Jump to content

Hentetråd, Molde- måløy-Bergen- Stavanger-Nøtterøy


TerTitt61

Recommended Posts

Hei. Og takk for gode tilbake mld.

 

Vet faktisk ikke hvem jeg skal begyne og svare første.

 

Eureka: Jo tankene ble rengjort i 2010, så de er nok det beste med båten, samt drev ble byttet lager på. pitstop ved kai i Ålesund havn etter 35 nm gange for å peile oljer, sjekk av reimer mm og se over at alt er som det skal vil bli utført.

Christel III Takk for mattilbudet, nå blir sjefa glad og lommeboka mi ennå litt tynnere. he he.

 

Bergen dørk, Fikk et godt kjøp på båten, og jo arbeid fins det. Sprsm er bare hvor mye skal gjøres

 

Kommer nok tilbake på siden her med ØNSKES KJØPT, he he. Men tror nok at når man får lagt inn xx ant tusen, så blir det en verdig dronning igjen

 

Sjekket ut når hurtigruten går fra Ålesund, tenkte at det kunne ha vært smart og henge etter, men går selfølgelig midnatt og er i måløy kl 05.00

 

De ligger jo på ca 15 knots, grei fart.

 

Noen som har prøvd denne varianten

Link to post
Share on other sites

Kanskje dette bildet ?

29_1058158780_xl.jpg

Eller dette kanskje :wink:

29_952222402_xl.jpg

 

Har en bekjent som har nesten samme båt uten flybridge (Cleopatra 1000 1976 mod ...Qantum her på fora ).... utrolig romslige båter

Ps.... ikke kjør den for hardt i sjøene du kan risikere at innredning løsner :rolleyes:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Roligere på stad i morgen ettermiddag ihvertfall. 3 meter signifikat. Opp mot 6 meter på max. I morgen kommer vel varselet for lørdag. Hva takler en slik båt?

 

Edit... Milde moses.. Er det noen som har kontakt med vår herre? Så på yr nå at på lørdag er det meldt kun 6 ms ved bukketjuvane fra klokken 12. Så da har trådstarter et vindu på noen timer før det blåser opp igjen. Fortsatt med vinden fra nord nordvest.

 

Så oppstart 0800 fra molde, Ålesund klokken 0930, peile olje, tut og kjør ut breisundet gjennom fosnavåg og begynne på stad klokken 1200. Måløy klokken 2 og middag på kalvåg klokken 4.

 

Husk å ta bilder.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Laluna, Tror nok at innredning kan løsne, siden at når jeg inspiserte den før kjøp, så var noe løst allerede. Sikkert av andre grunner, da.

 

 

Aureka: Vi greier nok ikke og komme av gårde så tidlig dessverre. Lander i Molde ca 09.15. Så må vi treffe gammel eier, for så ta turen

 

og få handlet inn dyner, verktøy, osv.

 

Så skal båten inspiseres og prøvekjøres, samt noe utstyr som en kartplotter til opp og gå, så vi har 2 uavhengig på turen.

 

Den største utfordringen nå før avreise er faktisk alt man skulle ha hatt med, men pga fly tur, så er dette begrenset.

 

Gleder og gruer meg ang dette.

 

Glad for ny båt, samt at turen blir sikkert en opplevelse for livet. Men mye nytt hav skal passeres med alle utfordringene dette har og by på.

 

I følge kart, så ser det jo jammen ut som at det er mere skjær en vann på denne turen, alle lokal kjente vet sikkert om dem, men ikke vi. :crazy:

 

Men som sagt tidligere, vi tar tiden til hjelp. Skal prøve og få koblet mobil opp, så den kan brukes som modem, såer vi kan holde dere oppdatert under turen, og kanskje en eller annen kan treffes under veis, med en øl og gode råd videre.

 

Skal prøve og få sjefa til og ta seg av reportasje og bilder , men som skrevet her på forumet tidligere, ser greia med masse kabler og utstyr.

 

Vet faktisk ikke hvordan det er med uttak om bord, vet at det var 1 sigarett tenner utakk i kjørekonsoll, har med en fordeler med 4 uttak, samt usb uttak, så det blir nok og bytte på.

 

Lapptoppen som måååå bli med trenger sitt, for planlegging av rute.

 

Ser av treverk rundt båt ute at dette er meget dårlig, noen som har noe materialer av dette liggende til overs som kan kjøpes, eller bør man gå for Isiteek ?

 

Nei får gå tilbake til pakking igjen.

Link to post
Share on other sites

det er ikke så ille med skjær :) -det er ikke mere enn andre steder. Det er bare det at når man ser på kart over områder man ikke har vært så er det vanskelig å se for seg hvordan det faktisk ser ut. Det er bedre å rusle i 15 knop enn så masje i 20 i fremmed område så man har tid til å observere- registrere- vurdere- handle :)

 

Zoomer du godt inn i karta så ser man at det er ganske greit. Et triks er jo å ha en plotter som gir oversikt og en som er zoomet inn på detaljer.

 

Velkommen til vestlandet!

Link to post
Share on other sites

Eureka: Ja det er faktisk min ide også. 2 plottere og ei som flyr rundt og vasker og prater hele tid, må jo bli toppen av tur på vannet. he he.

 

Ja fart blir nok rundt 15 eller saktere. Er det bra farvann, så er vi nok oppe i 20 også, men som Laluna nevnte så trenger man jo ikke dra på så mye at

 

at skapene faller ned.

 

Skjær er det over alt, men er det nye farvann, og man ser av kart, så er det jo faktisk flere kryss en hav, hehe.

Link to post
Share on other sites

jeg vet ikke hva som blir planen min for helga, men dersom det passer og jeg er hjemme, bor 3 minutters gange til gjestehavna, så kan jeg ta meg en tur ned til havna i Ålesund om dere går inntil for en pitstop. det er for tiden en del mindre fiskebåter som okkuperer mye av plassen longside, men det ligger et par store seilbåter på ei ega brygge umiddelbart i det du kommer inn i den indre delen av havna, etter RS sitt bygg, som det sikkert er lett å fendre seg utenpå.

 

En naturlig og svært grei led fra Bud/Harøysund til Ålesund er å gå rett sørover fra Harøysund, Gossen og Otterøya på SB side, og ta vestover etter 11 nm og gå på sørsiden av Otterøya. Rent farvann og stort sett i le. Krysser du rett vest fra Bud kan du fort få mye sjø fra siden det første stykket da vindrettningen for tiden er nord/nordøst. Er det lite sjø kan du jo gå rett vest fra Bud over mot Nordøyane/ Sandøy, men da er det litt mere holmer og skjær.

På gulesider sine sjøkart det det stipplet inn leder for hurtigbåtene. De gir en fin rettledning.

 

noe redigering innimellom her etter første posting.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

 

 

 

Tanken og planlegging er og gå øst, for så gå øst av Midsund og syd nedover i Midsund leia.

 

Siden båten er ukjent, så tror jeg at det kan være lurt og lære og kjenne den i smult farvann i starten, men hvis værgudene gir oss

 

sol, flat hav så tar vi den korteste turen nedover.

 

Håper at tlf nå virker som modem, så jeg kan få logget meg inn her på turen og hente alle gode råd, samt få lagt opp status.

 

Skal treffe en arb kolega i Ålesund, men hadde vært meget hyggelig og treffet på noen flere.

 

Ser du båten, så er dere/ du velkommen.

Redigert av TerTitt61 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er ingen ting i veien for å gå inn vartdalsfjorden og den veien. Roligere der naturligvis, og ikke veldig mye lengre. Men det kan bli litt sjø inne fjordene også, men ikke slik som lengre ute. Går du ytte, så går du ikke utenforbi Runde, men under broa på sørøstsiden av Remøy og så ut igjen på sørøstsiden av Nerlandsøy/Kvalsund. Da får du Fosnavåg på BB side når du går gjennom der.

 

Men igjen, du har helt rett i at inn Vartdalsfjorden er gunstig. noen NM lengre, men sikkert høyere fart.

Link to post
Share on other sites

THX.

 

 

 

 

Ja tror vi tar vår rute, hvis ikke SOLa gir oss 20+ og hav blikk. he he.

 

Pratet akkurat med tidligere eier av båten, han er på vei ned fra Trøndelag, Og det REGNER masse.

 

Men er jo evig optimists. :seeya:

 

Nå er snart pakkingen i box, alle data dubbe ditter begynner og finne sin plass i bagasjen, så blir det og holde orden på alle kabler som skal med.

 

Garmin HomePorter er på plass på dataen, så vir lager etappe vis kjøre rute, før vi drar fra vær havn, med plan b ruter.

 

Håper at alt av el er på stell, så vi har all elektronikk oppe å går. Har heldig vis en arb kollega i Ålesund, og han er elektriker :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Akkurat den setninga om sol og havblikk tror jeg du bare skal legge fra deg med en gang. Her i Ålesund finnes ikke slikt. Var oppe i sludd på det idag værste og noen umiddelbar bedring er vel ikke meldt slik jeg har fått med meg. Dessverre.

Når er forventet ankomst Ålesund? Kjøpte meg båt igår også, så mulig jeg er ute og gjør meg litt kjent selv flag_bp.gif

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt. Vi reiser opp til Molde i morra. Etter handling og prøvekjøring osv, så får vi se. Blir det mulighet i morra så tar vi den.

 

 

 

 

Men det blir sikkert ikke før ved 4-6 avgårde fra Harøysund.

 

Blir vi liggende over, så drar vi nok ned over et 12 en gang. Sikkert en del små justeringer før avreise over Stadt, så vi tar den tiden vi trenger.

 

Det er oppmontert en diesel varmer av eldre årgang, Wallas. Ting er jo nytt for ang båten, så vi trenger en del tid for å lære hvordan alt virker, så vi ikke står der vis et uhell er ute, så er det greit og ha litt forhånd innsikt.

 

Bilde av båten ligger jo høyere opp på denne linken, ser du oss, så ta en tur innom.

 

Er meget glad for en båt prat og gode råd videre på turen ang ruter og sånn.

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulere med flott båt..

 

Jeg handlet selv en 33 fot motorbåt sist høst i Stavanger, og kjørte denne hjem til Nøtterøy..

Vi bommet styggt på været, og turen ned langs Jæren var mildt sagt slitsom. Vi tok strekket Stavanger-Flekkefjord på en dag, og selv om målet var helt ned til Mandal måtte vi kutte ned på distansen.. Man blir fryktelig sliten i kroppen av å stange i sjø time etter time..

 

Jeg hadde en fiks ide at om vi bare fikk rundet Kr.sand så var det bare sjarmøretappen igjen... Hvor feil vi tok... Det var greit føre og bølgehøyde fra Kr.sand til Arendal, men det tok seg kraftig opp desto nærmere vi kom Vestfold. Endte med at vi til slutt måtte søke nødhavn i Nevlunghavn.. Å stå med bølgene mot deg langs Jæren er bare slitsomt, men får du samme bølger i hekken så er det ikke så trivelig lengre.. Og kan være på kanten av farlig med en båt man ikke kjenner så godt..

 

Jeg nevner ikke dette for å lage skremsel før turen, men vær obs på at hjemmlige trakter kan være svært krevende.. Så ta dere god tid til turen, stopp ofte å strekk beina på land.. og ikke gå for nært land ved langgrunne strekker, der bølger ofte fælt....

 

Håper dere får en fantastisk tur, og at vær og vind steller pent med dere...

 

Ps: hvor er hjemhavna deres på Nøtterøy..?

Link to post
Share on other sites

Hei Neros.

 

 

 

 

Har vært med på noe lignende på en tur fra Risør.

 

Flatt hav, sol og meget varmt, som var meget behagelig etter en innflytter fest hele helgen i Risør.

 

Tøffet opp til Langesund med en kammerat, som skulle av der.

 

Når jeg kom ut av Langesund og startet oppover så kom været, og med snekke og 7 knop, så ble jeg overasket over hvor fort været forandres seg. Selvfølgelig uten for rakke så var det på det verste, og jeg målte 17 knop på gps i nedover bølgene og 2 opp.

 

Kom meg heldigvis inn til Ula, og fikk slappet av der til neste dag.

 

Vi har tilhold sted på Arås.

 

Skal prøve og få laget en reise logg ut av turen, og prøve og oppdatere så ofte jeg kan, hvis den bedre halvdel før tatt bilder, så skal vi legge ut noen.

 

Bergen Dørk: Gleder meg til at vi kan planlegge denne etappen. Først så er tanker på Stats havet.

 

Noen timer til, så er det opp og dra til Gardemoen for å dra til Molde...:thumbsup:

Redigert av TerTitt61 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke akkurat de beste meldingene rundt Stad de første dagene. Lørdag kl.1400 ser best ut nå med NW og 2,5/4,5 m.bølgehøgde, en meter mer Fredagen på samme tidspunkt. Over helgen ser det bedre ut. Men har jo gått i dårligere vær så det er jo ikke nødvendigvis noe problem. I NW så får man bølgene rett på siden visst man går ut med Flåvær/Skorpa, men man slipper stort sett motsjø.

Det andre alternativet er å gå Rovdefjorden (innaskjærs) og ut Åramsundet og direkte på Staden, men da blir det noe motsjø. Alternativ så stopper du da på Kvamsøy som har god skjerma havn, gjestebrygge og landstrøm. (visst ikke Dagmar for med den?) Da er du rett ved Stad og kan følge med på været, det er ikke uvanlig at det roer seg på nattmorgenen (eller andre tider for den del)og da er det bare og trø til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...