Jump to content

Samkjøp av kartplotter fra Kina?


JGH

Recommended Posts

Mest sannsynlig er vel dette et produkt som ikke kommer inn under kravene om CE-merking. Som nevnt tidligere så selger både Hella, Bosch og andre anerkjente produsenter en rekke produkter for 12/24V uten CE-merking da de produktene det gjelder ikke har krav om denne merkingen.

 

Forøvrig er det overhodet ingen komplikasjoner med egenimport. Man avtaler kjøp, får oversendt en proforma-invoice med frakten innkalkulert fra selger, betaler denne, scanner/mailer over bekreftelsen på overført beløp til selger, får svar tilbake at det holder ikke siden man vil vente til de fysisk "ser" at pengene er på konto, mottar bekreftelsen på dette etter noen få dager og så får tilsendt tracking nummer når varene er sendt. Etter halvannen til to uker er de som oftest på døra. Tregheten skjer vanligvis etter ankomst Norge om de skal omspediteres til f.eks. postens system før utlevering. Noe som er ganske vanlig.

 

Når varene mottas etterfølges de (for firmaer) av en faktura fra f.eks. DHL, Posten eller TNT, alt etter hvem som har vært speditør for mva-beløpet samt en del ekstra behandlingsgebyrer. Muligens må private betale dette før utlevering. Enkeltimport av "filleting" til 3-4000 kroner lønner seg skjelden pga. frakt/gebyrkostnadene som er høye fra Østen. Spesielt uten fraktavtale med spedisjonsselskap. Hvordan det stiller seg vedr. å skrive ned varene i verdi kontra toll etc. vet jeg ikke da dette er uinteressant for foretak som får momsen refundert uansett. Men det er neppe særlig lurt da tollvesenet helt sikkert er veldig obs. på slike ting. Og moms må man betale på varer kjøpt i Norge også om man er privatkunde. Bli ikke overrasket om en del kontakter, menyoppsett etc. ikke er i henhold til europeisk standard. Brukermanual kan man oftest glemme. Ikke for å svartmale men det er veldig mye skit som kommer den veien og som man egentlig bare kan kaste rett i søpla her hjemme. Men det fins enkelte unntak.

Link to post
Share on other sites

The EC directives for CE marking[5] affect the following product groups:

 

Active implantable medical devices

Appliances burning gaseous fuels

Cableway installations designed to carry persons

Eco-design of energy related products

Electromagnetic compatibility

Equipment and protective systems intended for use potentially explosive atmospheres

Explosives for civil uses

Hot-water boilers

In vitro diagnostic medical devices

Lifts

Low voltage

Machinery

Measuring Instruments

Medical devices

Noise emission in the environment

Non-automatic weighing instruments

Personal protective equipment

Pressure equipment

Pyrotechnics

Radio and telecommunications terminal equipment

Recreational craft

Safety of toys

Simple pressure vessels

Link to post
Share on other sites

Lavspenning er definert som spenningene i området 75-1500V for likespenning og 50-1000V for vekselspenning. Og det er vel langt over det disse plotterne drives med.?

 

Oversikten ovenfor er dessuten meget ufullstendig og misvisende da hele direktivene må leses. Det er opp til produsenten/distributør å avgjøre om utstyret faller inn under disse direktivene i forhold til CE-merking og tilhørende samsvarserklæring.

 

CE-merking er et krav for svært mange typer utstyr men det sikrer egentlig ikke særlig mye. I verste fall at distributør må trekke tilbake produkter fra markedet som det jevnlig skjer med juletrebelysning etc. som viser seg å være brannfarlig etter at man har utstedt samsvarserklæring på feilt grunnlag. Dette skjer også jevnlig med leketøy der det avdekkes at utstyret kan være farlig for barn. Da trekker enten produsenten det tilbake selv eller etter pålegg. Og man påviser altså at samsvarserklæringen er utstedt på feilt grunnlag da standardene og normene den viser til ikke er oppfylt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hvordan er det med dette merke?

 

Så litt på den nyere 8" modellen med kart plotter og ekkolodd, Onwa KP-8399

 

Hvordan er den med tanke på bruk? Hvor rask den er, når man trykker på knapper, hvor mange oppdateringer osv....

 

Hvor lys sterk er den? Kan den brukes med dagslys/sol imot skjermen?

 

Hvordan er hardware iforhold til andre?

 

Er dem "dyre" verdt forskjelligen?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Har kjøpt noen Kina varianter av elektronikk de siste årene. Kvaliteten har jevn over vært veldig dårlig. Det ser flott ut på bilder - men ytelser og kvalitet har ikke vært i nærheten av hva jeg håpet på.

Så når jeg skulle ha kartplotter så kjøpte jeg heller en pent brukt Raymarine E 120 på ebay fra USA. Betalte USD 920 + USD 120 i frakt og norsk mva til slutt. Tror dette er vanlig pris på ebay USA for denne modellen.

Jeg synes dette var et tryggere valg på et så viktig verktøy.

Link to post
Share on other sites

ja også ifølge linken her, men dårlig med spesifikasjoner syns jeg http://speedsjark.no/onwa-gps-kartplotter_263.html

 

Men her er brosjyre, og oppløsning 800x600 er jo ikke allverden på en 12-tommer men til den prisen så... . http://www.onwamarine.com/wp-content/uploads/2012/08/KP-1299_EN.pdf

8-tommern har samme skjermoppløsning.

Modellene med AIS transponder er jo interessante.

 

Modellspekter http://www.onwamarine.com/products/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Er det nokon som har kjøpt frå kina i heiletatt? Eg er i tenkeboks, og lurer på om man kan risikere at knappene på plotter har kråketær i stedet for vanlige symbol. Og om språkvalg i meny kan gi norsk. Eg bestilte ein 10" skjerm til kart-pc ein gang, og den hadde kråketær..

Men om man bestiller en Raymarine C120, så er det vel en C120.. ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke noe lurespørsmål,Men når du ser på prisen så er det en bjelle som ringer hos meg ihvertfall.

http://www.aliexpress.com/item/Simrad-NSS12-Marine-Multifunction-Radar-GPS-Autopilot-Navigation-Pack/1097322316.html

Men du kan da bestille så får du se om det er ekte saker du har kjøpt.

Til sammenligning http://www.boatersland.com/simrad-nss12-navigation-pack.html

Redigert av sluggern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøvde å google litt om produksjons-land. Raymarine har ikkje produsert i England siden 2006. Ungarn står for det meste der, kina også(kopi?) I kina finn eg berre de gamle raymarine-modellene.

Så vidt eg kan finne ut er det samme produsent som simrad og tomtom(bil-navigasjon)

Furuno flytta produksjon til kina i 2005. men har også produksjon i korea og japan ser det ut til.

Garmin sporer eg til Taiwan. Lowrance har produksjon i mexico, og vist lowrance skal være "samme" som simrad burde det kunne spores. Men eg finn ingen paralell mellom Simrad og mexico.

Dette var sånn full fart.

 

Det er tydelig at det produseres samme vare fleire plasser. Dette kjenner vi frå anna elektronikk. Bep relè er ubetydelig forskjellige i biltema inpakning. Victron leverer ladere som eg sporer både til usa og kina.

 

Det er sikkert noe lavere kvalitet på knappene på kinavarene. Men største ankepunktet er muligheten for support og reparasjon vist man får problemer. Nå kan man jo kjøpe komplett ny radarpakke 9 ganger før man når opp til Norske priser, så det kompenserer litt for manglende mulighet for garanti ved feil.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Produksjonen i Kina kan nok være god nok, men jeg er stoler ikke alltid på folkene rundt fabrikker og produksjon. Etter at produktet er produsert går det til test, og de er flinke til det, ofte klistemerket med nummer til tester på apparatet.

De som slipper gjennom her er som regel ok og fyller spek fra bestiller. De som faller gjennom her er vrak og skulle vært til gjenvinning, men der havner de ikke. De havner på forskjellige markedsplasser rundt om kring f.eks. ebay.

 

Man kan altså gjøre en tilsynelatende god deal og kjøpe et helt nytt og fint originalprodukt som er kaputt allerede i produksjon.

 

På den annen side så legger importørene i Norge på så mye fortjeneste at det grenser til svindel, selv om det er blitt bedre de senere år.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Min 2012 Raymarine C125 er i hvertfall laget i kina. Elendig kvalitet sammenliknet med den 7 år gamle C120-skjermen som fulgte med båten. Såvidt jeg husker mener jeg at mesteparten av produksjonen til Raymarine er flyttet til Kina etter de ble kjøpt opp av Flir for noen år siden, men hva slags produkter som selges fra kina tør jegi kke mene noe om.

Link to post
Share on other sites

Disse vil du aldri motta, vist du betaler for de.

Det oppererer veldig mange selgere på aliexpress som ikke har fått feedback, og det som kjennetegner sikkert 98% av disse, er at de ikke har noe å selge, men elsker å ta i mot pengene dine. Har prøvd en handel med disse. Skulle kjøpe en E120W, men nesten med engang pengene var overført, ble selgeren fjernet fra Aliexpress pga svindel. Men Paypal ordnet opp for meg, så ingen penger tapt, men en erfaring rikere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...