Jump to content

Rssr - Sikkerhets- Og Småbåtregisteret


KOB

Recommended Posts

Vi fikk igår 3 brev. Første overaskelse: det står ikke et ord om båten(e) i brevene. Antagelig noe datatilsynet-greier. Så jeg kan gjette hvilken båter det gjelder. Brev til min yngste sønn er nok greit. Det må være jolla som vi fortsatt har og som er registrert i hans (og brorens) navn. Brevet til meg og eldste sønnen er nok mer komplisert: i 2003 etter at registreringen ble frivillig solgte jeg en gummibåt og kjøperen ville ikke få den registrert. Tilsvarende brev gikk til registeret og det var det. Ikke et pip. Nå husker jeg ikke om denne båten var registrert i mitt navn eller i eldstesønnens. Hvis jeg nå sender et 'ja' til nnssr så kan det hende at jeg har en båt i registeret som jeg ikke lenger eier. Fordi som jeg leste her så samtykker jeg at alle mine båter overføres.

 

Min plan var å overføre flaggskipet, men ikke jolla. Og så så jeg på dette som en god anledning til å være sikker på hva som blir status med gummibåten. Men nei.... Da må jeg tenke mere.... Kanskje jeg sender ingenting og registrer bare slagskipet etter den 1.3.

 

P.S. Leser igjen hvor nyttig registeret er for så mange, mange organisasjoner, myndigheter osv. Så rart, at bare båteieren skal betale for driften.

Link to post
Share on other sites

Jeg ringte IF og de sier at uten registrering er man uten forsikring.

Antar at de vil sjekke dette hvis man blir utsatt for skade/tyveri.

 

De lot ikke til å være informert om at det nye registeret er frivillig.

 

Spurte også om alle norske forsikrings-selskaper krever at man fortsatt er registert.

Dette kunne de ikke svare på, de hadde heller ingen mulighet for å undersøke det.

Jeg måtte selv ringe rundt og spørre....

 

Deres gamle krav var basert på at registeret var obligatorisk.

Kan de da juridisk sett uten videre la dette kravet fortsette å gjelde nå som registeret er frivillig?

Kan de i det hele tatt kreve at man er oppført i et frivillig register?

 

Som flere har vært inne på, nytten ved registeret blir sterkt redusert dersom ikke alle båter er registrert.

 

er forøvrig enig med lotus og andreas, men til det juridiske aspektet med forsikringsselskapets krav om registrering fremkommer det av min polise at båten skal være registrert i småbåtregisteret, MEN juridisk er kontrakten etablert når denne registreringen var pliktig så hvordan dette står juridisk ettersom det ikke lenger er pliktig kommer j til å sjekke med noen kilder innen advokatstanden.

forøvrig registrerte j båten i mitt navn i sept. helt uvitende om denne endringen og er ganske pisst.....

med vennlig

firefighter

Link to post
Share on other sites

Den påstanden var litt drøy vel? Regner med at du ikke har noen forsikringer og at du tar all risiko selv slik at du ikke er med på det du mener er svindel.

 

Om du ser på lønnsomheten til skadeforsikringsselskapene så har de hatt et grunnleggende problem ved at de ikke tjener penger på selve driften (dvs. forsjellen mellom premieinntektene og skadeutbetalingene). De har hatt overskudd de årene børsene har hatt god utvikling og de har tjent penger på kapitalplassering. Således er det - om jeg skal følge ditt ressonement - den minst lønnsomme organiserte svindel som finnes. Dette er en av grunnene til at If ble dannet - man får stordriftsfordeler og man får fordelt risikoen på en større kundemasse i Norden. Jeg vil også tro at det er en av grunnene til at utenlandsk forsikring på båt er billigere enn norske forsikring - forsikringsgiver har større risikospredning ved at man har flere båter - og dermed statistisk mindre sannsynlighet for skadeutbetaling for selskapet.

 

Om man ikke liker forsikring kan man jo selv ta all risiko - dvs. være selvassurandør. Om man er 100% sikker på aldri å få en skade er jo det et alternativ. Men for de fleste gjelder det at man vet at man kan få en skade - og da velger man å betale en premie hvert år - for å være dekket i tilfelle man får en skade. Selv må jeg si at om båten vår skulle totalhavarere ville det være et relativt hardt slag for familieøkonomien om vi ikke hadde forsikring.

:yesnod: Stiller meg bak disse betraktningene du her gir.

Turen er over når jeg kommer til land !

Link to post
Share on other sites

Støtter NSSR men ikke registret. Velger å holde REDNINGSselskapet og REGISTRET fra hverandre!

I brevet (2 stk faktisk, på samme båt!!) sto det at de hadde "vunnet" ved anbud (eller noe i den dur). :eek:

 

Sorry fokens, alt gikk i "bøtta".

Det rosenrøde skjæret som er forsøkt prediket i brevet går IKKE inn her!

Registret ER frivillig, og har da etter min mening liten verdi.

En annen ting er at jeg ikke liker å stå i flere registre en høyst nødvendig! (Hvilket dette IKKE er!)

 

Og argumentet mot Hardyen: Et bilde av den i en stjålet-melding, vil med all tydelighet vise HVORDAN båten ser ut!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

er forøvrig enig med lotus og andreas, men til det juridiske aspektet med forsikringsselskapets krav om registrering fremkommer det av min polise at båten skal være registrert i småbåtregisteret, MEN juridisk er kontrakten etablert når denne registreringen var pliktig så hvordan dette står juridisk ettersom det ikke lenger er pliktig kommer j til å sjekke med noen kilder innen advokatstanden.

forøvrig registrerte j båten i mitt navn i sept. helt uvitende om denne endringen og er ganske pisst.....

Unødvendig å bruke tid på. Enten har du tegnet forsikringen eller fornyet den etter at registreringsplikten ble opphevet. Står det da i vilkårene at du plikter å holde båten registrert, så har du akseptert dette vilkåret, og er bundet av det. Enkelt og greit. Ikke noe juridisk hokus-pokus med dette. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Zuzuki

Konklusjon; vinn-vinn. For selgeren av alarmen, og forsikringsselskapet. ( fortheneste til alarmselgeren, mindre risiko til forsikringsselskapet ) Tap-tap for tyven og meg.

( han risikerer å bli tatt, jeg betaler uansett hele "moroa". )

 

--------------------------------------------------------------------------------

Vi betaler hele morroa mener du vell, og etterhvert stiger polisene

 

 

:seeya:

Redigert av BK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mottok i gå to brev, men jeg har bare en registrert båt.

Det er flere år siden jeg solgte den andre, så den har altså stått i mitt navn i flere år selv om jeg ikke er eiger!

Da er argumentet med å finne eiger gjennom nr. på båt også ubrukelig, du vet jo ikke om det er riktig eiger eller ikke likevel.

 

Jeg sender ikke inn noen av brevene, og krever forsikringsselskapet mitt regisrering, ja så truer jeg med å bytte til noen som ikke krever dette.

 

Er det frivillig ja så skal det være frivillig, å true meg med at forsikringen ikke er gyldig er bare å provosere meg til å bytte selskap.

 

Men jeg vil fremdeles være vanlig medlem i redningsselskapet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har også motatt 2 brev ang. nyregistrering av båten, et til min kone og et til meg. Forøvrig er jo dette ok. Det som ikke er så ok er at RSSR ikke har klar å få med seg i brevet hvilken båt med hvilken reg nr. dette gjelder. Slik verden er i dag skal man jo ikke ta det for gitt at de snakker om båten jeg har i dag, kanskje er det en av de andre båtene jeg har hatt. Hvem vet! Hadde dette vært snakk om bil hadde nok type og reg.nr vært oppgitt.

 

Men, har nå svart ja til registreringen, føler dette er det smarteste selv om jeg synes småbåtregisteret burde vært som det var(ikke minst obligatorisk reg). Synes faktisk skifte av register virker som det reineste svada, men men....

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til å si ja til registrering. Så får vi se når giroblanketten ligger i posten om et års tid, om jeg er med videre. :confused:

 

Etter min mening er det forsikringsselskapene som sitter på nøkkelen til registerets framtid.

Dersom de samstemmig krever at man står som medlem, vil det bli en suksess.

Dersom de ikke er samstemte i dette, er jeg redd det motsatte.

Link to post
Share on other sites

Har godtatt registrering fordi det nå er gratis og at mitt forsikringsselskap forlanger det i sine vilkår

Om dette blir regelen for selskapene blir jo spennende å se utviklingen av :rolleyes:

ellers er det jo frivillig å melde seg ut når tid det måtte passe :discuss:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hei

Båten er registrert i Småbåtregistret og Skipsregisret NOR.

Kontakten GJENSIDIGE NOR og spurte om jeg måtte registrere

båten i Småbåtregistret, når den også er registeret i Skipsregistret.

"Vi har sagt at båten må registreres i Småbåtregisteret, men jeg må

komme tilbake til deg".

Vel, det er vel noe sikrere med Skipsregisteret når jeg har skjøte på båten?

"Som sagt vi ringer deg"

"Vi har så få tilfeller av båter registrert i Skipsregisret at vi har ikke det som krav,

men det har ingen hensikt forsikringsmessig å melde seg inn i Småbåtregisteret når du er registrert

i Skipsregisteret".

Vel, der står saken.

Kommer nok til å melde meg inn for ikke og undergrave registeret i startfasen,

men hvor lenge jeg blir der er et åpent spørsmål. :confused:

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Unødvendig å bruke tid på.  Enten har du tegnet forsikringen eller fornyet den etter at registreringsplikten ble opphevet.  Står det da i vilkårene at du plikter å holde båten registrert, så har du akseptert dette vilkåret, og er bundet av det.  Enkelt og greit.  Ikke noe juridisk hokus-pokus med dette.  :wink:

 

du har helt rett!

j har nok ikke gjort hjemmeleksa godt nok.

ringte mitt forsikringsselskap idag å fikk til svar at forsikringsselskapene i norge hadde satt dette som krav at en skal stå i registeret, men da er det jo ikke mye frivillig......

hvem vil eie en båt til flere hundre tusen uten å få den forsikret?????

det er ikke mange foretak som har de muligheten forsikringsselskapene har.

så vidt meg bekjent er det bare et selskap i norge siden tidenes morgen som har gått konkurs, og ikke vet j hvorfor???

Link to post
Share on other sites

Jeg blir bare mere og mere skeptisk til hele registeret. Greit nok at jeg får spørsmål om overføring, det skjønner jeg. Når dattera mi også får spørsmål om overføring av sine båter må jeg begynne å lure på hva slags register NSSR egentlig har overtatt. Hun har aldri vært i nærheten av å eie båt. Hvordan i huleste kan hun da ha havna i småbåtregisteret???? Kan det være en eller annen form for svindel/lureri ute og går??

Link to post
Share on other sites

så vidt meg bekjent er det bare et selskap i norge siden tidenes morgen som har gått konkurs, og ikke vet j hvorfor???

God økonomistyring. Mer penger inn enn ut. Det enkleste prinsipp i verden (det er etterlevelsen av det som ofte er problemet ...) :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nei men Sigurd da ! :eek:  Du får ta henne for deg og riste henne litt, hun lider nok av drømmen om egen båt :smiley:  Jeg tror ikke hverken det gamle eller nye registeret er lureri. Men ihvertfall var det gamle registeret lett stivbenet :eek:  Det håper jeg forsvinner nå,

Husk at "stivbenet" også har bidratt til at vi har avdekket en rekke forsøk på å registrere stjålne båter og at påfølgende tips til politi/forsikring igjen har medført beslag av stjålne båter og påfølgende siktelse og straff av båttyv/heler? Jeg har selv vært og vitnet i slike rettsaker med påfølgende domfellelser - i siste rettsak ble vedkommende heler idømt 75 dagers ubetinget fengsel..

 

http://www.toll.no/baat/Orientering.html

 

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/artikkel?

 

SearchID=73171261665191&Avis=FB&Dato=20040427&Kategori=NYHET&Lopenr=181558519&Ref=AR

 

http://search.kvasir.no/query?what=wcache&...NYHET/473346166

 

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/artikkel?A.../NYHET/21550335

 

mvh Jostein Hagen

SBR

Link to post
Share on other sites

Husk at "stivbenet" også har bidratt til at vi har avdekket en rekke forsøk på å registrere stjålne båter og at påfølgende tips til politi/forsikring igjen har medført beslag av stjålne båter og påfølgende siktelse og straff av båttyv/heler?

mvh Jostein Hagen

SBR

Nå klarer jeg ikke mere. Jeg bare må si; dere er jammen flinke. Fortjener medalje gjør dere.

 

Hva var egentlig forskjellen mellom å registrere en uregistrert båt for 4 år siden, og gjøre det idag.

Bortsett fra at dere faktisk ANTYDER at alle båter som IKKE er registrert, har "tvilsom" bakgrunn.. ?

 

Min gamle kringle, har intet HIN nummer, og motordata som er oppført er feil. Hva da ? Melder jeg fra om endring av motor, får jeg mistanken kastet på MEG med engang, for noe som ble gjordt for lenge siden. Kvittering har jeg ikke, for motoren satt i båten når jeg kjøpte den.

 

indignert hilsen

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Joda, her er jeg litt ening med både Hr. Hagen og Suzuki. Selv syntes jeg "stivbenthet" som avslører tyveri er OK. Når jeg sender inn kopi av garantibevis fra forhandler på ny motor og ikke får omregistrert pga manglende kvittering på at motoren er betalt da føler jeg meg mistenkligjort i aller høyeste grad ,og da blir jeg grinete. Med stor G siden jeg regner meg som et ganske lovlydig menneske til daglig. :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter med en fornemmelse av at enkelte (mange??) av prinsipp ikke ønsker å registrere båten sin i det nye registeret, fordi det er frivillig. Det gjelder å finne alle mulig og umulige argumenter for å stå utenfor. Vel burde registeret ha vært obligatorisk, men nå er det da blitt slik at det er frivillig. Men dersom en samlet forsikringsbransje forlanger registrering, så blir det jo obligatorisk likevel. Det er vel nesten det samme hvem som tvinger oss, myndighetene eller forsikringsselskapene. Selv om det var myndighetene som burde gjort det.

 

Hvorfor ikke registrere båten og la registeret få en sjanse? Det koster jo ikke noe det første året likevel. Hvorfor fortsette å finne alle (u)mulige grunner for å ikke registrere båten? Hvorfor fortsette med å oppfordre andre til å boikotte registeret? Hvorfor la alle feil i det gamle registeret gjøre at en blir skeptisk til det nye? Nå har en jo mulighet til å korrigere opplysningene før de blir lagt inn på nytt.

 

Burde ikke vi som ansvarlige båteiere oppfordre alle til å registrere båtene, slik at registeret kunne bli så korrekt som mulig. Det undrer meg litt at så mange her på baatplassen dømmer registeret nord og ned før det er kommet i gang. Men jeg registerer jo heldigvis at flertallet tydeligvis uten videre har svart 'ja' til å overføre opplysninger til det nye registeret.

 

Og det er riktig som joha skriver. Det er avdekket mange forsøk på kjeltringstreker ved hjelp av småbåtregisteret. Måtte de bransjene som "jobber med" kjeltringer og banditter fortsatt ha dette arbeidsredskapet så oppdatert som mulig.

Link to post
Share on other sites

Burde ikke vi som ansvarlige båteiere oppfordre alle til å registrere båtene, slik at registeret kunne bli så korrekt som mulig.  Det undrer meg litt at så mange her på baatplassen dømmer registeret nord og ned før det er kommet i gang. Men jeg registerer jo heldigvis at flertallet tydeligvis uten videre har svart 'ja' til å overføre opplysninger til det nye registeret.

 

Og det er riktig som joha skriver. Det er avdekket mange forsøk på kjeltringstreker ved hjelp av småbåtregisteret. Måtte de bransjene som "jobber med" kjeltringer og banditter fortsatt ha dette arbeidsredskapet så oppdatert som mulig.

Jeg er enig i dette, og derfor registrerer jeg meg i registeret.

 

Selv om jeg er motstander av måten dette registeret ble født på, og at registreringen er frivillig. :headbang:

 

Litt gøy er det å ta opp strengen jeg startet i vår, før det ble klart hvem som skulle ta over småbåtregisteret. Aftenposten: Privat småbåtregister blir for dyrt Jeg støttet her Syvert i hans kamp mot måten dette ble organisert på.

Det var jo en del andre her derimot som mente private løsninger var så suverene i forhold til det registeret som var før. Mon tro, kanskje noen har byttet mening nå.

 

Ja ja, nå er det i alle fall for sent. Vi får støtte opp om Rssr, så det kan bli best mulig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...