Jump to content

Samkjøp av kartplotter fra Kina?


JGH

Recommended Posts

siden det er så store komunikasjonsproblemer inne på dette forumet så ser jeg ingen grunn til og bruke noecmere tid på dette jeg har sagt at vist noen kan fortelle meg hvordan jeg får lastet opp bildene av ce cert eller gir meg deres mail adresse såkan de laste de opp ,men det er det ingenn som kan..... merkelig og angående reklamasjon på onwa så er vel det det minst problematiske da du får nytt produkt umiddelbart uten noen form for reperasjon og videre sjekk , men dette har jeg jo allerede skrevet så.....

så hadde det jo vært fint om du som skriker slik etter å få se CE sertificatene kunne bistått i å laste dem opp for meg .....

Link to post
Share on other sites

(Tillegg: Jeg har ikke orket å lese gjennom alle sidene i denne strengen...)

 

Kanskje en idé å klargjøre hva CE-merkng innebærer?

Hvis noen tror at dette er på linje med NEMKO-godkjenning av el-artikler (fra gamle dager!) tar de feil !

Se: http://www.standard.no/no/standardisering/ce-merket/

 

CE viser bare at produktet er satt sammen i h.h.t. godkjente standarder, og gies på den prøven av produktet som sendes inn.

(Mulig med noen stikkprøver senere, noe jeg ikke har hørt om så langt....)

 

Ikke noen bombe at slike CE-merker settes på produkter laget i Østen, uten at noe er testet. Alså juks.

Tror at enkelte legger mere i CE-merkingen enn den fortjener.

Å fremskaffe dokumentasjon på denne merkingen burde være en selvfølge for en seriøs forhandler.

SÅåhh er det et spørsmål om hvordan importør og forhandler behandler service og support når / hvis DET blir et tema...

Spørsmål JEG stiller meg, er om produktet kan repareres her (Skandinavia) eller om det må sendes tur-retur Langtvekkistan for å fikses...

OG at fabrikken overprøver din beskrivelse av problemet og gir liten eller ingen "erstatning.."

 

Generelt ser jeg et stigende problem fremover:

Økende netthandel til nettopriser, sammenholdt mot kjøp fra norsk distributør med service verksted og fagfolk til å ta seg av problemene.

Som koster penger og altså høyere ut-pris.

OG: Sure kunder som ikke får hjelp av "merkeforhandleren"

Ikke ALLE som gir "Verdensgaranti" som f.eks. Furuno...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

For meg var det noe helt nytt at garanti er koblet opp mot CE merking. Forhandler står jo for garantien og kunden driter vel i hva/hvem/hvor bakover i leddene. Om forhandler har gitt en garanti (som kan være hva som helst, også ingenting) så skal forhandler holde den garantien.

 

5 års reklamasjonsrett har jo alle norske kjøpere om man handler hos disse to aktørene uansett.

 

Men etter å ha lest hva de skriver her så tror jeg jaggu ikke.... Får gi meg der.

------------

Link to post
Share on other sites

Mulig noen med flere striper på skuldra kan oppklare dette, og få en evt. diskusjon videre på "rett spor"

 

Vi imoprterer produkter fra utlandet. Ulempen for oss, er at Norge har meget gode lover for kunden hva omhandler reklamasjoner, kjøpsloven.

Kjøpsloven sier vel 3 år garanti - 5 år reklamasjons rett.

 

Ulempen er at når en norsk importør/forhandler får saken på bordet etter 4år er de pliktige å følge opp. Kommer dette produktet fra et land med bare 2 års garanti sitter da importøren/forhandleren med kostnaden.

Importør/forhandler må reparere/bytte produktet. Men de kan ikke kreve produsent. Så hva Onwa sier ang. reklamasjon har ikke noe med saken, det er uansett importør/forhandler sitt "problem".

 

Dette er noe å tenke på når man bestiller plottere, seil, motorer etc. fra utlandet. Garamtien er sjeldent så godt som det som blir handlet i Norge.

Link to post
Share on other sites

sitat "For meg var det noe helt nytt at garanti er koblet opp mot CE merking. Forhandler står jo for garantien og kunden driter vel i hva/hvem/hvor bakover i leddene. Om forhandler har gitt en garanti (som kan være hva som helst, også ingenting) så skal forhandler holde den garantien" ingen som har sagt at ce er knyttet opp mot noen garanti!

 

men alle produkter har et serienummer, og av dette serienummer fremmkommer informasjon som vil gi opplysninger om produktet, og et produkt som produseres for det asiatiske markedet med innebygd asiatisk kart,med billige komponenter uten den

kvalitetsikring som kreves for produkter for det europeiske markedet og ikke noen standard garanti slik som produktene for overseas market har, selges og produseres for mindre en halve prisen samenlignet med de produktene ment for det europeiske markedet.

når da en sluttbruker bli lurt til og tro at dette er samme produkt for en rimeligere pris, med de samme garantier som produkter som selges gjennom godkjent forhandler produsert for det europeiske markedet så synes jeg det blir feil,at noen av dere synes det er greit, skal ikke jeg legge meg opp i...

 

for og prøve og forklare hvordan dette vil gjøre seg gjeldende i praksis så skal jeg gi dere et eksempel på det:

 

eks-1: du har kjøpt et produkt i Norge av et norsk firma (Bliksvær)som har kjøpt produktet av en asiatisk distributør som har kjøpt produktene av produsent for en lav pris,uten CE, uten garanti,for videresalg i kina,men ulovlig videresolgt produktet til et norsk firma som Bliksvær.

Bliksvær selger produktet til deg, som tror du har gjort et godt kjøp, så etter 2 mnd slutter produktet og virke du henvender deg til den som har solgt deg produktet, som ber deg sende produktet i retur, og kontakter den useriøse asiatiske distributør som har kjøpt produktet billig og uten garanti.. denne aktør svarer ikke på mail eller andre henvendelser fra Bliksvær og resultatet blir at Bliksvær må prøve og reparere dette selv uten bistand fra den som har solgt produktet til han, med det resultat at sombliksvær selv sa har kostet mere en det har gitt " i tilleg er det aldri sikkert at problemet lar seg fixe heller.

 

eks-2:

du kjøper et onwa produkt av godkjent forhandler,så etter 2 mnd slutter produktet og virke du henvender deg til den som har solgt deg produktet,som i dette tilfellet er multinavigator, som spør deg om serienr på produktet og opplysninger om til hvilken adresse nytt produkt skal sendes(i tillfelle det skal sendes til en annen adresse en din hjemme adresse)så sendes nytt produkt til deg samme dag, med instruksjon om at du når du har mottatt det nye produktet som er sendt deg som erstattning, bruker samme embalasje og ber deg sende det gamle produktet som ikke fungerer lengre i retur,

dvs. du får nytt produkt før vi engang har mottatt ditt gamle,...og vist ikke det er en akseptabel prosedyre... så vet ikke jeg....

 

og til opplysning så har de mange produsenter 2 forkjellige versjoner av samme produkt en til asiatiske marked og en til europeisk og amerikansk marked , da det amerikanske også krever FCC certifisering også

 

eksempel på dette er for eksempel:

 

http://www.furuno.com/en/business_product/detail/marine/index.php?prdcd=FCV-293&category=Fish+Finder&business=recreational

 

furunos fcv-293

Non-CE Marking

10" COLOR VIDEO SOUNDER FCV-293

Straightforward design and professional quality ensure effective fishing operation

The echoes are presented on the 10-inch screen in 8 or 16 colors as selected on the menu. Oneof the colors can be displayed in white to emphasize the specific echo level.

Fishing

Recreational

Auto Tuning (Sensitivity)

Link to post
Share on other sites

den nye forbrukerkjøpsloven sier følgende:

 

men det skilles mellom kjøp og salg mellom to næringsdrivende og forbruker og næringsdrivende.

 

1. Innledning

Det er enkelte bestemmelser det er spesiell grunn til å merke seg i den nye forbrukerkjøpsloven. Disse vil kort bli nevnt nedenfor. Det er imidlertid viktig å være klar over at denne fremstillingen er ment som en kort introduksjon. Den gir derfor ikke noen fullstendig oversikt over forbrukerkjøpsloven.

 

Den nye loven innføres som en følge av et EU direktiv, som Norge er bundet av ihht. EØS avtalen. Forbrukerkjøpsloven går lenger enn minimumskravene som stilles i direktivet, og den har et større anvendelsesområde.

 

EU - direktivet stiller også krav til garantierklæringer som selgere ofte benytter seg av. Forskjellen mellom garantier og reklamasjoner gjøres tydeligere. Det er blant annet forbudt å reklamere med garantier dersom forbrukerne ikke gis rettigheter i tillegg til det de ellers har etter loven. Reglene om dette er tatt inn som ny § 9c og § 9d i markedsføringsloven.

 

Forbrukerkjøpsloven regulerer kjøp der selger er næringsdrivende og selger til en kjøper som ikke er næringsdrivende. Dersom en privatperson selger en vare til en annen privatperson, er det ikke forbrukerkjøp. Dermed faller dette tilfellet utenfor virkeområdet for den nye forbrukerkjøpsloven.

 

Loven gjelder ikke for kjøp av fast eiendom. Slike kjøp reguleres av egne lover, f.eks. avhendingslova. Forbrukerkjøpsloven gjelder heller ikke avtaler som først og fremst gjelder tjenester.

 

Reglene i forbrukerkjøpsloven er preseptoriske. At loven er preseptorisk innebærer at selger ikke har anledning til å innskrenke forbrukers rettigheter etter loven.

 

Forbrukerkjøper har for øvrig også en rett til å rette krav direkte mot distributør. Dette kan være særlig aktuelt dersom man f.eks. oppdager at butikken hvor man kjøpte varen er gått konkurs.

 

Av praktiske hensyn vil denne fremstillingen begrenses til å omtale kjøp av varer. Loven begrenser seg imidlertid ikke til slike kjøp. F.eks. sies det uttrykkelig at loven gjelder ved kjøp av vann.

 

2. Avbestilling (fkjl. kap. 8)

Forbrukerkjøpsloven gir forbrukerkjøper rett til å avbestille en vare før kjøpet er gjennomført. Kjøper plikter imidlertid å dekke et eventuelt økonomiske tap som selger får på grunn av avbestillingen.

 

Reglene om avbestilling innebærer at dersom en kjøper A bestiller parkett kuttet til spesielle mål, vil A kunne avbestille inntill han får parketten levert. Dersom han avbestiller, risikerer imidlertid A å måtte betale parketten dersom selger ikke klarer å stoppe produksjonen i tide, eller ikke får solgt parketten til en annen kjøper. Ofte vil nok en selger klare å selge avbestilte varer. Spesialbestilte varer vil imidlertid ofte måtte selges til redusert pris. A vil da måtte dekke differansen mellom ordinær og redusert pris.

 

3. Bytterett

For ordens skyld understrekes at den nye loven ikke gir kjøper noen bytterett for feilfrie varer.

 

4. Mangel (fkjl. kap. 4)

For at en forbruker skal ha krav mot selger er det et vilkår at varen er levert for sent eller at det er en mangel ved varen. Av størst praktisk interesse er det tilfelle at det er en feil ved det kjøpte. I lovens terminologi blir dette spørsmål om det foreligger en mangel ved det kjøpte. Det er hovedsakelig mangelsreglene som er forandret ved den nye forbrukerkjøpsloven. Nedenfor omtales derfor reglene om kjøpers rettigheter ved mangler.

 

At en vare har en mangel, kan kort forklares som at varen ikke er som den skal være etter avtalen. Det er imidlertid svært sjelden at det inngås spesielle avtaler i kjøp med forbruker. Spørsmålet blir da om varen passer for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til, eller om varen svarer til det som kjøperen har grunn til å forvente ved kjøp av slike ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper.

 

Vurderingen av om det foreligger mangel knyttes til tidspunktet for risikoens overgang. Som regel vil risikoen gå over til kjøper når varen leveres til kjøper. Det er imidlertid uten betydning at mangelen først kommer til syne ved et senere tidspunkt. Loven oppstiller en presumpsjon for at feil som oppdages de første seks månedene etter kjøpet innebærer en mangel som forelå ved risikoens overgang.

 

Den nye forbrukerkjøpsloven vil neppe innebære noen realitetsendring i forhold til tidligere når det gjelder vurderingen av hva som utgjør en mangel.

 

Dersom det foreligger en mangel ved varen kan kjøper i den grad han ikke har betalt, holde kjøpesummen tilbake. For øvrig kan han velge mellom retting og omlevering eller alternativt kreve prisavslag eller heving. I tilegg kan kjøper kreve sitt økonomiske tap erstattet.

 

5. Reklamasjon (fkjl. § 27)

For at forbrukerkjøper skal kunne gjøre gjeldende krav etter loven, må han innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde oppdaget mangelen, reklamere overfor kjøper. Det vil si at kjøper må erklære overfor selger at det er noe galt med varen. Perioden for hva som anses som rimelig tid for reklamasjon skal ikke være kortere enn to måneder.

Selv om ikke selger burde oppdaget mangelen tidligere, er det en absolutt frist at kjøper reklamerer innen to år etter kjøpet. For varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er fristen fem år. Dersom kjøper ikke reklamerer innen disse fristene vil kjøper normalt ikke kunne gjøre gjeldende at det er feil ved varen.

 

6. Prisavslag (fkjl. § 31)

Dersom det er en mangel ved det kjøpte, vil kjøper kunne kreve et avslag i pris fra selger. Prisavslaget skal normalt være lik verditapet av varen som følge av mangelen.

 

7. Omlevering/reparasjon (fkjl. § 29)

Dersom det er en mangel ved produktet, gir loven kjøper anledning til å kreve at selger leverer en ny vare. I den tidligere kjøpsloven hadde selger i de fleste tilfeller en rett til kreve å få reparere mangel. Selger har fortsatt mulighet til å tilby å reparere mangelen etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser. En kjøper kan imidlertid, dersom det ikke er urimelig kostbart for selger, i stedet velge å få levert en ny vare.

 

Dersom selger skal rette mangelen, kan han ikke foreta mer enn to reparasjons- (avhjelps) forsøk. Videre kan kjøper kreve å få en erstatningsgjenstand dersom han blir avskåret fra å bruke produktet i mer enn en uke.

 

8. Heving av kjøp (fkjl. § 32)

I den nye forbrukerkjøpsloven utvides også forbrukekjøpers adgang til å heve kjøpet. Heving innebærer at avtalen oppheves. I den grad det er mulig, leverer kjøper varen tilbake. Selger på sin side må returnere kjøpesum eller vederlag til kjøper.

 

Vilkåret for at en forbrukerkjøper skal ha rett til å heve et kjøp, er at det foreligger en mangel og at denne mangelen ikke er uvesentlig. Det er foreløpig noe usikkert akkurat hvordan dette vil bli tolket i praksis. Det er imidlertid antatt at terskelen for heving nå er lavere enn de krav som kjøpsloven stiller for at kjøper skal kunne heve.

 

9. Erstatning (fkjl. § 33)

Dersom det foreligger mangel, kan kjøper i tillegg til øvrige mangelsbeføyelser, kreve at selger dekker det økonomiske tap han har hatt på grunn av at varen er mangelfull. Hvorvidt selger kan klandres for at kjøper ikke fikk en mangelfri vare, er uten betydning. Erstatningsreglene er betydelig forenklet i forhold til den tidligere kjøpslov.

Link to post
Share on other sites

Forbrukerkjøpsloven omhandler ikke garanti, kun reklamasjonsrett.

Garanti er noe vanligvis produsenten av produktet gir (med ymse forbehold og reservasjoner), som kan være f.eks. fra 1-6 år eller enda lengre.

Men nødvendigvis gjelder ikke samme garanti om produktet er ment for et marked som produsenten gir en annen, evt. ingen garanti til.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

til Sæbø:

her er eksempler på manglende CE sertifiserte produkter som Bliksvær selger:

 

HAB-80 Elektronisk sporing av garnbøye, posisjon på kartplotter m/AIS

2 990,00 NOK

Artnr: 40050-HAB-80

Vekt, kg: 0,9

Enhet: stk

Beskrivelse av artikkelen

Med vår nyutviklede elektroniske garnbøye finner man fiskeutstyret enten det er natt, tåke eller snø. Om fiskeutstyret driver bort grunnet sterk strøm, mistet dregg eller av andre grunner vil du kunne finne det tilbake via din kartplotter med AIS.

 

Vanntett, og kan brukes på det aller meste man ønsker å gjenfinne på sjøen.

Rekkevide over 10 nm

Mer enn 240 timer arbeidstid

 

Oppdatering av posisjon hvert 90 sekund.

HAB-80 Elektronisk sporing av garnbøye

- See more at: http://www.yourvismawebsite.com/tbl-holding-as/shop/product/hab-80-elektronisk-sporing-av-garnboye?tm=batutstyr/marine-elektronikk/ais-sender-mottaker-og-ais-boyer#sthash.k1jVZpX6.dpuf

 

Matsutec HP-33 GPS navigator

2 490,00 NOK

Artnr: 15400-HP33

Vekt, kg: 4

Enhet: stk

Beskrivelse av artikkelen

Marine GPS Navigasjon løsning med høy følsomhet

Kompakt størrelse, men med mange funksjoner og høy ytelse er HP-33 Matsutec den perfekte GPS-navigator for et bredt spekter av skip. Dette forhånd enhet gir en nøyaktig og pålitelig posisjonsbestemmelse, takket være en superfølsom, 50-kanals GPS-mottaker kombinert med integrert SBAS teknologi.

 

HP-33 har en vanntett skjerm og er designet for å tåle tøffe marine forhold. Det kraftige kabinettet inneholder ett imponerende minne, som kan lagre opptil 3.000 veipunkter, 10.000 xxx for merker og veipunkter og 100 ruter med opp til 30 veipunkter hver. Vitale navigatsjonsdata er presentert på en 4-3'' LCD-fargeskjerm. HP-33 støtter også NMEA0183.

 

Ulike skjermer

HP-33 gir navigasjonsdata og viser dem i et bredt spekter av numeriske og rafiske formater. Du kan fritt velge hvilke data du vil vise med en enkel kontroller. Kombinasjonen av høyoppløset skjerm og store datafelt gjør skjermen lett å lese i nesten alle forhold.

- See more at: http://www.yourvismawebsite.com/tbl-holding-as/shop/product/matsutec-hp-33-gps-navigator?tm=batutstyr/marine-elektronikk/kartplotter-og-gps#sthash.RH8IakHB.dpuf

Link to post
Share on other sites

....Ulempen er at når en norsk importør/forhandler får saken på bordet etter 4år er de pliktige å følge opp. Kommer dette produktet fra et land med bare 2 års garanti sitter da importøren/forhandleren med kostnaden.

Min første tanke er: Du må ta vare på kvitteringen; Er ikke varen kjøpt av den du returnerer til, kan du ikke vente at han vil ta kostnadene.

Det er DET vi betaler ekstra for ved kjøp av norsk forhandler.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kjære Multinavigator

 

Takk for mange opplysende innlegg. Dette har opplyst meg så mye at jeg er helt sikker på at jeg aldri kommer til å handle noen produkter av deg.

 

1. Du klarer tydeligvis ikke å skille mellom garanti og reklamasjonsrett. At et produkt ikke er CE-merket gjør det, som du sier, ulovlig å selge i Norge. Kunden som har, sikkert i vannvare, kjøpt et ulovlig produkt har allikevel reklamasjonsrett i 5 år, med krav om at selger skal utbedre dette. Vet vi om selger vil undra seg dette?

 

2. Siden du bytter produktet uten spørsmål regner jeg med at du ikke er kapabel til å reparere dette. Er du like villig til å bytte dette etter 4,5 år?

Link to post
Share on other sites

Har nevnt det i en annen streng:

Hva KOSTER en service fagmann?

Lønnsutgifter, ferie- og sykepenger er en ting.

Noe annet er skikkelig serviceversted med nødvendige måleinstrumenter+++

OG: Stadig kursing for å være på topp i en raskt omskiftende servicesituasjon. Nye modeller osv.

Hvem tror du må betale for skikkelig service?

Ikke rart at varene blir dyrer når du kjøper her hjemme.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det har vært endel snakk om CE her (har endelig lest LITT av denne strengen) :giggle:

 

Dette eksemplet beskriver ETT tilfelle av CE-merking:

Tenk deg at du monterer et sikringsskap

(som elektriker!! (ansatt i firma med istallasjonsrett under vedkommende el-verk osv...))

For at du skal kunne sette "CE"-stempel på skapet, må alle komponentene du setter inn i skapet være CE-merket,

OG:

Komponentene må være montert i h.h.t. vedlagte "Samsvarserklæring" for hver av komponentene.

 

Eks.:

Du får "CE"-stempel på det produktet du leverer inn til "godkjenning".

Hvis du som produsent senere gjør en liten (billig?) endring på dette produktet under masseproduksjon,

plikter du å sende inn ny godkjennelse... Mange gjør ikke dette.

 

Og ikke vet JEG om noen er blitt straffet for falsk "CE"... Noen andre som vet?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Virker nesten som dette er noe i nærheten av et "gråmarked" hvor leverandører peker i ymse retninger når forbruker krever sine forbrukerrettigheter.

 

Det tar vel en knapp halvtime å sette seg ørlite inn i forskjellen på garanti og reklamasjon. Så når det blandes i en god smørje og presenteres for forbrukere her på BP så må det vel være en bevisst strategi? For er man i businessen så tar jeg for gitt at man kjenner reglene for reklamasjon godt, og at man også vet hva garanti innebærer og forskjellen på de to.

 

For de særnorske forbrukerrettighetene koster mye, og klarer man ikke å ha nok fortjeneste til å gi de rettighetene så er vel strengt tatt ikke businessen liv laga.

 

Forbrukere som ikke ønsker å betale for rettighetene kan bestille direkte fra utlandet selv. Er jo ikke noe stort poeng å legge igjen penger til en mellommann hvis denne mellommannen ikke gir noe ekstra om greiene feiler innen 5 år, eller en trenger annen support.

Link to post
Share on other sites

til lindita nei grunnen til at jeg bytter produktet uten og reparere det er ikke at jeg ikke er i stand til det men dette er rettningslinjene fra produsent og for og ungå at kunde lider og er uten plotter eller ekkolodd etc mens det er inne til reparasjon så er det måten det blir gjort og siden jeg får nytt produkt fra produsent er det minst tidkrevende ,billigst og kunden slipper og lide ipåvente av reperasjon ... noe en fra kjøpers ståsted skulle tro var en positiv ting . . . selv om du er av annen oppfattning .....

Link to post
Share on other sites

Hmmm...jeg tror jeg skjønner godt hvorfor Bliksvær valgte å bare "kaste inn håndklede" (ref. innlegg #106) - for det å diskutere garanti, reklamasjon og lovligheten av parallellimport med denne multinavigator ser ut til å være et tilnærmet umulig prosjekt. Det må i alle fall være en god del han (eller hun?) ikke har fått med seg når det gjelder reklamasjonsretten i Forbrukerkjøpsloven, og hvem som har ansvar for oppfyllelse av denne. Ellers så må det skyldes det som han/hun i innlegg #126 kaller "...så store komunikasjonsproblemer inne på dette forumet...", sånn at vi andre rett og slett ikke oppfatter riktig det han/hun skriver. Men da ligger kanskje problemet andre steder enn "på dette forumet"...?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan alle sjekke selv på nicknamehistorikk. Bare å venstreklikke med musa på nicket til hvem du vil så kan du sjekke om noen har byttet nick.

 

Men jeg gjør ikke det. Hvorfor spør du?

Jeg spør bare fordi du siterte og besvarte et innlegg som du ikke var nevnt i - og som du nå har redigert. Og jeg spurte ikke om du har byttet nick...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

sitat

"Det må i alle fall være en god del han (eller hun?) ikke har fått med seg når det gjelder reklamasjonsretten i Forbrukerkjøpsloven, og hvem som har ansvar for oppfyllelse av denne"

jeg har jo ikke forsøkt meg på en tolking av noe som helst !

eneste jeg har gjort er og klippt ut forbrukerkjøpsloven ,slik den fremstår i lovteksten og postet den her.. er jo ikke jeg som tolker og bruker et direkte utdrag av lovtekst som begrunnelse for at jeg ikke vet forskjellpå det ene og det andre.

Derfor håper jeg du Ronald kan forklare meg hva jeg har missforstått og ikke fått med meg ? siden jeg ikke er i stand til det selv jeg forteller deg at vi skiller ikke på garant /reklamasjon , men gir deg et nytt produkt anyway... hva er det da jeg har missforstått ? og lovligheten av parallellimport har jeg ikke bestridt ,men må jo være produsent som bestemmer hvordan et produkt de produserer skal distributeres....,og visst det at produsenter opptatt av att kunden skal få et produkt som er produsert etter de standarder som kreves av lovgivende nasjonale myndighet som eller de lover og regler som gjelder for et bestemt geograisk område som har felles lovgivning angående import av produkter produsert utenfor EU og EØS ,slik som Norge har igjennom EØS avtalen.

og som innenfor garanti perioden gir kunde nytt produkt, uten tidkrevende feilsøking og reperasjoner, mener dere dette er negativt? og mener dere at det er feil av meg og bistått med å skaffe nytt pcb Board ,beregnet for Europa til disse uvitende kjøpere som har fått tilbakemelding av selger Bliksvær at han ikke kan hjelpe de på noen måte pga at han ikke får noe support / oppfølging av den som har solgt produktene til ham, og ikke kan gå til produsent siden de har sagt klart i fra at disse produktene ikke skal selges i Norge, da de ikke er produsert etter den standard som norsk lov forutsetter og, og Bliksvær opplyser kunden om at de kanskje kan prøve og kontakte meg siden jeg er importør av onwa i Norge, er det det dere mener at det er uheldig og negativt at jeg da har hjulpet disse uvitende kjøpere av disse ikke godkjente produktene fra Bliksvær....

 

Pinkvin , hvilke meninger har jeg ilagt deg som du ikke har yttret?

sitat: "At du ilegger meg meninger som jeg overhodet ikke har ytret gjør ikke at du fremstår som mer seriøs."

 

må si jeg blir litt forundret over diverse fenomen her på forumet , det blir bedt om fremleggelse av dokumentasjon på CE dette blir gjort, men da er det uten betydning pluttselig ...,at direkte utdrag av lovtekst blir ,brukt som grunnlag for og tillegne meg at jeg har missforstått og ikke vet forskjellen på det ene og det andre , har ikke gjort noe annet en og fremmsette lovteksten slik den fremstår... ,og plutselig er det negativt at vi praktiserer ting som kunden kan reklamere på, til også og dekkes av garanti og gi kunden nytt produkt, istedenfor en tidkrevende reperasjon ....er negativt !!! og at en er opptatt av at produkter som selges er produsert etter de forskrifter og oppfyller den standard som av lovgivende myndighet er vedtatt og bestemt, og ot opplysningene om dette er sannferdig og korrekt og ikke ren løgn ,når en da vet at , den som selger produktet vet at de ikke gjør det ,har betalt en pris deretter ,men utelater og opplyse om dette....beklager til dere som synes slikt er greitt

 

så blir jeg bedt om og komme med konkrete bevis påprodukter som Bliksvær selger so ikke er ce godkjent og det gjør jeg , men da er ikke det heller noe som er kritikkverdig lengre , i hvertfall så er det ingen som mener noe om det eller deler sitt synspunkt på forumet om dette faktum. det som fremstår som viktig og utale seg om er forbrukerkjøpsloven , som om det var jeg som laget loven , jeg har bare gjengitt den . . .stortinget er lovgivende myndighet i Norge , ikke jeg så krittikken for loven må du rette ditt den hører hjemme

Link to post
Share on other sites

....må si jeg blir litt forundret over diverse fenomen her på forumet , det blir bedt om fremleggelse av dokumentasjon på CE dette blir gjort, men da er det uten betydning pluttselig ...,

Jeg vet jo ikke helt hvem som har bedt om hva, og sagt at det ikke har betydning likevel...men forum i sin natur, som her, består ikke av en person eller en homogen gruppe. Derfor bør du ikke være overrasket over at person etterspør noe, og så kommer en annen på banen og mener det ikke har betydning likevel. Hvis et er det som har skjedd, da . Er det samme person som har etterpusrt, og etterpå sagt "æda-bæda, gjelder ikke" så skal jeg være enig i at du har et poeng.

 

 

...Derfor håper jeg du Ronald kan forklare meg hva jeg har missforstått og ikke fått med meg ....

Vel, jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, det går litt i hytt og gevær med mange innlegg her. Men la meg gi deg et eksempel: I innlegg #107 skriver du "... Bliksvær ble truet med rettssak var at han lurte norske kunder til og kjøpe produkter som ikke er lovlige i Norge uten garanti, men med lovnad om en 18 mnd garanti som ikke var reell...". Hvorfor er ikke den reell, spør jeg meg? Fordi han ikke har "backing" fra Onwa? Selger står vel fritt til å gi den garanti han måtte ønske uten å ha slik backing. At det i neste omgang kan bli dyrt for ham dersom han ikke har produsentens støtte er en annen sak. Kanskje er det grunnen til at han sa han tapte penger på et av produktene han solgte hvor det var mye feil? Men at det skulle være ulovlig eller ugyldig med slik garanti - slik jeg oppfatter du mener - har jeg aldri hørt om tidligere. På samme måte som han også er ansvarlig for å fikse feil som evt. viser seg først etter disse 18 månedene, dog maks opptil fem år (ref. Forbrukerkjøpsloven).

 

Du svarte forresten ikke på Linditas spørsmål i innlegg #138 om hvordan du løser en evt. feilsituasjon etter 4,5 år. Har du fortsatt Onwa i ryggen da?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har solgt onwa i nesten 5 år og eldste solgte produkt med reklamasjon er ca 2 år og 8 mnd og det har aldri vært et tema eller en problemstilling da jeg vil gi kunden nytt produkt også vist produsent ikke prakktiserte same praksis mellom meg og produsent, så måtte jeg eventuelt tatt kostnadene som ville oppstått som følge av vår praksis ,ikke kunden, men som sagt så har dette ikke vært en reel problemstilling da produsent alltid har fulgt opp denne praksis og både oppfordret og alltid bidratt til og gjøre dette til gjeldende praksis.

men skulle det blitt et tema ville det blitt mitt problem og ikke kundens problem.

da jeg må overholde mine forpliktelser til kunden uansett.

og siden vi selger våre produkter med faktura og 14 dagers betalingsfrist kan kunde bestille produktet og prøve sjekke det nøye før de betaler og er de ikke fornøyd er det bare og returnere det før betalingsfristen på 14 dgr utløper vil jeg si at kunden har veldig gode betingelser!!

i hvertfall når prisnivået ligger på det nivået det gjør , 10990 nok. inkl.mva for en 12 tommers kombi kartplotter og ekkolodd inkludert 600w gjennomgående dobbeltstråle bronce transducer og gps antenne,frontdeksel ,mm.

så vil jeg si at både kjøps og garanti / reklamasjonsvilkår er godt ivaretatt...

 

og til ditt spørsmål hvorfor den ikke er reell så kan jeg bare si at den er ikke reell fordi da hadde ikke jeg måtte skaffe nye krettskort til disse kundene etter at de hadde fåt opplyst av blikksvør at det ikke var noe mer han kunne gjøre men at de kunne prøve og kontakte meg

 

 

og det er ikke Fordi han ikke har "backing" fra Onwa? Selger står vel fritt til å gi den garanti han måtte ønske uten å ha slik backing.

 

for onwa ba om status på Bliksværs lagerbeholdning av disse produktene ikke produsert og godkjent for det norske marked og sa at de kunne kjøpe produktene tilbake igjenn av han til samme pris som han hadde betalt for dem , slik at han ikke led noe tap som følge av dette dette var ikke Bliksvær intressert i da hadde han et valg hvor han kunne fått sine penger tilbake og ungått og selge disse ulovlige produktene , men han valgte og selge de alikevell....vell vitende om hva han solgte. og for og få slutt på dette, måtte den kinesiske distrubutør som ulovlig solgte disse vel vitende om at de ikke var godkjent for salg i Norge verifiseres og stoppes , derfor ble Bliksvær bedt om og oppgi serienr på produktene, dette nektet han derfor måtte jeg få noen til og kjøpe et produkt på vegne av meg slik at jeg fikk sjekket serie nr og sporet enheten tilbake til den kinesiske distrubutør som hadde solgt dette ulovlig til Norge og utenfor sit geografiske salgsområde denne mistet så retten til videre salg av produktet

blikksvær ble på nytt kontaktet og bedt om og selge sit varelager tilbake til produsent for samme summ som han hadde betalt for produktene , dette nektet han....

 

så jeg mener det hele kunne vært løst på en mye bedre måte en hva som er tilfellet her, det er i hvert fall min mening..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...