Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

Men blir ikke helt klok på ladding av disse: Cycle:14.5~14.9 V/77°F/(25℃)

Skal ikke AGM batterier ha omtrent lik laddespenning som åpne syrebatteri?

Representanten for Anda Olsen mente at produktbladet måtte være feil, og rett spenning var 14.4v.

Ser at Laderen min var oppe i 15 volt ladespenning nå når temperaturen var under 0 grader. Denne regulerer seg selv alt etter som om det er AGM eller vanlige blybatterier.

Laderen er 2 x 15AH fordelt mellom start og forbruk. I følge Defa så er den egnet for størrelser opp til 500AH.

http://www.defa.com/no/html/automotive/powersystems/produkter/batteriladere/multicharger_2x15/

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Som vanlig tar ting lengre tid enn man tror, og malingsjobben ble ikke ferdig i går selv om de små nattetimer ble tatt i bruk.

 

Hva passer vel bedre da enn å snakke litt om utladningstider og ladetider og hvorfor det er slik.

 

Men først tar jeg en shortcut ved å si at det er tull at GEL og AGM ikke kan dyputlades. Jeg tror det enkleste å bekrefte dette på er å si at verdens fremste produsenter av marineladere / marineelektrisk utstyr aldri hadde testet ut flere fabrikater, valgt en eller flere typer og solgt AGM / GEL batterier med sitt varemerke på hvis det ikke var bra greier. (Så er vi ferdige med den saken).

 

Men nå om forskjellene i konstruksjon og egenskap.

Åpne syre blybatterier har porøse plater bygget opp av ”blypasta” bakt på et strømførende gitter. Som tidligere nevnt så kan tykkelsen på platene variere oppad til ca 7,5 millimeter i de beste forbruksbatteriene.

Fritidsbatteriene mange bruker i båtene sine har en tykkelse på ca 4,5 millimeter, og da skjønner man jo også at dyputladningsegenskapene er noe redusert.

 

Men så kommer noe som er viktig å huske på, og det er at når byplatene er tynnere så har man også plass til flere plater i hvert batteri. Flere plater betyr at man får et vesentlig større areal mellom platene og elektrolytten, noe som igjen betyr at batteriet blir i stand til å levere en høyere strøm.

 

Når man da har en ”liten fritidsbåt” med begrenset plass til batterier, -men som dog er rikelig utstyrt med store forbrukere, så ville man ved å bruke rene dyputladningsbatterier kanskje få for lite startstrøm til for eks. dieselvarmere, -om for eks. en inverter gikk med litt belastning samtidig. Det er kombinasjonen av arealet på blyplatene og noe som heter blyplatenes ”diffusion coefficient” som avgjør dette.

 

Man får på dette området en klar fordel om man bruker GEL eller AGM, for i disse batteriene er platene tynnere med et noe annerledes konstruert system for å lede strømmen ut av batteriet, og dette kan man få til fordi Celica geleen og eller glassfiberet støtter opp platene slik at disse i seg selv ikke trenger å stå for den mekaniske styrken i batteriet. (Man kan ta ut opptil 80% av det aktive materialet i platene uten å skade de elektriske lederne som tar strømmen ut av batteriet).

 

Og vips så har man et batteri med gode egenskaper til å levere mye startstrøm og mye forbruksstrøm. Genialt og etter min mening, forutsatt at jeg klarer å fortelle dere hvordan det virker på en forståelig måte.

 

Når det da kommer til ladetider så er det slik at det alltid er vanskeligere å lade opp et batteri enn det er å lade det ut, og her spiller også arealet på platene og diffusjonskoeffisienten er stor rolle. Det tar vesentlig lenger tid å lade opp tykke plater enn tynne plater som har blitt utsatt for samme grad av utladning, og spesielt når det er snakk om dyputladning.

 

Hele verden hungrer jo etter korte ladetider og fritidsbåt er ingen unntak. Unntaket er de som ikke skjønner hvor lang tid det egentlig tar å lade blybatterier og som ergrer seg når batteriene plutselig er defekt etter to sesonger og ikke skjønner bæret.

 

Jeg tror jeg har sakt nok om dette til at en del hvil skjønne gangen i dette, men jeg kan kommentere for eks. spørsmålet om Anda Olsen sine batterier er bra.

 

Jeg har testet en del batterier slik som batterier skal testes, og når det kommer til kapasiteten for dette bruksområdet så har jeg registrert forskjeller mellom AGM batterier på hele 30 %.

 

Hvordan batteriene til Anda Olsen og mange andre ligger an aner jeg ikke, for primært så tester man noen batterier for å finne en stabil leverandør som kan levere det samme gode batteriet hver gang man bestiller.

 

Det er jo akkurat det samme seriøse produsenter av Marineladere gjør før de tør å sette navnet sitt på batteriet de leverer.

 

Nå håper jeg en del av leserne har fått litt mer i ryggsekken når de skal ut å shoppe batterier, og legger bare til. Vær litt kritisk når dere velger leverandør, for en god leverandør vil kunne levere garantert gode batterier, garantert gode råd basert på erfaring og sannsynligvis vil dere sammen kunne finne en løsning eller en totalpakke med lader til en hyggelig pris. Sleng på en batterimonitor fra samme produsent så blir livet som regel bra.

Still enkle spørsmål som gir mening, som for eks. hvor lang tid må jeg bruke for å lade opp batteriet fra for eks. SOC (state og charge) 30 til 100%, hvor høy ladeeffektivitetsfaktor kan jeg forvente.

 

Jeg skal se til kvelden om jeg kan få skrevet noen om ladeeffektivitetsfaktor for dette er jo også viktig.

Med hensyn til ladespenning så vær klar over at det er forskjell på å lade batterier når de brukes til syklisk drift og når de skal lades for standby use. Ikke alle leverandørene har fått med seg det.

 

Kompensering for temperaturvariasjoner kan også variere med ca 0,1 volt pr. 10 grader C fra batteri til batteri.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ole Petter, jeg er nok ikke et snev av i nærheten av din interesse for batterier og deres funksjonalitet, men mest bare opptatt av å få strøm! Så enkelt. Jeg er imponert over kunnskapene dine, det må jeg si.

 

Du råder oss til å stille intelligente spørsmål ved kjøp av batterier, men jeg er ikke sikker på om jeg hadde blitt noe klokere etter å ha fått svar. Bare kanskje sett litt mer intelligent ut(?). Og for å være ærlig, jeg er sterkt i tvil om betjeningen i butikken ville ha kunnet gitt adekvate svar.

 

Derfor takker jeg for innføringen, føler nesten jeg har gått på batteriskolen de siste dagene. MEN.....

 

Min konklusjon blir etter dette likevel som følger: Å kjøpe rimelige AGM batterier. Hvorfor? Jo, fordi jeg til tross for Ole Petters innføring i batteriteknikk ikke føler meg kompetent til med sikkerhet å kunne skille mellom hva som er veldig bra og hva som er veldig dårlig. Mulig jeg kunne ha gjort det om alt fra Ole Petter hadde nådd frem til mine små grå, men dessverre er nok ikke motivasjonen (les interessen) stor nok til det. Jeg er derfor så enkel at jeg kjøper rimelige batterier og satser på å i verste fall bytte oftere om valget blir feil. Kjøper jeg dyre batterier, og valget blir feil, så snakker vi i all fall om skikkelig dårlig butikk. OG... jeg merket meg ved denne setningen:

Jeg har testet en del batterier slik som batterier skal testes, og når det kommer til kapasiteten for dette bruksområdet så har jeg registrert forskjeller mellom AGM batterier på hele 30 %.

Når prisdifferansen ofte er 100% på disse batteriene, kan jeg ikke skjønne annet enn at det må lønne seg å kjøpe de billigste.

 

Men for all del, jeg kan vel (delvis kanskje) forstå at de som har spesiell interesse for batterier vil ha det aller beste på markedet.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tilbake til ladere:

 

En lader som er for liten vil bruke lang tid. hvis en lader er oppgitt til 15 ah. gir den ikke det hele tiden.

Har en nordic power 40 ah fra Maritim. Når jeg har brukt tangampermeter på den, gir den ca 38 ah hvis btteriet er veldig utladet.

Men når det går over på neste trinn ligger den på rundt 20 ah. man kan ikke regner 400 ah bank / på 40 ah lader = 10 timer.

Vil si at du kan resikere at batteriene ikke blir "skikkelig" fulle med en for liten lader.

 

(Det er bedre med litt for mye motor i båten en ett hakk for liten, nesten samme greia)

 

 

Se maritim sin side. www.maritim.no 2449.- for en lader på 50 ah er helt grei pris. iforholdt til andre båtting. hehe.

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Er vi litt klar for å diskutere konkrete produkt? Jeg ønsker meg 300 amper og ser vel for meg 3*100 amper batterier og maks kr 5000 totalt. Det er vel ikke billig med ca 4 meter ledninger i solid dimmensjon.

 

Sparelys:

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=295&option=com_virtuemart&Itemid=38&vmcchk=1&Itemid=38

 

Maritim:

http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterier/maritim-agm-batteri-100a

 

Alternativenergi:

http://www.alternativenergi.no/shop/

Litt på kanten på høyden, men virker jo veldig bra pris, 300 amp 10h til 3800! Blir vanskelig å finne rimeligere?

 

Sunox:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31691614

 

Dette var ett godt tilbud, men nå er prisen 1875 inkl mva.

 

Vel, sikkert mange andre tilbud som må vurderes, så bare å legge til linker...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Min konklusjon blir etter dette likevel som følger: Å kjøpe rimelige AGM batterier.

Når prisdifferansen ofte er 100% på disse batteriene, kan jeg ikke skjønne annet enn at det må lønne seg å kjøpe de billigste.

Ja det kan man si, men som profesjonell vil man få et problem når klisterlappen på batteriet ikke stemmer. Dette kommer av at hvis vi regner med at batteriet skal takle et gitt antall syklinger med en gitt utladning under bruk, -så halverer vi kanskje levetiden på batteriet hvis kapasiteten i batteriet i utgangspunktet manglet 15-30%.

 

Jeg ser nå på et datablad for et GM batteri hvor det er oppgitt at batteriet takler 650 syklinger ved 50 % (SOC50) og 150 syklinger ved en utladning på 80 %. (SOC 20). Med enkel hoderegning vil man da se at man fort se at man kun får ut 25 % av syklingseffekt av batteriet hvis utgangspunktet er feil.

 

Det er jo slike praktiske forhold jeg forsøker å få frem når jeg skriver, for dette med ukontrollerte dyputladninger har jo alltid vært et problem i fritidsbåt.

 

Men jeg mener nå fortsatt at dyrest og billigst ikke er noe poeng å trakte etter, men om man går for noe i mellom og velger en seriøs leverandør som jobber med både batterier og ladere for marinebruk så er det kanskje verdt å safe ved å legge noen få kroner på toppen.

 

Jeg vet ikke hva for eks. Farko tar for AGM batterier, men jeg vet i alle fall at man får det man betaler for. Bare en tanke.

 

 

Tilbake til ladere:

 

En lader som er for liten vil bruke lang tid. hvis en lader er oppgitt til 15 ah. gir den ikke det hele tiden.

Når det gjelder ladere så er det åpenbart at man er prisgitt designeren av de intelligente laderne for å få dette til å fungere, og dessverre er der store forskjeller. I utgangspunktet burde ikke størrelsen ha så stor betydning, for en liten lader uten intelligens klarer jo å lade opp en stor batteribank bare den får nok tid på seg.

 

Problemet er mer hvordan laderen er konstruert og selve programvaren, hvor da de største forskjellene ligger på hvor godt laderen klarer å topplade batteriet med korrekt overladning.

 

For en tid siden hadde vi en annen tråd hvor det ble vist til en uavhengig test, og denne testen illustrerte hvor store forskjellene var. Hadde testen vært mer omfattende, det vil si at hvis laderne hadde blitt testet på flere batteristørrelser og med forskjellig grad av utladning så hadde forskjellene blitt enda større, -GARANTERT.

 

Kanskje noen kan finne linken til denne testen igjen?

 

 

:-) og hva er prisen på litium ? Kan hende det krever nytt ladesystem ?

Lithion ion begynner å bli billigere, men her er kvaliteten enda større. Forsvarets batterilab har testet mange leverandører og de som er produsert i Kina kommer aldri i nærheten av for eks. Saft.

 

Det har blitt bygget Lithium ion uten styringselektronikk som også har blitt testet i båt. Så vidt jeg fikk med meg så holdt ikke batteriene en sesong.

 

Men det finnes Lithium ion som funger i båt, og uten at jeg vet hva denne herligheten koster så tror jeg det fremdeles koster skjorta.

 

Men det er kanskje noen som blander noen begreper her og som egentlig mener LiFePO4?

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lovet tidligere at jeg skulle skrive litt om lade effektivitetsfaktor (CEF), og selv om jeg begynner å bli litt lei av skrive om lading og batterier så får jeg trå til nok en gang.

 

I noen applikasjoner er det viktig at det elektriske anlegget fungerer opp mot optimalt, og i dagens fritidsbåter blir effektivitet stadig viktigere. Dette har jo selvfølgelig en sammenheng med at vi som brukere forlanger at standarden og komforten skal være høy.

 

Når batteriene ikke fungerer optimalt så vil svært mange få problemer, og enda flere vil få uøkonomiske systemer. Hvor effektivt man da lader batteriene har ikke bare med komforten den første sesongen å gjøre for det går ofte greit. Det er de påfølgende sesongene som blir problemet selv om feilen var fra dag 1.

 

Det er relativt enkelt å oppnå en høy lade effektivitetsfaktor med AGM batterier forutsatt at batteriet passer bruksområdet og laderen passer. Hvilke tall snakker vi da om vedrørende CEF. Jo med et korrekt oppsatt system med egnede batterier så oppnår man over 90 %, og i de beste systemene opp mot 95%.

 

Det virker da slik at om man har et egnet system med en effektfaktor på over 90 % så signaliserer dette at systemet i sin helhet virker optimalt og at systemet brukes riktig, og man mister da kanskje ikke mer enn en prosent effektfaktor for hver sesong som følge av batteriets normale slitasje, og så forløper slitasjen seg i batteriene som normalt for batteriets forventede levetid.

 

Men når man da erfarer at ladeeffektfaktoren med enkelte batterier eller enkelte ladere er ned mot 80 prosent første året, ja da vet man at det ikke går lenge før man må skifte batterier. Dette fordi batterier med lav lade effektivitetsfaktor vil slites fortere i tillegg til at de utvikler feilmekanismer.

 

Så det er også noe å tenke på når man skal velge batterier eller leverandør. Hvor mye skal man prioritere lav pris og hvor høyt skal man prioritere en leverandør / produsent som er helt avhengig av å sette sammen systemer med høy ladeeffektivitetsfaktor, -og som hele tiden har fokus på å utvikle ladere som sørger for at lade effektivitetsfaktoren er høy, -og forblir høy selv om brukerterskelen for produktene er lav.

Link to post
Share on other sites

Er vi litt klar for å diskutere konkrete produkt? Jeg ønsker meg 300 amper og ser vel for meg 3*100 amper batterier og maks kr 5000 totalt. Det er vel ikke billig med ca 4 meter ledninger i solid dimmensjon.

 

Sparelys:

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=295&option=com_virtuemart&Itemid=38&vmcchk=1&Itemid=38

 

 

 

Jeg har brukt batteriene fra Sparelys i tre-fire år nå og er veldig fornøyd så langt. Ser at de veier 30 kg og det er vel ikke av de letteste heller.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer lithium ion som et alternativ til AGM.

 

 

Men det er kanskje noen som blander noen begreper her og som egentlig mener LiFePO4?

 

 

 

Det ser ut som om min mistanke om begrepsforvirring stemmer?, for de batteriene du linker til er vel Lithium jern fosfat batterier og ikke Lithium ion batterier?

 

Nå deler riktignok disse to batteriene noen av de samme fordelene og bakdelene, men det er vel allikevel en fordel å skille mellom dem fra begynnelsen.

 

Det er den batteritypen du refererer til som jeg også har litt erfaring med og som da ikke har stått lenger enn en sesong. Jeg har dog ikke vært involvert i å finne årsaken til hvorfor de røk så det kan jeg ikke uttale meg om.

Link to post
Share on other sites

For å bidra til total forvirring, sakset fra sidene til super B:

 

"super B batteries are based on Lithium Iron Phosphate technology. This so called Lithium Ion technology as used in the super B batteries is the safest Lithium Ion technology today. On top of that our specially designed casing and electronics further increase safety and durability."

 

Utheving er gjort av meg.

Link to post
Share on other sites

Det var vel et Norsk båtmagasin som testet disse batteriene i en seilbåt for et par år siden. Optimismen var størst i forkant av testen og etter den første uken. Jeg tror de kom ned på jorden igjen etter en måneds tid, for da var anlegget dødt så vidt jeg husker.

 

Jeg har blitt forespurt to ganger om å bidra i test av denne batteritypen, gratis selvfølgelig. Nå er jeg ingen spesialist på denne batteritypen men siden noen her inne allerede vurderer dem kan jeg jo si hva jeg mener.

 

Når man konstruerer et batterisystem så er det ikke bare kapasiteten man tenker på, men også sikkerheten. Nå vet vi jo allerede at i proffbransjen så etableres det flere batteribanker for å øke sikkerheten, og så bygger man nødtavler for å rute strøm når en feil oppstår.

 

I fritidsbåt så gjøres ikke dette normalt, og hvis man da for eks. bygger en bank med høy kapasitet bestående av 2 volt celler i serie, ja da blir det helt dødt den dagen en celle får en kortslutning eller en åpen krets.

 

Om man derimot etablerer en stor batteribank av to eller flere banker i parallell så øker man sikkerheten, og det er da helt essensielt å vite hvordan ”nye batterier” oppfører seg i tilfelle en feil i systemet.

 

Så lenge dette ikke var et tema for her handlet testen primært om å selge batterier så takket jeg nei. Om dette skyldtes at de ikke forsto hva jeg mente vet jeg ikke, men det betyr jo ikke noe. Poenget er at de ikke tok poenget med mitt fokus på sikkerhet, og da bør de ikke rote i båtbransjen hvor sikkerheten må settes høyt.

 

Begynner man å bruke slike batterier så anbefaler jeg at man setter seg inn i en del tekniske ting på forhånd.

 

Men det var litt OT.

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare understreke at jeg ikke vet noe om hva som vil skje om et slikt batteri for eks. kortslutter, men jeg vet hva som skjer når lignende batterier kortslutter.

 

Derfor mener jeg det er essensielt å konstatere hva som skjer under ulike forhold når en feil oppstår, -slik at man ikke ender opp med å rope i VHFèn og ikke skjønner hvorfor ingen svarer mens båten brenner eller tar inn vann fortere enn F.

 

Forøvrig fint å høre at noen setter pris på den informasjonen jeg forsøker å formidle Faxen. Slike tråder har jo lett for å dø når det som fagfolk forteller og det som fortelles på bryggekrakken spriker.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå angrer jeg litt på at jeg ikke "fulgte med i timen" da jeg jobbet hos FFI (Forsvarets Forskningsinstitutt) før jeg pensjonerte meg for 6 år siden. Da drev jeg nemlig og testet og bygget opp store LiIon batteribanker for Kongsberg/FFI sin AUV Hugin som brukes til å kartlegge havbunnen på 3000 meters dyp med widescan sonar. Både ferdige banker og mindre banker av enkeltceller ble testet for ekstreme påkjenninger når det gjelder vibrasjon, fuktighet, temperatur og trykk. Under disse forholdene, bla. 300 bar trykk, ble det kjørt sykliske lade og utladingstester. Her var det null-toleranse for driftsikkerhet. At motoren på en slik farkost skulle stoppe på 3000 meters dyp, hadde ikke vært hyggelig.

 

Her litt fra FFI sine egne sider om disse batteriene:

 

Pressure tolerant Lithium ion batteries

Traditional batteries inside a pressure hull can be used, but the weight of the pressure hull increases with design depth, making a battery based on pressure tolerant lithium ion polymer cells a more attractive solution for deep diving AUVs. After some encouraging experiments in the 90s with single cells, pressure tolerant batteries were made and a number of safety tests performed. The first battery was produced in the autumn of 2003 and field tested in HUGIN 1000 in the spring of 2004. The battery is qualified for a depth of 4500 m and is used in all HUGIN 1000 AUVs. The battery consists of one to three 6 kWh modules, each 48V/120Ah. With 3 modules, the endurance is approximately 24 hours at 4 knots and all sensors operational.

Her en video med Hugin.

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg oppdatere deg Lars.

Kravet for denne batteritypen / bruken er at batteriene skal kunne takle 10 000 psi uten deformering og eller reduksjon i funksjonalitet.

Densiteten i batterikonstruksjonen er avgjørende for at man i praksis skal kunne klare disse kravene.

 

Nå må jeg innrømme at jeg ikke husker alt, men jeg gjør regning med at man måtte benytte Lithium som "solid mass" i disse batteriene for å få dette til i praksis, og ikke fosfat.

 

Nå gambler jeg litt med husken. :blush:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser flere her kommer til konklusjonen at de til halv pris er best kjøp, Hva hjelper det at du har gjort "et godt kjøp" hvis du er tom for strøm en dag før du har tenkt å flytte på deg??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...