Jump to content

Hentetråd, Molde- måløy-Bergen- Stavanger-Nøtterøy


TerTitt61

Recommended Posts

Hei. Nå sitter vi( sjefa og jeg) her på Vestfold kysten og gjør oss reise klare for og reise opp til Molde på fredag og hente 33 fot båt som skal frakte oss tilbake til Nøtterøy.

 

Lurte da på om det er noen andre sjømenn som har noen like planer i samme periode?

 

Kunne ha vært meget hyggelig med reise følge av noen andre som skal kjøre samme rute eller noe i nærheten.

 

Vi marsjer på ca 20 knots.:wflag:

 

Planen vår er noe likt dette: Lørdag: Molde til Måløy- Søndag; Måløy til Bergen. Mandag: Bergen til Haugesund / Stavanger. Tirsdag: Haugesund / Stavanger til Mandal.:cheers:

 

Onsdag/Torsdag: Rolig opp til Nøtterøy( denne strekningen kan det være rom for forandringer.

 

Ruten er lagt opp etter greit vær. Hvis sommer ikke er med oss( som YR og STORM sier) så blir det selvfølgelig forandring i reise rute strekninger og time tabell.

 

Er det noen her ute som har gode reiseruter, info ang steder som ikke bør kjøre osv,

 

Tar imot all info ang kjøreruten med TAKK.:sailing:

 

Marinar, Fine ligge plasser. Skjær, osv

 

Som tidligere sagt, er det noen som skal nedover i samme tid, så gi lyd, så kan jo vi holde følge.

Link to post
Share on other sites

Takk.

 

 

Da får vi ligge og vente på været, i nærhet av en pub og handle mulighet. Som sagt ruten er fortsatt en tenkt ide, hvis været er bra.

 

Ser av vær melding, så er det ikke det beste båt været. Men vi har fri i 9 dager, så vi tar tiden til hjelp.

 

Meget bra at du sa i fra.:fishing:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Spennende tur. Jeg har hentet båter i Haugesund og Stavanger. Ikke like langt, og dessuten ikke så tidlig på året. Men dere har bra med tid til rådighet, så dette går fint.

 

Hvor høy er båten? Jeg tenker på Spangereid-kanalen, som gjør at dere slipper å runde Lindesnes hvis det skulle blåse for mye. Det tar selvsagt lengre tid, så i godvær går dere jo utaskjærs. Jeg har gjort begge deler.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar.

 

Båten er høy, uten at jeg har målet akkurat her. Tror ikke at denne Spangereid tunnelen blir riktig da båten måler 3.80 i bredde, og hvis jeg ikke husker fei så er tunnelen ikke mye breiere.

 

En plan skal man alltid ha, så er spørsmålet om den lar seg gjennom føre :discuss:.

 

Har fått høre at hvis man startet tidlig over Stad, så er muligheten for rolig sjø og bølger mye bedre en senere på dagen.

 

Men jo, få med seg vær varsling er meget avgjørende for turen. Er heldig vis også VHF i båten hvis noe skulle skje, men den hjelper jo ikke noe mer en at man kan få gitt beskjed.

 

Selv etter båt kjøp så er det peng for :cheers: . Så vi tar det etappe vis.

 

Flere der ute som har gode råd ang turen??

Link to post
Share on other sites

Hmmmmm det er ingen tunell i Sprangereid, båtbredden din er ikke noe problem for kanalen. Høydebegrensning under bruene i kanalen er 4,5 meter.

 

Håper dere får en fin hentetur.

 

Drister meg til si at researchen gjerne kan trappes opp noe.

 

Spesialvarsel både for Stadt og Sletta er naturlige linker å ha.

 

Lykke til med ny båt!

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg ikke være negativ eller noe slikt, men ut ifra infoen du skriver så håper jeg at forberedelsene er bedre enn jeg får innrykk av. Så jeg går ut ifra at du har lang fartstid på sjøen og kjenner til havtykkene du skal forsere. Men dette kan du jo kanskje skrive noen ord om.

Fosnavåg eller sandshavn er naturlige stoppesteder nord for stadt dersom du vil starte tidlig om morgenen og forsere den.

 

All mulig lykke til.

Link to post
Share on other sites

Du har krevende havstykker over Stadt, Jæren, muligens Siragrunnen og Lista. Du bør alvorlig vurdere Spangereid-kanalen. På veien nedover bør du tenke Tananger før Jæren, evnt Egersund underveis, Hidra om du må vente på vær rundt Lista (Kirkehamn, Rasvåg er gode havner). Jeg kan lite om strekningen Kr.sand - Nøtterøy, men det er vel et og annen krevende stykke her også, på åpent hav.

 

Du bør ha en god plan for Stadt og Jæren.

 

Hvordan tenker du å gå gjennom båten før avreise fra Molde? Er det foretatt service på motorer? Hva vil du ha med av reservedeler (dieselfiltre, impeller, reimer osv)? Vet du i hvilken stand båten er? Du har kanskje gått gjennom den tidligere? Hva har du av navigasjonsutstyr montert og i reserve? Papirkart?

 

Spennende tur! Vi hører gjerne fra deg her underveis og skulle noe oppstå er det Båtplassen-medlemmer langs hele kysten som kan komme med råd og hjelp! :flag_bp:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Du har krevende havstykker over Stadt, Jæren, muligens Siragrunnen og Lista. Du bør alvorlig vurdere Spangereid-kanalen.

Når du har gått over flere havstykker på turen sørover, så bør ikke passering av Lindesnes være noe problem. Du har på det tidspunktet fått mye erfaring med båten på havet.

 

Yr har spesialvarsel for Stadt, så sjekk det før du legger ut.

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for råd. Sprangeid kanalen ble til tunnelen tidliger, men jo vi vil vurdere denne når vi kommer så langt.

Researchen gjerne kan trappes opp noe, jo vi vil nok ha gode planer for vær etappe. Vi kommer til og ha med 2 GPS plottere på turen,

med kart som dekker hele området.

EUREKA: Har tidligere erfaring som sjømann ( utenriks) så faktisk reist ruten før for det meste, Ålesund og nedover engelske kanal.

Men sier jo selv at og styre en stor stykkgods båt kontra 33 fot er ikke sammenlign bart.

Men som sagt tidligere her, så blir turen lagt opp etter vær utsiktene, hvis dårlig varsler, så blir vi land krabber til været løyer.

Men sånn som det ser ut nå er det lite vind både i Molde og Ålesund ca 5 ms begge plasser og regn.

 

Bergen dørk: Filtre og reimer, impellere, vindusviskere etc kjøpt inn.

Båten stand ser bra ut, men etter en sånn tur som skal legges ut på så får den vist hva den er god for.:rolleyes:

 

Det som vi ikke har med er internett forbindelse ? noen gode råd her? vet at man kjøpe dongel fra telenor osv, men ser utfordringene med turen framfor

og surfe på finn, no he he.

Men hadde vært bra med tanke på værmeld osv.

 

Her er en meget bra repotarsje ang hva som kan ventes oss ved Stat. http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/B8F62B805C8B68A9C12576190034FDFF?OpenDocument

 

Onsker flere innspill, kom med råd og veiledning. Bukker og takker.

 

 

 

 

 

 

 

 

E

Link to post
Share on other sites

Det virker som om dere har god tid; det er jo en faktor som spiller meget positiv inn, spør du meg. Kan ta det etter vær og vindforhold. Lykke til og håper du oppdaterer oss underveis.

Mange her på Båtplassen har god erfaring med ice.net for internett på sjøen. Jeg har det selv, men synes også at Telenor fungerer utmerket. Så en iPad med nettforbindelse, eller en bærbar med dongle fra Telenor, vil vel fungere utmerket. God investering i til enhver tid oppdaterte data og kontakt med Båtplassen underveis. :flag_bp:

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Takk. Jo ice var egentlig det jeg skulle skrive, kom bare ikke på navnet. hehe.

 

Noen gode råd ang og få lagt opp rute med Garmin plotter, ser de har en home port ( tror jeg den hetter, på en annen pc) Men

der vises bare Norge landet, uten navn på steder langs kysten.

 

Må jo også få overført waypoints til plotter etter på..

 

Noen gode råd her?

 

Til dere som vurderer win 8, meget mye bugs enda + at mye ikke virker.

Sitter med en pc nå som har Windows 8 consumer preview, etter mange dager med leting etter gode ruter og info, så lar den ikke meg skrive ut.:headbang:

Link to post
Share on other sites

så vidt jeg husker så er det mobiltelefondekning rundt hele Stad'n.

 

Er du medlem i RS?

 

Molde-Ålesund er ca 35 nm og grei skuring.

Ålesund-Sandshamn/Sandsøya via Fosnavåg er ca 25 nm. Sandshamn er en naturlig plass å vente dersom neste dags meldinger er bedre enn rådende forhold når du kommer frem dit. Sørgående fritidsbåter ligger ofte der og venter.

 

Så er det rundt Stad til Måløy. overkant av 30 nm fra Sandshamn. Rundt Stad er det alltids en vurdering om hvor langt ut man føler er greit å gå. -hvor lang tid du vil ha på deg før du dunker mot fjøresteinan ved motoravari. Som du sikkert er kjent med så kan det her bygge seg opp farlig fallsjø i forbindelse med grunner. Således er det en vurdering om du går på utsiden av "bukketjuvane" hvor det muligens kan bli lavere bølger, mtp grunnenes innvirkning på bølgehøyde. Jeg har gått på utsiden de to gangene jeg har passert sørover. Samtidig var det seilbåter som gikk godt oppunder land. Men igjen, studer kartet og grunnene nøye. Jeg har ikke nok erfaring til å gi deg råd som du bør følge, annet enn å gjøre deg opp men mening på forhånd om hvor du vil gå, tegn det inn på kart og plotter.

 

I skrivende stund er det 4 meter signifikant bølgehøyde på Stad, bølger og vind fra vest-Nord/vest l0 m/s. ca 10 sekunders intervall. 4 meter signifikant kan jo gi største bølger på 6-8 meter.

Snakk med RS Halfdan Grieg som for tiden er stasjonert i Ålesund om de skal over Stad eller om de kjenner forholdene på det tidspunktet du skal over. Normalt er det RS Emmy Dyvi som ligger i Ålesund/ Fosnavåg, men jeg ser at den ligger i Florø for tiden.

 

Forhør deg med selger om hva båten er god for mtp hvordan det takler sjøen og om han har hatt tommelfingerregler å gå ut ifra. Det tror jeg kan være nyttig kunnskap å ta med seg.

 

Spesialvarsel for Stad.

Trykk på "hent varsel" så får du forholdene på kartet.

Bølgeintervallen har også en del å si.

 

Dernest blir det jo å suse videre sørover fra Måløy som er grei skuring. Men marsjfart på 20 knop er god fart i ukjent farvann mtp navigering. Derfor er det alfa omega, etter mitt syn, å ha en tydelig rute å gå etter. Du passerer fort gjennom kartene om det er båtsportkart vi snakker om. Legg dem opp i rekkefølge ihht ruta.

 

Jeg regner med du vil gå samme leia som hurtigbåtene helt til Bergen? Det er en veldig fin tur, dvs fra du passerer Mongstad er det som en kanal hele veien til Nordhordalandsbrua. Du kommer til å få se Kong Olavs statue som ble forkastet av Oslo kommune :). Bare vær klar over at du til ett gitt tid på døgnet kommer til å møte to hurtigbåter, Bergen-Selje, i godt driv. Da er det bare å vike unna. Se på rutetabellen så vet du hvor du kommer til å møte dem.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann, og gratulerer med ny båt:-)

 

Ser du har lagt inn en ganske offensiv tidsplan...

Hvis du skulle få behov for å roe ned litt, og få med deg noen flotte havner på vestlandet, så er tipsene mine:

 

Kalvåg. En perle av en plass. Restauranten på Knutholmen må besøkes.

 

Svanøy. Norsk hjortesenter.

 

Hardbakke. Flott gjestehavn, og koselig sted.

 

Skjerjehamn. En perle, med god mat.

 

Strusshamn. Like utenfor Bergen sentrum, men uten bråket.

 

Røyksundkanalen på Bømlo. Stedet er stengt på denne tiden av året, men flott lun plass og legge seg for en beinstrekk.

 

 

Ta mange bilder, og hold oss oppdatert:-) Vi liker hentetråder:-)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke startet på noen langtur over åpne havstrekninger, kanskje med litt ruskevær, uten å ha rengjordt dieseltankene 100%. Det er i "drittvær" at grumset i tankene ristes rundt og kommer i filterene

med mulig motortrøbbel. Vil nesten påstå at tette filter er årsaken til mangt et redningskøyteoppdrag.

Men For all del; God tur! :sailing::sailing::sailing:

Link to post
Share on other sites

uten å ha rengjordt dieseltankene 100%.

fant finnannonsen på båten nå, og i utgangspunktet har nok ikke trådstarter noe å bekymre seg for mtp dette. jfr annonsen ble dieseltanken renovert i 2010. Mao er nok dette en langt renere tank enn 99,9 % av tankene til den norske fritidsbåtflåten. -såfremt ikke selger har vært uheldig med en påfylling etterpå.

 

men det trådstarter kanskje skal ha i bakhodet er at dette kanskje blir årets første langtur med båten. Jeg har et inntrykk av at det er da mange problemer oppstår. Kanskje det da er passende med en pitstop ved kai i Ålesund havn etter 35 nm gange for å peile oljer, sjekk av reimer mm og se over at alt er som det skal.

Link to post
Share on other sites

 

 

Planen vår er noe likt dette: Lørdag: Molde til Måløy- Søndag; Måløy til Bergen. Mandag: Bergen til Haugesund / Stavanger. Tirsdag: Haugesund / Stavanger til Mandal.:cheers:

 

 

Hadde droppet Måløy og gått til Kalvåg eller Florø

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...