Jump to content

Beste pendlerbåt!


Styrmann79

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Trenger litt råd her. Vi har kommet i ny livssituvsjon og vil flytte til en øy hvor jeg kommer til å jobbe på fastlandet og må pendle hver dag frem og tilbake.

 

Fjorden jeg må krysse har ofte en meter eller mer med sjø og kan være ganske skarp og ofte kommer fra ugunstige retninger.

 

Jeg eier i dag en Rana 520 og det er en grei båt, men har store begrensninger i dårlig vær.

 

Jeg ønsker altså en god sjøbåt (dette er veldig viktig) som er lukket og som går økonomisk. Jeg har ingen problemer å finne en slik båt dersom jeg bruker 1 mill pluss, men jeg synes dette er for mye penger og vil hjerne ned under en halv mill. Minst 30 knop toppfart er minimum og drev er prioritert for å få ned pengebruken.

 

Et par jeg kikker på i dag er flygingen flipper 905, halco 26, halco 29, targa 25, mørbas 30, event. Anytec 622 spd? Disse kan fås under prisen jeg nevner.

 

Hadde jeg hatt råd, kunne jeg tenkt meg en targa 31, Nord star 26, Delta 29....

 

Noen tanker, råd eller vink settes pris på!

Link to post
Share on other sites

Har mørejet 30, de er brukt endel som skyssbåt rundt omkring og er gode sjøbåter. De er produsert fra begynnelsen av 80 tallet og er fortsatt i produksjon noe som er et kvalitetsstempel i seg selv.. De har gjort noen forandringer opp gjennom, og den viktigste (sett fra mitt ståsted) er at de endret overbygget i 86. Jeg har 84 modell med aluminiumsprofiler på vinduene i overbygget. Det får en aldri tett. Det går en tube Tec7 i året og likevel kommer det inn her og der.. Ville nok sett på modellene etter de modifiserte overbygget.

Men har også sansen for Targa da.. Flotte helårsbåter. Saga 25 er godværsbåter.

Link to post
Share on other sites

Har mørejet 30, de er brukt endel som skyssbåt rundt omkring og er gode sjøbåter. De er produsert fra begynnelsen av 80 tallet og er fortsatt i produksjon noe som er et kvalitetsstempel i seg selv.. De har gjort noen forandringer opp gjennom, og den viktigste (sett fra mitt ståsted) er at de endret overbygget i 86. Jeg har 84 modell med aluminiumsprofiler på vinduene i overbygget. Det får en aldri tett. Det går en tube Tec7 i året og likevel kommer det inn her og der.. Ville nok sett på modellene etter de modifiserte overbygget.

Men har også sansen for Targa da.. Flotte helårsbåter. Saga 25 er godværsbåter.

 

Takk for innspill. Var ikke klar over dette med vinduene, nyttig informasjon. Ikke så lette å finne en pen Mørejet 30 med nyere motor ( og single inst), men det dukker kanskje opp en.

Link to post
Share on other sites

Hva med bella falcon? Er ikke de kjent for å være gode sjøbåter? Litt dyre da...

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=33540977&keyword=Bella+Falcon&length_to=98

 

Disse har jeg også sett på. Jeg er 1,92 og kan ikke stå oppreist i dem, det er litt irriterende. De hadde vel også noen issues med steglisteplasseringer som gjorde sitt til at de ikke fikk tatt ut farten av motorene når de passerte enn viss størrelse? Det var i hvertfall det jeg ble forklart på en båtmesse en gang når jeg bemerket at farten var den samme med vp kad 42 216 hk og vp 260 hk...

 

Men eller sikkert ok båter:)

Link to post
Share on other sites

Litt over budsjettet dit, men dette hadde vel vært båten for deg. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33334981

 

Hehe, ja tro meg jeg har siklet på de lenge. Veldig innovativt og unikt styrehus på gummilabber som minker støyen mye. Men de er noe klastrofobiske inni og koster selvsagt en del for mye.

 

Generelt sett, hva tror dere om så ekstreme skrog da? De har som regel en ganske markant planingsterskel og detter fort ned under 20 knop og da må du kjøre dem ganske tøft i 2 meter sjø. Opptil 1 - 1,5 meter sjø er de sikkert suverene.

Link to post
Share on other sites

Mener Segmo er bygd på Smuggler skrog. Vet om 2 slike som går i Steigen, men har ingen erfaring med dem. Er nok sjøsterke båter.

 

Har noe erfaring fra Targa, og de er utrolig solide. Holder seg godt i pris også. Kad 300 er en solid motor, dersom den har fått

servicene den skal ha. Her skal bl.a ventilene justeres hver 200 time.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...