Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

kablene går ut fra Batt nr 1 både fra pluss og minus siden, det er ikke bra.

Du er så bastant her Careka at jeg er redd du skremmer til uødvendige omkoblinger.

 

I en batteribank med høye strømmer er tilkoblingspunk og strømvei alltid viktig, som f.eks i en truck. Det samme gjelder hvis det er tynn eller lang kabel mellom batteriene (batterier på begge sider av båten)

 

Men på bildet du viser til er det snakk om forbruksbattier (lav belastning) som står rett ved siden av hverandre og i tillegg er sammenkoblet med tykk kabel. Ja DA betyr det filla om tilkobling er på ett sted eller ikke. Forskjell i belastn ingsfordeling vil da være helt neglisjerbar.

Link to post
Share on other sites

For egen del ser jeg ikke det som noe stor utfordring at batteriene over lengre tid ikke tåler lav spenning. Dersom de tappes langt ned er vi i båten og passer da på, når jeg forlater båten slår jeg alltid av strømmen og jeg er redd for tæring så dermed ligger jeg aldri med landstrøm mer enn maks ett døgn. Nå om vinteren lar jeg strømmen gå direkte ombord, lader ett døgn ca en gang pr mnd...Det er fasinerende hvor komplekst ting er når en går inn i detaljene som Ole P gjør, jeg kommer til å kjøpe noe av det mer rimelige som finnes, passe på dem og bruke ladesystemet som det er så får vi se, ekstrem belastning blir de utsatt for feks på Seilmakeren, men skal bytte lanterene til LED også så det bør være ok, men de blir umiddelbar lading etterpå så de må dem tåle, ellers blir de ikke gamle...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bjoris, det kom jeg til også for lenge siden,

Gode blybatterier, pass på dem lad dem riktig, og du har billig strøm lenge,

Se til at de er rene, kobblingen uten irr. osv.

Men jeg ville kobbla dem riktig, med gode kabler,

Gjør det skikkeligt når man gjør det. Alt betyr litt, og kan man gjøre en liten ting som det, uten at det gjør noe så hvorfor skal man da ikke gjøre det.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg rett og slett ingen tro på har noen betydning i praksis.

Hvis man bruker "lampettledning" skal jeg være med på det, men hva er spenningsfallet på f. eks 2 meter 70 mm2 kabel?

Enig med deg Anton. :thumbsup: Du er jo elektrikker, så hører på deg. Husker ikke dim. på kablene mellom batteriene, tror de er 50 mm2. Skal vel være rikelig. Det er vel ikke slik at strømmen får for lang vei å gå og dermed belaster batteri 1 mest!?! Det var koblet slik av Viknes, de vet nok hva de gjør.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Tommy H

 

Slik du har det så ser det ut som at kablene går ut fra Batt nr 1 både fra pluss og minus siden, det er ikke bra.

Håper jeg ser feil.

 

 

 

Careka har rett, dette er den mest korrekte måten å kople batteribanken på.

Hvor mye det har å si til sist er en annen sak. Men han har et poeng.

 

kopl.jpg

 

Hvis en ødelegger batteri 1 i det ene tilfelle så burde vel batteri 4 bli ødelagt i det neste, hvis strømmen fyker letteste vei i kablene

og ikke bryr seg om batteriene???.

Er det Kirchhoffs mener noe ?

Her er en link

http://ndla.no/nb/node/51376

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Dette som dere diskuterer nå har absolutt ingen betydning. Skjevladning er noe som forekommer i seriekoblinger og ikke i parallellkoblinger.

 

Om man vil koble opp batteriene på en måte som gir noen praktisk verdi så arrangerer man minuskablene slik at man enkelt kan komme til med et tangamperemeter og måle strømmen gjennom hvert enkelt batteri uten demonteringer.

 

Da slipper man å frikoble under feilsøking hvis man mistenker at et batteri er defekt eller som utvikler seg feil.

Link to post
Share on other sites

Dette som dere diskuterer nå har absolutt ingen betydning. Skjevladning er noe som forekommer i seriekoblinger og ikke i parallellkoblinger.

Om man vil koble opp batteriene på en måte som gir noen praktisk verdi så arrangerer man minuskablene slik at man enkelt kan komme til med et tangamperemeter og måle strømmen gjennom hvert enkelt batteri uten demonteringer.

Da slipper man å frikoble under feilsøking hvis man mistenker at et batteri er defekt eller som utvikler seg feil.

FLOTT da er det banket.

Og for å få tråden på spor igjen, Håper jeg vi at du har flere kapittel-er om AGM og lading.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Dieselboy: Ser du har ødlagt en Ctec lader på 14 amp på 4 batterier.

Vil si den blir litt liten. laderen bør gi ca 10% av batteribanken.

Altså 4 stk batteri eks x 110 ah pr stk = 440 ah

Da bør du ha MINIMUM en 40 ah lader.

Da har både lader og batteri det veldig godt.

Jeg bruker Nordic Power 40 ah på 2 agm batteri på 140 ah pr stk fra hyttetorget. Gode priser på btterier også.

Du funker perfekt.

Redigert av Inter 9000 (see edit history)

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

FLOTT da er det banket.

Og for å få tråden på spor igjen, Håper jeg vi at du har flere kapittel-er om AGM og lading.

 

Her er Manualen fra Rolls, som OP nevner som en/et, av de beste batteri produkter.

http://www.rollsbattery.com/files/userfiles/Rolls%20Battery%20Manual.pdf

 

Les denne og se hvordan de kobler sine batterier.

Her er mye fin info,

 

Eg e ingen ekspert, jeg bare "suger til meg" hva ekspertene sier.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Her er Manualen fra Rolls,...
Der viser tydelig koblingen med pluss fra ene enden av banken og minus fra den andre. Det er helt klart en riktigere kobling enn å ta både pluss og minus fra samme ende og koster ikkeno å gjøre. Betyr antagelig ikke så mye i praksis om kablene er rikelig dimensjonert.

 

Er det fremdeles kun Dieselboy som mener at AGM ikke tåler dyputladinger? Om det er riktig blir det standard Biltema batterier på meg neste gang også...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da kan vi kanskje ta et avsnitt om de praktiske tingene som batterienes vekt, fotavtrykk og totale syklingskapasitet.

 

VEKT.

Det er atomvekten (standard atomic veight) for bly som gjør at blybatterier er tunge i forhold til for eks. Lithium batterier, og så lenge man skal ha en viss strømkapasitet tilgjengelig mellom hver gang vi lader så er det noen primære forhold som gjelder.

Hvor mye vekt er vi villige til å ta om bord, hvor dypt vil man tillate å lade ut batteriene og fort ønsker man dem ladet opp igjen.

 

Jo dypere og oftere man lader ut batteriene jo kortere levetid får de, så dette er en relevant problemstilling man må vurdere individuelt. Her er det veldig store variasjoner, hvor noen batteriprodusenter oppgir 300-400 50% utladninger mens andre batterier kanskje ikke takler flere enn 150 syklinger med samme grad utladning.

 

Fotavtrykk / volum.

Den største praktiske forskjellen er kanskje den at GEL og AGM har mer energi pr. volumenhet, og dette kommer av konstruksjonen. Alle blybatterier er avhengige av bly og svovel for å kunne virke, så forskjellene ligger i densiteten i platene og elektrolyttvolumet.

 

Åpne syre blybatterier med flytende elektrolytt kan ha en syrevekt på fra 1.265 til 1.285, og jo mer rendyrket batteriet er for dyputladning jo svakere er elektrolytten for denne batteritypen, og så kompenseres det for lav syrevekt med å fylle på mer ferdig utbandet elektrolytt. (Vannfortynnet svovelsyre)

 

Med blyplater med lav densitet (porøse plater) og mer elektrolytt vil følgelig batteriet ta mer plass med relasjon til en gitt kapasitet.

 

I AGM batteriene brukes ikke bare tynnere og flere plater som gir en høyere startstrøm, men legeringen er også renere og mer dens. I tillegg så har man immobilisert syren og redusert elektrolyttvolumet. Så kan man spørre seg hvordan man kan redusere mengden elektrolytt uten a dette får konsekvenser.

 

Jo dette er mulig på grunn av at svovelsyreinnholdet i elektrolytten er økt til ca 1.30, og dette kan man gjøre fordi platene med sin økte densitet og renhetsgehalt tåler en sterkere syreblanding uten å etse i stykker. Den økte konsentrasjonen av svovel i elektrolytten fører jo til at batteriet får tilgang på nok svovel, for svovelet er jo det man er mest avhengig av for å få til den elektrokjemiske reaksjonen i batteriet. Derfor kalles også AGM batteriene for starved electrolyte batterier.

 

SYKLINGSEGENSKAPER.

 

Båtprodusentene legger ikke akkurat godt til rette for å øke batterikapasiteten ved behov, og da er jo kompromisset mellom å velge et bedre batteri, bygge om båten slik at man får inn flere batterier eller å bytte batterier oftere. Det er i grunnen ikke så mye mer å si om dette for det meste er vel forklart over.

 

Hvis man skal sammenligne batterier så er det jo vesentlig å sammenligne hva batteriene tåler når det kommer til antall syklinger.

 

En ting som også er verdt å ha i bakhodet er at mange båter har ulovlige batteriinstallasjoner, og ved å for eks. benytte batterier som gasser mindre så øker man sikkerheten i tillegg til at man lettere klarer å oppfylle kravene til ventilasjon.

 

Det har nå kommet nye formler for utregning av krav til ventilasjon hvor det tas hensyn til batteritype, og det er jo helt tydelig at AGM og GEL her er helt overlegne.

 

Det jeg ev. har glemt i farten får dere heller spørre om.

 

Med hensyn til koblinger som det fremdeles diskuteres, så er det mye i teorien som stemmer også i praksis, men det er viktig å skille mellom når dette kan bli et problem og ikke. Rolls Surrette leverer batteribanker til super og mega yacht, og følgelig kan batteriene (2-4-6 volt) celler / batterier være spredt over et større område.

 

Her er det viktig å ikke lage et problem ut av noe som ikke er et problem, for om man da tror man har funnet en årsak til et defekt batteri som egentlig ikke er årsaken, ja da forfølger man jo ikke selve problemet og ender opp med samme resultat om et par år.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dieselboy er nok relativt alene om sin oppfatning, eller hvem vet ?

 

En av de vesentlige fordeler med AGM er jo nettopp at de er langt mer tilgivende for dyputlading enn det tradisjonelle batterier er. Vil du vite hvorfor/hvordan så les Ole Petters utmerkede forklaring ovenfor.

Link to post
Share on other sites

Dieselboy: Ser du har ødlagt en Ctec lader på 14 amp på 4 batterier.

Vil si den blir litt liten. laderen bør gi ca 10% av batteribanken.

Altså 4 stk batteri eks x 110 ah pr stk = 440 ah

Da bør du ha MINIMUM en 40 ah lader.

Har 4 x 100AH AGM batterier. Laderen er en 30AH Ladac, men denne er jo 2 x 15AH. Tok dette opp med Defa som har overtatt Ladac og de sier det er ingen problem. Tar bare lengre tid.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en båt med Gel batterier på Start og forbruksbank.

og så har denne båten en el ankervinsj på 1000watt og en el vinsj på 800watt, for seilheising og justering under seilas,

Ankervinsjen går på startbatteriet men seilvinsjen henter strøm fra FORBRUKSBANKEN,

Blir ikke da å drive og tappe 800 watt fra forbruksbanken mye strøm fra GEL batteriene, er ikke dette batterier som skal gi mindre strøm over lang tid. ?

---

Ankervinsjen kan kun kjøres med motoren igang, og henter kun strøm fra Start batteriet, og Gel for start er vel lavet for å lever mye strøm over kortere tid, (til å starte motoren) men en ankervinsj med 60 meter kjetting ute da trekker du mye strøm over lengre tid.

 

Er dette bra for batteriene ?

 

Ville vanlig bly vært det beste, eller er AGM best ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Innledningsvis så vil jeg si at batterier produseres for forskjellige bruksområder hvor vi på den ene siden har batterier spesielt konstruert for å kunne stå i beredskap (UPS) som en strømforsyning når andre strømkilder faller bort. Det er da essensielt å ha et batteri som tåler å stå kontinuerlig på ladning for så å besitte det kapasitetsbehovet som er nødvendig en vakker dag.

 

I andre enden kan nevnes at truck batterier er konstruert for å kontinuerlig kunne sykles 5-6 og kanskje 7 dager i uken, for så å lades opp hurtig i løpet av natten. Ofte kreves en slik hard bruk at batteriene har en permanent sirkulasjon av elektrolytten under ladning for at ikke gitteret i blyplatene skal ta skade av den hurtige toppladningen.

 

Men mellom disse bruksområdene har vi et stort behov for batterier som takler begge bruksområdene, kanskje med litt mer vekt på standby egenskaper for startbatterier og med litt større vekt på syklingsegenskapene for forbruksbatteriene.

 

Bruker man for eks. båten veldig mye eller skal på jordomseiling så kan man velge noen batterier med hovedvekt på syklingsegenskaper, dog innen rimelige grenser. Dette blant annet fordi man må se litt på hvordan man har tenkt å lade, for velger man batterier for hyppig syklinger så stilles det jo også krav til lademetode / system / praktisk oppnåelige ladetider.

 

Når det gjelder tykkelse på blyplatene i åpne syre bly batterier så varierer dette fra mellom 3og fire millimeter og opp mot 7,5 millimeter, hvor tykkere plater signaliserer forbedrede dyputladningsegenskaper.

 

Det man skal huske på er at det finnes et strømførende gitter inni de porøse platene, og når det aktive materialet er tynt så skal man ikke lade batteriene så veldig mye ut før man bokstavlig talt eksponerer dette gitteret.

 

Jeg tenker ikke det har noen hensikt å gå dypere inn i akkurat denne materien, og jeg hopper heller over på ladning av disse batteriene.

 

Jo tykkere platene er og jo dypere man lader dem ut jo mer krevende er det å lade dem opp igjen. Enkelt forklart så må batteriene da kanskje få en absorberingstid med for eks. 14,4 volt i åtte timer + for å restituere platene og fjerne all sulfat. Til sammenligning så kan man med et AGM batteri kanskje klare seg med 5 timer + og samtidig klare seg uten å topplade hele tiden for å unngå krystallisering av sulfat.

 

Stadig flere havgående seilbåter som ikke trenger å gå med aggregatet i gang 24 timer i døgnet velger nå gjerne bort åpne syre blybatterier, for det finnes nå alternativer som er like gode syklingsmessig og som er enklere i bruk / passer bedre til den måten man ønsker å lade.

 

Nå har sparkelen herdet og jeg må avslutte her for å gjøre det jeg egentlig hadde planer om å gjøre i dag.

Jeg kommer tilbake litt senere og skriver da litt om AGM og GEL.

Link to post
Share on other sites

Bjoris, det kom jeg til også for lenge siden,

Gode blybatterier, pass på dem lad dem riktig, og du har billig strøm lenge,

 

Jeg går for AGM, men billige AGM, ser at det jo fort er dobbelt så dyrt og mer enn det mellom det jeg oppfatters om kjente merker som Varta og Sunox og Maritim sine AGM batterier. Noen som kjenner til Maritim sine forresten. Ser at 100 ah AGM batteriet deres til 1349,- passer veldig bra, jeg få plass til tre slike i kassen på styrbord... MEN, det er jo svært så sparsomt med info på nettsiden til Maritim om disse batteriene...

 

Målet på kassen på styrbord er ca L115*B20*H23,5, ser det ble fort ett problem med bredden også om en skal gå for større batterier enn 100 amper...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Eit lite spørsmål: Eg vurderer å oppgradere batteribanken min til AGM, ca 400-450 Ah til saman. Men eg har ein litt svak ladar, Waeco Perfectcharge 1512, som berre gir 15 Ampere. Eg ser det er anbefalt med 40-50 A ladar til slike batteribankar, men slike ladarar kostar jo omtrent like mykje som batteria.

Vil batteria ta skade av å ha ein for liten ladar, eller vil det berre gå treigt å lade batteria?

Har forøvrig 350 Ah i dag, så det ser ut til at i alle fall ladaren held ut.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg har 2512 (25A+1A) på 480ah forbruk og det er jo også rekna som lite, men kan ikke si at eg har hatt problemer.

Men det går jo lenger tid å lade opp. Ladere som ikke tåler å gå på full guffe har ikke noe ombord å gjøre.

Eg har oppgradert dynamo regulator, led både i lanterner og belysning, dette gjør jo også jobben for landstrømladeren enklere.

Siden du har planer om å seile lengre enn meg så burde vel målet ditt være å gjøre deg uavhengig av landstrøm????

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått en god pris ( tror jeg) på EB12-150 Anda olsen AGM batterier. Ca kr2300,-

Men blir ikke helt klok på ladding av disse: Cycle:14.5~14.9 V/77°F/(25℃)

Skal ikke AGM batterier ha omtrent lik laddespenning som åpne syrebatteri?

Representanten for Anda Olsen mente at produktbladet måtte være feil, og rett spenning var 14.4v.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått en god pris ( tror jeg) på EB12-150 Anda olsen AGM batterier. Ca kr2300,-

Men blir ikke helt klok på ladding av disse: Cycle:14.5~14.9 V/77°F/(25℃)

Skal ikke AGM batterier ha omtrent lik laddespenning som åpne syrebatteri?

Representanten for Anda Olsen mente at produktbladet måtte være feil, og rett spenning var 14.4v.

Tror databladet stemmer eg. Eg har 200ah versjonen og har brukt 14.6/13.6 på dynamo og 14.8/13.6 på landstrømlader i ett år no. Eg har ikke laderen på året rundt, lader ett par døgn i måneden i opplagstiden.

Som du ser i databladet så vil levetiden minke jo mer man dyputlader. Hvor gode disse batteriene er i forhold

til andre AGM vet eg ikke. Eg kjøpte disse fordi de skulle tåle vedlikeholdslading opp mot 13.8v (eg har blybatterier

også på samme bank).

Prismessig må du nærmere 60% rabatt før det blir spiselig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...