Jump to content

Cruiseskipet Costa Concordia kantret etter grunnstøting


Zenit

Recommended Posts

En må jo nesten forholde seg til det som står i kartet ellers får en bare forbli fortøyd i havn.
Det har jo også med sikkerhetsmarginer å gjøre. En kompis som i "gamle dager" seilte for Bergesen sa en gang at de aldri gikk mellom Shetland og Orkenøyene fordi der var for liten klaring til land og her snakker vi om et "sund" med en bredde på 20NM eller deromkring...

 

Det der AIS plottet var jo noe merkelig: Når båten ligger godt i ro i fjæresteinene, hvorfor har den da fortsatt langt av gårde på AISen?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser litt nærmere på AIS plottet så ser det jo ut til å være litt dårlig dekning i området (en VELDIG lang legg mellom 2 plott) og en blackout kan jo ta med seg AISen også... En må uansett anta at de punktene som eksisterer er rimelig riktige.

costa_concordia_aisplot.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Om de skal midlertidig reparere denne skuta på samme måte som Hurtigruta er jeg redd at Italia står ovenfor en stor margarinkrise i nær fremtid. ;)

 

Flaks, eller dyktighet at hun la seg på denne siden, men spørs vel hvordan det har gått med stablisatoren på andre siden. Regner med at eneste mulighet for å rydde opp dette er å få henne flytende igjen...

Redigert av Baatlaus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eller var det kun for å ta øya i nærmere øyesyn og de grunnstøtte der..

 

Dette er faktisk svært vanlig dersom en har god tid, men når det er sagt så skal det ikke forekomme uten manøveren planlagt på lik linje med planlagte seilasen.

Har selv en del år bak meg i tilsvarende fart og når vi hadde veldig god tid fant vi et passende område og la oss der til å drive, selvsagt på nattestid.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er faktisk svært vanlig dersom en har god tid, men når det er sagt så skal det ikke forekomme uten manøveren planlagt på lik linje med planlagte seilasen.Har selv en del år bak meg i tilsvarende fart og når vi hadde veldig god tid fant vi et passende område og la oss der til å drive, selvsagt på nattestid.

 

Gikk de ikke med 15knop til det smalt? Vil anta at om det var tiltenkt å ligge rolig i området rundt øya så ville et såpass stort skip ha problemer med å senke farten nok til i det hele tatt se øya slik som AIS ser ut, eller tar jeg feil?

 

Hvordan ser AIS ut tildliger på kvelden? Ser kun de siste 8 trackene, og de viser kurs rett i mot øya...

Link to post
Share on other sites

Gikk de ikke med 15knop til det smalt? Vil anta at om det var tiltenkt å ligge rolig i området rundt øya så ville et såpass stort skip ha problemer med å senke farten nok til i det hele tatt se øya slik som AIS ser ut, eller tar jeg feil?

 

Tenkte mest på waste of time metoder jeg da.

Vi driftet mens andre tar en sightseeing for å gi passasjerene det lille ekstra.

Link to post
Share on other sites

Akkurat det spiller nok veldig liten rolle

 

 

Nei, akkurat nå er nok det uvesentlig. Og helt ufattelig at dette skal kunne gå ann.

 

Tror du ikke at skipet kommer til å bli hevet? Ville tro at dette blir en liten utfordring for Smith eller noen andre som får oppdraget.

Link to post
Share on other sites

De gikk på grunn syd for Porto St Stefano på Isola Giglio etter det den Italienske avisen Repubblica.it skriver:

Repubblica.it kommentar om Costa Concordia

 

Oversatt kommentar til kartet i avisen :

Cerchiati di rosso gli scogli di fronte al porto dell'isola del Giglio: proprio qui, secondo alcune testimonianze, la nave Costa Concordia avrebbe urtato il fondale. Il comandante ha dichiarato che la roccia non era segnalata nelle carte nautiche.

 

"Rød sirkel rundt steinene foran havnen på øya Giglio viser ifølge enkelte kilder stedet hvor Costa Concordia skipet traff bunnen.

Kapteinen sa at steinen ikke er vist i kartet."

 

Videre sitat i avisen. "Etter at de grunnstøtte her, bestemte kapteinen, og alle de andre på broen var enige !!!., at de skulle kjøre på land for å hindre at båten skulle synke."

 

Hvis noe er gjort bra i denne hendelsen, så er det vel avgjørelsen å kjøre båten på land.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

her er 'steinene': (innsatt fra Google Maps med bbkoden gmap)

 

 

Ut fra dette bildet så ser det ut som om den ligger nord for piren i byen, altså slik sailorboy skrev i innlegg 13:

 

costa_concordia_cruisebaatforlis.jpg

 

(PS: om noen poster 'faksimile' av digitale kart så bruk GIF-format, da blir kvaliteten ikke forringet)

Link to post
Share on other sites

Ser en på AIS plottet og andre bilder virker det mest sannsynlig at skipet endte opp ved

rød pil, nord for havnen Giglio Porto.

Men det er mulig de grunnstøtte først ved gul pil sør for Giglio Porto for så å strande

skipet ved rød pil.

AIS plottet ser ihvertall ut til å ha hatt blackout lenge pga. mangel på oppdateringer.

 

gigglio.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Ref bildet i innlegg 44:

På det bildet jeg postet ser det også ut som om den ligger få meter nord for moloen, men der er det jo ikke noe fjell.

Kan ikke se noen annen forklaring enn at bildene er tatt mens den er i drift. Teleobjektiv kan neppe forklare det.

 

Slik ligger den nå: (fra VG)

 

2012-01-14t151148z-0-959_2__0.jpg

 

lagt til, her ser man det klart. (også fra VG)

 

1326566534740_455.jpg

 

Sjekk alle livbåtene som er fortøyd langs moloen....

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en båt som kjører ruten hver uke...

 

De har ikke allverdens tid for å komme fram til neste havn. (ca 13.5 knop i snitt fra Civitiveccia(it) til Savona (it) )

 

Den Tyrkiske nettsiden med AIS plott virker noe spekulativ. Kart bilder og utsnitt med zoom kan lett bli misforstått dersom en ikke har en målestokk for båtens størrelse for sammenligning. Jeg mener at det er helt utelukket at de forsøkte å gå mellom de to holmene som vist roger-jo kan ha latt seg forlede til å tro via den Tyrkiske nettsiden.

 

Se utsnitt med båtens størrelse under...

 

Jeg mener det er helt utenkelig at en kaptein på et cruiseskip ville forsøke noe slikt. Kapteiner på cruiseskip "is not shaken down from the threes" som soga går. Dette er erfarne kapteiner med lang fartstid og kan sine saker.

 

En annen versjon er at de har hatt en Black-Out underveis. Track control systemet har gått till fallback til autopilot med en heading som går mot øya som AIS viser. Mannskap har hatt for mange alarmer å håndtere, og har oversett det faktum at de går mot øya...Intill de ser feilen på radaren der øya blir stor og stygg... En panisk unnamanøver går ikke som planlagt, og de går på grunn. De bestemmer seg så etter mye om og men til å strandsette båten der den ligger nå.

 

Lett for en sofa analytiker i sin lune sofa i Kongsberg med en kald pils å komme til en slik konklusjon.

 

 

cruise_narrow.jpg

 

SailorBoy

Redigert av sailorboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

AIS tracket viser jo at skipet har fart bort fra moloen. Kan det være det først kolliderte og deretter drev inn til der den sank? Hullet i skroget er jo på utsiden av den siden som endte opp i fjæresteinene.

 

Heldigvis har slike skip VDR (blackbox) der alt blir lagret. Det som lagres er radarbilder, kartmaskinbilder, lyd fra bro, maskinalarmer, brannalarmer, vanntette skott osv... Informasjonen er lagret ute på brotaket.

Link to post
Share on other sites

 

gigglio.jpg

 

 

 

1326566534740_455.jpg

 

Det som er interessant å se her er at AIS viser skipet på nordgående kurs, vraket ligger med baugen mot sør, så da må da skipet ha snudd om AIS tracket er riktig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...