Jump to content

Beste pendlerbåt!


Styrmann79

Recommended Posts

Når skal du gå? Skal på Hitra mandag og tirsdag og stelle litt med targaen.

 

Jeg ville valgt Rørvik Hitra trondheimsleia til Kristiansund, deretter over hustadvika, innenfor Finnøy ned til Ålesund. Bunker, sjekke vær og deretter stadt og videre ned.

 

Går raskere uttaskjærs, men en vakker løype som gir deg litt le, noe som kan trengs etter Folla om den ikke er i godlune.

Link to post
Share on other sites

Hei Tor!

 

Sitter i bil på vei nordover nå. Tre sjåfører, så vi kjører likegodt hele natta. Da er vi fremme i frokost tider og dersom alt ser greit ut og vi blir enige så blir det vel avgang i lunchtider. Greit å ha en retrettmulighet dersom båten ikke er som forespeilet derav bilvalg.

 

Ruta som du nevner stemmer bra med det jeg har planlagt. Ruta er lagt opp i iSail på iPad hele veien, i tillegg til kartplotter ombord. Vet naturlignok ikke hvilke ruter som er lagt inn på den fra før, så vi kan i hvert fall starte turen med iPaden. Fin detalj at jeg kan eksportere rutene jeg har laget til andre enheter med samme programmet:)

 

Har aldri fylt diesel i Rørvik eller Kristiansund så lurer litt på hvor det gjøres (vaskelig å finne på nett), men det finner jeg gjerne ut av når jeg kommer dit.

 

Gleder meg til turen sørover, tror det kan bli kjekt og meldingene ser bra ut foreløpig.

 

God Pinse!

Link to post
Share on other sites

Spennende! Håper båten står til forventningene.

 

Om det bli handel og du trenger diesel i Kristiansund, så ligger det en flytende tankstasjon vis a vis gjestehavna. Svært enkel å komme til, og tar alt av kort. I Rørvik har jeg ikke bunkret, så der vet jeg ikke hvor det er bunkers.

 

Jeg gjør det samme som deg på padda. Planlegger rutene der, og bruker den i tillegg til plotter.

 

Været er meldt godt på strekket. Håper alt går som dt skal, og at du fyller på med reservefilter og drivreimer før du drar!

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ja, da er vi på tur sørover igjen..... Med bil!!!

 

Man kan vel klart si at båten ikke levde opp til forventningene. Båten var bygget opp med mange finurlige smarte og ikke fullt så smarte løsninger. Alt var hjemmesnekkret og av varierende kvalitet og mange ting var hentet fra skraphandleren og er ikke akuratt ment for maritimt bruk, slik som begge varmerne, trykkvannet, dieseltanker, ankervinsj osv. Det var også mange andre ting som ikke var slik det skulle, som ikke fungerende radar, komfyr og kjøleskap..

 

Jeg kunne da heller ikke stå, sitte (inkluderer førerplassen!!), ligge der det hadde vert normalt, max høyde for denne båten er 1,75... Ingen av tingene jeg nevner over var nevnt av selger, selv om jeg hadde spurt.. Men jeg tror fortsatt at motor og skrog er bra, men der stopper det for min del... Tror kanskje autopiloten fungerte også... Jeg var ikke ut på fjorden en gang.

 

Det sureste, bortsett fra ca 5000 i reiseutgifter, er å ha brukt min, min fars, onkel og tantes tid helt unødvendig fordi jeg ikke fikk ærlige opplysninger om tingenes tilstand. Så når denne Avanti 31 kommer på markedet igjen vil jeg egentlig ikke anbefale noen å kjøpe den med mindre de har god tid og får betraktelignlavere pris enn hva han forlangte. For meg var ikke denne båten aktuell uansett pris, vel... 50 000 hadde jeg vel tatt den kanskje. Tid er min mest dyrbare valutta...

 

Jeg burde helt klart ha forlangt mer bilder og mer konkrete svar (enn f.eks. Ståhøyde: "Det er veldig god ståhøyde") før avreise. Lesson learned!!!

 

Har mest lyst å gi opp, men har jo fremdeles lyst på båt da:) vi får se! Kos dere med finvær, landskamp, grand prix (for dem som liker det) , jeg er stuck i bobil uten varme/varmtvann eller tv;););););)

Link to post
Share on other sites

Det er kjipe geier. Er ikke første båtkjøperen som har opplevd det der tror jeg. Håper du gav han ei lekse i gos skikk og bruk når det gjelder salg.. :yesnod:

 

Hvis det er en trøst så var jeg på båtmesse i Arendal i dag i 25 grader og sol. Ble ingen ny båt på meg heller.. Men en ny plotter blir det nok;)

 

God tur hjem!

 

Tenkte på denne tråden da jeg så de benetau båtene på messa.. Får ganske så fin lukket båt der helt nytt til under millionen.. mange bra tilbud på messa.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35099178

 

Hehe, artig du skulle nevne dem. Jeg har sett en del på dem, spesielt på båtmessa i Bergen her en stund siden. Selgeren har jeg snakket med før, han har derevet salget av Delta fra Haugesund i mange år og har stor kunnskap og er artig å snakke med. prøvekjørte en delta 29 med han da (før kone, barn, stasjonsvogn osv osv) og var egentlig litt skuffet, men det er en helt annen historie.

 

Når han hørte mine begrensninger og synspunkter dro han meg bort til Beneteau 750 og viste meg den. Mitt førsteintrykk er jo at her er det fryktelig mye plast og det får et litt billig utseende synes jeg og finishen virker ikke all verden, men kanskje jeg tar feil?? Og jeg har vanskelig for å tro at en så flatbunnet båt med så tydelig chine kan være noe særlig sjøbåt, men en test i Vi Menn båt nylig var faktisk veldig positive. Hmm..

 

De helt nye hadde Evinrude, som jeg egentlig har dårlig erfaringer med, men det var jo tilbake på 90-tallet, så de er nok mye bedre nå. Evinruden har 5 års garanti så lenge som man følger 300 timers (!) serviceintervall. Slikt er jo meget fristende i forhold til diesel løsninger i hvert fall...

 

Nei, jeg båt er ikke enkelt, utrolig mange faktorer og innfallsvinkler å ta hensyn til!

Link to post
Share on other sites

JA jeg har aldri prøvd eller sett så nøye på dem, men det kan stemme med plasten du nevner. Jeg synes nå de fleste nye båter er veldig fine, uansett plastmengde, selv om teak såklart er finere.

Har aldri hatt så mye med evinrude å gjøre, men synes e-tec er fristende. snakkes jo mye om problemene med de. Men alle jeg har spurt som har e-tec er storfornøyd..

 

Ja det er det.. ser ut som jeg blir å beholde båten min da jeg ikke får solgt den. men men.. båten er jo fin den:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vikfjord 28/viksund 850 har en god del artige løsninger og ser lovende ut. Tror nok ikke at jeg kommer til å hive meg på en en slik før jeg har lest noen tester av båten og at har solgt neon eksemplarer med gode tilbakemeldinger. Stiller med skeptisk til annenhåndsverdien på disse sommfor de andre mindre Viksund.

 

Med fare for å trekke på noen tær så synes jeg disse nye små Viksundene ser fryktelig stygge ut (ikke inkludert 850), med With skrog som er gode fartskrog, men ubrukelig i mer en 25 cm bølger.... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35121595

 

Commuter 8 er fremdeles over mitt budsjett, men dersom jeg skulle bruke 700 - 800 på båt så åpner det opp for veldig mye annet spennede også! 37 knop med 320 hk er også forholdsvis greit, men det vil jo supe en god del. Tippe 1,5 l/nm? Det er jo i Targa klasse det, da kan man jo likegodt kjøpe Targa...

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34989920

 

Jeg følger nå med som kommer ut stort sett og har sett et par interessante i det siste som:

 

Barracuda 23 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35182324

Utrolig pent arbeid, det må jeg si, men desverre med en KAD42 sommhar et frynsete rykte her på båtplassen og jeg tør ikke å satse på en slik. Hadde det vert en annen motor i denne så tror jeg at den hadde vert meget aktuell.

 

Denne Halcoen 29'en ser også grei ut. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35074139

Kan det virkelig være rett at den klarer 29 knop med 200 hk? Dessverre gammel motor så den detter litt av lasset også.

 

Er ikke lett å få i både pose og sekk, det er helt sikkert!!!

 

 

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/f...nnkode=35197853 noe slikt? Yamarin har gode skrog...

 

enkelt båthold er det hvertfall, lite servicekostnader og vri om nøkkel og kjør. Viktige moment om det er pendlerbåt - da skal du "kjøre" (seile?), ikke skru :-)

 

evt litt mer opp så har du denne; http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35216332

sånn skal jeg ha når jeg blir voksen og ribben min er utdatert... hehe

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

 

Commuter 8 er fremdeles over mitt budsjett, men dersom jeg skulle bruke 700 - 800 på båt så åpner det opp for veldig mye annet spennede også! 37 knop med 320 hk er også forholdsvis greit, men det vil jo supe en god del. Tippe 1,5 l/nm?

 

Du må ned i ca 28 knop for å klare 1,5 l/nm, på 35-36 knop (reell maksfart på nystoffet båt) slurper den 2 l/nm. På 3,4 knop bruker den utrolige 1,2 l/t. Men - er ikke egentlig dieselkostnadene en bagatell i forhold til sum driftsomkostninger for øvrig, rentetap og avskrivninger? Det jeg liker med Commuteren er 0 utvendig vedlikehold utover polering og litt krompuss annet hvert år. Bra i sjøen når man har lært å kjøre den (er litt sær), vettug og veldisponert overnatningsbåt for to personer, utrolig lettmanøvrerbar i trange farvann eller når man legger til (går helt sidelengs med baugpropell) uansett strøm og vind, gummipølsen etc. - og at den ikke er 14 år gammel som Targa'en du henviste til.

Link to post
Share on other sites

Commuter 8 er fremdeles over mitt budsjett, men dersom jeg skulle bruke 700 - 800 på båt så åpner det opp for veldig mye annet spennede også! 37 knop med 320 hk er også forholdsvis greit, men det vil jo supe en god del. Tippe 1,5 l/nm? Det er jo i Targa klasse det, da kan man jo likegodt kjøpe Targa...

http://www.finn.no/f...nnkode=34989920

Denne ser veldig bra ut med mye utstyr. Ser ingen problemer med å kjøpe en 14 år gammel velholdt Targa. Targa 27 vil alltid sørge for å få deg trygt og behagelig over Brufjorden på jobb uansett vær. God plass i styrehuset for slike som oss på 90 kg+ :smiley:

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...