Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

Det er vel fremtiden vi ser her, men 20 båtlapper... aiai... Hvor mange amper er det i f.eks en Nissan Leaf, det må jo være mye mer? Antar derfor at det ligger en solid sum FoU som skal dekkes raskt inn igjen når det koster 20.000 for 100 amper. Har en kompis som nettopp kjøpte Leaf, kanskje jeg kan lure ut et batteri derfra uten at han merker det, hehe... Er det 1000 amper der så koster jo batteriepakken 200.000 ved slike priser, bra det er 5 års garanti på bil og batteri, men vet ikke om jeg ville eid en slik doning om 5 år, men da får vi håpe batteripakkene har blitt mye rimeligere...

 

http://www.seilmagasinet.no/id/38923

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ikke bland barter og snørr nå Bjoris. Batterikapasitet oppgis i Amperetimer (Ah), støm oppgis i Ampere (A). Dessuten er batterispenningen en faktor i hvilken energimengde batteriet har. Fortsatt er nok konvensjonelle åpne blybatterier mest kapasitet for pengene. LiFePo eller andre nymotens elbilbatterier må du nok betale minst 200.000 for et sett. Og bransjen regner med ~10% årlig reduksjon av kapasiteten. Juristene er ikke enig seg imellom ennå om hvorvidt dét er en mangel ihht kjøpsloven. Problemet med konvensjonelle blybatterier er at ved halvtomt batteri er spenningen vesentlig redusert. Det kan løses elektronisk i strømstyringen på en elbil men er litt dumt i en båt når kjøleskapet kutter..... I fly bruker vi åpne nikkel kadmium-celler og de kan vare i mange tiår ved riktig bruk og vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Et sidesprang (som jenta sa...)

 

Det første batteriet JEG hadde, var et LUT-batteri.

Dårlig egen-impedans men tålte litt kortsluttning i ny og ne. :yesnod:

Hadde det på gutterommet som 10-åring og lærte at strøm var FALI, den dagen jeg koblet en coil fra en 6 volt motorsykkel til batteriet,

og tilfeldigvis kom borti HV-uttaket... :crazy::eek:

Etter DET har jeg fått mang en smell :wink:

LUT-batterier finnes vel neppe lengre :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

LUT-batterier finnes vel neppe lengre :rolleyes:

Ja man kan jo stille seg spørsmålet om hva er lut?

Jo lut er alkalisk, og Lithium er jo også et alkalisk metall.

 

Hvis man ser på konstruksjonen av et Lithium ion batteri så er jo ofte elektroden laget av Carbon / grafitt og katoden av metalloksid. Så har vi da elektrolytten som er Lithium salter løst opp i en væske.

 

Så enkelt fortalt så er ikke lutbatterier ut, men tvert imot helt inn. :giggle:

Link to post
Share on other sites

I fly bruker vi åpne nikkel kadmium-celler og de kan vare i mange tiår ved riktig bruk og vedlikehold.

Hvilket årstall er du egentlig på nå siden vi skal skille mellom snørr og bart?

 

Det er vel ganske lenge siden man gikk bort fra batterier med minne effekt? også i flybransjen både for turbinstart og nøddrift?

Link to post
Share on other sites

Ser flere her kommer til konklusjonen at de til halv pris er best kjøp, Hva hjelper det at du har gjort "et godt kjøp" hvis du er tom for strøm en dag før du har tenkt å flytte på deg??

 

Den skjønte jeg kanskje ikke helt? Mener du at det er vanskeligere å vurdere tilstanden på et rimelig batteri enn et dyrt?

 

Ingen batterier varer evig, heller ikke de aller dyreste på markedet. Så, uansett dyrt eller billig, en dag er det tid for utskifting. Den dagen kommer neppe som julekvelden på kjerringa. I alle fall ikke hvis du har fulgt med litt på batteri tilstanden. Har du ikke fulgt med, så kan det fort skje, ja, at du ER tom "en dag før du har tenkt å flytte på deg".

 

Det er når jeg leser linjene over at jeg nikker bekreftende til nettopp det jeg hevder - at mange av oss er gjennomsyret av gammel overtro: Dyrt=Bra. Billig=dårlig. Dobbelt så dyrt=dobbelt så bra, osv....

Link to post
Share on other sites

Hvilket årstall er du egentlig på nå siden vi skal skille mellom snørr og bart?

 

Det er vel ganske lenge siden man gikk bort fra batterier med minne effekt? også i flybransjen både for turbinstart og nøddrift?

Det finnes faktisk andre luftfartøyer enn de som Bjørn Kjos driver å handler i. Det er selvfølgelig ikke slutt på å bruke NiCad selv om det er kommet noe nyere på markedet. Våre redningshelikoptere som vi kommer til å ha i minst ti år til er et eksempel. Men poenget mitt var at forholdvis enkle og billige batterier kan fungere svært bra og ha lang levetid selv om de ikke har samme heftige spesifikasjoner som det siste på moten. I fritidsbåter kan det også være hensiktsmessig med billige batterier og kanskje litt flere av dem istedet for å gå for det på øverste hylle. Det er helt avhengig av bruken, og de fleste av oss bruker ikke båtene våre så mye.

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke lett å føle seg sikker på at en velger riktige batteri. Det er ikke det at 5000 er så ekstremt med penger, 1/10 av det de nye seila koster for å være nøyaktig, men jeg har jo veldig lyst til at dette skal bli bra i praksis og ikke ende opp som en investering til stor irritasjon.

 

Tabellen nedefor sier jo egentlig bare at billig batteriene er ganske like mtp mål, vekt og pris og forteller jo ingenting om holdbarhet og kvalitet selvsagt... Heller vel litt mot Sparelys sine 115 amper (20C), men det mest praktiske hadde jo vært Maritim sine, da kunne jeg plukket dem opp og sluppet frakt, antar det blir noen kroner på så mye vekt... Vel, søker nok litt mer mot Maritim og Sparelys for å snurpe inn utvalget... Disse har praktisk høyde så gjør at jeg har litt å gå på også...

 

screenshot001.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Tar meg den frihet og låne tråden :wflag: i håp om å få noen svar;

I Gyda står det i dag 12 stk 6V 200Ah (600Ah 24V) Sonnenschein AGM batteri. Disse er nå 6 år gamle og klarer ikke lenger å levere optimalt. Hadde elektrikker ombord i fjor i forb. med en annen jobb, og han var veldig klar på at det IKKE var heldig å ha en slik batteribank som vår, fordi med et så stort antall batteri så var sjansen større for at vi fikk feil på et batteri, noe som ville forstyrre hele banken, enn om vi brukte færre antall 12V batteri. Den prosentvise sjansen for cellefeil ble dermed mindre, mente han.

Forbruksbanken vår står i en egen kasse som måler 106 x 70 cm. På grunn av målene i kassen er det maksimalt plass til 5 stk 12V 200Ah batteri i kassa. Siden vi skal ha 24V får vi bare brukt 4 stk 12V batteri, altså ikke utnyttet plassen i kassa optimalt og størrelsen på banken blir "bare" 400 Ah. Jeg har ikke uten videre lyst til å "gi bort" 200 Ah.

Kan det stemme at sjansen for feil i en 2V celle er større med økt antall 6V batteri kontra færre antall 12V batteri?

6 stk 12V eller 12 stk 6V gir vel like mange 2V celler som kan feile...eller?

 

Jeg har fortsått at jo tyngre et batteri er, jo mere "solid" er det, gitt samme spenning og Ah.

Sonnenschein oppgir at SB6 200Ah batteriene veier 43 kg, mens Lifeline GPL-4CT som også er et 6V 200Ah oppgies å veie 30 kg. Kan en dermed si at det tyngste er det "beste"/ mest "solide"?

Link to post
Share on other sites

Sparelys skriver i en epost at batteriene (Solar) er oppgitt til å klare 600-800 oppladinger fra 50%, 80% var ikke oppgitt fra leverandør... Har vel sett at noen oppgir over 1000, men ser vi på bruken som er ca 65 døgn pr år der vi nok i halvparten av tilfellene ligger med landstrøm så tror jeg ikke vi sliter dem ut med ladinger før andre problem oppstår som f.eks det som skjedde med dem vi har i dag, total utlading pga en glemt lampe, men siden jeg alltid slår av strømmen tror jeg batteriene skal få ett bra liv:) Det er iallefall målet så skjer det jo alltid ting og tank i praksis...

 

Forstår at du bør kjøre slik equlizing av batteriene jevnlig om de skal holde seg i toppform, men tviler vel på at mange gjør det hvis ikke disse laderene våre (har en Sterling 50 amp i Hansen) finner på å gjøre det av seg selv inn i mellom?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har du noen gang målt tiden på absorsjonsfasen på den Sterling laderen din f.eks. ved 50% utladede batterier ?

Den laderen har ingen strømstyring av absorsjonsfasen, kun timerstyring.

Det førte hos meg til at batteriene aldri ble toppladet skikkelig. Heldigvis fant jeg utav dette før batteribanken min var ødelagt.

Var jeg deg ville jeg sjekket laderen nærmere.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tar meg den frihet og låne tråden :wflag: i håp om å få noen svar;

I Gyda står det i dag 12 stk 6V 200Ah (600Ah 24V) Sonnenschein AGM batteri. Disse er nå 6 år gamle og klarer ikke lenger å levere optimalt.

Sonnenshein SB6-200 (nå oppkjøpt av Exide) er ikke et AGM batteri, men et GEL batteri med porøse plater spesielt utviklet for middels store anlegg med fornybar energi som sol og vind.

 

Jeg mener at dyputladningsgrensen for disse batteriene er absolutt 64%, og det er ikke det batteriet jeg ville valgt til båt så lenge Sonnenshein leverer batterier med samme pris (faktisk lavere pris) som er bedre egnet til båt.

 

Sonnenshein leverer jo det meste, og det kan nevnes at ikke mange klarer å matche egenskapene når det kommer til rullestoler, små palletrucker og feiemaskiner.

 

Hvorfor velge solarblock når det ikke er det man skal bruke batteriene til?

 

 

Det skulle ikke forundre meg om noen av cellene dine begynner å bli tørre og at dette er årsaken til at de ikke har kapasitet nok. Blir batteriene varme / varmere nå når de lades?

Link to post
Share on other sites

Sonnenshein SB6-200 (nå oppkjøpt av Exide) er ikke et AGM batteri, men et GEL batteri med porøse plater spesielt utviklet for middels store anlegg med fornybar energi som sol og vind.

Blir batteriene varme / varmere nå når de lades?

Tusen takk for svar.

Batteriene som står i har stått siden vi kjøpte båten, og jeg har ærlig talt ikke oppdaget at dette var Gel batterier :blush: Har ikke fått kjent på dem under lading for de står slik til at jeg må demontere endel av køya for å komme til boksen de står i.

(sendete deg (Ole Petter) en IM for en liten uke siden, kanskje vi kunne fortsette der?)

Link to post
Share on other sites

Forstår at du bør kjøre slik equlizing av batteriene jevnlig om de skal holde seg i toppform, men tviler vel på at mange gjør det hvis ikke disse laderene våre (har en Sterling 50 amp i Hansen) finner på å gjøre det av seg selv inn i mellom?

 

Det stemmer at 1250 CED har en slik "equalizing" som går ca. ukentlig, dersom jeg husker riktig. (Vil anta at denne da må ha vært tilkoblet strømnettet uavbrutt i minst 7 døgn før denne funksjonen startes.)

 

Har du noen gang målt tiden på absorsjonsfasen på den Sterling laderen din f.eks. ved 50% utladede batterier ?

Den laderen har ingen strømstyring av absorsjonsfasen, kun timerstyring.

Det førte hos meg til at batteriene aldri ble toppladet skikkelig. Heldigvis fant jeg utav dette før batteribanken min var ødelagt.

Var jeg deg ville jeg sjekket laderen nærmere.

 

Dette er dårlig dokumentert for denne laderen; ikke annet enn at denne tiden er variabel - og blir regnet ut fra hvor lang tid man bruker på bulkfasen slik jeg leser dokumentasjonen.

 

Hva sa leverandøren av laderen om dette?

Link to post
Share on other sites

Hadde elektrikker ombord i fjor i forb. med en annen jobb, og han var veldig klar på at det IKKE var heldig å ha en slik batteribank som vår, fordi med et så stort antall batteri så var sjansen større for at vi fikk feil på et batteri, noe som ville forstyrre hele banken, enn om vi brukte færre antall 12V batteri. Den prosentvise sjansen for cellefeil ble dermed mindre, mente han.

 

Kan det stemme at sjansen for feil i en 2V celle er større med økt antall 6V batteri kontra færre antall 12V batteri?

6 stk 12V eller 12 stk 6V gir vel like mange 2V celler som kan feile...eller?

 

Det resonementet følger jeg ikke. Det beste hadde jo vært å kunne bytte en og en celle ved behov, og ikke måtte skifte tre eller seks celler i slengen. Greia er nok heller at batterier med mange celler i serie vil etterhvert bli skjevladet. For å løse det kan man lade batteriene i seks volts grupper. Ikke nødvendigvis hele tiden men innimellom som vedlikehold. Den muligheten har du ikke med tolvvolts baterier.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme laderen selv; og har frem til nå "trodd" at dette skulle være rimelig bra saker...

Før jeg smekker inn en ny batteripakke vil jeg naturligvis få greie på hvorfor denne skulle være dårlig; samtidig vurdere om også laderen bør byttes?

 

Altså: Er dette en feil ved hele laderkonstruksjonen, eller et enkeltstående tilfelle? (Ta det gjerne på IM eller henvis til en tråd, om du vil.)

Link to post
Share on other sites

Det er jo enkelt å sjekke ladeforløpet med et voltmeter.

Selvfølgelig enklest med et skrivende/registrerende da.

Jeg fattet først gang mistanke ved lading med inverter aggregat, da turtallet ble redusert

da laderen gikk over i vedlikeholdslading så alt for tidlig.

Så sjekk ladeforløpet før du trekker noen konklusjoner. Få gjør det, før det er for sent og batteribanken er ødelagt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mange takk for tips: Skal skrive det bak øret å gjøre et forsøk når nye batterier er på plass...

 

Så langt har ihvertfall denne gjort jobben bra, såvidt jeg kan se/forstå. Mulig ting vil bli annerledes med ny og større batteribank, og overgang fra åpen bly/syre til AGM.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme laderen selv; og har frem til nå "trodd" at dette skulle være rimelig bra saker...

Før jeg smekker inn en ny batteripakke vil jeg naturligvis få greie på hvorfor denne skulle være dårlig; samtidig vurdere om også laderen bør byttes?

 

Altså: Er dette en feil ved hele laderkonstruksjonen, eller et enkeltstående tilfelle? (Ta det gjerne på IM eller henvis til en tråd, om du vil.)

Har også samme laderen, kommer tilbake om endel år og forteller om batteriene er ødelagt eller ikke, pr idag er de i allefall helt fine! Er redd "MIX" har fått denne laderen i vrangstrupen, er visst et av to-tre reklamasjonstilfeller på disse!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Batteribanken jeg skal bytte ut er fra 2008, når båten var ny. Med andre ord: Brukt i 4 båtsesonger.

 

Dette er i utgangspunktet åpen bly/syre startbatterier med en annen merkelapp: Fritidsbatterier. Når jeg i tillegg har lemlestet disse batteriene for det de er gode for; er det nesten utrolig at de har holdt ut så lenge som de har. Har kjørt disse paddeflate ved flere anledninger; rett og slett fordi kapasiteten er for liten/tilgang til landstrøm er for dårlig. (Har laget en egen tråd om dette, faktisk.)

 

Så lenge jeg har hatt god tilgang til landstrøm/motorlading; er det ingenting som har tydet på at ladingen har vært slæll; tvert om. Har riktignok ikke dissekert denne laderen - men den har gitt meg godt med strøm. Sommer som vinter!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...