Jump to content

Rssr - Sikkerhets- Og Småbåtregisteret


KOB

Recommended Posts

Heisan,

 

Sitter å leser dette med litt vemodighet, og litt humor .... men da er det jo en stund siden jeg har eid båt i Norge...

 

For å slenge meg på debatten her, og for å gi litt informasjon, kan jeg si at i Storbritania har vi også et frivillig register.... SSR (Small Ships Register). Noen forsikkringsselskaper forlanger registrering, andre gjør det ikke...

 

SSR var opprinnelig etablert for å bekrefte nasjonaliteten på fartøyet, slik at en kunne dokumentere til hvilket land en beskattet, og hvilken marine som du var under beskyttlese av.

 

For å ta dette litt lenger, så kan jeg bekrefte at hvis jeg ikke kan dokumentere at min båt er registrert i Storbritania, når jeg kommer til Norge eller Frankrike for den saks skyld, så kan jeg risikere å få krav fra myndighetene om diverse avgifter, Moms, HK avgift osv....... for midlertidig, eller full import..... Jeg går ut ifra at det samme egentlig gjelder mellom Norge / Sverige / Danmark ... i prinsippet hvertfall .. men om det blir håndhevet er jo en annen sak. Jeg vet om tilfeller hvor bekjente har tatt båten ove kanalen fra England til Frankrike, hvor mangel på dokumentasjon har skapt problemer for eierene....

 

Her borte er dog registraringavgiften en engangs kostnad, og gir et registreringsdokument som bekrefter båtens hjemsted, og derfor at gjeldende avgifter er betalt til hjemlandet.

 

Hvis en bare skal seile i hjemlige farvann, så kan jeg jo se at registrering kan være vanskelig å forsvare, elller å se fordelene av... bortsett fra det faktum at du muligens har hele redningsselskapet som, i prinsippet hvertfall, skal være på utkikk etter båten din hvis den blir stjålet...

 

Ironisk nok, så blir det stjålet langt fler små åpne båter, enn store seil eller motorbåter (hvor innbrudd er mer hyppig)....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

For å ta dette litt lenger, så kan jeg bekrefte at hvis jeg ikke kan dokumentere at min båt er registrert i Storbritania, når jeg kommer til Norge eller Frankrike for den saks skyld, så kan jeg risikere å få krav fra myndighetene om diverse avgifter, Moms, HK avgift osv....... for midlertidig, eller full import..... Jeg går ut ifra at det samme egentlig gjelder mellom Norge / Sverige / Danmark ... i prinsippet hvertfall .. men om det blir håndhevet er jo en annen sak. Jeg vet om tilfeller hvor bekjente har tatt båten ove kanalen fra England til Frankrike, hvor mangel på dokumentasjon har skapt problemer for eierene....

Det er en meget interessant problemstilling du tar opp her, og absolutt noe å tenke på for de som ferdes til Systembolaget i Strømstad eller den lokale bunkringsstasjonen i Skagen eller hvor den nå befinner seg.

 

Vi må nok erkjenne at dokumentasjonsanvaret til hvilket flagg man seiler under ligger hos skipperen på skuta, kan man ikke dokumentere dette på skikkelig vis, ja da kan man fort havne i uløkka og bli "skipper skuteløs" i værste fall.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette Divemaster peker på her, er viktig.

Det var mange fra UK som fikk problemer når de tok båten sin til Kontinentet. De kunne rett og slett ikke bevise at de var rettmessig eier.

SSR utsteder et dokument tilsvarende "Identitetsbevis for fartøy" som peker på en permanent merking av fartøyet.

 

Møter man på en litt nidkjær offentlig tjenestemann og har kun klistrelapper og ikke HIN-nummer eller innhogde kjenningsbokstaver kan man være ille ute.

 

Å sette klistrelapper på en båt uten HIN eller kjenningsbokstaver er meningsløst.

 

Personlig flytetøy har innfreste kjenningsbokstaver og verftets byggenummer.

Den tilhører helt uomtvistelig meg.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Bare til info: Jeg sjekket med Gjensidige NOR i dag, og de krever at båten må være registrert hvis jeg vil ha den forsikret hos dem.

Jeg bruker Gjensidige og mistenkte at det var slik. Må innrømme at dette var utslagsgivende for at jeg i går svarte bekreftende på at jeg blir med over i det nye registeret. Dette gjelder primært Sjømannen, som har størst forsikringsverdi. Hvordan det stiller seg til de 2 andre båtene - Selco'en og Aquaquick'en, er jeg ikke så sikker på. Hvis man har flere båter som er registrert, må man samtykke til en og en båt, eller tar de alle i en gjafs? Noen som vet noe om det? Uansett vil ikke Selco'en og Aquaquick'en bli å finne i det nye registeret fra 2006. Betaler ikke kr. 100,- x 3 hvert eneste år fra 2006, i tillegg til medlemskapet i NSSR. No way. Lurer på om det skjer noe i forhold til forsikringsselskap som krever at man er registrert hvis man melder seg ut? Men det er kanskje ekstraarbeidet det medfører for NSSR å varsle Gjensidige og andre om utmelding vi betaler den ekstra 100-lappen i året for? Dialog mellom NSSR og forsikring er jo nevnt i klausulen om hva man godtar når man aksepterer overføring til det nye registeret. Ser ut som både Staten og NSSR har skutt gullfuglen her. NSSR kommer sikkert til å jobbe mye mot forsikring under argumentet "Båt- og Sikkerhetsregister" som skal lette igjenfinning. Kanskje med den følgen at de fleste selskapene, om ikke alle, forlanger at man være registrert uansett for å få forsikring. Ved at hver enkelt gir sin aksept for at NSSR kan varsle forsikring om utmelding, vil det da i prinsippet ikke være frivillig registrering lengre, hvis man ser bort fra å forsikre seg i utlandet. Hva er det vi sitter igjen med da? Noe som i mine øyne har litt flere fellestrekk med årsavgift enn jeg er helt komfortabel med. En årsavgift som sikkert ikke kommer til å bli lavere med årene, etter hvert som den statlige støtten til NSSR reduseres år for år. Jommen sa jeg frivillig register. Jeg er klar over at dette innlegget gjenspeiler ikke alle sider ved saken, men dette er slik jeg ser det fra mitt ståsted og i forhold til mitt bruksområde av båt. Har ikke sagt så altfor mye rundt dette før, men måtte bare ha ut dette, etter gårsdagens brev. Nei, Lotus, jeg synes du har mye rett i det du har skrevet rundt dette før. Både i spørsmålene du stiller rundt det nye registeret sammelignet med det gamle, og argumentene for de nye som du setter litt på spissen ved å late som (? :blush:) du er båttyv. Det kan nesten synes som vi nå nettopp har fått ulempene som var argumentene for at registeret ikke burde ligge under Toll og avgift. Redigert av Batdilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan nesten synes som vi nå nettopp har fått ulempene som var argumentene for at registeret ikke burde ligge under Toll og avgift.

Nettopp!!! I tillegg så har Staten sluppet unna å øke overføringene til NSSR, 300.000 registrerte båter vil jo gi 30 millioner ekstra i kassen! Dette har ingenting med faktiske driftsutgifter å gjøre!!! :headbang::headbang:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

.........eller tar de alle i en gjafs?

Om en har en båt og svarer bekreftende på den, blir alle båter som er registrert på den persjonen overført til det nye registret. Dette vet jeg fordi jeg ringte inn å og spurte i dag i forbindelse med brevet som jeg fikk på båten som jeg solgte nå i høst. Når inbetalingsblanketten kommer i 2006 må en da ta kontakt med de å si i fra om en ikke ønsker å ha båten i registret. Jeg kommer til å ta kontakt med de etter 1/3-05 for å få slettet gammlebåten slik at den ikke lengre står registrert på meg. Grunnen til at jeg svarte bekreftende på det er at den "nye" båten som jeg kjøpte enda ikke er registrert på meg i småbåtregistret. (Dette p.g.a. lang saksbehandlingstid) Jeg og mitt forsikringsselskap ønsker å ha båten registrert i det nye registret.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3 båter registrert og kommer fortsatt til å ha dem i registeret.

Nytteverdien av registeret kan nok diskuteres, ser godt svakhetene som bl. a. Lotus peker på, men "noe er bedre enn ittenoe" som Stomperud sa.

Og forløpig koster det altså mindre enn EN pakke tobakk i året (fra neste år) pr båt.

mvh

Jan S , som har sluttet å røyke!!

Redigert av JanS/ m/y Gygra (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Om en har en båt og svarer bekreftende på den, blir alle båter som er registrert på den persjonen overført til det nye registret. Dette vet jeg fordi jeg ringte inn å og spurte i dag i forbindelse med brevet som jeg fikk på båten som jeg solgte nå i høst.

Kunne tenkt meg det. Prinsippet om at den som tier, samtykker, er jo gunstig i dette tilfellet - de som er i min situasjon og har "ekstra" båter det kanskje strengt tatt ikke er hensiktsmessig å betale avgift på blir automatisk inntekter hvis man ikke selv aktivt gjør noe med det. Takk for oppysningen! :smiley: Redigert av Batdilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Jeg har 3 båter registrert og kommer fortsatt til å  ha dem i registeret. ...Og forløpig koster det altså mindre EN pakke tobakk i året (fra neste år)

3 båter = 3 x kr. 100,-/år = kr. 300,- i året f.o.m. 2006. Ei pakke tobakk koster da mer enn det? Eller er jeg totalt på viddene når det gjelder tobakkspriser? (Bruker kun General selv...)
Link to post
Share on other sites

Dette Divemaster peker på her, er viktig.

Møter man på en litt nidkjær offentlig tjenestemann og har kun klistrelapper og ikke HIN-nummer eller innhogde kjenningsbokstaver kan man være ille ute.

Å sette klistrelapper på en båt uten HIN eller kjenningsbokstaver er meningsløst.

Ja, da er det mange av oss som kan få problemer! Det store flertall av fritidsbåter i Norge har vel ikke HIN-nr. Min har det ikke, og de nummerne båtbyggeriet har merket båten med, står ikke i båtkortet mitt. Det var ikke interessant for registeret tror jeg. Men dette har jo vært diskutert ganske godt her før. (Ikke sant Thor :wink: )

Ellers så er jeg ganske mye enig i det Dilla skriver. Jeg liker heller ikke utviklingen i denne saken. Stusset litt på at det ikke var noe spørsmål om antall båter med registrering i bekreftelsen jeg måtte sende til NSSR, men så lenge det er gratis å overføre, så ok for meg. Jeg har to båter registrert i dag, men fra neste år blir det nok bare en. Da tror jeg ganske sikkert at jolla blir avregistrert. Moderskipet må være registrert pga forskrifter i båthavna, så det er greit, pluss at forsikringen krever det. Men det siste er det vel ikke noen problemer med, det finnes vel utenlandske selskaper som kan ta over.

Sitter med en følelse av at forsikringsselskapene vil blande seg mere inn etterhvert også, men håper det bare er noe jeg innbiller meg.

Vi må nok erkjenne at dokumentasjonsanvaret til hvilket flagg man seiler under ligger hos skipperen på skuta, kan man ikke dokumentere dette på skikkelig vis, ja da kan man fort havne i uløkka og bli "skipper skuteløs" i værste fall.

Ser poenget ditt her, uten tvil. Men skjønner ikke helt hvordan man skal klare å dokumentere dette når ikke engang myndighetene våre bryr seg om det? Den klistrelappen med reg.nr er jo null verdt.:confused:

Kan bli noen ganske interessante situasjoner utav dette! :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Joda, Geir Frode. Det er min oppfatning. Slagskibet blir registrert i det nye registeret. Postlegger kopi av garantibeviset på den nye motoren i morgen,men ikke noen kvittering på kjøpesummen. Er man vrangpeis så er man vrangpeis :cool:

Jolla,som har HIN nummer blir ikke registrert i første omgang. Den brukes nesten ikke så antagelig så har den slått rot i hagen.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det skjer noe i forhold til forsikringsselskap som krever at man er registrert hvis man melder seg ut?

Jeg ringte IF og de sier at uten registrering er man uten forsikring.

Antar at de vil sjekke dette hvis man blir utsatt for skade/tyveri.

 

De lot ikke til å være informert om at det nye registeret er frivillig.

 

Spurte også om alle norske forsikrings-selskaper krever at man fortsatt er registert.

Dette kunne de ikke svare på, de hadde heller ingen mulighet for å undersøke det.

Jeg måtte selv ringe rundt og spørre....

 

Deres gamle krav var basert på at registeret var obligatorisk.

Kan de da juridisk sett uten videre la dette kravet fortsette å gjelde nå som registeret er frivillig?

Kan de i det hele tatt kreve at man er oppført i et frivillig register?

 

Som flere har vært inne på, nytten ved registeret blir sterkt redusert dersom ikke alle båter er registrert.

Link to post
Share on other sites

100 kr året er vel "peanuts" for de fleste, antar jeg, men når vi vet hvilket magemål politikerne har, og hvis NSSR legger seg på samme linje, er jeg redd for at "Peanuts" fort smuldrer hen.

Dette kommer til å bli en båtskatt som blir innkrevd gjennom bakdøra som følge av at den statlige støtten forsvinner til NSSR.

Av prinsipp, er jeg nesten tilbøyelig til å melde meg ut som medlem av NSSR. I virkeligheten betyr jo dette at både forsikringsselskapene og NSSR løper staten sitt ærend som egentlig burde hatt råd til å opprettholde NSSR. Kjeltringstreker, spør du meg.

Link to post
Share on other sites

...Jeg ringte IF og de sier at uten registrering er man uten forsikring.

Antar at de vil sjekke dette hvis man blir utsatt for skade/tyveri.

Interessant. Går da ut fra at det framgår av polisen at man være registrert for at den skal være gyldig. Framgår dette?

...De lot ikke til å være informert om at det nye registeret er frivillig.

:eek::eek::eek:

...Deres gamle krav var basert på at registeret var obligatorisk. Kan de da juridisk sett uten videre la dette kravet fortsette å gjelde nå som registeret er frivillig?

Ja det burde noen kunne svare på. Interessant og visst fasiten på dette.

...Kan de i det hele tatt kreve at man er oppført i et frivillig register?

Virker nå litt rart på meg.
Link to post
Share on other sites

Riktig, Baatdilla, har rettet på postingen.

Hva de brave politikere kan finne på i framtid er naturligvis jeg også engstelig for. Som jeg har skrevet før her på forumet tar de allerede inn i bøtter og spann på drivstoff- og andre finurlige avgifter på båt. Burde dekke både registerkostnader og tilskudd til båthavner etc.

Slik som samfunnet ser ut til å fungere er det bare sterke pressgrupper som når fram med sitt. Da bør vel vi båtfolk også prøve å stå sammen mest mulig??

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

100 kr året er vel "peanuts" for de fleste, antar jeg

Ja, det skulle man jo tro. Iallfall hvis man har en båt til noen hundre tusen.

Men de båtene som stjeles er jo gjerne mindre joller. Og da kan det stille seg annerledes.

Spes. hvis man, som sikkert mange av oss, har flere av dem...

 

Og skal det ha noen hensikt å betale disse 100kr er man også avhengig av at de fleste andre tenker likedan.

Hvis ikke faller nytten bort når det er snakk om å hindre tyveri.

 

Det blir det samme som da Securmark kom.

Da het det seg at det skulle bli obligatorisk for å kunne tegne forsikring. Da ville opplegget hatt en hensikt. Ble du tilbudt en båt uten Securmark ville det vært grunn til å stille seg spørsmål.

 

Men det ble aldri obligatorisk. Kanskje fordi ikke alle selskapene ville være med på det?

Eller var det fordi de ikke kan pålegge oss å være med i private registere??

 

Lurer på hvordan Datatilsynet ser på dette....

Link to post
Share on other sites

Kan de i det hele tatt kreve at man er oppført i et frivillig register?

Klart de kan kreve det...

 

Men det vil neppe lønne seg for de da de kan komme til å miste kunder, de skal ikke miste mange før dette blir endret. Vi mennesker er litt rare slik at vi ofte har samme selskap til alle våre forsikkringer. (Deriblandt jeg) Og om jeg sier at får jeg ikke forsikkret båten uten å være medlem så flytter jeg alle mine forsikkringer. Da blir det vel fart i sakene tenker jeg...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

"Ja, det skulle man jo tro. Iallfall hvis man har en båt til noen hundre tusen."

 

Jo takk. Der fikk jeg den, men jeg kan love deg at jeg har slitt for den.

 

Forøvrig var min uttalelse generell!

 

Det nytter vel ikke å si at alle må tenke likt når det gjelder dette.

Det blir vel det samme som å be en saueflokk å gå i takt.

Da er det jo tross alt bedre med tvunget register, og heller være prisgitt politikernes påfunn, noe man jo er i alle fall.

 

Er KNBF på banen når det gjelder dette?

 

OT. Er det noen som kan gjøre min ringe forstand oppmerksom på hvordan man quoter i "hurtig svar"

 

Popeye

Link to post
Share on other sites

...OT. Er det noen som kan gjøre min ringe forstand oppmerksom på hvordan man quoter i "hurtig svar"

Meg bekjent, går det ikke ann å quote når man velger "Hurtig svar". Hele vitsen med hurtig svar er at det skal være raskt og enkelt både å fylle ut og laste ned. Quoting ville krevd et mellomsteg med ei ny side først, og da ville det ikke vært så hurtig som det er nå. Arrester meg hvis jeg har misset noe funksjonalitet i mitt svar. Redigert av Batdilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ikke noe problem med å tillate overføringen til det nye registeret.

Jeg har per dato 2 båter reg. og fikk idag brev om å svare bekreftende hvis jeg tillater overføring av all innformasjon som står på meg i det gamle reg.

 

Siden det ikke koster noe å overføre - og den berømmelige 100,- lappen per år ikke blir innkrevd før for året 2006, så vil jeg med andre ord gi Redningsselskapet og alle andre innvolverte GODE krefter en sjanse til å vise hva dette blir og hva som blir nytten. (Frivillig - og det spørs da hvor mange som registr. seg av det totale antall båter?)

 

Tror det er lettere ved kjøp av gunstig forsikring og event. salg o.l. , når man kan vise til frivillig registrering fra langt tilbake i tid........"og så bortetter"

 

Hvis det nye registeret mot formodning blir helt uten verdi og bare "rot" fremover - ja, så har man litt tid å vurdere saken på nytt - og eventuelt melde seg ut!

 

Det var nå bare min vurdering da!

 

Ship O ' hoi!

 

Lykke til alle sammen :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...