Jump to content

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?


Mariell

Andhøy på ny tur  

562 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hvor får han pengene fra lurer jeg litt på.

 

Om han får normalt betalt for innsatsen i produksjonen av åtte episoder dokumentar på TVNorge så bør han ha litt penger på konto nå.

Og båten kostet nok ikke all verden, noen som kjenner pris og beskrivelse av båten?

Link to post
Share on other sites

ny båten er en 54 fots stål båt med 115hk cummins motor så fabrikk bygd ut.

den båten som er savnet er den fabrikk bygd?

fins de flere av den?

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Det er helt greit at han tar turen. Frihet har blitt en mangelvare, tydeligvis også på sjøen. Slik bør det ikke være. Fjompenisser som drikker kaffe hele dagen, og dermed bruker nesten et år på behandling av søknaden har jeg lite respekt for. Da har jeg mer respekt for eventyrlysten til Andhøy. Han virker også til å være en som har god peiling på å seile i ekstrem sjø. Ekspedisjonene gir veldig god TV, og de som er med vet jo godt hva de er med på.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er riktig båt Bombom har linket til så er båten 54 fot, bygd i stål i 1998, og priset til (hvis jeg leser riktig) 345000 USdollar. Dette er rene luksusbåten i forhold til den som forsvant. Vet ikke hvor mye man kan selge TV rettigheter for, men det koster å kjøpe båt, fylle den med utstyr og proviant. Han har sikkert noen sponsorer i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Da holder del vel med en pressemeliding ikke sant? Han må gjerne reise for min del , men gjør det da med 1 time film i kameraet og uten nødpeilesender.. Ikke lag undeholdning av dette , men skriv det ned i historiebøkene uten stor mediainntekter.. Ført da er det "rent".

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper da de lager film av det, for det er allt en underholdende gjeng dette.

Likte kveldens avsnitt på TVNorge.

 

Men det er kun synsing det og nok så uviktig... hvordan finansierer han dette, er det med penger fra tvrettigheter eller er det andre som står bak i tillegg?

Link to post
Share on other sites

Håper inderlig at noen får stoppet denne tullingen før han trenger assistanse som koster flesk. Snakk om egotripp! En slik tur er det best å tie i hjel og la myndighetene ta seg av.

Jarle er en fri sjel som i mine øyne bør få lov til å seile seg selv i døden om det er det han ønsker, han vet jo at går det galt så overlever mann ikke. Det skjønner jo alle!

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Vel...

 

Jeg holder Jarle Andhøy som mitt største forbilde men jeg synes det er vanskelig å stemme ja eller nei. Han burde vel kanskje lagt litt mer energi i søknaden sin selv om han nok aldri ville fått den godkjent. Han har litt å tjene og alt og tape på denne seilasen. Et år etter at Berserk gikk ned tviler jeg på at det finns noen spor etter båten. Med mindre han har med seg en sidesonar og en miniubåt som kan gå til 500 meter+ (og det har han ikke plass til på den båten) så kan jeg ikke skjønne hvordan han skal finne den. Men det blir jo interessant å se hva de finner på de 3 avtalte ankringsplassene. Men såvidt jeg vet sjekket jo letemannskap plassene i fjor uten hell. Blir uansett spennende å følge med, eller om han blir tauet inn til land før han kommer frem.

 

En annen ting som frustrerer meg er at avisene intervjuer forskjellige fagfolk, kapteiner som har reist i så og så mangen år på havet. Sist ut var VG med tidligere kaptein Rolf Jacobsen som mente at "det er uforsvarlig å legge ut på et seilas ved New Zealand i Jarle Andhøys nye ekspedisjonsbåt."

 

Hvordan i svarte kan han vite det? Han har kun sett på bilder og noen papirer han har fått. Jarle og mannskapet hanns har vært i båten. Uten å være noen autoritet på temaet kjenner jeg ikke til noen med mer kunnskap om ishavsseilas enn Jarle Andhøy. Å ha vært kaptein på en svær gasstanker i 15 år betyr ikke at du vet alt om å seile ved sydpolen med 54 fots seilbåt.

 

Selv om jeg tildels forsvarer Jarle Andhøy i det meste han gjør synes jeg kanskje at han har tatt litt hardt i denne gangen. Hylekoret irriterer meg, derfor forsvarer jeg Jarle. Uansett synes jeg at Jarle Andhøy er en av de største norske eventyrerene i moderne tid og jeg håper han finner svarene han leter etter der nede. Og kommer trygt hjem.

 

For det fortjener han!

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Den nye båten ser da ut til å være av en "bedre" utgave og velholdt enn de tidligere båtene han har seilt med...

 

Bedre og mer velholdt som i fine salonger, nyoljet edeltre og elektronikk kanskje? Skrogmessig har jeg mine tvil at den er bedre rustet for sjøis enn det Berserk var, kanskje langt dårligere. Skrogtykkelse er godt å ha i disse farvann og Nilaya er oppgitt til 22 tonn fordelt på 54 fot. Høres litt spinkelt ut?

Til sammenligning var Berserk 25 tonn fordelt på 48 fot...

 

Men uansett, det vet Jarle nok om til å ta de nødvendige hensyn. Og jeg både håper og tror turen hans går bra, og ønsker han lykke til!

Link to post
Share on other sites

Noe av hensikten med turen er å forsøke å finne ut mer om hva som har hendt. Det ligger vel en mistanke i bunnen her som går på de kan ha blitt jaget fra ankringsplassen. Berserk hadde mye fortøyningsutstyr i et depot på land, og hvis dette utstyret ikke befinner deg der det ble etterlatt hva da? Oppfordrer alle som er interessert i saken å ta seg tid til å se pressekonferansen framfor å lese kortversjoner og spekulasjoner divere media:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10076667

Link to post
Share on other sites

Skrogmessig har jeg mine tvil at den er bedre

Schterkt, du må være ett geni !

Og det uten å ha sett båten !

Rett og slett fantastisk !

At de ikke rådførte seg med deg før de kjøpte båten ! For noen tullinger de må være.

Her har de jo ekspertisen lett tilgjengelig.

Er du tilfeldigvis i slekt med kaptein Rolf Jacobsen som uttalte seg til VG etter å sett båten på nettet ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg lurer på i denne saken, er om han hadde vært mere tjent med en tyngre båt mtp å kunne bryte is. Men samtidig er jeg 100% sikker på at Kakptien jarle har stilt seg det samme spørsmålet og funnet båten tilvfredsstillende. mannen er jo ingen kunnskapsløs noldus! Har han funnet dette spesialstålet som sikkert nok så tror jeg nok dette er en beslutning som er veloverveid :flag_bp:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Schterkt, du må være ett geni !

Og det uten å ha sett båten !

Rett og slett fantastisk !

At de ikke rådførte seg med deg før de kjøpte båten ! For noen tullinger de må være.

Her har de jo ekspertisen lett tilgjengelig.

Er du tilfeldigvis i slekt med kaptein Rolf Jacobsen som uttalte seg til VG etter å sett båten på nettet ?

 

Det var da voldsomt til reaksjon :crazy: Telle til ti neste gang kanskje?

Jeg sa bare jeg har mine tvil, jeg sa ikke at den var svakere. Jeg gikk forøvrig kun utifra vekten her, og når båten er oppgitt til 22 tonn på 54 fot, så sier det seg selv at dette ikke er veldig solid. Når man leser andre specs f-eks drivstoffkapasitet på bare 600 liter, kontra ferskvann på 1700 liter, så skjønner man fort at de som laget båten kanskje hadde litt andre prioriteringer, og kanskje helst så for seg en badeferie, ikke antarktisekspedisjon... Men som jeg sa, Jarle vet helt sikkert å ta de nødvendige hensyn, og mannen har trossalt seilt med glassfiberbåter før, så det bør gå greit.

 

VG-oppslaget så jeg forøvrig ikke før du nevnte det. Og for ordens skyld kjenner jeg heller ingen Rolf Jacobsen. Men jeg kan gjerne kontre vedkommende med at det seiler mange andre båter i rosshavet akkurat nå uten isklassing, deriblant Steve Irwin og den japanske hvalfangstflåten uten at noen ser ut til å kritisere de.

Redigert av Kæpt'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er veldig spennende og følge med på.

Episoden i kveld var både artig og trist.

 

Og, for de som syns det er for ille og se på dette, med tanke på de etterlatte, da må man også slutte med og vise det som skjer ellers som. f.eks ; detter om på fotballbanen med hjertestans, omkommer i formel 1, offsore racing, utfor osv.....

Link to post
Share on other sites

Meget bra rettferdiggjørelse fra Andhøy ble gitt under pressekonferansen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jer er helt enig og stemmer JA i Andøys avgjørelse. hvis dette er for og hedre gammle venner som ble borte for et år siden syntes jeg dette ikke er noe problem. Men det varsles at det ikke har vært så mye is i dette område på førti år. håper båten denne gangen tåler litt mer is en Bærserk.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Uansett om det er rett eller feil å gjøre ekspedisjonen så virker det som om det er helt feil tid å gjøre det på. Spørsmålet blir da hvorfor han velger å gjøre dette akkurat nå, i og med at vi må gi han såpass at han kan få tak i de same opplysningene rund isforhold og slikt som alle andre.

Dersom han sitter på denne informasjonen og allikevel velger å gjennomføre seilasen, eller ikke har skaffet seg denne informasjonen så må man stille spørsmålet om planleggingsevnen...det virker ikke fornuftig å seile i dette området på denne tiden av året når alle rapporterer om unormalt mye is.

Og jeg synes også det er rart å se hvordan folk ignorerer lovbruddene som gjøres her samtidig som forumet inneholder lange diskusjoner om opphavsrett (DNL nå sist.

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...