Jump to content

Rssr - Sikkerhets- Og Småbåtregisteret


KOB

Recommended Posts

Har gitt uttrykk for dette før: Jeg blir IKKE med foreløpig!!

Forsikring i Vesta ikke noe problem! DE er klar over konkurransen fra andre selskap på dette, og alt mens det er "frivillig".... :lol:

Men vil følge utviklingen!!

Argumentet med "båtjakt" etter reg.-nummer :crazy:

Med eneste Hardy Regatta i Norge, er det ingen problem med "gjennkjenning"!! :smash:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ja, så var det gjort her også. Logget inn og bekreftet. Syns dog det var litt merkelig at det kom eget brev til Quindebestet. Men jeg logget inn og bekreftet for henne også. :yesnod: Ville jo sett rart ut med den ene halvparten av båten registrert og den andre ikke! :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Klart de kan kreve det... (altså at båten er registrert i et frivillig register)

 

Men det vil neppe lønne seg for de da de kan komme til å miste kunder, de skal ikke miste mange før dette blir endret. Vi mennesker er litt rare slik at vi ofte har samme selskap til alle våre forsikkringer. (Deriblandt jeg) Og om jeg sier at får jeg ikke forsikkret båten uten å være medlem så flytter jeg alle mine forsikkringer. Da blir det vel fart i sakene tenker jeg...

Er du sikker på det siste du skriver. Hva hvis du blir tilbudt redusert premie dersom båten er registert i RSSR? For det framstår vel etter hvert som naturlig? Tyveririsikoen antas å bli redusert og muligheten for å finne båten øker. Da går jo erstatningene ned, og det skulle tilsi lavere premie. På samme måte som du får lavere premie for nautisk kompetanse, securmark, tyverialarm, YachtGuard, bevoktet marina osv., osv.

 

Nei - er NSSR smart her så kan det nok bli attraktivt å være registrert i RSSR, økonomisk lønnsomt også.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på det siste du skriver.

Visst er jeg sikker på det... Et privat selskap i dette tilfelle forsikring kan sette sine krav som de vil før avtaler inngås. Det er jo slik de siler ut hvem eller hvilken målgruppe de ønsker som kunder. Det er opp til oss om vi ønsker å være kunder der, vil vi det så må vi akseptere deres betingelser. Ønsker vi ikke å innorde oss etter deres krav kan vi jo bare finne et annet selskap som innfrir det vi ønsker. Selv ser jeg fordeler med å ha båten registrert og ønsker også i fremtiden å være det.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på det siste du skriver. Hva hvis du blir tilbudt redusert premie dersom båten er registert i RSSR? For det framstår vel etter hvert som naturlig? Tyveririsikoen antas å bli redusert og muligheten for å finne båten øker. Da går jo erstatningene ned, og det skulle tilsi lavere premie. På samme måte som du får lavere premie for nautisk kompetanse, securmark, tyverialarm, YachtGuard, bevoktet marina osv., osv.

 

Nei - er NSSR smart her så kan det nok bli attraktivt å være registrert i RSSR, økonomisk lønnsomt også.

Hei

Jeg har ikke lest hele tråden. :nonod:

Har det noen hensikt å registrere båten i småbåtregistret når man har

skjøte fra skipsregistret?

Gjenkjenningen av båt fikses jo greit med publisering av et bilde.

Båten er jo tross alt større enn registreringnummeret.:smash:

Ser problemet når det gjelder sjærgårdsjeeper og andre båter som det

er mange av, men for oss som har litt "odde" båter er jeg litt mer tvilende. :confused:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

"Ja, det skulle man jo tro. Iallfall hvis man har en båt til noen hundre tusen."

 

Jo takk. Der fikk jeg den, men jeg kan love deg at jeg har slitt for den.

 

Forøvrig var min uttalelse generell!

For ordens skyld, min uttalelse var også generell, og abs. ikke myntet på deg.

 

Nå jeg sa at alle måtte tenke likt var det mhp registerets "tyverihemmende" virkning,

Hvis bare deler av fritidsbåt-flåten er registrert vil det jo ikke være noe oppsiktsvekkende at man selger en uregistrert båt.

Mao, de som selger en stjålet båt kan bare fjerne reg-nummeret.

Link to post
Share on other sites

Visst er jeg sikker på det... Et privat selskap i dette tilfelle forsikring kan sette sine krav som de vil før avtaler inngås.

Enig.

Men dette blir litt spesiellt fordi kundene blir tvunget til å registrere seg i et frivillig, privat data-register.

Det inneholder jo ikke bare opplysninger om båten, men også om eier.

 

Gitt Datatilsynets skepsis til elektroniske registere synes jeg ikke det er opplagt at forsikringsselskapene kan kreve dette.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg oppfordrer alle båteiere til å registrere seg i de nye båtregisteret. Kun da kan vi få videreført et nyttig og effektivt register.

Båthilsen fra Hannah III  :sailing:

 

PS - jeg har ingen tilknytning til Redningsselskapet, men synes deres virksomhet er svært viktig.

Det har ikke jeg heller, men har samme oppfatning både til registeret og Redningsselskapets "normale" virksomhet. Det jeg ikke synes noe særlig om, er passusen i siste avsnitt i brevet fra RSSR som sier "Et samtykke til overføring av opplysninger vil også være et samtykke til at disse opplysningene kan brukes av" o.s.v. Til slutt i opplistingen av en rekke myndigheter og institusjoner står det "forbrukerundersøkelser og informasjon". Hvis dette betyr telefonselgere og postkassen full av reklame vil samtykket bli trukket tilbake og utmelding skje temmelig kjapt ja.

Link to post
Share on other sites

Med eneste Hardy Regatta i Norge, er det ingen problem med "gjennkjenning"!!  :smash:

Det forutsetter jo at alle som leter, vet hvordan en Hardy Regatta ser ut ... :wink:

 

Med en så sjelden båt, er jo det langt i fra sikkert ... bedre med et reg. nr. i tillegg, da, hva?? :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har gitt uttrykk for dette før: Jeg blir IKKE med foreløpig!!

Forsikring i Vesta ikke noe problem!

Det var en nyttig opplysning Marwin.

Virker svært merkelig dersom norske selskaper vil ha forskjellig praksis på dette.

 

Det må vel bety at Vesta ikke tillegger registeret noen betydning ift å hindre tyverier?

I motsatt fall vil jo Vesta få større utbetalinger enn f.eks. IF, og dermed økte premier?

Link to post
Share on other sites

Enig.

Men dette blir litt spesiellt fordi kundene blir tvunget til å registrere seg i et frivillig, privat data-register.

Det inneholder jo ikke bare opplysninger om båten, men også om eier.

 

Gitt Datatilsynets skepsis til elektroniske registere synes jeg ikke det er opplagt at forsikringsselskapene kan kreve dette.

 

Tror ikke det er noe problem. NSSR har jo konsesjon fra Datatilsynet til å drive registeret. Forsikringsselskapet trenger ikke non tillatelse for å sette som vilkår at båten din er registrert. Det er alminnelig avtalefrihet, det! Eller tvang, alt etter hvilken vinkel man ser det fra. ..

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Enig.

Men dette blir litt spesiellt fordi kundene blir tvunget til å registrere seg i et frivillig, privat data-register.

Det er nok ikke så spesielt som vi skulle tro, også innenfor offentlig sektor (jeg jobber i en kommune admin. i hovedsak med landbruk) finnes det tilsvarende tilfeller. Men i det ene tilfelle som jeg kjenner meget godt er det staten som setter krav at "kunden" skal være registrert i et "privat" selskap (som mottar mye offentlige middler) for at staten skal kunne yte den tjenesten som kunden har krav på.

Dette er på samme måte som redningselskapet ønsker en vinn-vinn situasjon der begge parter i utgangspunktet skal dra nytte av tjenesten. Vil tro om en begynner å gå "ting" etter sømmene så vil vi finne en rekke tilfeller på dette.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Det er nå åpnet for frivillig registrering i RSSR - Redningsselskapets sikkerhets- og småbåtregister. Jeg mottok selv brev om dette i dag.

 

Jeg oppfordrer alle båteiere til å registrere seg i de nye båtregisteret. Kun da kan vi få videreført et nyttig og effektivt register.

 

"Sikkerhetsregisteret er et viktig verktøy ved etterforskning av tyveri, kollisjoner, skadeverk og ved oppsporing og identifisering av savnede eller forliste båter. Registeret er også en trygghet for deg ved kjøp og salg båt. Redningsselskapets 40 skøyter vil ha tilgang til registeret. Dette vil bidra til at din og andres sikkerhet på sjøen bedres. Hvis båten din blir stjålet går alarmen umiddelbart til alle skøytene. Registeret er et verdifullt verktøy for oss i redningstjenesten, for båteier, båtforhandlere, forsikringsselskap, båtforeninger, politi og sjøfartsmyndigheter." - det er blant de ting Redningsselskapet trekker frem.

 

Mye har vært sagt for og imot et slikt register - og - at Redningsselskapet overtar det. Jeg sier: Ha tillitt til at Redningsselskapet kan utvikle dette registeret til et verdifullt verktøy for alle oss som ferdes på sjøen. Ikke undergrav det før det kommer i gang ved å unnlate å registrere båten din. Det koster deg ingen ting, og du står gratis registrert til 2006. Innen den tid er jeg sikker på at Redningsselskapet har fått bevist at registeret har en verdi som langt overgår den 100-lappen som blir årsgebyret fra 2006. Og blir du ikke overbevist er det jo da bare å melde seg ut.

 

Du kan bruke svarslippen som følger brevet (frankert konvolutt), eller - enda enklere - gå inn på nettsidene til Redningsselskapet.

 

Båthilsen fra Hannah III  :sailing:

 

PS - jeg har ingen tilknytning til Redningsselskapet, men synes deres virksomhet er svært viktig.

Link to post
Share on other sites

Det er nå åpnet for frivillig registrering i RSSR - Redningsselskapets sikkerhets- og småbåtregister. Jeg mottok selv brev om dette i dag.

 

Jeg oppfordrer alle båteiere til å registrere seg i de nye båtregisteret. Kun da kan vi få videreført et nyttig og effektivt register.

 

"Sikkerhetsregisteret er et viktig verktøy ved etterforskning av tyveri, kollisjoner, skadeverk og ved oppsporing og identifisering av savnede eller forliste båter. Registeret er også en trygghet for deg ved kjøp og salg båt. Redningsselskapets 40 skøyter vil ha tilgang til registeret. Dette vil bidra til at din og andres sikkerhet på sjøen bedres. Hvis båten din blir stjålet går alarmen umiddelbart til alle skøytene. Registeret er et verdifullt verktøy for oss i redningstjenesten, for båteier, båtforhandlere, forsikringsselskap, båtforeninger, politi og sjøfartsmyndigheter." - det er blant de ting Redningsselskapet trekker frem.

 

Mye har vært sagt for og imot et slikt register - og - at Redningsselskapet overtar det. Jeg sier: Ha tillitt til at Redningsselskapet kan utvikle dette registeret til et verdifullt verktøy for alle oss som ferdes på sjøen. Ikke undergrav det før det kommer i gang ved å unnlate å registrere båten din. Det koster deg ingen ting, og du står gratis registrert til 2006. Innen den tid er jeg sikker på at Redningsselskapet har fått bevist at registeret har en verdi som langt overgår den 100-lappen som blir årsgebyret fra 2006. Og blir du ikke overbevist er det jo da bare å melde seg ut.

 

Du kan bruke svarslippen som følger brevet (frankert konvolutt), eller - enda enklere - gå inn på nettsidene til Redningsselskapet.

 

Båthilsen fra Hannah III :sailing:

 

PS - jeg har ingen tilknytning til Redningsselskapet, men synes deres virksomhet er svært viktig.

Link to post
Share on other sites

 

Du verden du verden hvor naive båtfolk er.Hvorfor har redningselskapet fått registret fra staten.Det er jo innlysende,hvert år vil regjering og storting kutte ioverføringer til nevnte selskap,er det da lenge hundre kroner er nok,nei gang hundre med ti eller tjue. Båtfolk sjangsen er nå å få hele registret slettet, lagt dødt. MELD DERE UT.
Link to post
Share on other sites

Visst er jeg sikker på det... Et privat selskap i dette tilfelle forsikring kan sette sine krav som de vil før avtaler inngås. Det er jo slik de siler ut hvem eller hvilken målgruppe de ønsker som kunder.  Det er opp til oss om vi ønsker å være kunder der, vil vi det så må vi akseptere deres betingelser. Ønsker vi ikke å innorde oss etter deres krav kan vi jo bare finne et annet selskap som innfrir det vi ønsker. Selv ser jeg fordeler med å ha båten registrert og ønsker også i fremtiden å være det.

Jeg tror du misforstår meg Hebbe, for jeg var litt upresis når jeg siktet til det siste du sa. Vi er skjønt enige om det du skriver, at et privat selskap selv kan sette sine krav før avtaler inngås. Så er det opp til oss å vurdere om vi vil være kunder.

 

Det jeg mente å stille spmtegn med var om du er sikker på at forsikringsselskap som krever registrering av båten i RSSR vil bli taperne, ved at kunden da går til et annet selskap. Er en litt smart kan jo effekten bli det motsatte. Forsikringsselskapet krever registrering men gir da 200 kr i rabatt. Du registrerer båten i RSSR og betaler 100, Win-win for alle, både Redningsselskapet, forsikringsselskapet og samfunnet (du og jeg) ved at vi får et register som benyttes og dermed virker.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Forsikringsselskapet krever registrering men gir da 200 kr i rabatt. Du registrerer båten i RSSR og betaler 100, Win-win for alle, både Redningsselskapet, forsikringsselskapet og samfunnet (du og jeg) ved at vi får et register som benyttes og dermed virker.

Hehe - morsom du KOB. :rolleyes:

Snakket med forsikringsselskapet om dette med alarm.

Joda, JEG tar HELE kostnaden, reduksjonen i premie blir minimal ( omlag 100 pr år ) og ingen forskjell ved inbrudd / tyveri.

 

Konklusjon; vinn-vinn. For selgeren av alarmen, og forsikringsselskapet. ( fortheneste til alarmselgeren, mindre risiko til forsikringsselskapet ) Tap-tap for tyven og meg.

( han risikerer å bli tatt, jeg betaler uansett hele "moroa". )

 

Forsikring er norges eneste lovlige form for organisert svindel..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Forsikring er norges eneste lovlige form for organisert svindel..

Den påstanden var litt drøy vel? Regner med at du ikke har noen forsikringer og at du tar all risiko selv slik at du ikke er med på det du mener er svindel.

 

Om du ser på lønnsomheten til skadeforsikringsselskapene så har de hatt et grunnleggende problem ved at de ikke tjener penger på selve driften (dvs. forsjellen mellom premieinntektene og skadeutbetalingene). De har hatt overskudd de årene børsene har hatt god utvikling og de har tjent penger på kapitalplassering. Således er det - om jeg skal følge ditt ressonement - den minst lønnsomme organiserte svindel som finnes. Dette er en av grunnene til at If ble dannet - man får stordriftsfordeler og man får fordelt risikoen på en større kundemasse i Norden. Jeg vil også tro at det er en av grunnene til at utenlandsk forsikring på båt er billigere enn norske forsikring - forsikringsgiver har større risikospredning ved at man har flere båter - og dermed statistisk mindre sannsynlighet for skadeutbetaling for selskapet.

 

Om man ikke liker forsikring kan man jo selv ta all risiko - dvs. være selvassurandør. Om man er 100% sikker på aldri å få en skade er jo det et alternativ. Men for de fleste gjelder det at man vet at man kan få en skade - og da velger man å betale en premie hvert år - for å være dekket i tilfelle man får en skade. Selv må jeg si at om båten vår skulle totalhavarere ville det være et relativt hardt slag for familieøkonomien om vi ikke hadde forsikring.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror du misforstår meg Hebbe...

 

Det jeg mente å stille spmtegn med var om du er sikker på at forsikringsselskap som krever registrering av båten i RSSR vil bli taperne, ved at kunden da går til et annet selskap. Er en litt smart kan jo effekten bli det motsatte. Forsikringsselskapet krever registrering men gir da 200 kr i rabatt. Du registrerer båten i RSSR og betaler 100, Win-win for alle, både Redningsselskapet, forsikringsselskapet og samfunnet (du og jeg) ved at vi får et register som benyttes og dermed virker.

Jeg misforsto helt klart det du skrev...

 

Forhåpentligvis kan eller vil effekten bli slik du skriver. Men skal den bli det må vi som kunder etterspørre denne rabatten, gjør mange nok det vil vi nok bli innrømmet en slik fordel. Jeg håper dette registret blir en vinn-vinn situasjon for alle parter. (Redningselskapet, forsikring, småbåthavner og ikke minst vi som medlemmer og brukere av dette registret).

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Forsikring er norges eneste lovlige form for organisert svindel..

Feil! :nono:

 

Du glemte Folketrygden -- antakelig verdenshistoriens aller største svindel regnet både i beløp og antall svindlete! :smash:

 

Skal du ha deg noen pensjon å leve av, må du selge både båt, hus, hjem og kona og investere alt i pensjonsforsikring..... :sad:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Selv må jeg si at om båten vår skulle totalhavarere ville det være et relativt hardt slag for familieøkonomien om vi ikke hadde forsikring.

Det er ikke tull!

 

Vår båt (Viksund 27 Columbi) har vi hatt to forsikringsskader på ... Gjensidige har da betalt mer for båten enn vi gjorde da vi kjøpte den i 1995 .... Det ville absolutt ha vært kjipt å ikke ha forsikring da, ja! :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Feil!  :nono:

 

Du glemte Folketrygden -- antakelig verdenshistoriens aller største svindel regnet både i beløp og antall svindlete!   :smash:

 

Skal du ha deg noen pensjon å leve av, må du selge både båt, hus, hjem og kona og investere alt i pensjonsforsikring.....   :sad:

Den er jeg helt enig i. Forholdet mellom hva man betaler pr år og hva man får igjen som pensjonist er ikke akkurat positivt. Men det er vel det som kalles å dele godene. Om jeg ikke husker feil får man uansett ikke mer enn max 250.000 kr/år i pensjon - uansett hvor mye mer man har betalt inn.

 

Det er vel derfor det snart blir obligatorisk tjenestepensjon for alle bedrifter. Men nå er vi på en annen diskusjon - så da stopper jeg med det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant. Går da ut fra at det framgår av polisen at man være registrert for at den skal være gyldig. Framgår dette? :eek:  :eek:  :

Det fremgår ikke av min polise (Gjensidige) at de har noe krav om registrering, til tross for at de altså innrømmer at de i praksis har dette kravet.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...