Jump to content

Lage båthenger, 30fots båt, beregne materialdimensjon?

KenBjork

Recommended Posts

Hei

Driv å tenker på å lage meg båthenger, da til min scand dynamic 9200.

Har tegna litt og er kommet frem til valg og beregning av stål.

Den oppgis da til å være 2600kg, legger på litt så jeg tenker vi sier 3000kg jeg.

scand.no

Er det noen som har mulighet å beregne dette?

Enten hele konstruksjonen..

Eller bæreevnene hele lengen på hovedbjelken 9 meter..

Eller bøyemotstand på hovedbjelken pr meter, evt hele lengden..

Bilder av hva jeg har tegnet:

baathenger_forum.png

Bildet mitt i .png ble for stort på kb *knurr* så kvaliteten ble rævva, for lagra det i jpeg i full fart bare.

baathenger_forum_12.jpg

Tenker på å bruke rektangulær 4-kant hulprofil med runde hjørner, som er mye sterkere enn rektangulær 4-kant hulprofil med kvass 90grader hjørne.

Slik som på illustrasjonbildet her under dimmensjonstabellen

mest sannsynlig også S355 kvalitet

Redigert av KenBjork (see edit history)

Du mangler noen input til den beregningen. Bla. tyngdepunkt og opplagringspunkter. Det ene blir påløpet (kula) det andere blir aksel.

Ellers vil jeg anbefale deg å bruke en 200x100HUP som drag, det blir passe. Det skal ikke bare tåle belastningen, den bør ikke bli for myk heller :flag_bp:

Tenker på å bruke rektangulær 4-kant hulprofil med runde hjørner, som er mye sterkere enn rektangulær 4-kant hulprofil med kvass 90grader hjørne.

Det med HUPèns hjørneradius er jo et resultat av godstykkelsen. Tykkere gods = stivere HUP :smiley: Man angir derfor godstykkelsen, ikke hjørneradien når man velger passende dimensjon.

Enkel aksla, hjula kjem på bjelken 1,5 meter, kula/traktor øyet på 9meter

Jau, men bare nevnte det med avrunda. Men er også ikke bare ute etter HxB men ja også tykkelse på gods.

Det er slik at stål kjøpe jeg via jobb, men det bli snakk om pris.

Slik at jeg kunne tenkt meg å brukt material som passer seg til belastingen for ikke å fordyre det hele på pris med voldsom overdimmensjon.

For hadde pris/kostnad vært ikke tema hadde jeg glatt stukket "fingern i munn og holdt den opp mot vinden" :giggle:

Vekt på kula/traktorkrokøyet, har ikke peiling..

Men hvertfall hjul vil komme ca rett ned for targabøyla.

Har sett bilder av andre dog da dobbelaksla henger på samme båt og der er også hjula under bøyla og litt i forkant neste aksel. Og hekta på 4hjulstrekker biler og traktor.

Fart = gå fart opp "slipen" her på jobb. Evt maks 150m for å kjøre inn i verkstedet som også vil foregå i gå fart.

Bli ikke noe kjøring etter vei. Hvertfall ikke med båten oppå.

Stål pris går på kilo uansett.

Nei, men noe må du bestemme selv om du ikke har peiling. Hjulene kommer 1,5 m inn på bjelken, det har du bestemt.

Hvor på hengeren kommer klossene båten skal stå på og hvor er båtens tyngdepunktsenter i forhold til dette? Hvis du f eks hadde plassert båten på en kloss, satt hjulene tvers for klossen og henger med båt var i "jevnvekt" (0 kg på kula) så kunne du brukt lette profiler.

De som kan beregne må ha noe å gå ut fra. Ellers så tas kanskje mest ugunstig belastning som utgangspunkt og du ender opp med en henger like tung som båten.

Skjønne det du sier med balansepunkt og likevekt.

Jeg vet ikke hvor balansepunktet i båten er, men antar det er nedfor targabøyla.

Da bilder av andre makne jeg har sett, på henger etter kjøretøy er aksling/ene i samme området.

Er tenkt kjøl kloss/rull+skrogstøtter: bakerst på hengeren, og på 1.5m over akslingen og på 4.0meter, og kanskje på 6.0meter om det passer seg i forhold til at bauen begynner å gå opp.

tror ikke du skal ha mere enn ca 70 kg på kula.... du vil jo ha den av igjen også...

Ville hatt draget på to profiler inni hverandre, borre endel huller, på f.eks 300 mm intervaller, da har du justeringsmulighetene du trenger.

Det medfører følgende tankerekke;

Nesten all vekt kommer på akselbjelken, den får igjen lasten på 3-4- 5 punkt; ifra langs kjøl der vekta kommer. hjulaksling får da stort sett ifra bakken og hjulene og den lasten ifra den bjelken som tar last som kommer ned ifra kjølpunktene..

Tyngdepunkt på båten... Løftes den opp i mobilkran? har du bilde av båten (eller tilsvarende) i mobilkran.. Trekk en strek på bildet rett ned, gjennom båten, der ett sted er tyngdepunktet... Ellers så er det nok riktig å anta at COG er ca der du har sett på andre båter/ hengere.

Da er det egentlig bare korset i midten som er noe videre interesant, sånn beregningsmessig...

kremt endret noe... (så på skissen på nytt...)

Ikke en helt rett frem jobb å få beregnet, godt den ikke skal på veien :-)

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Er tenkt kjøl kloss/rull+skrogstøtter: bakerst på hengeren, og på 1.5m over akslingen og på 4.0meter, og kanskje på 6.0meter om det passer seg i forhold til at bauen begynner å gå opp.

Tror muligens det er litt stutt, når båten går opp på henger, så treffer den en kjølrulle, radius på baug er vel skarpere enn ar den treffer greit med en avstand så lang som 1,5 m? Flere/ tettere med ruller i begynnelsen (akter (på hengeren)) gir litt lettere "entring" av båt på hengeren. (pluss; erikkenogøyåskrapeavgelcoaten...).

KnutS

Jau, de x antall punkter kjølen kjem til ligge nedpå var bare slik sagt i full farten isted.

Er fort mulig kjølen bli liggende nedpå hele veien også.

Så ruller/eller at båten skal trekkes innpå er ikke ett must.

Hengeren bli langt under vann den.

Resten er grei skurring egentlig.

Men får titte i verkstedhåndboka i morgen og finne formler og begynne å reken ut fra tabellene.

Skulle vel egentlig bare spurt om hvor mye belastning en 8meter H, I , rekt. 4-kant tåler i belastning pr meter før P og da hvilken dim tåler 3T opplagret ende><ende.

dsc00072.jpg

Jeg byggde henger til min Princess 286 i höst, båten settes på hengern med kranbil så jeg har ikke noen rullere til kjölen.

Jeg brukte 2.Stk brukte aksler fra lastebil henger, 2 x 10 meters 160 U bjelke , 100X100 firkants rör og nesehjul kjöpt på Jula som tåler 500 KG.

Har båtens tyngdepunkt mellom akslene, skal jeg gjette er det ca 150 till 200 kg fremme på kobblingspunktet.

Min båt veier 3300 kg tom.

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

ja var nå egentlig det jeg var ute etter med tanke på starte tråden 'lnjk', hvilken dim på hovedbjelke for å tåle 3T. Men ble kanskje dårlig formulert av meg hva jeg var ute etter..

'Prolimit' det var en fin løsning :thumbsup: , også kanskje noe mindre meter stål enn hva jeg har tenkt..

noen spørsmål:

-hvor bred er den hengeren?

-hvor mye bakkeklaring er det til kjølen?

-hvilken dimensjon er hjulene?

-hvilken godstykkelse og bredde er det på U-bjelkene

-hvilken godstykkelse er det på 4-kant rørene?

-hvor langt ca er det fra bak på hengeren til bakerste aksel?

-kjenner du til bæreevne pr meter på U-bjelken (uten avstivere)

-hvor langt utenfor hengeren bak stikker hekken på båten? (ikke badeplatform)

-har du også bilde av hvordan du har utført det foran på hengeren hvor draget er?

Jeg skal også bruke lastebilhjul, 2 eller 4 stk. (Er ikke helt avgjort enda)

235/xx-17 tåler 3 eller 6 tonn pr hjul (husker ikke i farta)

Skal også bruke 500kg "nesehjul" har jeg tenkt.

Nav lager jeg meg selv, med lager-boss, glideforinger, rustfri-slipt 60mm aksel på sveisa plate med frest styring og hullsirkel som passer valgte hjul.

Er ikke helt dritt med ruller heller :giggle:

Forje hengeren jeg laga til 18fot-ingen vi hadde, så laga jeg meg rustfri 20mm bolter med smørekanal, og den hengeren ble også dyppa i vannet.

Like fin etter å 10år. (men så var hele hengeren, sandblåst og metallisert og lakka da)

Ja har sett den sida der 'Honduras'

Første utkast alla 'Prolimit'-henger

baathenger_forum_2.png

Tverbjelkene på montert med kloss/rull. Evt suppleres med flere tverrbjelker med kloss/rull for mere skrogbæring.

Aksling (evt den første, ved evt 2 stk) fortsatt tiltenkt på 1,5m

Husker ikke hva jeg brukte når jeg lagde hengeren min, lurer på om det var 8. Den er iallefall grei. Jeg har en lignende konstruksjon som tegningen din, men med 100x100x5 HUP bakover. Under la jeg på litt ekstra for å stive litt der den fikk størst bøyemoment (tok bare det jeg fant, regnet ikke på det). 100 hupene ble imidlertid for myke.

Kan jo bruke disse to..:

http://www.engineeringtoolbox.com/beam-stress-deflection-d_1312.html

(scroll litt ned til "load at center").

og

http://www2.norskstaal.no/varekatalog/tabell.aspx?tabellID=1160&vgr=53&del=1&mode=show

Da er det rimelig enkelt å finne max nedbøyning/ spenning... sånn ca...

Og jeg ville ikke hatt større tykkelsesendringer imellom profiler/ plater enn ca 30-40 %, uten å legge inn kneplater.

KnutS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...