Jump to content

Beste pendlerbåt!


Styrmann79

Recommended Posts

Må berømme deg på en meget pen og velholdt båt, det er tydelig at du passer på den og oppgraderer som det går. Jeg kan huske at den har lagt ute før.

 

Jeg har desverre kun et problem med den og det er alderen på motor. Selv om den er i god stand i dag, så er det en forhøyet risiko med en 25 år gammel motor som jeg ikke tror jeg kan leve med... Du har nok lagt deg litt høyt i pris også, jeg tror du kan få problemer med å få solgt til den prisen...

 

Sammenlignet med denne som har tilnærmet ny motor må du nok ned en del selv om båten din er penere...

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29214343

 

 

Takk for fin tilbakemelding. Ja det er alltids en risiko med gamle motorer, men forrige eier overhalte denne i 2007 og den maler som en katt og bruker ikke olje.

Ryker endel ved oppstart, men det er jo denne motoren kjent for. Så jeg regner med at den skal holde noen år til :-)

 

Det er kun behovet for flere sengeplasser og generell 3 fots-syke som gjør at jeg av og til tenker på å bytte båt.

Oppgraderinger og vedlikehold gjør jeg hele tiden, det er jo halve sjarmen ved å ha båt ;-)

 

Lykke til på din jakt etter ny båt.

Link to post
Share on other sites

I forhold til nicket vol jeg kalle deg innhabil Targa

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Unngå gamle Targa som er sammensatt her i landet. Der har jeg sett svært dårlig arbeid på det elektriske.

Har også sett båt som var gått over av importør når den ble kjøpt av importør. Det var total mangel på at de hadde vært i båten.

Problemene startet etter få dager.

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke vært mer enig targa, bestekameraten.min har en 2007 mod targa 27.1 utrolig god båt! tidligere hadde han en 2003 targa 31, var litt problemer med motorene på denne og vi fikk problemer med denne flere ganger. begge ble kjøpt nye og jeg har kjørt de i myyyye sjø. Det er ikke spessielt behagelig i 25-30 knop men det går helt fint og jeg føler meg ikke usikker som man gjør med andre båter.

for meg ville targa vært den ultimate båten, helt klart.

Link to post
Share on other sites

Tror det du skal betale er hk avgift og mva, trekker an fra ronekursen mener jeg du er innenfor budsjettet ditt +- har lest noen tester på nettet vedrørende denne og det virker som den perfekte pendlerbåten

 

Jo, det er nok en meget aktuell båt. Jeg har sett på den på messer og prøverkjørt 29 foteren, så jeg har tro på denne. De største motforestillinger jeg har er akterdekket som er ubeskyttet og er vanskelig å fiske fra o.l., førerplassen som er så langt fra vinduene at man kan miste litt oversikten noen ganger og kalesje bakvegg som kan føre til at det blir litt mer pludring enn nødvendig og kanskje også litt kaldt om vinteren...

Link to post
Share on other sites

Takk for fin tilbakemelding. Ja det er alltids en risiko med gamle motorer, men forrige eier overhalte denne i 2007 og den maler som en katt og bruker ikke olje.

Ryker endel ved oppstart, men det er jo denne motoren kjent for. Så jeg regner med at den skal holde noen år til :-)

 

Det er kun behovet for flere sengeplasser og generell 3 fots-syke som gjør at jeg av og til tenker på å bytte båt.

Oppgraderinger og vedlikehold gjør jeg hele tiden, det er jo halve sjarmen ved å ha båt ;-)

 

Lykke til på din jakt etter ny båt.

 

Takk for det:)

Link to post
Share on other sites

Lurer på å ringe selv;) Er ikke i byttemodus nå, men kan bli;) Når det gjelder båt og vurderinger så er det mange gode forslag i tråden. Alle har sine favoritter så det blir ikke nødvendigvis lettere med mange forslag.

 

Jeg ville tenkt gjennom hva som er viktigst. Er drivstofføkonomi viktigst? Da er kanskje Saga 25 et godt forslag. Eller er det å kunne gå i all slags vær viktigst.

Jeg hadde en 22 fots Biam med 77 Yanmar en gang i tiden og pendlet Florø-Måløy et halvt år. Denne gikk veldig billig. Ville ikke kunne gjort det med Mørejeten som er 4 ganger så tung. I dårlig vær derimot..

 

Eg kommer litt tilbake til hybriden i linken min. Dersom denne er bygget på mørejet 30 skrog og er bare 3 tonn er nok denne både sjøsterk og gjerrig. Godt valg og la oss få vite hva du ender opp med.

 

Det er nok en grei båt det der ja, kunne vært interessant å prøvd den i litt dårlig vær. To lugarer er ikke dumt heller i tilfelle helgetur, selv om det ikke er min første pri så ville det være kjekt å ha muligheten.

 

Synes det var litt dårlig finish, men det er ikke verre enn hva jeg kan fikse selv på noen helger.

 

Jeg skal faktisk pendle til Florø selv, så da vet du litt om hvordan været kan være i dette området. Biamene er jo veldig kjekke:) og saga... Ja, det er mye å velge i!!

 

Jeg har ikke mulighet til å kjøpe noe før om ca to måneder tidligst, men jeg skal holde dere oppdatert ja.

Link to post
Share on other sites

Om du skal ha anledning til å bruke båten i "all slags vær" er det kun tyngde som gjelder. Du betaler for denne fordelen i dårlig vær med at du har et jevnt over høyere drivstoffforbruk. Det koster å ta med de ekstra kiloene, men Gud så deilig å ha når du kjører i 2m kvapsesjø...

Blir nesten som en bil med firehjulstrekk som går på vei, du trenger ikke drift på alle fire mange dager i året, men når det først er en av de dagene er man så glad for trekk på alle fire.

 

Jeg ville selv sett på mørejet eller Targa. Tunge fine båter som kan dunke seg gjennom mye sjø.

Dersom du strekker budsjettet og får kad300 eller nyere, vil du også ha svært driftsgjerrige motorer. Til tross for stor tyngde.

 

Har selv en Targa, og er svært fornøyd med både forbruk og sjøegenskaper. Den ligger på hitra og vi bruker den opp og ned kysten, både sørover og nordover . Kona sa vel det viktigste om denne, hun sa at denne båten gir en spesiell trygghets følelse. Om været slår seg skikkelig vrang, vet du at det blir ukomfortabelt, men det går helt fint.

 

Sats på så tung båt som mulig, med så ny motor som mulig, så tror jeg du blir mer fornøyd enn om du skal spare noen båtlapper investering. Disse pengene får du uansett igjen den dagen du selger videre.

 

Lykke til, og hold oss gjerne informert om kvaler og valg!

 

Hei! Takk for fine innputs. Det er hevet over en hver tvil at det er mange som er sterke Targa fans her, og tydeligvis folk som bruker mye båt og vet hva de snakker om. Godt poeng om kona:) min er ikke sjø vant i det hele tatt, så slike ting må man også tenke på.

 

Utfordrdringen her er fremdeles at jeg tror jeg må holde meg til ca 500 og dersom jeg skal over det så må den i hvertfall være registrert i skipsregisteret.

 

Jeg har D1 sertifikat, det er mulig det åpner for muligheter? Type skyssbåt?

Link to post
Share on other sites

Så da har jeg begynt å snevre inn valgene nå synes jeg etter mange gode innspill. Da kan man vel si jeg har plukket ut noen finalister (jeg har sikkert glemt noen også). Jeg vet det er mange som kommer til å rope TARGA her, men husk at den er egentlig over mitt budsjett og er det virkelig den som vil gi MEST for pengene??

 

Sortert etter pris:

 

Halco 26 - 290'

 

Avanti 31 - 375'

 

Flying Flipper - 495'

 

Delta 25 - ca 535'

 

370'(nok) + 20' (frakt) + 38' (hk) = 428' * 1,25 = 535 000

 

Halco 29 - 535'

 

Walkaround 30 XO - 549'

 

Targa 25 - 599'

 

Jeg ser store fordeler og ulemper med mange av disse båtene og det som er helt sikkert med båt er at det er alltid et kompromiss i en eller annen retning, en kompromissløs båt finnes ikke!

 

Noen tanker?

Link to post
Share on other sites

Tror dere forresten KAD 300 i denne vil by på noen problemer ut i fra det han nevner i annonsen??

 

Flying flipper

Jeg kjenner ikke til båten, men selger gjorde gravearbeider på tomta mi for et par år siden.

Slik jeg hjenner han ville jeg ikke vore redd for å gjøre handel med han. Er sikker på at han forteller tilstanden akkurat slik den er uten å pynte på sannheten.

Link to post
Share on other sites

Jo, det er nok en meget aktuell båt. Jeg har sett på den på messer og prøverkjørt 29 foteren, så jeg har tro på denne. De største motforestillinger jeg har er akterdekket som er ubeskyttet og er vanskelig å fiske fra o.l., førerplassen som er så langt fra vinduene at man kan miste litt oversikten noen ganger og kalesje bakvegg som kan føre til at det blir litt mer pludring enn nødvendig og kanskje også litt kaldt om vinteren...

 

Ser den med kalesjen, kommmer vel an på hvor god løsning de har på denne. Jeg har ikke sett båten i virkeligheten kun lest tester og utifra de virker det som en meget bra sjøbåt. Bakdekket er vel og noe negativt men det skulle vel gå å lage noen rekkestøtter slik at man fikk et enkelt rekkverk her. Når det gjelder at du blir sittende langt bak er vel dette med utsyn kun et problem når du skal opp og ned av plan. En annen fordel er at du har det mye mere behagelig med å sitte bak å kjøre en du ville hatt det om styreposisjonen var flyttet lengre frem, det samme gjelder iallefall den ene passasjeren. Drivstofføkonomisk tror jeg ikke noen av de andre matcher denne så da har du råd til litt diesel til Webern

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ser den med kalesjen, kommmer vel an på hvor god løsning de har på denne. Jeg har ikke sett båten i virkeligheten kun lest tester og utifra de virker det som en meget bra sjøbåt. Bakdekket er vel og noe negativt men det skulle vel gå å lage noen rekkestøtter slik at man fikk et enkelt rekkverk her. Når det gjelder at du blir sittende langt bak er vel dette med utsyn kun et problem når du skal opp og ned av plan. En annen fordel er at du har det mye mere behagelig med å sitte bak å kjøre en du ville hatt det om styreposisjonen var flyttet lengre frem, det samme gjelder iallefall den ene passasjeren. Drivstofføkonomisk tror jeg ikke noen av de andre matcher denne så da har du råd til litt diesel til Webern

 

Det stemmer nok det du sier, skal lete lenge etter slik drivstofføkonomi i forhold til størrelse og fart. (Selv om Rana 520 min går med 0,5 nm/l i 20 kn(den er for dårlig i sjø)).

 

Dette er virkelig en båt for pendling, men dessverre ikke så mye annet. Jeg begynner å tenke på alt det andre jeg kunne tenke meg å bruke båten til også (overnatting, helgetur, fiske), så faller denne litt igjennom, men kanskje jeg skal fokusere på pendlingen... Dette er ikke lett synes jeg:)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til båten, men selger gjorde gravearbeider på tomta mi for et par år siden.

Slik jeg hjenner han ville jeg ikke vore redd for å gjøre handel med han. Er sikker på at han forteller tilstanden akkurat slik den er uten å pynte på sannheten.

 

Ok, det høres jo lovende ut:)Takk for innspill. Annonsen er jo ikke aktiv, så det er ikke sikkert han vil selge, vi får se.

Link to post
Share on other sites

Halco 26 er definitivt en meget aktuell båt for meg der jeg dekker mange av mine krav. Mange begynner å dra på åra og det er mange av dem som har lekkasjer rundt vinduene, men det har nok ikke du problemer med.Klarer du 30 knop med den installasjonen? Hvilken årsmodell er motoren? og hvordan har du tenkt å legge deg i pris?Denne ble ikke solgt selv om den lå ute i hele fjor høst:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29214343

 

Har enda ikke fått testet lensepumpene ombord.

 

Motoren er en overligger, ca 2002 modell. Drev og innstrumenter nytt 2004. Første gang sjøsatt i 2005.

 

Den klarer ca 27-28 knop nå, men den skal på land og montere noen oppdriftskasser som forlenger skroget ca 2 fot som vi gi bedre bæring og sannsynligvis litt bedre fart. Marsjer idag på ca 20-21 knop. Turtallet ligger da på ca 3100rpm.

 

Pris vil eg helst ikkje snakke om. Kommer til å tape mye på båten. Håper på å få ca 350K. Dette er ca halvparten av hva båten har kostet meg...

Link to post
Share on other sites

Så da har jeg begynt å snevre inn valgene nå synes jeg etter mange gode innspill. Da kan man vel si jeg har plukket ut noen finalister (jeg har sikkert glemt noen også). Jeg vet det er mange som kommer til å rope TARGA her, men husk at den er egentlig over mitt budsjett og er det virkelig den som vil gi MEST for pengene??

 

Sortert etter pris:

 

Halco 26 - 290'

 

Avanti 31 - 375'

 

Flying Flipper - 495'

 

Delta 25 - ca 535'

 

370'(nok) + 20' (frakt) + 38' (hk) = 428' * 1,25 = 535 000

 

Halco 29 - 535'

 

Walkaround 30 XO - 549'

 

Targa 25 - 599'

 

Jeg ser store fordeler og ulemper med mange av disse båtene og det som er helt sikkert med båt er at det er alltid et kompromiss i en eller annen retning, en kompromissløs båt finnes ikke!

 

Noen tanker?

 

Du får legge inn et bud på 500' på Targaen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at de to siste alternativene er de mest interessante. Jeg har aldri sett den XO før, den så ganske strøken ut. Targa er meget solid, men den er jo noen år gammel...

 

Lykke til med båtkjøp......

 

Takk, vi får se hva det blir til slutt. Vurderer å vente til høsten og bruke nåværende båt ut sommer sesongen... Alltid lettere å gjøre gode kjøp på høsten, men utvalget er som regel ikke like bra.

Link to post
Share on other sites

Sånn som båtmarkedet er nå, kan det være like bra å kjøpe på våren. Ekstremt mange båter til salgs framover, og mange får ikke solgt. Da er det muligheter til å presse prisen ned.

 

Nå søker du en båttype som det ikke er så mange av, men tror likevell det blir en del av de jeg :thumbsup:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...