Bitteliten Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 (redigert) Stoler du mer på et merke, tyven bare kan rive av ? <{POST_SNAPBACK}> Jeg stoler på at alle mennesker er ærlige og at om det finnes noen tyver leser de i hvertfall ikke Baatplassen Redigert 16.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Ja vi får håpe de ikke leser Båtplassen. Men for meg koker hele RSSR registeret ned til null, og blir verdiløst sålenge det ikke er obligatorisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 (redigert) Som lystbåtskipper føler jeg stor trygghet ved å være medlem i Kystpatruljen. Både ved at jeg og andre kan bruke Redningsskøyta om det trengs. <{POST_SNAPBACK}> Slik som det er i dag føler jeg også at det er en nødvendighet/trygghet å være medlem selv om jeg ser på redningsselskapet som sjøens Viking/Falken. Redigert 16.Januar.2005 av Jakob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Meget i tvil. Har fulgt diskusjonen her før jeg bestemte meg. Men det ble under sterk tvil å registerer seg på nettsiden til RSSR sine nettside. Enig med de som stiller seg tvilende til verdien av et frivillig register. Men om ikke annet er det jo en støtte til en meget god sak Dessuten føler jeg at ved framtidig salg virker det kanskje litt "ryddigere" om en står registert (meget subjektivt selvsagt). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Enig med de som stiller seg tvilende til verdien av et frivillig register.Ja, det hele vil avhenge av forsikringsselskapene holdning.Selv om 100kr kan fortone seg som en bagatell er det mer en god nok grunn for at en stor del av båteierne vil la være å registrere seg. (Sidenote: Hørte at det er et problem her i Kristiansand at folk parkerer utenfor bomringen og går inn til byen for å spare 10kr....) Og et delvis register vil heller ikke motvirke tyverier, det er jo bare for tyvene å rive av skiltet...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 (redigert) Men for meg koker hele RSSR registeret ned til null, og blir verdiløst sålenge det ikke er obligatorisk. <{POST_SNAPBACK}> Jeg er i prinsippet enig. Jeg registrerte båten vår i det gamle registeret for å få eierbevis samt at båthavna krever at båten er registrert. Jeg fulgte med over til RSSR for å støtte NSSR - enkelt og greit Redigert 16.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Og et delvis register vil heller ikke motvirke tyverier, det er jo bare for tyvene å rive av skiltet...... <{POST_SNAPBACK}> Også et obligatorisk register hjelper vel ikke så mye. Har ihvertfall ikke hørt noe om at bilregistreringsskiltene hjelper særlig mot tyveri. De gjør kanskje gjenfinning noe lettere. Men det er kanskje vanskelig å tallfeste et samligningsgrunnlag. For noen få år siden fantes det noen bestrebelser til å registrere boliger - med påfølgende krav at et registreringsskilt skulle henges opp i boligen på et godt synlig sted. DET hadde sikkert hjulpet mot boligtyverier Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Trøtt te morran i dag Hm... Tenker høyt: Hvis "Registret" skal finansiere NSSR (automater og statlige tilskudd minskes dramatisk), betyr DET at lystbåtflåten skal finansiere kystens redningstjeneste?? Hm... Hva med YRKESFLÅTEN? Skal de "registreres" også? (For DE får vel også "en tamp eller en skvett" av NSSR når uhellet er ute?) Som sagt, ikke HELT våken enda. Mere kaffe!!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Også et obligatorisk register hjelper vel ikke så mye. Mener forskjellen på om det er obligatorisk eller ikke er helt avgjørende i denne sammenheng.Er det obligatorisk vil de fleste tenke seg om dersom de blir tilbudt en uregistrert båt. Ved en frivillig ordning trenger det ikke å foreligge noe mistenkelig i at en jolle er uregistrert. Og det er jo slike båter som stjeles mest. Hadde det ikke vært påkrevet å registrere biler vil jeg tro antall tyverier hadde nådd astronomiske høyder... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 (redigert) Noen som har sett denne annonsen på Autodb (ikke registrer deg i båtregisteret) Annonsen her Redigert 17.Januar.2005 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karstein Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Slik som det er i dag føler jeg også at det er en nødvendighet/trygghet å være medlem selv om jeg ser på redningsselskapet som sjøens Viking/Falken. <{POST_SNAPBACK}> NSSR er ikke supermenn/kvinner som kommer bare dere har betalt medlemskap. 100.- kr er ikke medlemskap og for oss som har betalt 500.- er dette bare 100.- nye. Halve året ligger vi på land. Hvor mye betaler rederiene, fiskerne mm? De står nok ikke i småbåtregisteret. Hele registeret er for sauer som har behov for å føle seg trygg. Monter VHF nr på båten, så er du registrert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Ifølge denne artikkelen, Registeret i rute til tross for synsk redaktør, har til nå over 140,000 sagt ja til å være med. (Ca halvparten??) Se også denne: Skipsregistrene ønsker seg mindre båter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Bladde litt i denne diskusjonen og det var riktigt morsomt å lese. Det er frivilig å registrere seg og noen YTTERST få av de som har lagt inn innlegg skal ikke registrere seg, men diskusjonen går... og går. Liten opfordring til slutt hva med å lage en poll som viser om man har registrert seg eller ikke, tipper at 90% av de som er her inne har gjort det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Bladde litt i denne diskusjonen og det var riktigt morsomt å lese. Det er frivilig å registrere seg og noen YTTERST få av de som har lagt inn innlegg skal ikke registrere seg, men diskusjonen går... og går. Liten opfordring til slutt hva med å lage en poll som viser om man har registrert seg eller ikke, tipper at 90% av de som er her inne har gjort det. <{POST_SNAPBACK}> Man har vel egentlig ikke noe valg, for å registrere båten på nytt senere så kreves det jo full historikk fra båten var ny og dette betyr vel egentlig at mange eldre båter vil bli bortimot umulige å registrere. Og av samme grunn så kan de også vise seg å bli vanskelige å få solgt igjen. Hvis så forsikringsselskapene velger å fortsatt kreve registrering, så vil dette også tale sterkt mot å ikke registrere seg. Var det noen som sa frivillig registrering?? En sannhet med modifikasjoner... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 (redigert) Hvis så forsikringsselskapene velger å fortsatt kreve registrering, så vil dette også tale sterkt mot å ikke registrere seg. Var det noen som sa frivillig registrering?? En sannhet med modifikasjoner... <{POST_SNAPBACK}> Jeg er ikke så sikker på om det er en sannhet med modifikasjoner. 1. det er frivillig å forsikre båten (det er ikke noe lovfestet krav om ansvarsforsikring) 2. man står fritt til å velge hvilket forsikringsselskap man vil, og det finnes selskaper som ikke krever registrering Selv har jeg flyttet registreringen av båten over til RSSR, og jeg har forsikret båten i et selskap som ikke krever registrering, Forslaget om å senke grensen for å registrere båten i Skipsregisteret fra 10m til 7 m synes jeg er helt topp. Dette må bransjen jobbe aktivt for for Redigert 2.Februar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Svart 2.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Forslaget om å senke grensen for å registrere båten i Skipsregisteret fra 10m til 7 m synes jeg er helt topp. Dette må bransjen jobbe aktivt for for <{POST_SNAPBACK}> Kanskje burde de også jobbe for å forenkle registreringsprosedyren - bl.a. knyttet til målebrev. Med serieproduserte båter burde dette kunne gjøres på annen måte enn at (er det?) Sjøfartsdirektoratet skal komme og måle båten samt ta en god del betalt for dette. Jeg forsøkte å registrere Hannah III i NIS, men det var så tungvint at jeg ga det opp. De formelle dokumenter som fulgte av kjøpet - kjøpekontrakt, dokumentasjon på overlevering, dok på betaling, dok av mål og vekt etc. etc. (husker ikke lenger detaljene) var ikke tilstrekkelig til å få den registrert. Til slutt droppet jeg det hele og valgte småbåtregisteret. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Kanskje burde de også jobbe for å forenkle registreringsprosedyren - bl.a. knyttet til målebrev. Med serieproduserte båter burde dette kunne gjøres på annen måte enn at (er det?) Sjøfartsdirektoratet skal komme og måle båten samt ta en god del betalt for dette. Jeg forsøkte å registrere Hannah III i NIS, men det var så tungvint at jeg ga det opp. De formelle dokumenter som fulgte av kjøpet - kjøpekontrakt, dokumentasjon på overlevering, dok på betaling, dok av mål og vekt etc. etc. (husker ikke lenger detaljene) var ikke tilstrekkelig til å få den registrert. Til slutt droppet jeg det hele og valgte småbåtregisteret. <{POST_SNAPBACK}> Det er dette som er galskapen i system. For sikkerhetsmessige formål godtar de et lite skilt fra produsenten, bare det har de magiske bokstavene som signaliserer at fartøyet er i samsvar med de krav som stilles i Det Fjerde Rike (CE). Men når det gjelder størrelse, mål og vekt på samme farkost, så godtar de IKKE hva produsenten opplyser ... Dette er i sannhet et molboland ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Man har vel egentlig ikke noe valg, for å registrere båten på nytt senere så kreves det jo full historikk fra båten var ny og dette betyr vel egentlig at mange eldre båter vil bli bortimot umulige å registrere. Og av samme grunn så kan de også vise seg å bli vanskelige å få solgt igjen. Hvis så forsikringsselskapene velger å fortsatt kreve registrering, så vil dette også tale sterkt mot å ikke registrere seg. Var det noen som sa frivillig registrering?? En sannhet med modifikasjoner... <{POST_SNAPBACK}> Der er jeg ikke helt med: det kreves vel ikke noe mer idag med RSSR enn tidligere under TAD? Så dersom du fikk båten registrert tidligere men velger nå å IKKE gå over til RSSR så burde det vel være en smal sak å registrere senere. Det gikk jo før. Men hadde du den IKKE i registeret før pga dokumentasjonsproblemer så blir det ikke lettere nå etter 1.3. Jeg for min del registrerer på nytt etter 1.3 for å rense ut grums som antagelig ligger igjen i TAD sitt register ettersom de ikke reagerte på en salgsmelding. Båten min var tidligere registrert under TAD så jeg ser ingen problemer der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Der er jeg ikke helt med: det kreves vel ikke noe mer idag med RSSR enn tidligere under TAD? Så dersom du fikk båten registrert tidligere men velger nå å IKKE gå over til RSSR så burde det vel være en smal sak å registrere senere. Det gikk jo før. Men hadde du den IKKE i registeret før pga dokumentasjonsproblemer så blir det ikke lettere nå etter 1.3. Jeg for min del registrerer på nytt etter 1.3 for å rense ut grums som antagelig ligger igjen i TAD sitt register ettersom de ikke reagerte på en salgsmelding. Båten min var tidligere registrert under TAD så jeg ser ingen problemer der. I TAD registeret fikk jeg registrert båten min basert på kjøpekontrakt som dokumentasjon. Båten var da tidligere ikke registrert. I RSSR registeret tror jeg det må det kunne dokumenteres tidligere eierforhold tilbake til båten var ny. En stor forsjell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 I TAD registeret fikk jeg registrert båten min basert på kjøpekontrakt som dokumentasjon. Båten var da tidligere ikke registrert. I RSSR registeret tror jeg det må det kunne dokumenteres tidligere eierforhold tilbake til båten var ny. En stor forsjell. <{POST_SNAPBACK}> Tja, vet ikke helt. Det var nå TAD som innførte dette med dokumentasjonkrav fra båten var ny, NSSR arvet det vel i forbindelse med overtakelsen av registret. I starten av regsitrets tid (97?? eller deromkring) kunne alle registrere båten TAD uten noe annen dokumenatsjon en en kontrakt, men dette endret seg over tid. Det er nok mange som har fått merke dette Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 3.Februar.2005 Del på Facebook Svart 3.Februar.2005 Tja, vet ikke helt. Det var nå TAD som innførte dette med dokumentasjonkrav fra båten var ny, NSSR arvet det vel i forbindelse med overtakelsen av registret. I starten av regsitrets tid (97?? eller deromkring) kunne alle registrere båten TAD uten noe annen dokumenatsjon en en kontrakt, men dette endret seg over tid. Det er nok mange som har fått merke dette Litt forvirrende dette her. Jeg registrerte båren i 1999, og på det tidspunktet var ikke TAD frivillig. Hvordan kunne de ha et ikke-frivillig register og samtidig stille krav som det ikke er mulig å tilfredsstille for eldre båter ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 I dag kom det en "purring" fra Registeret. De tar visst ikke NEI for et svar.... De sendte til og med TO, i separate konvolutter.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
aaa Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 I dag kom det en "purring" fra Registeret. De tar visst ikke NEI for et svar.... De sendte til og med TO, i separate konvolutter.... <{POST_SNAPBACK}> Litt ivrige i purringen tror jeg. Jeg fikk purring selv om jeg svarte ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonette Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Litt ivrige i purringen tror jeg. Jeg fikk purring selv om jeg svarte ja. <{POST_SNAPBACK}> De har kanskje ikke registrert / feilregistrert ditt svar. Farsen er i ferd med å nå neste stadium.../M Sitér dette innlegget /MS Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 9.Februar.2005 Del på Facebook Svart 9.Februar.2005 Gi dem nå en sjanse til å komme i gang! Man må vel få lov til å håpe at det kommer på plass etter hvert ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.