Jump to content

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?


Mariell

Andhøy på ny tur  

562 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

 

Min morfar var 2. generasjons ishavsskipper, og ikke akkurat kjent for å være en pyse. Han hadde nok et håp om at hans barnebarn skulle velge en karriere til sjøs, og det han konstant innprentet i oss var at en skippers aller viktigste oppgave er å bringe sitt mannskap trygt hjem.

Jeg observerer at Jarle Andøy helt klart setter andre prioriteringer i høysetet. God underholdning blir det jo, men det bør være mulig å diskutere om dette egentlig er godt sjømannskap.

 

Kan du vise til en eneste gang Jarle ikke har fått mannskapet trygt hjem? Han var ikke skipper når Berserk forsvant...

Link to post
Share on other sites

I min verden var han ansvarlig for ekspedisjonen - herunder båt og mannskap selv om han tok en avstikker på land. Det er han som ga oppgaven å ta beslutninger til et annet besetningsmedlem som ikke var skipper på skuta. Når det gjelder redningsaksjon og bruk av sonar; dersom han får utslag på songaren, hva skal han gjøre da for å verifisere hva funnet består i? Det ble vel for øvrig søkt grundig etter forliset?

Link to post
Share on other sites

Håper inderlig at noen får stoppet denne tullingen før han trenger assistanse som koster flesk. Snakk om egotripp! En slik tur er det best å tie i hjel og la myndighetene ta seg av.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kansje en hva-var-det-som-skjedde-tur.

 

Svar:Det skal vi ikke se bort i fra. Det hadde vært til stor hjelp for de etterlatte om han mot all formodligen skulle finne noe, om det er det som er en del av hans intensjoner. Hva ville jeg ha gjort? Jo, med hans kunnskap så hadde jeg reist for å se om jeg fant noe. :flag_bp:

 

Jeg ønsker han lykke til!

 

Jarle er kanskje virkeligehetens svar på Jack Sparrow, en fri sjel som ikke lar seg stoppe av byrokratiske regler.

Så lenge han ikke er ute etter å skade naturen burde det vel være "fri ferdsel" og "allemansretten" gjelde på havet og?

 

 

Svar: At det finnes sær-regler i disse områdene er si og så. men, det gjelder vel i mer kommersielle henseende som turisme, oljeselskaper osv. At de ønsker å vite hva som befinner seg av ulike aktører der oppe ligger i sakens natur? En tusseladd som Jarle, med jolla av en båt i forhold til andre motordrevne farkoster burde kunne reise dit på eget ansvar.

 

Helt klart ! Jeg ser på Andøy som et ikon som klarer å gjennomføre en livsstil jeg selv bare kan drømme om..

 

Svar: ... Det eneste av eventyr til sjøss jeg kommer til å få oppleve av ekstrem art, er hva mennekser som kaptein Jarle og hans likemenn lar meg ta del i. jeg er en stor takk skyldig til disse mannskapsmedlemene som i fare for eget liv, ja selv ofrer sine liv, for å kunne selv oppleve, samt dele med oss andre via tv-ruta til stoooor inspirasjon. :sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

er enig med lars-h, noen må stoppe denne tosken, før han setter igang en stor leiteaksjon igjenn,

og så blåser avisene,og annen media opp kor "store helter" dei er, klovner er det rette ordet.

mannen har ikke respekt for sjøen,sjøl om noen hevder at denne guttongen har vert "på sjøen" mesteparten

av tiden, kansje en innsjø, er det en pappagutt, som bare kan bruke penger uten å gjøre et skikkelig

arbeid, håper at NZ, stopper dette tullet før han setter andre liv i fare!!!!

Link to post
Share on other sites

:thumbsdown: er enig med lars-h, noen må stoppe denne tosken, før han setter igang en stor leiteaksjon igjenn,

og så blåser avisene,og annen media opp kor "store helter" dei er, klovner er det rette ordet.

mannen har ikke respekt for sjøen,sjøl om noen hevder at denne guttongen har vert "på sjøen" mesteparten

av tiden, kansje en innsjø, er det en pappagutt, som bare kan bruke penger uten å gjøre et skikkelig

arbeid, håper at NZ, stopper dette tullet før han setter andre liv i fare!!!!

Link to post
Share on other sites

Spennende at Jarle Andhøy er på vei mot nye eventyrer. Tanke på alle redningsaksjoner i Oslofjorden i løpet av en sesong hvor den ene kløna værre en den andre kjører tom for diesel, kjører på merkede skjær og drita full på land koster det også samfunnet mange penger. Det kan skje like mye om Andhøy hadde vært forsikret og godkjenning fra myndighetene. Kan det være at han er så frittalende, maler båten, skjeggete og går i klær som ikke passer fintfolket? Ikke vet jeg, men synes det er leit at ulykken som krevde 3 menneskeliv skal bli brukt i mot han for en hver anleding. Hadde de levd om det formelle hadde vært annerledes på forrige tur? Meg bekjent var de ikke med på tvang og var klar over risikoen.

 

Skal ikke lage dette til en off-topic diskusjon, men jeg ønsker han hell og lykke på nye eventyrer og håper også denne turen blir dokumentert så vi andre som drømmer og ikke gjør noe av drømmen kan se det på TV !

Link to post
Share on other sites

Lurer på om Amundsen og Nansen hadde fått godkjent på sine søknader, eller om de på samme måte hadde blitt sabla ned av både myndigheter og medlemmene på "Den konglige seilyachtpladsen" som det sikkert het den gang da..... :wink:

 

Man kan jo lure på hvorfor man må søke Norge om å seil sør for 60 grader. Minner om at Jarle ikke har gjort noe "galt" enda, for han har ikke kommet så langt.

Jeg fastholder retten til å bygge sin egen båt, sjøsette den og seile hvor man vil i Guds skaperverk. På egen risiko selvsagt, og man kan ikke forlange at andre skal sette liv og helse på spill for å redde deg. Men retten til å dra hvor man vil på havet mener jeg man som ett fritt menneske skal ha.

At man ikke kan drive komersiell virksomhet overalt forstår jeg. Naturen må værnes osv. Jeg tror dog at Jarles "signatur" i naturen er mindre enn min, som kjører bil til og fra jobben hver dag.

Vi trenger noen frie sjeler.

 

Måtte det norske byråkratiet for alltid gå tom for papir og binders :smash:

Link to post
Share on other sites

Vi får da virkelig håpe de unngår uhell og uvær denne gangen.

 

Saken ble akkurat diskutert på dagsnytt atten på P2. Der var det selvsagt ulike meninger. Det jeg imidlertid bet meg merke i var at et familiemedlem av en av de omkomne, hadde svært liten forståelse for at Andhøy på nytt ville reise ned dit. Det ble også referert til at dette familiemedlemmet mente at han ikke behøvde å reise dit for å ha en minnesermoni, men at han i steden kunne ha kommet i "begravelsen" som familien arrangerte.

 

Ikke så vanskelig å være enig i nevnte familiemedlem.

Link to post
Share on other sites

Ikke så vanskelig å være enig i nevnte familiemedlem.

 

Nå har ikke jeg hørt dette, men jeg har sett av tidligere utspill fra diverse familiemedlemmer har gått ganske på tvers av hva gutta selv har ment. Jeg forstår Jarle Andhøy og hans behov for å markere det på egen måte. Jeg vet så inderlig godt at hva min familie og jeg mener om slike ting ikke er forenlige, og måtte gudene forby at de blander seg opp i min begravelse når den en dag måtte komme. Familien vet ikke altid best selv om de er nære..

 

Og ut ifra den søknaden som er gjengitt i Aftenposten her så har jeg ingen forståelse for at byråkratiet ikke har godkjent dette. En nokså harmløs tur som ikke forstyrrer noen, hvorfor skal man ikke få lov til å dra på det? Det virker jo som om det er en prinsippsak mer enn noe annet.

Redigert av EiSvIn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...