Jump to content

Samkjøp av kartplotter fra Kina?


JGH

Recommended Posts

Faktisk helt feil. Om utstyret er laget for å driftes fra opp til 75 volt likespenning er det ingen som helst krav om CE-merking.

Det er en god del mer enn driftsspenning som utløser krav til CE-merking. I dette tilfellet kan f eks følgende to være aktuelle (uten at jeg vet noe særlig om dette):

 

96/98/EC Skipsutstyr

Rådsdirektiv om skipsutstyr.

 

2004/108/EC Produkter som kan framkalle elektromagnetiske forstyrrelser (tidl. 89/336/EEC, 92/31/EC, 98/13/EC)

Rådsdirektiv om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om elektromagnetisk kompatibilitet.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det er en god del mer enn driftsspenning som utløser krav til CE-merking. I dette tilfellet kan f eks følgende to være aktuelle (uten at jeg vet noe særlig om dette):

 

96/98/EC Skipsutstyr

Rådsdirektiv om skipsutstyr.

 

2004/108/EC Produkter som kan framkalle elektromagnetiske forstyrrelser (tidl. 89/336/EEC, 92/31/EC, 98/13/EC)

Rådsdirektiv om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om elektromagnetisk kompatibilitet.

 

Ja men dette er produsentens egenvurdering og vil svært skjelden omfatte denne typen produkter. Eksempelvis LED-lys og Xenonlys som er fulle av elektronikk, høyspennings tenndeler etc. blir aldri karakterisert å omfatte krav om CE-merking av de anerkjente produsentene når de leveres til 12/24v. Det hersker litt forvirring om CE-merket da enkelte omtaler utstyr som "CE-godkjent" etc. Det ligger ingen som helst garanti i et CE-merke. Det er kun en egenerklæring fra produsent at han mener utstyret tilfredsstiller de normer/krav som gjelder for utstyrsklassen. Og merket skal altid følges av en samsvarserklæring der produsenten/distrbutørens ansvarlige dokumenterer hvilke normer som er imøtekommet. Uten denne vedlagt kan man ikke CE-merke et produkt.

 

Om utstyr som ikke er omfattet av krav om CE-merking alikevel er CE-merket er det selvsagt ingen bakdel, men da skal det altså som nevnt være vedlagt en samsvarserklæring. Uten denne er dette en ulovlig CE-merking.

Link to post
Share on other sites

Dette er eksempler på den internasjonale betegnelsen K-map, eller Karnaugh map, slik jeg kjenner dette:

 

Tilde, sorry, tror du er ute og padler nå.

Karnaugh diagram (map) er et matematisk begrep og er for å beregne en digital krets der man

får minimalt med porter og ic-kretser i forhold til funksjonen.

Dette er "høyere" matematikk og jeg lærte bl.a. dette på ingeniør høgskolen i reguleringsteknikk timene.

 

Så det har ikke noe med kart å gjøre, "map" i dette tilfelle blir oversatt til diagram.

 

K-Map er forklart over som en Kina versjon av C-Map.

 

Men til dere som skal gjøre en samlet bestilling, tollvesenet kan stoppe en så stor sending om det er

en privat importør. Viser til importøren som solgte gsm alarm kamera her tidligere.

 

Tror det beste er å sende en bestilling pr. person. Frakt på en slik boks blir ofte ikke

mer enn USD 50 - 60. De selger antall fra 1 og oppover (sample).

Da er det og lettere å slippe moms.

 

En annen ting er at prosessor type og hastighet bør være oppdatert og rask nok, så kartet flytter seg

fort nok når båten går i f.eks cruise fart eller over 20 knop.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Tilde, sorry, tror du er ute og padler nå....Karnaugh diagram (map) er et matematisk begrep ... Dette er "høyere" matematikk ... Så det har ikke noe med kart å gjøre...

Hehe... neida... det vet jeg. Det jeg poengterer er at begrepet K-map eksisterer i en helt annen betydning enn sjøkart, og derfor oppstår noe begrepsforvirring. Les derfor innlegget med et glimt i øyet :wink:

 

Jeg ble bare nysgjerrig på hva slags sjøkart dette skulle være da jeg aldri har hørt om kartformatet K-map. Jeg tror neppe det er en kopi av C-map (i betydningen av at de er kompatible eller kopierte) da Jeppesen har vært gode til å holde C-map-teknologien for seg selv. Men så er også Jeppesen (og C-map) antagelig en av verdens største leveandører av kartteknologi til sjø, land og luftfart. Jeg tror neppe kineserne har knekt denne koden og gjort den til sin egen under navnet K-map.

Noen som vet noe mer om K-map som kartsystem?

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg tok opp dette med CE-merke på grunn av at det var ONWA-selgaren som vegra seg for å selge modellar som ikkje er CE-merka. Om det er påkrevd med merke eller ikkje kan eg ikkje svare på. Dette står vel å lese i det nye fritidsbåtdirektivet. Det er viktig med samsvarserkling uansett - kontroll og testfunksjonen er no lagt over på produsentane. Dette veit eg litt om sidan eg produserer og sel elektriske apparat med CE-merke.

 

Når det gjeld C-Map brikken fekk eg ein pris hos ONWA-selgaren som var høgare enn prisen eg oppnådden i Norge. Det er ikkje alle Kinesarar som vil blandast inn i tjuvkopiering. Dessutan snakker vi om utstyr som skal brukast i båt, og eg hadde ikkje sett mitt og passasjerane sitt liv på spel for å spare 1000 kroner.

 

Eg har liggande ein ny ONWA KP-32 GPS. Er det nokon som veit om denne kan koblast til ein USB-2 kontakt på PC? Eller krev eit PC-kart informasjon i ein anna protokoll?

Link to post
Share on other sites

Faktisk helt feil.

Ikke helt feil. CE fra China står faktisk for China Export noe de har praktisert lenge. Er produktet merket med dette i China kan dette ikke selges innenlands - kun export.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Her er prisen på GPSen KP-32

 

Good day! KP-32 already passed CE certification, and price is as below:

 

KP-32: Marine GPS/SBAS GPS Navigator

Price: 1-6 sets: US$ 188.00/set

7-20 sets: US$ 168.00/set

http://www.huayang-tech.com/En/ProductView.asp?id=85&sortid=80

 

And other GPS plotters like KP-6299/8299/1299 are new models, will applying in this year.

 

Begynner me å bli klare til å sende bestilling? Får fraktpris når han vet kor mange me skal ha. Så oppretter eg ein konto der eg får inn penger fra dei forskjellige sånn at eg ikkje plutselig sitter med rekning for 7-8 plottere.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Eg avlyser dette inntil videre, er for få som vil ha til at eg gidder ta bryet. Vil dessuten vente til CE-godkjenning foreligger!

[/quote']

 

Var i startgropa for å bestille gpsen + en 8" plotter til avdelingen for "kjekt å ha".

Er det noen signaler som sier at kartplotterne vil bli CE- godkjent i nærmeste fremtid?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...