Jump to content

Beste pendlerbåt!


Styrmann79

Recommended Posts

Sånn som båtmarkedet er nå, kan det være like bra å kjøpe på våren. Ekstremt mange båter til salgs framover, og mange får ikke solgt. Da er det muligheter til å presse prisen ned.

 

Nå søker du en båttype som det ikke er så mange av, men tror likevell det blir en del av de jeg :thumbsup:

 

Hehe, ja du har noen poeng der. Det er enormt mange som har urealistiske forventninger til hva båten deres er verdt så da ender det fort opp med at de ikke får solgt.

 

Jeg følger markedet nøye så dersom det dukker opp noe av interesse så er det som regel ikke så lenge etter at jeg har sett dem.

 

Det blir i hvert fall spennende å se hva jeg kan finne og hva det blir til slutt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Da er jeg nede på 3 finalister:

 

Halco 26 - 290'

 

Flying Flipper - 495'

 

Halco 29 - 535'

 

(Link lenger oppe)

 

Noen som har erfaringer hva jeg bør se etter på disse tre?

 

En Steyr, en Yanmar og en VP... Noen som har erfaringer her?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen,

 

Da har jeg sjekket finalistene, eller begynt i alle fall.

 

Flying Flipper er solgt så den er dessverre ikke lenger aktuell.

 

Halco 26 virker fremdeles som et godt alternativ forsåvidt. En del arbeid for å få den fin innvendig og utvendig, og tid er ikke en luksus som jeg har så mye av fremover. Men meget overbevisende teknisk. Motivert selger, har snakket med han flere ganger.

 

Det har forresten kommet en sterk konkurrent i det samme område med nyrere (og mindre) motor til lavere pris. De har også redusert prisen fra 290 til 250 siden den kom ut.Halco 26 til 250'

 

Den siste finalisten (Halco 29) som også er dens om jeg likte best i utgangspunktet har jeg faktisk vært å prøvekjørt! Båten ligger faktisk i Bergen så det gjorde det enklere. Merkelig at eieren bruker en megler i Molde, siden han må ta seg av all visning av båten likevel. Jaja. Båten er like fin som den ser ut på bildene, men det var en del ting som gjør sitt til at jeg ikke har lagt inn bud. Den var lavere enn hva jeg hadde forventet og jeg hadde ikke ståhøyde under kalesje eller inni og hadde heller ikke plass ved rattet. Den hadde bare lampeolje varmer og heller ingen luft opp på vinduene. De dogget ganske godt når vi var ute og kjørte og båten trenger definitivt skikkelig defroster. Vi trenger da også 4 køyer og her er det bare 2. Alt i alt så blir det for mye som gjøres for at båten skal være brukbar for meg til den prisen. Båten bruker også 1,5 l/nm i 21-22 knop og dette er i overkant for en pendler båt synes jeg. Og når man først har så mye krefter som 270 hk burde man klare 35 eller så, men båten er meget tung så det er vel derfor det er slik. Jeg har ikke lyst til å legge inn bud, for da kan jeg jo risikere at jeg får tilslaget!Dersom noen andre legger inn bud så skal jeg få beskjed i hvert fall.

 

I mellomtidne her det ikke vert så mye som jeg har funnet interessant selv om jeg ser alt som blir lagt ut. Kommer kanskje noe en dag som faller i smak. Denne kom i Sverige i dag og er ganske rå:) Segmo 31

 

Dersom det er noen andre gode råd der ute så er det bare å gi en lyd:)

 

Ha en fin kveld!

Link to post
Share on other sites

Segmo, ja! Om ikke hukommelsen har sviktet helt, mener jeg de har kjøpt de gamle smuggler formene, og kjører videre å de.

 

Får ihvertfall en båt som med aktiv bruk av trim kan kjøre skarpt i svært mye vær!

 

Ps! Har du lagt inn skambud på den Targaen?

 

Hei Tor Arild!

 

Stemmer nok det du sier om Segmo og Smuggler, eller det vil si, jeg vet ikke om de kjøpte formene, men de er i hvert fall basert på samme skrog. De skryter av 26 grader v-bunn (!) på sine hjemmesider. Segmo hjemmeside. Imponerende med 1.1 L/nm i 37 knop også, ikke mange som kan matche det i en lukket båt.

 

Jeg har kikket mye på Targaen, men har ikke lagt inn noe bud nei. Som pendler båt er den nok ganske nær optimal som du hinter til (kanskje bortsett fra pris), men jeg har kommet frem til at jeg trenger litt overnattingsplasser og muligheter for gjester i havn så Targaen faller litt igjennom. Kanskje...

 

Utrolig vanskelig å finne en båt som dekker alle behov!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Joda det er båtforbindelse, men bilene går som gods og ikke bil og da koster det 200 kr hver vei med bil, så det er ikke akkurat aktuelt å gjøre hver dag.

 

Hehe, gir deg ikke på Targa skjønner jeg og sikkert med god grunn. Får ta en nærmere vurdering igjen i neste uke siden det bare er tid til flytting og slikt denne uken.

 

Halco 29 som jeg var å prøvekjørte ble dessverre solgt så den er ute av beregningen, men det er kanskje like greit siden den ikke ver helt optimal for mitt bruk.

 

Har funnet en spennende Smuggler 24 Cabin i Sverige som kan være en bra pendler båt, men kan brukes lite til fisking og andre aktiviteter. Irriterende at de har så dårlige annonser på Blocket.se og alt for lite bilder.

Link to post
Share on other sites

For å hoppe inn i tråden med et nytt forslag. Vi bor også på øy, men uten fergemulighet. Vi kjører riktignok som regel temmelig innenskjærs inn til land dersom vi skal videre med bil, men det hender at vi dropper bilen og kjører til en av byene i nærheten. Jeg stilte i utgangspunktet bare fire krav til ny båt - CE-klasse B, greit å bevege seg på dekk frem til baugen selv med sne og is samt varme og do. På sjarken vi hadde tidligere var det nærmest forbundet med livsfare å legge til med baugen i kuldegrader.

 

Vi så på mye båter og landet omsider på en ny Askeladden Commuter 8 som riktignok hadde utrolig mye tekniske barnesykdommer, men som nå etter drøye tre år fungerer utmerket. Vi har hatt den i 3-3,5 m krappe Skagerak bølger, meget ubehaglig (savnet 4 pkt belter!), men fullstendig uproblematisk for båten. Bortsett fra litt for treg turbo, mestrer den alt vi har utsatt den for utmerket. Den planer (etterhvert) med 8-10 personer og fulle tanker og den er rask. Marsjer fint i 28+ knop om sjøen tillater det. I og med at vi kjører såvidt mye innenskjærs i mørketiden (hvor det knapt er andre ute), har vi valgt full pakke med lys + radar - samt autopilot som er forbausene nøyaktig.

 

kveldsbaat_001.jpg

 

Nå som alt fungerer tilfredsstillende, kan jeg bare gi mine beste anbefalinger for denne som pendlerbåt. Den er riktignok litt dyrere enn det du hadde tenkt deg, men det er temmelig mange av dem ute for salg og i dagens marked burde det være mulig å prutte - mye!

Link to post
Share on other sites

Er enig i at 9-18 knop ikke er særlig økonomisk med Commuteren, men dersom den er riktig trimmet er det sjeldent man trenger å ligge i dette intervallet. Kjører man trimplanene nesten helt ned og tilter såvidt på drevet kan man kjøre i ganske brutal sjø i 18-22 knop uten at det smeller særlig - og da er man nede på godt under 2 l/nm. Det var ikke det at Targa'en holdt igjen Commuteren så den måtte kjøre maksimalt uøkonomisk, da?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei folkens!

 

Beklager lite informasjon i det siste, travle tider her med flytting, ny jobb osv. Det er i hvert fall helt tydelig at jeg må ha meg båt! Må stå opp kl 5 hvar morgen og er ikke hjemme før kl 5 på ettermiddagen slik det er nå med det dårlig tilpassede båtrutene som er her nå. Lite fritid igjen da... Ranaen har blitt for liten her de siste to ukene med piss vær:(

 

Har ikke kjøpt den Targa'en nei. Jeg synes rett og slett det er for mye penger i forhold til hva en får, men det er kanskje bare meg...

 

Ser nå på alt som blir lagt ut, men det er lite som har fristet i det siste. Den i Smuggleren i Sverige som jeg nevner over er fremdeles aktuell, har fått tilsendt litt bilder, men fremdels for lite til å dra til Sverige, trenger flere bilder.

 

En annen båt som jeg synes blir mer og mer aktuell er denne Avanti 31;

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29239659

 

Noen kommentarer til den??

 

Ha en fin kveld!

Link to post
Share on other sites

Styrmann79

 

Om jeg ikke tar helt feil, er også avanti basert på et gammelt racingskrog. Akkurat som sigmo/smuggler.

Tror nok den er god med aktiv trim og kvapsete sjø.

Motoren er sterk og økonomisk i bruk.

 

Synes personlig den var litt ott inni, sikkert hjemmebygg. Noe som kan dra prisen godt ned.

 

Jeg ville vurdert å legge inn et skambud på 300 båtpenger. Får du den i den regionen, så tror jeg fra bildene at du får mye bra skrog og motor for penga.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Og Commuterene er fine, men for dyre dessverre. Blir de ikke litt klaustrofobiske innvendig over tid?

 

Å ta en innedusj på do'en når man er i 100 kg klassen - jo, helt avgjort! Bortsett fra det synes vi at den er kjempegrei som pendlerbåt og bobåt for turer på noen dager for to voksenpersoner. Men som hytte på vannet er den så avgjort dårlig egnet, hovedproblemet her er mangel på stuveplass.

 

p1010242.jpg

 

Med litt tid og mye flaps (treg turbo) drar den opp i plan med 8 voksne i hytten og på nogenlunde flatt vann tar det da ca 1,5 time fra havnen i Risør til Brekkestø. Og det var ingen uttrykk for misnøye eller klaustrofobi på den turen. Spørsmålet er kanskje hva du legger i begrepet "over tid"?

Link to post
Share on other sites

Skroget til Avantien har bra med V-bunn og skal nok gå ganske bra i motsjø. Ser ikke ut som skrget er like ekstremt som Smuggler for meg, men det kan være en fordel da den da muligens tåler medsjø litt bedre med tanke på den kjente u-båt effekten på båter med lite bæring fremme (les: veldig smale båter med skarp v-bunn).

 

Ikke spesielt fin inni nei, men der har jeg litt erfaring fra før, så det skal ikke så mye til for å få det til å se mye bedre ut.

 

Trondwi, jeg ruver god i terrenget med 1,92 og 100 + kg så det var vel kanskje litt derfor jeg følte det var litt klaustrofobisk i cabinenen til Commuteren. Det er jo tross alt mye mer plass der enn i de fleste biler, så det er vel litt hva man venner seg til:)

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke tar helt feil, er også avanti basert på et gammelt racingskrog. Akkurat som sigmo/smuggler.

 

Såvidt jeg mener å ha lest , så er Avanti 31 en kopi av Don Aronow's Cigarette 28 , forlenget med 3 fot

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hva med en RIB http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34956520 ? Tåler mye vær, billig og enkel i drift (i fornuftige hastigheter). Må selvfølgelig ha en skikkelig båtdress og et par slalombriller. Men skal du overnatte og slikt, så faller dette alternativet bort, hvis du ikke vil ligge i telt :thumbsup:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ingen tvil om at det kunne være smart med en rib til rein pendling siden en som regel får gode sjøegenskaper, rimelig innkjøp og forholdsvis rimielig i drift. Men med kone som er lite sjøvant og et spebarn som også ofte skal være med så tenker jeg at jeg må ha en lukket båt, og der er det svært få av i ribmarkedet (merkelig egentlig).

 

Mulighet for overnatting er også viktig ja...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...