traff, var godt kjent av befolkningen på Giglio."

Alt tyder altså på en fatal feilnavigering her, selv om man var snar til å skylde på tekniske/elektriske problemer allerede på PA systemet da det smalt. Hvor mange grunnstøtinger har ikke vært eller vært forsøkt forsøkt bortforklart med denne "klassikeren" i løpet av årene?

 

Dette er som nevnt en svært, svært alvorlig sak for dette rederiet og man har dessuten fått en veldig dårlig utgangspunkt med alt som allerede har kommet fram. Bl.a. med at kapteinen stakk av fra skipet lenge før det var evakuert.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ANtall savnede er nå visstnok nede i 17 personer:

 

http://www.dagbladet.no/2012/01/15/nyheter/kantring/costa_concordia/ulykkecruise/19804882/

 

Costa eies vel av Carnival som er verdens klart største cruiserederei og tjener gode penger, men uten tvil vil dette gjøre noe med rederiets omdømme.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Costa eies vel av Carnival som er verdens klart største cruiserederei og tjener gode penger, men uten tvil vil dette gjøre noe med rederiets omdømme.

Er Costa også inne i Carnival-systemet? det var jeg ikke klar over. Det vil jo gjøre omfanget av etterspillet om mulig enda større


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ja, og børsen reagerte med å sende aksjene i Carnival ned med 20%, og i RCCL med 10%. Vi står nå foran de to månedene hvor en stor del av cruisebestillingene gjøres så tidspunktet i så måte var ekstra uheldig. Langtidseffekten tror jeg personlig blir minimal allikevel for manns minne er som bekjent ca tre uker!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...