Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for at mine 4 år gml bly batterier skal forlate båten for godt. De fikk seg en knekk når båten var hos forhandler, de lot båten ligge med et lyst på i den ene akterkabinen, i 14 dager. Det var et under at batteriene i det hele tatt tok lading igjen, men de ble aldri særlig bra igjen, men dette er 2 år siden nå så de overlevde på sett og vis, lader jeg dem opp samtidig med startbatteriet og lar alt stå av så går det ikke lang tid før det er betydelig forskjell på hvilespenningen på forbruk/start og i sommer opplevde vi for første gang at det var tomt for strøm om morgenen etter at vi ankom sent på kvelden og da hadde hatt et "vanlig" forbruk om kvelden. Sånn kan vi ikke ha det så nye batterier må kjøpes inn.

 

Jeg er ferdig med diskusjonen AGM/GEL og har bestemt meg for AGM ca 300 amper, totalt. Pt er det 220 amper blybatterie, vi ligger sjelden over ett døgn i ro så 300 mener jeg er nok, når disse også tåler sterkere utladning ved behov. Har samtidig tenkt å flytte forbruksbatteriene fra babord til styrbord, da vil båten ligge 100% rett i vannet også:).

 

Det er store prisvariarsjoner, noen som kjenner markedet og har god oversikt over hva som er "best value for money" om dagen?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Må si at mine batterier har holdt seg utrolig bra. Er ikke byttet siden båten var ny i 2003. Men det er mange år og de lever selvsagt på overtid nå. Derfor har også jeg begynt å forberede meg på batteribytte. Ser at du bjoris har bestemt deg for AGM, noe jeg selv også heller i retning av. Vet ikke hvem som har best pris på slike batterier, slik du etterspør, men de er selvsgat generelt noe dyrere enn vanlige blybatterier med syre. Jeg er klar over at AGM tåler utladning bedre, videre at de har noe lengre levetid. Er det noen som vet hvor mye lengre levetid man kan forvente av disse batteriene? Greit å vite om de er verdt en høyere pris liksom..

Link to post
Share on other sites

Er det egentlig best pris eller er det best batteriene som varer lengst dere vil ha ?

 

"Å spare seg til fant" er ikke veien å gå. :rolleyes:

Trådstarter spør jo her om "best value for money". Ikke om billigste AGM batterier!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Ja, helt riktig.

Å jeg mener at å spare seg til fant ikke er veien å gå.

Kjøp dyre, kjente, batterier , og sørg for at de blir ladet av utstyr som kan gjøre jobben med å holde liv i dem lenge,. og bruk dem riktig.

 

Så får du mye batteriliv for penga,

 

Lileline, tror jeg er gode AGM batterier. Dyre, men gode. men de må som alle andre tas vare på behandles pent. :thumbsup:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ville lest disse før du kjøper.

 

http://www.morganscl...8-month-report/

 

Further Reading

Thank You

A big thank you to Justin Godber at LifeLine Batteries for providing the batteries and advising us as we tested them

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet før sessongen og kom også til at AGM var den riktige løsningen for meg.

Utfordringen var å finne batterier med riktige mål uten å gå ned på kapasiteten.

Jeg handlet her og de ga meg en god service, men jeg ser at du holder til på Vestlandet så det er vel mulig du ønsker en leverandør som holder til i Hordaland.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Som regel er vekta på batteriene en grei pekepinn, ser at de ovennevnte 90Ah batteriene har såvidt over halvparten av vekta på mine Yuasa 100Ah. (20 kg mot 39 kg). Sjelden et pluss at de er lette i allefall!

Link

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Best value for money -> Hva er det???

 

Legger inn to linker til to ca like store AGM batterien. Prisforskjell: det ene over dobbelt så dyrt!!!

 

Er AGM, AGM og ferdig med det?? Er 215 ah 215 ah?? Hvis ikke det er slik, hvordan i huleste skal vi kunne mene hva som er best verdi for penga???

 

Billgist: her

 

Dyrest: her

Redigert av s/y UT-sia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å jeg mener at å spare seg til fant ikke er veien å gå.

 

Foreslår du å kjøpe dyre batterier, bare fordi de er dyre? Rimer ikke helt spør du meg. Prisene på batteriene varierer med mer enn 100% på ulike produkter. Det betyr faktisk at de dyre batteriene må være 100% bedre for at det skal bli butikk av det. De må vare dobbelt så lenge og de må holde strømmen mye mye mye bedre. Og likevel vil kjøpet bare være like godt.

 

Vi har en tendens til å sette likhetstegn mellom kvalitet og pris. Er det så enkelt? Er man garantert bedre produkt bare fordi produktet er dyrere? Det burde kanskje ha vært sånn?

 

Enkelte produsenter spiller på at deres merke er kjent i markedet og skrur opp prisen deretter, bare fordi merket er kjent. Kjent merke til høy pris, ja nettopp - må være bra det, eller?

 

Tror nok heller at produsentene spiller på vår gamle inngrodde overtro om at man får som fortjent...osv... Det tjener produsentene veldig godt på.

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Tror du "Mathilde", at det billigste batteriet jeg linket til bra som det dyreste??

 

•Lang levetid, opptil 1000stk. 50% utladinger - Reklamepåstand fra det dyreste

•Tåler mange dyputladinger - Reklamepåstand fra det billigste

 

Dette var vel den den største forskjellen jeg fant i farta. Er dette verdt dobbel pris??? >>> noen som kan si noe fornuftig om dette??

Link to post
Share on other sites

En slik vurdering må jo gjøres utifra tester av batterier, noe som jeg ikke kan finne!

Det som må vurderes er er jo pris opp i mot faktisk kapasitet og levetid. Det kan være surt å velge et tilsynelatende kraftig batteri som faktisk ikke holder det det lover. Batteriene hos "Alternativ energi" hadde jo en mer tillitsvekkende vekt enn de som det var linket til lengre opp i tråden. Er forøvrig svært fornøyd med mine, men de koster ca 3000 pr stk(sikkert billigere andre steder, sikkert noen som selger de dyrere også). Men det kan jo være lurt å sjekke pris flere steder på samme produkt!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hva vektlegger du, for at et billigere batteri skal være et bedre kjøp? (håper jeg tolket deg rett)

 

Vel,... et moment er jo levetiden da. Det er vel ganske vesentlig?

 

La oss si at det dyre batterier har en levetid på 7 år, så trenger ikke det billige vare mer enn i 3,5 for at prisen blir den samme. Sannsynligvis er imidlertid levetidsforskjellen lang mindre enn dette. Men som nevnt av skribenten over, dette MÅ testes. Noe annen blir ren synsing. Poenget mitt er at det langt fra er en opplest og vedtatt sannhet at det dyreste er det beste - uansett. Kanskje er det ganske sannsynlig at det i realiteten er motsatt?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er et stadig tilbakevendende emne :giggle:

Hvis alt som er skrevet i dette forum om lading og batterier (typer), ville det ha fyllt hyllemeter i papirversjon!

Og den som hadde giddet å lese ville ha blitt proff. i "batteriologi?? :rolleyes:

 

Det er hvordan du BEHANDLER batteriene dine som bestemmer levetiden. Først og fremst :smash:

OG batterikontoen på laang sikt.

 

(Salige Per Smith hadde et batteri i sin Amazon i 18(!) år Og DET kunne forsatt få igang "treskeverket" i minus 10 grader da han solgte bilen.

JEG klarte å ødelegge et nytt 100Ah batteri på 2 uker!! (overledning i en VW) :blush:

 

Et lite hint er nevnt mange ganger:

 

Ta med ei badevekt når du skal kjøpe batterier...

Det tyngste batteriet inneholder mest bly og er best.

I Snitt!

 

Uansett om det er AGM-, GEL- eller bly-batterier

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mye interessant her:) Litt dårlig tid til oppfølging fra trådstarter, men jeg skal få fart på sakene i neste uke, det er nok jevnlig mange som trenger nye batterier og lurer på hva som er det beste tilbudet der og da så her kan e jo bare poste gode tilbud eller løsninger fremover:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...