Jump to content

Hentetråd, Molde- måløy-Bergen- Stavanger-Nøtterøy


TerTitt61

Recommended Posts

Hei da prøver jeg igjen. Sitter og skriver på tlf, så det blir ikke mye nå. Vi kom oss avgårde på tirsdag. Kjørte innaskjærs til ålesund og videre innaskjærs til vi var nesten ute ved stat. Litt små problemer med den ene viskebladet. Turen rundt stat gikk meget bra men vi bomet på indre leia til måløy. Så den etappen ble tøff. Så var vi innom en bekjent og anker drammen kom på bordet. Viste ikke at vi hadde så.mange anker. He he. Nå er vi ved atløyna og i morgen videre til bergen. Har dukket opp 2 problemer. Vi har ordning feil på land strøm systemet. Pc tok.kvelden. Skal svare på spørsmål når vi får tak i en pc. Turen har vært meget bra, selv om det har vært mange årstider i løp av dagene som har gått.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i dag gleden av å treffe Line og Terje ombord i "Cleopatra" i marinaen på Hjellestad. To entusiastiske nye båteiere. De hadde imidlertid fått problem med navigasjonsutstyret og de fikk låne en PC med Open CPN av meg. Jeg fikk en liten omvisning ombord. Det ligger et og annet for Terje å ta fatt i når han kommer tilbake til Nøtterøy, som han selv uttrykte det.

 

Et bilde av de to nybakte båteierne - godt humør på tross av tøff tur fra Måløy i dag. :thumbsup:

 

img_1502.jpg

 

Og et bilde der de ligger ved drivstoff-fyllingen på Hjellestad (P.S: Jeg tipset de om at det er mye å spare på å fylle diesel et annet sted når du skal ha 5-600 liter av sorten):

 

img_1504.jpg

 

 

Turen går videre til Haugesund ikveld ifølge planen og der får vi sikkert en statusoppdatering. De hadde også problemer med vindusviskerne (det trenger man jo i disse dager....) og skulle prøve å få fatt i noe i dag her i Bergen.

 

Lykke til videre! Hyggelig å treffe dere og få se skipet. :flag_bp:

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ja, vi la en innaskjærs rute via Langenuen; øst for Stord. Turen er finere vest for Stord ned Stokksundet, men de er vel såpass i "tidsnød" at det blir rene transportetapper og da er Langenuen ok.

 

Hva tror dere om vindforholdene i morgen? De tenker vel Jæren hvis jeg oppfattet det riktig. De marsjer på ca 15 knop. Starter fra Haugesund i morgen. Bør de komme seg avgårde tidlig, så de får unnagjort Jæren tidligst mulig. Ser vel ut til å blåse noe opp ut på ettermiddagen. Og det er vel smart å gå direkte fra Karmsundet og langt ute nedover; kanskje en 5-6 nautiske mil fra land (sjøen kan vel være noe roligere her).

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Dette er hva yr sier .

torsdag og fredag

Utsira Sør Nordvest frisk bris 10. Enkelte regnbyger, ellers god sikt. Fra fredag morgen økning til nordlig liten kuling 12, fra fredag ettermiddag stiv kuling 15. Oppholdsvær og god sikt.

 

 

lørdag

Utsira Sør Nordlig liten kuling 12, natt til lørdag minking til nordaust bris, lørdag ettermiddag nordvest bris, til dels frisk bris 10. Oppholdsvær. God sikt. Lørdag kveld sørlig bris. Litt regn. Moderat til god sikt.

 

.ikke beste været å gå nedover men de ser jo tendensen når de går over Boknafjorden ..

 

Har blåst friskt i Kristiansand i hele dag så regner med det er litt sjø vestover allerede

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ny oppdatering fra oss på vei til Nøtterøy. Vi er nå på marinaen i bakkasund, og skal ligge over til i morgen.:cheers_wine::easter:

 

En stor takk til Bergen Dørk som stilte opp med en lapptopp til oss, siden vår egen tok kvelden.

 

Fint at du fikk lagt ut noen bilder Bergen dørk, takk for repotarsjen PS : Kjærringa heter Lisbeth :giggle: og ikke Line, det er dattera.

 

Samt meget hygglig at du delte råd ang turen videre.

 

Vi vil også gi Einar i Harøysundet en stor takk for assistanse med hurtig starter, så vi kom igang med turen.

 

Laluna 2 har også kommet med gode tips ang posisjon app, har ikke fått tid til og se på dette ennå, men takk for tipset, skal se om jeg får presset tiden til og hente den ned.

 

Båt og folk har fått juling til tider, godt og vite at båten tåler dette, og vi heles på normal måte.

 

Som sagt tidligere så får vi ikke lastet opp noen bilder fra turen, siden vi sitter på lånt pc.

 

Meget synd at når vi skulle ha denne turen, at den ikke var i juni-juli, med sol og sommer vær, ikke 4 års tider i timen.

 

Vi har også fått handlet nye vinduspussere, men disse var ikke helt riktige, men har fått mekket dette til med en kabelsko under låsen og tau til pusseren i tilfelle noe skulle feile.:smash:

 

Bb drev har lekasje så her virker ikke tilten på drevet, dvs vi har hatt mange timer på skeivt dekk, siden båten må opp så tar vi heller ikke noe stopp for dette.

 

Innventaret ombord hopper og spretter når båten får juling, samt endel lekasjer rundt dekk.

 

Lekkasjene er gamle skruer som teak dekket ute er skrudd fast med, men vi har ikke tatt oss tid for å demontere og tette.

 

I morgen skal vi prøve og komme oss til Egersund, alle sier at vi bør ligge langt ute ( noe vi skal), vi hørte at det var meldt 12 ms vind, så venter til i morgen og sjekker siste varsel før vi bestemmer oss.

 

Tidligere i forumet her, så var det en som nevte at vi hadde meget stramt opplegg ang distansene vi skulle kjøre, HAN HADDE RETT.

 

Skal bli meget godt og få parkert skuta på nøtterøy, og starte opp-pussing, noe vi ser fram til.

 

Er det noen flinke båt folk og elektrikkere på nøtterøy som kjeder seg, så er de hjertlig velkommen til Arås brygge, vi spanderer sjærgård pilsen.:drink:

 

Link to post
Share on other sites

Beklager, Lisbeth! Du får unnskylde fra meg. Jeg visste det var noe på L, googlet og så Line på din adresse, Terje. Ja, Line var det, tenkte jeg. :giggle:

 

OK pris på dieselen i Bakkasund, da? Dere våkner opp til et sjarmerende sted i morgen. En populær perle på disse kanter.

 

Jæren bør dere kanskje ikke ta før lørdag; sikkert smart med tipset om og føle litt på Boknafjorden. Det er "nødhavn" både i Skudesnes og på Kvitsøy.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Unnskyldning godtatt.

Takk for all hjelp, håper vi kan få gjort gjenngjeld en gang.

Regner med at vi tar turen til Skudenes i morgen, så ser vi hvordan bokna fjorden leker med oss, ser an værmelding, hvis det ser bra ut, så prøver vi til Egersund i samme turen.

Siste sprm, hvordan er det over Jæren når det er nord vest vind???

Nå er boksen med leskedrikk tom, så vi tar kvelden.

:flag_bp:

Redigert av TerTitt61 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

med den vinden de melder blir det grapsete strøm mot vind=krappe sjøer

 

her ser dere siste opservasjoner Obrestad er Jæren ca halveis til Egersund

http://retro.met.no/kyst_og_hav/observasjoner/index.html

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Takk for svar

Vi får se, har ikke lyst til og tilbringe hele helgen i Skudenes, hvis det kan unngåes.

Men vi får se hva vinden bringer, har sjekket litt på app du sendte, men tar det i morgen, kroppen ønsker vannrett stilling akkurat nå.

Link to post
Share on other sites

Tror nok du greit kommer deg over til Stavanger men det er fra Tananger og ned som er spørsmålet

Er det rimelig skarpt over Boknafjorden så er Jæren enda verre .

Og fra Karmøysundet til Egersund korteste vei er det ca 50 Nm + innseilingen og ca 22Nm Skudenes-Stavanger

Vville vurdert Sirevåg rett før Egersund visst jeg skulle videre for å spare tid men vurderer du å legge igjen båten for å hente den siden ville jeg gått til Egersund

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ja, det lønner seg å forsøke å kjøre den mest mulig tom før Egersund. Utrolig kjekt å komme opp til Egersund etter f.eks. å ha fylt diesel i Kr.sand(huttetu.....velg Flekkerøy) eller Farsund. Oppmuntrende billig i Egersund og der er det nok slik omsetning at en neppe får ombord gammel eller uren diesel.

 

Samtidig må en jo tenke på å ha bra med diesel når en skal gå over havstykker med mye bevegelse, med tanke på filtre som kan gå tett, eller tenker jeg feil nå?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Cleopatra har nå søkt nødhavn på Obrestad. Han har motortrøbbel. Noen kyndige i nærheten som kan se på problemet ilag med han?

 

Forstod det slik at Motor 1 stoppet utenfor Obrestad og at Motor 2 stoppet når han kom seg inn i Obrestad havn. Mobilnr til Terje er 92043054. Han er sikkert takknemlig for et råd eller to fra noen med lokalkunnskap. Er vel ikke enkelt å få fatt i mekaniker på langfredag.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

[quote name='Bergen dørk' timestamp='1333734065' post='1272076'

 

Forstod det slik at Motor 1 stoppet utenfor Obrestad og at Motor 2 stoppet når han kom seg inn i Obrestad havn. Mobilnr til Terje er 92043054. Han er sikkert takknemlig for et råd eller to fra noen med lokalkunnskap. Er vel ikke enkelt å få fatt i mekaniker på langfredag.

 

Når to stk dieselmotorer stopper, så høres det ut som mangel på diesel.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...