Frøken Fryd Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 Siden skadene var bak stabilisatorene og stabilisatoren på samme side var hel tyder det på at grunnstøtingen skjedde mens båten svingte mot styrbord. Kan være de så hva som kom og forsøkte å svinge vekk fra "sandbanken". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 (redigert) I "professjonelle" cruiserederier som RCCL har man tre brokondisjoner. Jeg anter det samme gjelder Costa Cruises selv om dette rederiet har en svært tvilsom ulykkesstatistikk de siste årene. Green condition der en 1.styrmann samt en 2.styrmann og kvartermester er på broa. Denne benyttes i åpen sjø. Ved nedsatt sikt etc. setter man "yellow" condition der overstyrmann eller Staff captain (alt etter hvem som er "on duty") i tillegg er på broa. På Red condition som er svært trange farvann, avgang/anløp etc. er alle disse i tillegg til kaptein på broa. I slike farvann benytter man dessuten los iht. myndighetskravene. Man seiler aldri så nært land som dette skipet har vært for å "ta noe interessant i øyensyn". Spesielt ikke på kveldstid uten visuell sikt. Det ser ikke ut som om noen av disse forutsetningene har vært oppfylt for dette skipet og man kan muligens tenke seg noe i retning av en fatal feilnavigering der f.eks. styrmennene har sittet på internett eller vært opptatt med andre ting. Blackout før grunnstøting er svært lite sannsynlig da skipet har 6 generatorer i to vanntette adskilte hovedmaskinrom (midtdeling)og en vannfylling i f.eks. SB maskinrom forårsaker ikke blackout/tap av framdrift da tavla fortsatt har forsyning fra BB maskinrom. I alle tilfelle er nødgeneratorene på nettet umiddelbart og vil forsyne navigasjonsinstrumentene samt nødbelysning etc. Og det gjorde de lenge etter strandingen kan man se fra bildene. Man har vanligvis 2 uavhengige nødgeneratorer i tillegg til de 6 hovedgeneratorene dette skipet hadde på denne typen framdriftsanlegg. Radarene svikter forøvrig ikke selv om man får feil info fra GPS. Vanligvis har man 3-4 radarer på disse skipene. Ved en teknisk feil ute i havet der man f.eks. har redusert operativ status på framdriftsanlegget legger man definitivt ikke kurs mot land med 15 knops fart rett i fjæresteinene. Da foretar man en særdeles kontrollert tilnærming og kapteinen vil naturligvis være på broa og ikke i spisesalen som vitnene sier i dette tilfellet. Alt dette vil komme fram da man har funnet VDR'en som logger mottakerinfo fra satelittsystemene, plotterinfo, logg, samtale ført på broa i tiden før ulykken etc.etc. I god italiensk mafiastil har man allerede startet løgnene og bortforklaringene for fullt fra rederiets og kapteinens side, men dette har liten hensikt med 4000 vitner samt VDR info og info fra AIS systemet lagret hos myndighetene. Her vil nok alt komme fram og at man har handlet grovt uaktsomt er vel allerede konstatert. At kapteinen forlot skipet 3-4 timer før siste passasjer var evakuert letter neppe situasjonen for han framover. Han bør skaffe seg en særdeles god advokat, men rederiet sliter nok også i betydelig grad i forhold til sitt ISM sikerhetsstyringssystem med å forklare hva skipet hadde å gjøre her. Man sendte vel heller ikke ut noen nødmelding da ulykken var et faktum. Og man feilinformerte passasjerene om alvorligheten av hendelsen. Samt hadde ikke gjennomført den obligatoriske passasjerdrillen som forlengst skulle vært utført. Dette vil bli en svært kjedelig etterspill for Costa Cruises, men det kan se ut som om at en samufaring av rederiet og dets praktisering av internasjonale konvensjoner og maritime standarder er på sin plass nå. Mange av disse skipene seiler faktisk langs Norskekysten sommerstid. Redigert 15.Januar.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 15.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 I "professjonelle" cruiserederier som RCCL har man tre brokondisjoner. Jeg anter det samme gjelder Costa Cruises selv om dette rederiet har en svært tvilsom ulykkesstatistikk de siste årene. Green condition der en 1.styrmann samt en 2.styrmann og kvartermester er på broa. Denne benyttes i åpen sjø. Ved nedsatt sikt etc. setter man "yellow" condition der overstyrmann eller Staff captain (alt etter hvem som er "on duty") i tillegg er på broa. På Red condition som er svært trange farvann, avgang/anløp etc. er alle disse i tillegg til kaptein på broa. I slike farvann benytter man dessuten los iht. myndighetskravene. Man seiler aldri så nært land som dette skipet har vært for å "ta noe interessant i øyensyn". Spesielt ikke på kveldstid uten visuell sikt. Under red condition er det også en ekstra kvartermester på broen da han som er på vakt som oftest fungerer som rormann og kan derfor ikke ivareta rollen som utkikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 I "professjonelle" cruiserederier som RCCL har man tre brokondisjoner. Jeg anter det samme gjelder Costa Cruises selv om dette rederiet har en svært tvilsom ulykkesstatistikk de siste årene. Green condition der en 1.styrmann samt en 2.styrmann og kvartermester er på broa. Denne benyttes i åpen sjø. Ved nedsatt sikt etc. setter man "yellow" condition der overstyrmann eller Staff captain (alt etter hvem som er "on duty") i tillegg er på broa. På Red condition som er svært trange farvann, avgang/anløp etc. er alle disse i tillegg til kaptein på broa. I slike farvann benytter man dessuten los iht. myndighetskravene. Man seiler aldri så nært land som dette skipet har vært for å "ta noe interessant i øyensyn". Spesielt ikke på kveldstid uten visuell sikt. Det ser ikke ut som om noen av disse forutsetningene har vært oppfylt for dette skipet og man kan muligens tenke seg noe i retning av en fatal feilnavigering der f.eks. styrmennene har sittet på internett eller vært opptatt med andre ting. Slik konkluerer en sann maskinist! Det å utelukke enhver teknisk feil, og heller skylde på styrmenn sittene på internett! Blackout skjer selv på DP klasse 3 fartøy, og hver gang klør maskinistene/elektrikerene seg i hodet, og forklarer at dette skulle jo ikke kunne skje. Vi får vente å se på utfallet av undersøkelsen, og kanskje la våre amatørmessige konklusjoner ligge i ro en stund nå såpass tett oppunder tragedien. ø Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 Synes mange her kommer med fin og saklig informasjon bygget på faglig kunnskap. Svært lærerikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 15.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 (redigert) Understanding Costa Concordia sinking http://www.cruisemates.com/articles/feature/understanding-Concordia-sinking-120114.cfm#axzz1jWKsaRgm Redigert 15.Januar.2012 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 Å bestemme sted ut fra foto så kan en bli lurt. For det ligger vel ca 400 m fra fyret.. http://www.bbc.co.uk...europe-16561904 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 Akkurat, så da var det teleobjektiv likevel.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 Mener jeg leste en plass at det gikk over en time fra grunn-berøring til kantring. Da er vel dette en mulighet ca. 10 nm Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 15.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 (redigert) Da er vel dette en mulighet ca. 10 nm Er det noen som i det hele tatt vet nøyaktig hvor og når hun hadde første grunnberøring(bortsett fra de som var ombord)i forhold til der hun ligger nå? Kanskje en bør holde litt igjen med kartutsnitt funnet på nett med piler og kurser etc. da det bare blir spekulasjoner. Eneste som virker opplagt er vel at hun ble strandsatt der hun nå står med fullt overlegg, noe som kan virke som en klok avgjørelse. Redigert 15.Januar.2012 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 (redigert) Kanskje en bør holde litt igjen med kartutsnitt funnet på nett med piler og kurser etc. da det bare blir spekulasjoner. Eneste som virker opplagt er vel at hun ble strandsatt der hun nå står med fullt overlegg, noe som kan virke som en klok avgjørelse. Spekulasjoner er det sikkert ikke i siste setningen din heller da... Nå er vel hele poenget med et debattforum å debattere, dette innebærer også spekulasjoner om så mangt og meget... Også om kartutsnitt, mulige steder for grunnberøringer, andre årsaksforhold som kan spille inn.. Så jeg ser ikke noen problemer med at info funnet på nett om saken brukes i diskusjonen, det være seg kartutsnitt, avisartikler, utsagn fra andre osv Redigert 15.Januar.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 (redigert) Slik konkluerer en sann maskinist! Det å utelukke enhver teknisk feil, og heller skylde på styrmenn sittene på internett! Blackout skjer selv på DP klasse 3 fartøy, og hver gang klør maskinistene/elektrikerene seg i hodet, og forklarer at dette skulle jo ikke kunne skje. Vi får vente å se på utfallet av undersøkelsen, og kanskje la våre amatørmessige konklusjoner ligge i ro en stund nå såpass tett oppunder tragedien. ø Det stemmer. Med 6 års erfaring i DP3 operasjoner samt en del års erfaring med teknisk erfaring fra diesel elektrisk framdrift på store cruiseskip av nyere klasse har jeg relativt bra bakgrunn til å mene noe om akkurat den teknisk siden. Full blackout under DP3 operasjoner forekommer uhyre skjelden og kan stort sett utelukkende forklares med gjentatte tilfeller av menneskelig svikt,etter flere uavhengige feiloperasjoner. Man må omtrent systematisk gå inn for å mørklegge skipet for å klare å frambringe noe slikt. IMCA har klare retningslinjer for opplæring av all personell som er involvert i DP3 operasjoner og dette følger de fleste medlemsrederiene og har tatt inn i sitt ISM system. Denne opplæringen er meget god og gir et godt innblikk i hva man kan og ikke kan gjøre på anlegget bl.a. av teknisk vedlikehold under operasjon i denne modusen. Slike operasjoner (DP3) benyttes på norsk sokkel stort sett kun under dykking eller boreoperasjoner og hendelser er dermed rapporteringspliktige til PTIL, og du finner vel ikke en eneste en rapport om dette de siste 10 årene om denne typen feil så å dra dette inn er ikke relevant. Hvorfor skulle maskinistene/elektrikerne forresten "bortforklare" at dette ikke skal kunne skje som du hevder? Det er da ikke de som er har designet, eller er ansvarlige for en eventuell teknisk svikt som forøvrig må opptre på flere uavhengige plasser samtidig, for å forårsake noe så helt usannsynlig. Nok om DP3, det er ikke relevant i dette tilfellet i det hele tatt. Man har uansett ikke noe som helst å gjøre i et farvann der utfallet vil være grunnstøting og totalhavari med 4000 mennesker ombord ved utstyrssvikt. Da undergraver man hele ISM systemet som bl.a. stiller krav til alternativ seilingsplan ved avbrudd på opprinnelig rute. Hvordan denne ble gjennomført, og hvilken gjennomgang som har vært av den av den i forkant kan man jo i høyeste grad stille spørsmålstegn ved. Alt dette er kapteinens og rederiets ansvar iht. gjeldende maritimt regelverk. Sitat fra VG: "En representant for påtalemyndigheten sier at kaptein manøvrerte skipet på en klønete måte inn mot et rev, og beboere sier han lå altfor nærme land, og at revet han traff, var godt kjent av befolkningen på Giglio." Alt tyder altså på en fatal feilnavigering her, selv om man var snar til å skylde på tekniske/elektriske problemer allerede på PA systemet da det smalt. Hvor mange grunnstøtinger har ikke vært eller vært forsøkt forsøkt bortforklart med denne "klassikeren" i løpet av årene? Dette er som nevnt en svært, svært alvorlig sak for dette rederiet og man har dessuten fått en veldig dårlig utgangspunkt med alt som allerede har kommet fram. Bl.a. med at kapteinen stakk av fra skipet lenge før det var evakuert. Redigert 15.Januar.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vegard k Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 Sånnt skjer når du kombinerer E-kart med spansk/italinske sjøfolk, uten utkikk -_- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yavel Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 Her er det noen eksperter som uttaler seg http://www.dagbladet.no/2012/01/14/nyheter/utenriks/costa_concordia/19800850/ Sitér dette innlegget Eier av både Sjekte og Wesling 16HT Jobber som elektriker i Kystverket Link to post Share on other sites More sharing options...
Zenit Svart 15.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 Spekulasjoner er det sikkert ikke i siste setningen din heller da... Hun var på vei nordover og nå ligger hun med baugen sørover, så for å ende opp der hun ligger nå må hun hvertfall tatt en babord turn på et eller annet tidspunkt av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 Det sto en tidligere artikkel at hun dreide 180grader mens hun sank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 En ting er ihvertfall (nesten) sikkert. Dette er vanskelig for Costa og overleve Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 Lar det seg i det hele tatt gjøre å berge et så stort skip? Blir det totalhavari må det vel bli tidenes høyeste forsikringsutbetaling.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 15.Januar.2012 Del på Facebook Svart 15.Januar.2012 ANtall savnede er nå visstnok nede i 17 personer: http://www.dagbladet.no/2012/01/15/nyheter/kantring/costa_concordia/ulykkecruise/19804882/ Costa eies vel av Carnival som er verdens klart største cruiserederei og tjener gode penger, men uten tvil vil dette gjøre noe med rederiets omdømme. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
hschrde Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Ganske interessant artikkel, gir en god bakgrunn: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2087133/Costa-Concordia-accident-So-DID-cause-cruise-ship-hit-rocks.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Costa eies vel av Carnival som er verdens klart største cruiserederei og tjener gode penger, men uten tvil vil dette gjøre noe med rederiets omdømme. Er Costa også inne i Carnival-systemet? det var jeg ikke klar over. Det vil jo gjøre omfanget av etterspillet om mulig enda større Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Ja, og børsen reagerte med å sende aksjene i Carnival ned med 20%, og i RCCL med 10%. Vi står nå foran de to månedene hvor en stor del av cruisebestillingene gjøres så tidspunktet i så måte var ekstra uheldig. Langtidseffekten tror jeg personlig blir minimal allikevel for manns minne er som bekjent ca tre uker! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 skulle hilse på gamle kjente... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
BMF Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 http://www.dr.dk/nu/nyheder#/od/tv-avisen-1830/28388 - bilde af skavlap udpeges af lokal Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.