Jump to content

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?


Mariell

Andhøy på ny tur  

562 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg har hørt noe tilsvarende på nyhetene, slik jeg forstod det, så skal skip som forlater NZ farvann tolldeklareres først.

 

Det er en del land med litt mer eksotisk fauna enn det vi har her i nord som er like opptatt av det som forsøkes smuglet ut av landet som det som smugles inn.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke dette er helt korrekt, for det er mer snakk om noe som alle land der nede har et strengt forhold til og som kalles marine Biosecurity. Poenget er at alle som ankommer skal ha forstått og gjennomført noen forebyggende tiltak som inkluderer rengjøring av skrog for groe, vask av overskrog og ha foreta en forsvarlig avfallshåndtering etc.

 

Om man forlater en havn for å ankomme i en annen havn innenfor NZ skal man også gjøre samme rutine, og dette informerer NZ myndigheter iherdig om.

 

Slik jeg forstår det så skal / må man ikke melde fra om man forlater havn, men det regnes som normal høflighet.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant en artikkel som i hvert fall sier noe om denne tollklareringen...

 

"To travel within New Zealand on a boat did not require customs clearance, but it was an offence to leave New Zealand waters without Customs clearance, the spokeswoman said".

 

http://www.nzherald.co.nz/antarctica/news/article.cfm?l_id=2&objectid=10780958

 

Det er vel stort sett dette som blir sagt.

 

Men det går sikkert an å søke opp mer informasjon om ZN-toll og reglementet på nettet. Det får derimot noen andre ta av seg av.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke dette er helt korrekt,

 

Jeg er ganske sikker på at det var det som ble sagt og ser at det samme er gjengitt i Auckland NOW

 

Customs appealed for information on the Nilaya's location, noting it was an offence to leave New Zealand waters without obtaining Customs clearance, and complying with relevant New Zealand legislation.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Om man forlater en havn for å ankomme i en annen havn innenfor NZ skal man også gjøre samme rutine,

Nei det skal man ikke. Myndighetene anbefaler at turer mellom New Zealands regioner blir påbegynt med rent skrog. Videre så anbefaler de at reiser fra utlandet til New Zealand blir påbegynt med rent skrog. Ved ankomst New Zealand så kan man bli bordet av en inspektør. Dersom han finner noe mer enn primærgroe, så kan han kreve båten tatt på land til rensing under vannlinja. De vil være behjelpelige med å finne egnet sted.

Har båten vannballasttanker må man sannsynliggjøre at ballasten er skiftet underveis.

 

 

"To travel within New Zealand on a boat did not require customs clearance,

Det skulle tatt seg ut. Det er snakk om vanlig inn/utklarering slik alle land har. Og praktiserer i større eller mindre grad.

Link to post
Share on other sites

Det er skrevet mye om hva NZ har gjort/gjorde osv men ikke et ord om hvorfor.

 

Quote: Since then the Norwegian Government had notified Antarctic Treaty Parties it was concerned he might be planning another voyage to the Ross Sea, the spokesman said.

 

:lipseal:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Tror disse gutta på Berserk har vridd mere vann ut av sokka sine,enn de fleste her har seilt over.Synes Jarle og gjengen er noen utrolig tøffinger.Full støtte til dem her.Og slutt og surv om redigerte opptak.Skulle programmet vart i flere mnd?Helt utrolig hva som blir vridd til her inne.Vis det er så ille for noen?Så la vær og se på da vel. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Men Sea Ray: Jada, Andhøy og Berserk-mannskapet er tøffe gutte. Flinke er de også. Programmene er også meget severdige.

 

Men selv om man ser på programmene eller synes de er tøffe og flinke, så er det vel ingen motsetning i det i forhold til å mene at de er dumdristige og tar seg til rette mer enn hva godt er.

 

Har du ikke hørt sangen til Bjørn Skifs og hans muntre musikkanter: Härlig härlig, men farligt, farligt :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Tror disse gutta på Berserk har vridd mere vann ut av sokka sine,enn de fleste her har seilt over.Synes Jarle og gjengen er noen utrolig tøffinger.Full støtte til dem her.

Helt enig Sea ray 34. På den annen side mener jeg å ha lest at en seiler her inne i sin tid faktisk vurderte å delta på Ferdern. Whau :eek: Er ikke bare pingler her inne ser du. :wink:

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En tanke...hva hvis vi ikke hadde fått lov til å krysse 60 grader nord....

Et godt spørsmål.

I nord har man et mindre anstrengt forhold til delingslinjer enn i sør, og spesielt nå når Norge og våre naboer i øst har blitt mer enige enn aldri før hvor delingslinjen går.

 

I sør har ”noen nasjoner en tilstedeværelse” for å opprettholde en hevd som enda ikke er avklart, og det er tilsynelatende ingen av de involverte som tør å be verdensdomstolen om å få en avklaring med hensyn til eierskap i frykt for å tape territorium.

 

Det er i grunnen litt rart at alle er enige om at dette området bør overlates til naturen å forvalte selv, -og at aller helst skal ingen få lov til å seile der, med mindre man kaller det forskning og drar med seg tonnevis av "airborne utstyr".

 

Og sånn går dagan mens Japanerne pilker etter hval med Paul i helene. :giggle:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen er vel verd en studie....jeg vil forslå en psykologistudie eller kanskje en teologistudie, men tanke på tro, håp og idoldyrkelse. Slik jeg skjønner mye av det jeg leser så handler det i stor grad om en form for heltedyrkelse, helten som ikke bryr seg og lover, regler og"øvrighetspersoner", men kjører sitt eget løp koste hva det kost vil. En avart av Robin H, men som ikke gir så mye til de fattige, men mest til media. Kanskje mange har et dypfølt behov for denne form for frihet, og beundrer dette, drit i lover, regler, regjering og politikere, leva livet.

Den en kanskje glemmer er at de samme lover og regler er det tynne siktet som skiller oss fra andre primater, det er ikke uten grunn at vi prøver å organisere vår tilværelse. De samme lover og regler handler også om generasjoners erfaringer på sjøen, om å ivareta miljøet og sikkerhet for alle som ferdes på sjøen.

Dette tendensen gjelder ikke bare her på BPen , men går igjen i kommentarspaltene i avisen. Det kan se ut som en tar ut sine private frustrasjoner på alt bestående, offentlige ansatte, politikere, regjering..vel Kongen ser ut til å slippe, det er da noe :thumbsup::sailing:

Ganske pussig antagelse at det skal være lovløshetsaspektet ved Andøys ekspedisjoner som fanger folks interesse. Men det er klart at «mannen i gata» nok ikke alltid er like begeistret for vårt byråkrati. Og vår sivilisasjon ville neppe gått dukken, om vi firte litt på noen av kravene.

 

Hva synes du f.eks. om UDIs regelverk for utlendingers adgang til lystseilas i norsk farvann?

 

http://www.udiregelverk.no/default.aspx?path=%7B8A47AB11-201B-4A87-B1F8-19AA1EEF4D50%7D

 

Legg merke til formuleringen «Rundskrivet gjelder i utgangspunktet ikke personer som omfattes av fellesskapsretten. Likevel skal alle personer gjennomgå en minimumskontroll ...»

 

Er det disse reglene som skiller oss fra primatene, eller det faktum at ingen ennå har søkt om noen slik tillatelse?

Link to post
Share on other sites

Da har Nilaya krysset 60 grader sør i følge nrk.no og telefonsamtale med ett av mannskapet om bord Jarle Andhøy..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dere må bare mene hva dere vil,alle mann....Se bare på hva disse seilerene gjør med våres kjære Tangerudbakken.Detta er gutta boys....Og dem er tøffere enn noen jeg vet om

 

Ikke mye å legge til her nei. :flag_bp:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Et godt spørsmål.

I nord har man et mindre anstrengt forhold til delingslinjer enn i sør, og spesielt nå når Norge og våre naboer i øst har blitt mer enige enn aldri før hvor delingslinjen går.

 

I sør har ”noen nasjoner en tilstedeværelse” for å opprettholde en hevd som enda ikke er avklart, og det er tilsynelatende ingen av de involverte som tør å be verdensdomstolen om å få en avklaring med hensyn til eierskap i frykt for å tape territorium.

 

Jeg siterer meg selv fordi i følge NRK så uttalte Jarle at han krysset grensen "delvis" på grunn av at ingen nasjoner eier disse områdene, noe jeg synes også er et godt poeng.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...