Jump to content

Samkjøp av kartplotter fra Kina?


JGH

Recommended Posts

Viktig å spørre selger om han kan skrive det er en gave og legge ved noen kort med happy birthday på, da KAN man slippe momsen.

Det er ikke uvanlig at tollvesenet spør etter bevis på hva du har betalt for varene og de har tilgang på det meste for å avdekke momssvindel

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått krav fra tollvesnet om å bekrefte betalingsmåte og kvittering flere ganger. Både på kjøp med verdi under kr 200 men også på større kjøp da de ikke automatisk har stolt på selgers verdiopplysninger.

 

De godtar stort sett en screendump av paypal eller kredittkort betaling.

 

Men har også hatt flaks og fått "gaver" uten at de er blitt stoppet. Men kalkulerer alltid med at mva og fortollingsgebyr er en del av regnestykket om verdien er over kr 200.

Link to post
Share on other sites

kr 2900,- for en 8" kartplotter er billig, dersom den virker da. koster kr 7000,- her hjemme.

 

kr 3900,- for en 10" kartplotter er også veldig billig. Denne koster kr 10 000,- her hjemme. Ikke 8 000,- som en overfor hevder. (kr 8 000,- er eks mva)

 

Prisene 2900,- og 3900,- (litt ca priser, avhengig av dollarkurs) er inkl mva. I tillegg til disse prisene kommer frakt. Kartbrikke kommer vel i tillegg på alle? Noen som vet hva kartbrikke koster?

 

Noen som vet omtrent hva frakta blir?

 

Så er det interessant det du Upnorth sier. Ikke siste skrik, men fungerer. Kan du Upnorth si noe om de har god nøyaktighet? Ser man greit ute i sola?

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. Har dei siste to åra kome med eigenutvikla modellar. Utstyret er gammelmodig men skikkelig "bulletproof" etter mi meining.

 

hva vil gammelmodig si? I forhold til moderne? Jeg har aldri hatt en plotter og vet lite om hverken nye eller gamle.

At den er skuddsikker og fungerer høres bra ut!! Skal ha den i en åpen båt.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

ONWA er som sagt basert på eldre Furuno-modeller, så dette er proffe saker. Det er skarpe klare bilder på dei apparata eg har montert.

Eg har hatt kontakt med Michael som er frittståande selgar (trur ikkje han er tilsett i ONWA) fleire gongar, og han er ikkje klar for å få agent i Norge - eller i noko anna land for den del. Dette er den nye verdenshandelen i praksis, og du kjøper disse apparata på eige ansvar til ein lav pris. Fleire av modellane er ikkje CE-merka sjølv om det står eit CE-merke på dei - Kinesarane har eit kontrollmerke som er nesten identisk med det CE-merket vi kjenner. Men dette kan Michael sikkert opplyse om. Når det gjeld AIS funksjonen må de sjekke ut om den er i samsvar med det systemet vi har hos oss. Det er også avgrensingar i forhold til AIS A og AIS B i forhold til det vi har her.

 

Å importere slike ukjende produkt er eit spennande spel - og av og til kan ein finne noko som er bra.

 

PS. Om eg skulle kjøpe radar i dag hadde eg satsa på det nye HD-systemet.

PS2. Du må ha C-Map kart til plottarane, og disse har same pris over heile kloden så det kjøpte eg i Norge.

Link to post
Share on other sites

Fleire av modellane er ikkje CE-merka sjølv om det står eit CE-merke på dei - Kinesarane har eit kontrollmerke som er nesten identisk med det CE-merket vi kjenner. Men dette kan Michael sikkert opplyse om.

 

Hvis plotterne ikke er CE-merket, er det da tillatt å benytte disse i Norge?

Link to post
Share on other sites

Kartbrikke kommer vel i tillegg på alle? Noen som vet hva kartbrikke koster?

 

Kartbrikker ofte inkludert på kina varer eller kan leveres mot ett par dollar for minnebrikken, dog kommer ikke disse via de normale kanaler... og det gjør oppgradering vanskelig..

 

Har selv "kinenavigasjon" "originalt" innmontert i min Land cruiser, og hadde det i min gamle Rav 4, de fungerte utmerket, og jeg bare ga beskjed om hvor jeg skulle bruke dette... så fikk jeg en totalpakke med kart. For begge var de identiske med "orginalt", med Toyota logo ved oppstart.

 

Hva kan en si om produktene, den første kjøpte jeg i 2010 og har fungert upåklagelig i snart 2 år... litt harry layout på grafikken... og grov oppløsning, treg oppstart... I Rav'en monterte jeg sist sommer en bedre utgave fra Korea, men betydelig bedre grafikk, høyere oppløsning... fungerte greit til bilen ble byttet inn.... Dog er dette for biler og ikke båter, så neppe direkte sammenlignbart.. men sier litt om "kina produkter" av elektronikk

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal spørre om K-chart dekker Norden. Dersom ikkje er det vel 2 båtlapper for c-map brikke.

Hvilket kartformat er dette K-chart... google gir ikke akkurat noe krystallklart svar på det for å si det mildt... Er dette en eller annen kina kopi av noe annet som C-map eller lignende mon tro :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå lest litt generelt om kartplottere. Er det mye forskjell på sprutsikker og vanntett? forstod det sånn at vanntett var å anbefale i en åpen båt, istede for sprutsikker.

 

Det står ipx5 på den. Og jeg forstår det som at det er vanntett.

 

Egner denne 8" seg i en åpen skjærgårdsjeep?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

K-map virker ikkje på disse kanter, kun asia, c-map koster ca det samme som her. Så det kan ein kjøpe her på berget.

har du en link til k map, vil gjerne lære mer om dette systemet... det eneste jeg finner via google er Karnaugh map som vel ikke helt det samme...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå lest litt generelt om kartplottere. Er det mye forskjell på sprutsikker og vanntett? forstod det sånn at vanntett var å anbefale i en åpen båt, istede for sprutsikker.

 

Det står ipx5 på den. Og jeg forstår det som at det er vanntett.

 

Egner denne 8" seg i en åpen skjærgårdsjeep?

 

Test Level Definitions

 

IPX-0 = No special protection

 

IPX-1 = Protected against falling water Equivalent to 3-5mm rainfall per minute for a duration of 10 minutes. Unit is placed in its normal operating position.

 

IPX-2 = Protected against falling water when tilted up to 15 degrees - Same as IPX-1 but unit is tested in 4 fixed positions - tilted 15 degrees in each direction from normal operating position.

 

IPX-3 = Protected against spraying water - Water spraying up to 60 degrees from vertical at 10 liters/min at a pressure of 80-100kN/m2 for 5 min.

 

IPX-4 = Protected against splashing water - Same as IPX-3 but water is sprayed at all angles.

 

IPX-5 = Protected against water jets - Water projected at all angles through a 6.3mm nozzle at a flow rate of 12.5 liters/min at a pressure of 30kN/m2 for 3 minutes from a distance of 3 meters.

 

IPX-6 = Protected against heavy seas - Water projected at all angles through a 12.5mm nozzle at a flow rate of 100 liters/min at a pressure of 100kN/m2 for 3 minutes from a distance of 3 meters.

 

IPX-7 = Protected against water immersion - Immersion for 30 minutes at a depth of 1 meter.

 

IPX-8 = Protected against water submersion - The equipment is suitable for continual submersion in water under conditions which are identified by the manufacturer.

 

Så IPX-5 blir Fuktbeskyttet - Bør tørkes av rimelig raskt.

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Test Level Definitions

 

 

IPX-5 = Protected against water jets - Water projected at all angles through a 6.3mm nozzle at a flow rate of 12.5 liters/min at a pressure of 30kN/m2 for 3 minutes from a distance of 3 meters.

 

 

Så IPX-5 blir Fuktbeskyttet - Bør tørkes av rimelig raskt.

 

Jeg skjønner ikke hvordan du tolker dette som fukt/ bør tørkes av? tåler konstant vanntrykk fra alle vinkler 12-13 liter i minuttet, i 3 minutter. Høres nå mere vanntett ut enn fuktbeskyttet.

 

Noen andre som har innspill på dette?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvordan du tolker dette som fukt/ bør tørkes av? tåler konstant vanntrykk fra alle vinkler 12-13 liter i minuttet, i 3 minutter. Høres nå mere vanntett ut enn fuktbeskyttet.

 

Noen andre som har innspill på dette?

 

IPX 7 regner vi som vanntett.

 

I 3 minutter... dyse 6mm ala regn = tørkes av :)

Link to post
Share on other sites

Er det så at JGH er norsk "agent" dvs at han samkjører innkjøpet. JGH undersøker pris, bestiller og vi betaler til han.

Varene kommer til Norge og han fordeler frakt og videresender det til oss mot en liten godtgjørelse.

Isåfall så kunne jeg jo tenke meg og kjøpe meg en gps til en Seiwa Explorer mk II kartplotter. ( Onwa Model KP-32 gps). Etter prisene på plotterne kan jo ikke det bli allverden i forhold til Furunopriser i Norge.

Link to post
Share on other sites

Hvis plotterne ikke er CE-merket, er det da tillatt å benytte disse i Norge?

 

 

Nope, ikke egentlig.

 

Det China CE merket han prater om står visst for China Export.

 

Faktisk helt feil. Om utstyret er laget for å driftes fra opp til 75 volt likespenning er det ingen som helst krav om CE-merking. Eksempelvis merker hverken Hella eller Bosch skjelden eller aldri sine produkter for 12/24V med CE-merket, simpelthen fordi det ikke er krav til det. Bare sjekk Lovdata.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Faktisk helt feil. Om utstyret er laget for å driftes fra opp til 75 volt likespenning er det ingen som helst krav om CE-merking. Eksempelvis merker hverken Hella eller Bosch skjelden eller aldri sine produkter for 12/24V med CE-merket, simpelthen fordi det ikke er krav til det. Bare sjekk Lovdata.

 

Ok, det visste jeg ikke. Men CE-merket sier heller ikke noe om kvalitet på produktet i så måte. Les: CE

Så krav nei, men det er ikke akkurat negativt om det er merket for oss forbrukere er det vel? :p

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...