Jump to content

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?


Mariell

Andhøy på ny tur  

562 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Torsdag ettermiddag kom første livstegn fra Jarle Andhøy og mannskapet om bord i nye «Berserk».

 

Hatlo opplyser at Andhøy nå sitter i båten og jobber med pressemeldingen, som hans advokat, Nils Jørgen Vordahl, skal sende ut senere i dag. Pressemeldingen er varslet straks båten når internasjonalt farvann.

 

 

Østlands-Posten/Nettavisen

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3321951.ece

 

Skulle tro det blir en viss interesse for den pressemeldingen :yesnod:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg stemte "nei" - under tvil. I utgangspunkt mener jeg at det må være lov å seile "hvorsomhelst" og at ingen burde forfulges som setter seg i en seilbåt uten søknad. Å måtte søke til et norsk institutt for å krysse 60 grader sør er en gedigen overtramp mot alle som verdisetter individuell frihet.

 

Jeg stemte "nei" pga at jeg ikke synes det er OK moralsk sett. Det er ikke ok å dra ut med en 18 åring uten ordentlig planlegging - spesiellt når en har dummet seg ut og har mistet menneskeliv på en liknende ferd året før. Det er og bør være "lov" men det er samtidig ikke "OK".

 

Som med Mohammed-tegningene: Å lage støtende karikaturer er og må være lov - men det er ikke alltid lurt og man kan være dyp uenig med den som gjør det. Det samme her. Det må være lov å seile i åpent hav og dra en tur til sydpolen - men det er kanskje ikke så lurt at Jarle Andhøy gjør det.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

For å kunne svare på dette må risikoen klarlegges. Helt meningsløst å stemme uten å basere det på annet en holdningen til Norsk byråkrati.

 

-Er han for sent ute?

-Er båten tilpasset forholdene?

-Er mannskapet trent for oppgaven?

-Har de nødvendig utstyr til å klare en krise?

Link to post
Share on other sites

Jeg stemte et ubetinget JA! Dessuten er det ingen tvil om at Jarle har lært av feilene fra forrige gang ved å planlegge ekspedisjonen enda nøyere, bedre båt med isforsterkining, avisningsopplegg osv. Dette går kjempebra og jeg forstår kjempegodt at han må tilbake for å finne roen, på samme måte som de pårørende fra utøya også følte behov for å dra ut der deres kjære ble drept. Jeg tror dette er en naturlig sorgprosess. At han ikke gir opp, drar ut på ny tur, og trosser myndighetene nok en gang for å finne freden og ha en personlig sermoni der hans kjære omkom sier MYE om hvor mye han brydde seg om de omkomne. Det er ingen som har tvunget en myndig samuel til å bli med på denne turen. Det har han valgt selv, akkurat som de andre som har blitt med både på denne ekspedisjonen og tidligere. Jeg håper også at isforholdene gjør det mulig å komme så langt som de ønsker, selv om det ser litt utfordrende ut akkurat nå. ER vel ikke utenkelig at det kan bli snakk om en overvintring i antarktis. Jeg håper denne turen bidrar til å legge en endelig, verdig avslutning på denne saken både fra myndighetene og berserk sin side slik at de kan dra ut på nye eventyr i andre deler av verden :sailing:

Link to post
Share on other sites

, men hvordan kan dere få det til at Jarle også har det reelle og etiske ansvaret for

at reserveskipperen brøt avtalt og sikker ankerplass og gikk ut på åpent hav når dårlig vær var varslet?

Her er du ved hele essensen.

Hva skjedde ? Hvorfor i all verden gikk de fra en sikker ankringsplass ?

Ble de skremt vekk av myndighetene ?

 

-Jeg skylder gutta å finne ut hva som skjedde.

Folk kjenner historien fra mediene. Men det vesentlige som ikke har fremkommet

er at «Berserk» hadde kontakt med offisielle aktører i de siste tre døgn forut for forliset,

blant annet marineskipet «Wellington».

Jeg vil gjerne vite hva som ble sagt til «Berserk».

 

 

Link to post
Share on other sites

Den nye båten ser da ut til å være av en "bedre" utgave og velholdt enn de tidligere båtene han har seilt med... Så gjenstår det å se om han lykkes denne gangen. Pågangsmot har Jarle Andhøy i høyeste grad.

 

Ønsker han og mannskap lykke til på ferden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ei skute av den typen Andhøy har vil slite med å komme seg fram, frykter Don McIntyre.[/i]

Dette ble bekreftet av Ragnar Kvam som igår vel sa noe slikt som at en slik seilbåt ingenting hadde i slike farvann å gjøre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker at Jarle skal oppnå noen av målene sine ved turen for ev. Å få fred i sjelen. Om han tråkker på noen byråkrat tær

 

Og de tetterlatte som sørger . Skal det lages TV av den nye serien også? Snakker om å melke en tragedie til egen fordel.. :thumbsdown:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Letemannskaper og redningstjeneste har et selvstendig ansvar for å ivareta sikkerheten til de som involveres i slike aksjoner.

 

Den eneste måten en kan være sikker på at en ikke utløser søk/redning aksjoner er ved å holde seg hjemme.

 

Så vil man kunne diskutere om det man gir seg ut er dumdristig, og om det er så dumdristig at en aksjon knyttet til søk/redning skal belastes den enkelte.

 

– For all del, dra på ekspedisjoner, men legg igjen nødpeilesenderen hjemme. sier Don McIntyre til NRK.

 

Synes forøvrig jeg hørte i bakgrunnen her at Jarles advokat kommer med en pressemelding kl. 19.30.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner godt hva du mener Hifo, men det er tross alt veldig vanskelig å bestemme hvem sine følelser som skal undertrykkes eller fortrenges. Jeg er av den oppfatning at de som velger å ikke bearbeide følelsene sine med en viss åpenhet med stor sannsynlighet får større personlige problemer enn de som er mer åpne.

 

I tillegg er jeg litt imot at vi skal ha et nei samfunn, men dette på grunn av en erfaring hvor nei holdninger i en del sammenhenger ofte haler ut prosesser og vinner frem i sak, og at nei holdninger resultivt er negativt ladet og skaper svært lite fremgang.

Link to post
Share on other sites

Stemte JA, om Polarbyråkratene ville ha meir opplysninger så lurer eg på om Jarle ikkje ville svare på dette av ett par grunner. Den første søknaden blei sendt i mars og avslått i desember, nye opplysninger og nye 8-9 mnd behandlingstid og turen må utsettes ett år og kanskje 2-3år til ubestemt tid. Han har og fyllt ut feil der det spørres om utgangspunkt for ekspedisjonen. Dessuten ville ein forsikring som dekker det seilmessige koste meir enn ett middels kommunebudsjett og er urealistisk for Jarle å betale. Landbasert hadde han forsikringen i orden.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Har lurt litt på det samme, men antar at det noen vil investere i dette prosjektet.. denne siste ekspedisjonen må da koste litt.. bare båten koser rundt 2 mill NOK. Investorene driver neppe sosialkontor og vil ha "pay back"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Et ubetinget og rungende JA fra meg. Det er fremdeles mange ubesvarte spørsmål Kaptein Jarle ønsker svar på.

 

1. det finnes ikke vrakgods, med unntak av denne flåta. Båten var full av ting som ville flyte opp om båten sakk.

 

2 hvorfor forlot Berserk den trygge ankringsplassen de hadde som base?

 

3. hvor er skuta?

 

4. hvor er mannskap?

 

For hva vi vet, kan de godt være i live og sitte i en eller fangsthytte og gnage i seg hermetikk og pingvinkjøtt. Det har ikke vært foretatt annet enn søk i det aktuelle området, samt næromliggende farvann.

 

Jeg håper at Kaptein Jarle i det minste finner noen svar. Hvordan han får penger til dette er enkelt. Det er mange som ønsker å sponse Jarle. Hadde jeg hatt mange penger, hadde jeg også bidratt. :sailing:

 

redigert: @Sydvesten jeg er rimelig sikker på at payback fra Jarle er foredrag, samt det at han deler dette med oss pr tv osv

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Leste at Fly ut og inn til Platået var innstilt fra Punta Arenas for i år.

Fra NZ er det lang vei for eventuell bistand vist det går galt.

Farvannet der nede er ikke noe som man "søker til" med glede.

Men de reiser ned av fri vilje,så får de dra.

Men i min verden kalles det idioti.

Jeg har stor respekt for havet etter 40 år til sjøs.

De får ta til vettet ,og det er ingen skam å snu.

 

Ikke nødpeilesender? da er de dummere enn jeg trodde.

Redigert av Erling P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og de tetterlatte som sørger . Skal det lages TV av den nye serien også? Snakker om å melke en tragedie til egen fordel.. :thumbsdown:

Håper jeg da inderlig. Hvis han finner ut noe av interesse som kan oppklare forliset, er fint og få se dokumentasjonen. Så slipper vi all spekulasjon rundt det i evih tid.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Avstemmingsresultatet så langt kl. 20:15

JA (131 stemmer [68.59%])

NEI (60 stemmer [31.41%])

Jeg må si at dette var svært overraskende.

 

For jeg opplever at båtplassmedlemmene til de grader er så inni hampen konforme og lovlydige. Om en til eksempel skulle foreslå å laste ned kart uten å betale. Eller si at en har montert landstrømanlegget sjøl, osv. Så spretter det straks opp en fysak eller flere med moralfingeren høyt hevet for å gjøre oppmerksom på ulovligheten – og disse moralistene tar selvfølgelig sterk avstand fra slikt svineri. Hadde de, i vår tid, rådd over gapestokk og bannbulle - hadde det sef vært helt riktige virkemidler mot slike lovløse anarkister.

 

Men når det spørres om at Jarle Andhøy kan begå ulovligheter - så er situasjonen snudd helt på hodet. Da går, så langt, to tredjedeler inn for at ”noen” er hevet over loven.

 

Skjønn det den som kan.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Slik alternativene er formulert blir dette nå mest en avstemning over om folk liker byråkrati og overformynderi eller ikke.

 

Nei det er jeg ikke enig i. Jeg har ikke noe mot byråkrati (overformynderi er noe helt annet, og gjelder uansett ikke for Andhøy så vidt jeg vet), men på tross av at jeg er tilhenger av både byråkrati, lov og orden så mener

jeg det er greit at Jarle tar denne turen. Han gjør dette med åpne øyne, drukner han er det en kalkulert risiko. Alle samfunn trenger opponenter og rebeller, Jarle er en sympatisk versjon synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...