Jump to content

Beste pendlerbåt!


Styrmann79

Recommended Posts

Toppfart 29 knop og marsjfart 30 knop! Det er imponerende;) hehe

Ja så det. Båten er bygget på mørejet 30 skrog. Mørejet 30 komplett veier ca 4500kg. Står denne veier 3000 noe jeg finner rimelig i sammenligning. Så at denne mmotorinstallasjonen gjør 30knop på marsj er i mitt hode mulig.

Jeg likte kombinasjonen mørejet 30 skrog og hytte WA. Denne er nok billigere i drift enn tradisjonell mørejet også.

 

Er dog noen utfordringer med "hybrider" som dette. Er hytta helt riktig plassert\er båten balansert riktig? For ikke å snakke om hvem har bygget den? er den pent\godt bygget??

 

Jeg likte dog denne båten og ville nok tatt en titt på den.

Redigert av ollebolle2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta 25 bygd på smugglerskrog og rimelig i drift

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Mener Segmo er bygd på Smuggler skrog. Vet om 2 slike som går i Steigen, men har ingen erfaring med dem. Er nok sjøsterke båter.

 

Har noe erfaring fra Targa, og de er utrolig solide. Holder seg godt i pris også. Kad 300 er en solid motor, dersom den har fått

servicene den skal ha. Her skal bl.a ventilene justeres hver 200 time.

 

Det kan stemme at det er Smuggler skrog ja. Det er vel litt det samme med Delta også.

 

Interessant om Kad 300. Dersom du ser på første siden så har jeg en link til en Flying flipper med en slik motor og han ser ut til å ha litt problemer med sin... Kanskje han ikke har gjort ventiljusteringene?

Link to post
Share on other sites

Targa 25 med KAD 300. Grom båt med en av de mest feilfrie motorene Volvo har laget etter det jeg har hørt. Kvalitet koster, men her får du både en robust og sikker båt/motorpakke.

 

/Chaos

 

Hehe, ingen tvil om at det hadde vert kjekt med en Targa ja! Men det er dessverre over mitt budsjett tror jeg. Interessant å høre om KAD 300, hørt no om D4-300?

Link to post
Share on other sites

Hva med en Merlin V6, QS 640, Merry Fisher 625.

 

Er ikke noen sånn type båt ok? Eller blir dem for små?

 

Jeg tror de fleste av disse franske blir for små i disse elementene. Jeg er også usikker på om sjøegenskapene deres vil leve opp til mine krav. De ser ut som for meg som de fleste av dem er ganske flate med v-bunn på mellom 16 og 18 grader. Det kan man komme unna med i en større båt på 25 fot pluss som ikke vil komme så mye ut av vannet, men jeg tenker meg det kan bli for mye dunking med 18 - 20 fot... Correct me if I am wrong:)

Link to post
Share on other sites

Har ikke egne erfaringer, men oppfatter Tobias båtene som sjødyktige Tobias. "Fornuftig" pris og bør kunne klare en vinterkuling??

 

Og så er jeg litt svak for Brandskär, det er visst kopi av Linges Mekling-skrog Brandskär

 

Se http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/7F6EDCC8ED589557C125761800481A67?OpenDocument:

 

Det forholdsvis lave salgstallet til tross, viser det seg at båten var en suksess, dersom vi måler i tilfredse eiere. Blant dem har Meklingen nærmest kultstatus, og du må være rask på labben om du skal sikre deg en båt når det forholdsvis sjeldne skjer at det kommer en Mekling for salg.

Meklingen er for lengst ute av produksjon, men Linge forteller at svenske K.J. Marin har stjålet linjene og bygger Brandskär 28, en arbeidsbåt/fiskebåt/skjærgårdsjeep på skroget. Han har selv vært over på Vindön (hvor de tidligere bygget Mekling) og målt, og alt stemmer. K.J. Marin innrømmer da også at de har brukt et skrog som plugg for å støpe en ny form, og at de har gjort noen kosmetiske endringer. De har forlenget skroget med noen centimeter, men så har de glemt å forlenge steglistene, og da har de jo dummet seg ut. Denne saken er ikke avsluttet, forsikrer Jan Herman Linge.

Redigert av Havgap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja så det. Båten er bygget på mørejet 30 skrog. Mørejet 30 komplett veier ca 4500kg. Står denne veier 3000 noe jeg finner rimelig i sammenligning. Så at denne mmotorinstallasjonen gjør 30knop på marsj er i mitt hode mulig.

Jeg likte kombinasjonen mørejet 30 skrog og hytte WA. Denne er nok billigere i drift enn tradisjonell mørejet også.

 

Er dog noen utfordringer med "hybrider" som dette. Er hytta helt riktig plassert\er båten balansert riktig? For ikke å snakke om hvem har bygget den? er den pent\godt bygget??

 

Jeg likte dog denne båten og ville nok tatt en titt på den.

 

Jepp, denne var definitivt spennende. Med tanke på fart så tviler jeg faktisk på at den kan marsje med 30, det ville kreve en topp på ca 35 og det tviler jeg på med den motoren, men kanskje jeg tar feil. Skal jeg ringe eieren å høre?:)

 

Men absolutt en spennende båt:)

Link to post
Share on other sites

Jepp, denne var definitivt spennende. Med tanke på fart så tviler jeg faktisk på at den kan marsje med 30, det ville kreve en topp på ca 35 og det tviler jeg på med den motoren, men kanskje jeg tar feil. Skal jeg ringe eieren å høre?:)

 

Men absolutt en spennende båt:)

 

Lurer på å ringe selv;) Er ikke i byttemodus nå, men kan bli;) Når det gjelder båt og vurderinger så er det mange gode forslag i tråden. Alle har sine favoritter så det blir ikke nødvendigvis lettere med mange forslag.

 

Jeg ville tenkt gjennom hva som er viktigst. Er drivstofføkonomi viktigst? Da er kanskje Saga 25 et godt forslag. Eller er det å kunne gå i all slags vær viktigst.

Jeg hadde en 22 fots Biam med 77 Yanmar en gang i tiden og pendlet Florø-Måløy et halvt år. Denne gikk veldig billig. Ville ikke kunne gjort det med Mørejeten som er 4 ganger så tung. I dårlig vær derimot..

 

Eg kommer litt tilbake til hybriden i linken min. Dersom denne er bygget på mørejet 30 skrog og er bare 3 tonn er nok denne både sjøsterk og gjerrig. Godt valg og la oss få vite hva du ender opp med.

Link to post
Share on other sites

Om du skal ha anledning til å bruke båten i "all slags vær" er det kun tyngde som gjelder. Du betaler for denne fordelen i dårlig vær med at du har et jevnt over høyere drivstoffforbruk. Det koster å ta med de ekstra kiloene, men Gud så deilig å ha når du kjører i 2m kvapsesjø...

Blir nesten som en bil med firehjulstrekk som går på vei, du trenger ikke drift på alle fire mange dager i året, men når det først er en av de dagene er man så glad for trekk på alle fire.

 

Jeg ville selv sett på mørejet eller Targa. Tunge fine båter som kan dunke seg gjennom mye sjø.

Dersom du strekker budsjettet og får kad300 eller nyere, vil du også ha svært driftsgjerrige motorer. Til tross for stor tyngde.

 

Har selv en Targa, og er svært fornøyd med både forbruk og sjøegenskaper. Den ligger på hitra og vi bruker den opp og ned kysten, både sørover og nordover . Kona sa vel det viktigste om denne, hun sa at denne båten gir en spesiell trygghets følelse. Om været slår seg skikkelig vrang, vet du at det blir ukomfortabelt, men det går helt fint.

 

Sats på så tung båt som mulig, med så ny motor som mulig, så tror jeg du blir mer fornøyd enn om du skal spare noen båtlapper investering. Disse pengene får du uansett igjen den dagen du selger videre.

 

Lykke til, og hold oss gjerne informert om kvaler og valg!

Link to post
Share on other sites

Kanskje dette er rette båten for deg. Vurderer å legge den ut for salg igjen da jeg har 3 fots syke..

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31450473

 

Må berømme deg på en meget pen og velholdt båt, det er tydelig at du passer på den og oppgraderer som det går. Jeg kan huske at den har lagt ute før.

 

Jeg har desverre kun et problem med den og det er alderen på motor. Selv om den er i god stand i dag, så er det en forhøyet risiko med en 25 år gammel motor som jeg ikke tror jeg kan leve med... Du har nok lagt deg litt høyt i pris også, jeg tror du kan få problemer med å få solgt til den prisen...

 

Sammenlignet med denne som har tilnærmet ny motor må du nok ned en del selv om båten din er penere...

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29214343

Link to post
Share on other sites

Halco er iallefall en økonomisk penderbåt. Ca 1l/nm. Har en som ble første gang sjøsatt i 2005 som eg vurderer å selge iløpet av våren. Vp41p med 290dpe drev med ca 400t gangtid.

 

Halco 26 er definitivt en meget aktuell båt for meg der jeg dekker mange av mine krav. Mange begynner å dra på åra og det er mange av dem som har lekkasjer rundt vinduene, men det har nok ikke du problemer med.

 

Klarer du 30 knop med den installasjonen? Hvilken årsmodell er motoren? og hvordan har du tenkt å legge deg i pris?

 

Denne ble ikke solgt selv om den lå ute i hele fjor høst:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29214343

Link to post
Share on other sites

Har ikke egne erfaringer, men oppfatter Tobias båtene som sjødyktige Tobias. "Fornuftig" pris og bør kunne klare en vinterkuling??

 

Og så er jeg litt svak for Brandskär, det er visst kopi av Linges Mekling-skrog Brandskär

 

Se http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/7F6EDCC8ED589557C125761800481A67?OpenDocument:

 

Det forholdsvis lave salgstallet til tross, viser det seg at båten var en suksess, dersom vi måler i tilfredse eiere. Blant dem har Meklingen nærmest kultstatus, og du må være rask på labben om du skal sikre deg en båt når det forholdsvis sjeldne skjer at det kommer en Mekling for salg.

Meklingen er for lengst ute av produksjon, men Linge forteller at svenske K.J. Marin har stjålet linjene og bygger Brandskär 28, en arbeidsbåt/fiskebåt/skjærgårdsjeep på skroget. Han har selv vært over på Vindön (hvor de tidligere bygget Mekling) og målt, og alt stemmer. K.J. Marin innrømmer da også at de har brukt et skrog som plugg for å støpe en ny form, og at de har gjort noen kosmetiske endringer. De har forlenget skroget med noen centimeter, men så har de glemt å forlenge steglistene, og da har de jo dummet seg ut. Denne saken er ikke avsluttet, forsikrer Jan Herman Linge.

 

Hehe, se der ja. Har kikket litt på disse også. Brandskär 28 får skryt i tester, men jeg er litt skeptisk likevel, siden de ikke har noe navn i Norge kan de være vanskelig å selge igjen... Hmmm

 

Tobias båtene er også et alternativ, men jeg har vel ikke sett på dem så mye, kanskje feilaktig. Jeg tror de kan komme litt til kort i hastigheter over 20 knop og så har de veldig enkel finish (de som jeg har sett på). Som rene arbeidsbåter og fiskebåter er nok Tobias meget bra.

Link to post
Share on other sites

 

Oy oy! Nå begynner vi å snakke! Denne likte jeg:)

 

Artig historie: Jeg er på et skip som ligger i England nå med Svensk Kaptein (Jeg er Sjøkaptein og Flåtesjef selv) og han kjente til denne båten!! Han visst ikke noen detaljer om båten, men han visste hvem eieren var og sier det er sannsynligvis en velholdt båt. Eieren er rørlegger og har nettopp kjøpt seg hus.

 

Hvordan er de å importere noe slikt?

 

Det er en i Norge til salgs også selv om den er utgått på dato (jeg lagrer alle båter som jeg liker i lister på Finn så jeg kan finne dem igjen senere):

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29042691

 

Hmm, må si jeg virkelig likte den i Sverige der:)

Link to post
Share on other sites

her er jo en som "bare" ligger 140' over budsjett...: Nord Star 24 http://www.finn.no/f...nnkode=32901613

 

eller hva med no sånt? SeaBoy 705 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32057967

 

 

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Oy oy! Nå begynner vi å snakke! Denne likte jeg:)

 

Artig historie: Jeg er på et skip som ligger i England nå med Svensk Kaptein (Jeg er Sjøkaptein og Flåtesjef selv) og han kjente til denne båten!! Han visst ikke noen detaljer om båten, men han visste hvem eieren var og sier det er sannsynligvis en velholdt båt. Eieren er rørlegger og har nettopp kjøpt seg hus.

 

Hvordan er de å importere noe slikt?

 

Det er en i Norge til salgs også selv om den er utgått på dato (jeg lagrer alle båter som jeg liker i lister på Finn så jeg kan finne dem igjen senere):

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29042691

 

Hmm, må si jeg virkelig likte den i Sverige der:)

 

Tror det du skal betale er hk avgift og mva, trekker an fra ronekursen mener jeg du er innenfor budsjettet ditt +- har lest noen tester på nettet vedrørende denne og det virker som den perfekte pendlerbåten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...