Jump to content

Toalett-tømming i sjøen forbys helt i Sverige fra 2015


Salt

Recommended Posts

Og ikke bar der men fra Bamble til Lindesnes er det også forbud

.

Skjærgårdsparken, betegnelse på områder på strekningen Bamble–Lindesnes der det er foretatt vernetiltak for å sikre kystområdene for allmennheten. I områdene som omfattes av skjærgårdsparken, skal det i prinsippet ikke anlegges campingplasser, oppføres ytterligere bebyggelse eller foretas andre inngrep som kan skade skjærgårdsmiljøet. Parkering med bobil og campingvogner er regulert, og det er også restriksjoner og reguleringer for tenning av bål. Det er utarbeidet ferdselsregler for områdene, og myndighetene har oppført brygger, toalettanlegg m.m. Parken er opprettet gjennom frivillige avtaler mellom Miljøverndepartementet og grunneierne. Grunneierne beholder eiendomsretten og kan bruke området med visse begrensninger. Staten har på sin side forpliktet seg til å tilrettelegge områdene for friluftsliv og etablere oppsyn. Per 2006 omfatter Skjærgårdsparken totalt ca. 52 000 dekar med ca. 650 ulike friluftslivsområder.

 

Samme reglemang som her

http://www.risor.kommune.no/Handlers/fh.ashx?MId1=5&FilId=322

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Som guttunge dreit vi på utedassen på Hvaler. Den var satt slik at bølgene dro med seg dritten ut... Og det som ikke bølgene fikk med seg lå igjen i steine og rundt... Badestranda lå vel en 100 meter unna...

Vi overlevde alle sammen tror jeg..

 

Når regelen først som sist er innført så er det vel et steg i en retning som kanskje blir mer naturlig jo lengre tiden går. At noen, eller de fleste fortsatt kommer til å tømme tanken utaskjærs lov eller ikke er det ingen som merker noe til.

 

Apekatter som tømmer innaskjærs hjelper ikke en lov når de er så korttenkte.. Da er vel opplæring i sunn fornuft et sted å begynne...

Link to post
Share on other sites

Jeg gir egentlig blaffen i om dette er symbolpolitikk eller ikke. Jeg har alltid hatt som hensikt å montere en septiktank i båten rett og slett av prinsipielle grunner og av miljøhensyn. Om det har noen virkning i det store og det hele vet jeg ikke, og det bryr jeg meg heller ikke om, men jeg gjør det for meg selv fordi jeg synes det er best.

 

Dermed blir det septiktank nå i vinter åkkesom! :smiley:

Vær obs på at du allerede har en gedigen septiktank i dobbelbunnen nede i kjølrommet ditt i Nidelven din.

Alt du trenger er tilkoblingsstusser etc, så har du septik kapasitet til å reke rundt i Svenske farvann uten å tenke på tømming i ukevis (maange dager ihvertfall) :thumbsup:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Når regelen først som sist er innført så er det vel et steg i en retning som kanskje blir mer naturlig jo lengre tiden går. At noen, eller de fleste fortsatt kommer til å tømme tanken utaskjærs lov eller ikke er det ingen som merker noe til.

 

Apekatter som tømmer innaskjærs hjelper ikke en lov når de er så korttenkte.. Da er vel opplæring i sunn fornuft et sted å begynne...

 

Langt de fleste vil overhode loven og ikke tømme tanken i sjøen i det hele tatt.

 

Noen veldig få vil tømme tanken akkurat som før, være seg blant unger som bader i uthavner eller så lydløst de bare kan om natta i gjestehavna. Men det vil selvsagt bli færre av disse.

 

Folk flest har jo sosiale omgivelser som gir en viss korreksjon. Når barn, barnebarn, kona eller andre gjør det klart at det er uakseptabelt og lovbrudd å tømme bæsjen i havet så pleier selv den hardeste negl å måtte gi seg med sitt lille opprør.

------

 

Men naturlig nok vil noen veldig få opprettholde sine bæsjespredningsrutiner uavhengig av hva verden ellers måtte drive med. Når jeg gikk på universitetet bodde det en mann i et slags hi han hadde bygd nede ved t-bane stasjonen. Han tok en bærepose, dro ned buksa, hold et håndtak av posen foran og ett bak før han krøket seg og dreit i posen, som han heiv i nærmeste søppeldunk.

 

Selvsagt vil enkelte stå på sin rett til å gjøre som de vil med bæsjen sin uansett. Litt "slark" og drittlukt fra noen få må man bare akseptere.

Link to post
Share on other sites

De som tømmer dritten sin nær badeplasser eller i det hele tatt nær land er ekle griser. Det er ikke lov i Norge heller, og det er ikke sosialt akseptert, uavhengig av lovverk, og det er vel ikke det vi diskuterer her i det hele tatt.

De som tror det, og som tror at slike ekle griser vil handle annerledes nå fordi om denne loven kommer, er i beste fall naive.

 

Det som diskuteres nå er jo differansen mellom den gamle ordningen, som altså er å kunne tømme langt fra land, og den nye, som er at man må hele 12 nautiske mil ut for å gjøre det, eller evt tømme i havn.

 

Hvor mye forskjell vil det ha at de som før tømte dritten sin langt fra land men innenfor 12 nautiske mil nå ikke har lov å gjøre det lenger ? Det er jo det lovendringen innebærer, og da er det jo den effekten som vil være forskjellen.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

De færreste fritidsbåter beveger seg noen gang så langt som 12nm fra land. Endringen blir i praksis som et totalforbud å regne. Det er en stor forskjell.

 

I småbåter så kniper man vel i praksis til man kommer i land og til fasiliteter, så det er vel knapt noen endring, men for de med eksisterende toalett med septik blir det jo en praktisk endring. Og det er vel deres stemme vi har hørt her i tråden, som sier at de vil bygge om og at de vil tømme tanken på lovlig måte.

-------

 

Selv har jeg avsug men vurderer å hive hele septikløsningen i nærmeste container. Tanken på å ligge i septikkø til sommeren er ikke særlig fristende. På tide å tenke alternative løsninger.

Link to post
Share on other sites

Den der lurer jeg også på. I tilfelle er det ulovlig at jeg står på badeplattformen og dusjer når vil ligger i uthavn, og at oppvaskvann går rett ut i sjøen. Gråvannstank har jeg ikke. Trodde heller ikke det var vanlig på fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

De færreste fritidsbåter beveger seg noen gang så langt som 12nm fra land. Endringen blir i praksis som et totalforbud å regne. Det er en stor forskjell

 

Jeg tror som sagt at det er naivt å tro at han som lurer ut sjiten sin ved badeplassen din for å kunne ligge en dag ekstra istedet for å dra 500 meter ut og komme inn igjen, nå pliktoppfyllende kommer til å dra inn til byn for å tømme.

Men jeg kan ta feil.

 

Personlig tømmer jeg septikken langt fra land, men det er også der jeg bader og fisker, dog ikke samtidig. Det kommer jeg til å fortsette med, lovlig, og med god miljøsamvittighet. Så klarer sikkert søta bror seg utmerket uten både meg og septiken min.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Sverige er østvendt, og hele øst og sydkysten av Sverige sokner til denne grunne oksygenfattige brakkvannspølen de kaller Østersjøen. Skjønner godt at de, sammen med de andre 50 mill menneskene som grenser til Østersjøen nå må innføre tiltak etter at de i alle år har latt forurensningene gå fritt og urenset i sjøen. Dette har ingen relevans for Norge og Nordsjøen.

 

Tror nok det snek seg inn en aldri så liten skrivefeil i innlegget mitt REM. Det var selvfølgelig på vestkysten av Sverige jeg ikke så behovet av et forbud.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg tror som sagt at det er naivt å tro at han som lurer ut sjiten sin ved badeplassen din for å kunne ligge en dag ekstra istedet for å dra 500 meter ut og komme inn igjen, nå pliktoppfyllende kommer til å dra inn til byn for å tømme.

Men jeg kan ta feil.

 

 

Kan være enig i det men han som kjøper båten brukt av fyren bygger kanskje om til septiksug fordi han ikke har samme holdningen. Og de som går inn i båtlivet vil antagelig forholde seg til regelverket på en mer naturlig og avslappet måte enn de som alltid har gjort ting på sin måte.

 

Over tid vil dette gå seg til på en god måte.

 

Så kan en jo spørre seg hva hensikten er i å argumentere mot? De fleste vil jo foretrekke å vite at båtene som ligger i Perleporten, Pjolterbay, Fredagshølet osv for 5 døgn på rad faktisk ikke vil tømme tanken i sjøen om natta. Med Finske regler ville de ikke kunne gjøre det heller da utgangen ville være plombert.

 

Kan ikke se at det er et problem, med mindre man faktisk står på sin rett til å tømme septiken i badevannet.

----------

 

At noen få vil fortsette å tømme tanken i åpen sjø er neppe noe stort problem men når det blir lagt mer til rette for tømming på land og folk innretter seg så vil behovet forsvinne etterhvert. Ombygging til septiksug, flere tømmestasjoner, større septiktanker, alternative toalettløsninger som ikke trenger tømming, endring av bruksmønster og litt tid så ordner dette seg uten problemer.

 

Det går så fint så. Så slipper man å rope for å få ungene opp av sjøen når en ligger i uthavner på Sørlandet og skal tømme tanken, eller være redd for å få vann i kjeften når en tar morgenbad. ;-)

Link to post
Share on other sites

De som ligger 5 døgn uten septik kapasitet får ikke mer septik kapasitet av å bygge stuss. Ikke er de lovlydige i dag heller. Som sagt anser jeg det som naivt å tro at dette påvirker badevannskvaliteten Pinkvin, men slikt er jo målbart, så jeg antar noen følger opp for å se effekten, og lanserer resultatet etter hvert.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

[...0Det går så fint så. Så slipper man å rope for å få ungene opp av sjøen når en ligger i uthavner på Sørlandet og skal tømme tanken, eller være redd for å få vann i kjeften når en tar morgenbad. ;-)

Men dette forbudet dreier seg ikke om "vann i kjeften når en tar morgenbad", at "bæsj er ekkelt" eller badevann i det hele tatt... Det dreier seg om eutrofiering av kystnære havområder, hovedsakelig Østersjøen og Kattegat, og hvordan det er mulig å begrense dette. Da blir rike fritidsbåteiere, naturlig nok, en billig start.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men dette forbudet dreier seg ikke om "vann i kjeften når en tar morgenbad", at "bæsj er ekkelt" eller badevann i det hele tatt... Det dreier seg om eutrofiering av kystnære havområder, hovedsakelig Østersjøen og Kattegat, og hvordan det er mulig å begrense dette. Da blir rike fritidsbåteiere, naturlig nok, en billig start.

 

Hva det dreier seg om for meg, rent praktisk. En lov har ofte ulik virkning på ulike individer og selvsagt langt utenfor sine intensjoner. At flere bygger om til septikavsug, at flere får større kapasitet, at det blir mer oppmerksomhet rundt problemstillingen tror jeg bestemt vil gi mindre utslipp i lokalt badevann. Tror det vil bli vanskeligere å oppnå stilletiende enighet om at man tømmer tanken i løpet av natta i Perleporten, Pjolterbay og Fredagshullet. Folk vil lure på hvordan noen får tømt tanken på lovlig vis om de er uten avsug og tilsynelatende aldri tømmer tanken.

 

På et tidspunkt frem i tid så er det ordentlige båtfolk som gjør ting ordentlig og resten er "slabedasker" som bæsjer i sjøen. Da er det færre som bæsjer i alle sitt badevann.

 

Sekundert, for meg, er det selvsagt en god ting at det kan være med på å redusere eutrofiering. Personlig bryr jeg meg lite om folk tømmer tanken langt til havs, men om færre gjør det og det er en god ting så hipp hurra fra meg. Vi alle vet at andre tiltak kunne virket mye bedre i forhold til eutrofiering, men for meg er virkningen med utslipp i nære badevann det viktige.

Link to post
Share on other sites

Eutrofiering - interessant, et fenomen jeg erindrer å ha lært om på barneskolen (?) men ikke visste navnet på. Særlig interessant sitat:

 

"Eutrofiering kan også forekomme i marine miljøer nær kysten grunnet utslipp og avrenning. I havet er det imidlertid som regel nitrogen som er den begrensende faktoren for planteproduksjon."

 

Og nitrogen, det finner man typisk i urin - dvs at det mtp eutrofiering kanskje er viktigere å hindre urin i sjøen enn de brune ekle greiene. "En dråpe i havet", det er jeg enig i - i allefall når det kommer til norske forhold uttaskjærs - men likefullt, vi fritidsbåtbrukere har ikke noen større moralske rettigheter til å pisse i havet enn andre.

 

Interessant: http://www.miljostatus.no/Tema/Hav-og-kyst/Overgjodsling/Tilforsel-til-kystomrader/ - og ja, fiskeoppdretten er elefanten i glassbutikken her!

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det vil bli vanskeligere å oppnå stilletiende enighet om at man tømmer tanken i løpet av natta i Perleporten, Pjolterbay og Fredagshullet. Folk vil lure på hvordan noen får tømt tanken på lovlig vis om de er uten avsug og tilsynelatende aldri tømmer tanken.

 

Du er klar over at både loven og denne tråden gjelder Sverige?

 

Det du nevner over er uansett ulovlig allerede, og så det er ikke noen endring rundt det forholdet.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi er alle enige med Pinkvin at sleppe ut drit nær land er uakseptabelt. (Og som Erik påpeker forbudt overalt i den vestlige verden).

 

Det vi er uenig om å føre "symbolpolitikk". Pinkvin argumenterer at et svensk totalforbud vil bedre også utslipp i badeviker. Jeg tror det er dumt av lovgiveren å ta "godt" i for å oppnå en viss effekt. Det vil tverrt imot føre til at man ikke respekterer tullelover. Minner litt om skattelovningen i Italia. Om en italiensk restauranteier hadde fulgt den til punkt og prikke ville han gått konkurs for skatteloven "tar godt i" for i det hele tatt få noe skatt ut. Urimelige lover som i tillegg ikke kan håndheves fører til lovforakt og forskjellsbehandling. Straff heller de som allerede bryter loven idag enn å la det gå inflasjon i regler. Men det er visst enklere å lage "strenge" regler enn å praktisere eksiterende regler strengt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du er klar over at både loven og denne tråden gjelder Sverige?

 

Det du nevner over er uansett ulovlig allerede, og så det er ikke noen endring rundt det forholdet.

 

Jo, større fokus rund det og mer tilrettelegging for tømming av båt på land osv vil gi positive endringer. Uten tvil.

 

Om 3-5-10 år når hvermannsen har tømming i egen havn (og flere andre plasser), båten har tømmestuss og ingen gjør ting på en annen måte så vil det være færre som tømmer tanken "på feil plass", være seg ulovlig eller ikke.

 

Lover, holdninger og endringer over tid er ikke matematikk.

--------

Link to post
Share on other sites

 

Det vi er uenig om å føre "symbolpolitikk". Pinkvin argumenterer at et svensk totalforbud vil bedre også utslipp i badeviker. Jeg tror det er dumt av lovgiveren å ta "godt" i for å oppnå en viss effekt. Det vil tverrt imot føre til at man ikke respekterer tullelover.

Regner med at det går bra i Sverige også.

Går det for sent kommer plomberingen av utløpsventilen. Ihvertfall av norske båter .

 

Det er da er det merkelig at Finland som har hatt forbudet siden 2000, der var det ingen støy og i dag er det 90 % som tømmer til tømmestasjonene, mulig de 10% er småbåter.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...