Jump to content

Hvordan vil sommeren bli med bensin motorer? Bedre med diesel?

M4gnus

Bensin motor eller Diesel motor til sommeren?   

278 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Nå e det vel slik at det faktum at fritidsbåtflåten får rimelig diesel er en bieffekt, et smutthull og ikkje noe bevisst valg fra høyere hold. Å håpe eller tro det vil lages en egen farget båtbensin e-lign. bare fordi de 'glemte' fritidsbåtene i tidligere runder er utopi. Det som sjølvsagt vil skje om dette kommer på agenden ofte nok er fjerning av denne muligheten til å fylle rimelig diesel for hvermansen. Noe som er stadig økende sjangs for ettersom flere har båt ennn noengang og det ser ut til å gå i den retningen i fremtiden.

Når ble noe som helst noengang jevnet ut fra offentlig hold med å kutte pris på det ene fremfor å legge på det andre. Jeez get real.

Både eiere av båter med bensin- og dieselmotorer er nok enig i at prinsippiellt burde begge typer drivstoff avgiftsbelegges likt og burde prinsippiellt ikke avgiftsbelegges med "veiavgift". Men hvordan skal dette fungere i praksis? Skal vi få en farget bensin med sporstoffer til bruk på jolla? Slik at vi kan spare stakkars fritidsbåteiere for noen tusenlapper? Eller skal marinaene selge avgiftsbelagt diesel til fritidsbåter og avgiftsfri til næringsflåten? Det vil påløpe kostnader til kontrollsystemet her som langt på vei spiser opp besparelsen og vi vet med sikkerhet at det ikke er politisk flertall for å prioritere avgiftslette generellt til fritidsbåteiere, særlig på drivstoffet. Myndighetene sliter med å finne gjennomførbare måter å oppnå sine forpliktelser ift. klimagassutslipp. Da passer det dårlig i finansiellt ustabile tider å stimulere til økt bruk av sterkt forurensende fritidsaktiviteter. Hadde det vært gjennomførbart hadde dieselen for lengst vært avgiftsbelagt med minst like mye som autodiesel, men pga hensynet til fiskerinæringen samt at det medfører problemer å regulere at ikke fyringsolje blir solgt som fritidsbåtdiesel er det bedre å la det være som det er. Men nå gir vi vel med denne diskusjonen snart nok innspill til regjeringen til at de greier å få lagt avgift på marinediesel med refusjonsordning for næringsdrivende.....

Dette er ikke noe problem overhodet etter mitt syn. Marinaene trenger kun å skifte skilt på pumpen til båtbensin og problemet er løst. Marinaene kan da selge med reduserte avgifter. Ingen grunn til å tilsette farge.

Det eneste som er viktig er at stemmer på partier som ønsker å redusere avgifter, ikke på de som er i regjering i dag som kun ønsker å øke avgiftene. En får hva en stemmer på. :flag_bp:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Jeg mener båtorganisasjonene gjør rett her.

Og i et diskusjonsforum er vel det helt greit at deltagerne har forskjellig syn og er uenige i sak, men synes ikke mye om den type kommentarer som REM kommer med som ikke går på sak, kun person, og det til tross for at han tidligere var formann i forumets øverste råd, ikke bra etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg tror ikke at noen skal forvente at vi får noen lettelser i drivstoff avgifter, Norge skal være verdensmester i miljø politikk og det forplikter. Selv om Norge ikke forurenser mer enn en halv Kinesisk by i størrelse, så skal vi vise vei i form av harde nedskjæringer i folk og næringsliv sin mulighet til å kunne drive noe med lønnsomhet her i landet.

Vi sliter dessuten med Europas dårligeste jernbane og veinett, miliardene er der og kan brukes, men det skjer ikke. Infrastruktur er ett ukjent begrep hos Norske politikere.

Snakk ikke miljø for da kan vi sette dieselen til 30kr l å bensin til 6,90kr l å vi sparer miljø. Hvem klovn tror en bensiner forrurenser mer enn diesel

Norge er på verdenstoppen i forbruk per capita, det gjelder forbruk av naturressurser så vel som økonomisk forbruk. Vi er også på verdenstoppen i utslipp av klimagasser per capita og sammenlignet med andre velutviklede land gjør vi skremmende lite med det. Myndighetene har begrensede muligheter til å bedre situasjonen utover å harmonisere sin politikk med EØS området. På salg av nye motorer er det stadig skjerping av utslippskrav, å gjøre noe med gamle motorer skjer neppe. Å skille avgiftsmessig bare mellom bensin eller diesel blir for unyansert. Men drit nå i det da sutrekopper, nyt båtlivet mens drivstoff fremdeles er å få kjøpt lovlig til en minnelig pris.

Vi kan naturligvis legge ned all petroliums produksjon Dieseldahl å heller slippe til flere kullkraft i europa om du synes det er en global god løsning. :giggle:

Her er det ingen som sutrer snarere tvert i mot. Vi ønsker å fokusere viktigheten av at KNBF m.f starter opp igjen en diskusjon slik at bensinprisen blir redusert til samme nivå som Diesel. Helt logisk og naturlig etter mitt syn. Om ingen fokuserer på dette skjer heller ingen verdens ting. Noen politikere kan da tenke seg at det er ikke noe støy rundt drivstoff i båt, m.a.o vi kan øke avgiftene på diesel. Mange måter å se dette på. :yesnod:

Du forstår altså ikke sammenhengene her Contraband. Vi må erkjenne at vi er utrolig priviligert her oppe på nisseberget. Kommer du til å bytte ut stinkdyrene i kjeller'n din med bensinspisende kameler hvis avgiftene plutselig skulle favorisere bensin? Neppe. Forbruket må ned. Du må kjøre mindre båt, og heller bruke tiden din på å leke med barnebarna dine. Du må opplyses om konsekvensene av din atferd. Og da kan ikke de folkevalgte ansvarlige begynne med å sette ned prisen på fossilt brensel. Tror du vi avhjelper kullkraftkonsumet i sentraleuropa ved å senke bensinprisen på marinaene i Norge?

Naturligvis tror jeg ikke det. Dette da forbruket av bensin/ diesel og båt er forsvinnende lite i det totale forbruket av fosilt brennstoff i Norge. Båt er rekrasjon.

Her er det vel ikke snakk om å bytte ut hverken det ene eller andre men sørge for at bensin kommer ned på nivå med diesel for bruk i båt. Hverken mere eller mindre. :wink:

Utfra ditt perspektiv må jeg bare ta av meg hatten for hvilken optimisme du representerer, Contraband. Det å tro at reduksjon i avgifter på bensin for fritidsbåter er mulig med dagens fokus på miljøkonsekvenser er som å tro på en snøballs sjanse i helvete. (ingen sammenligning forøvrig) Får man en litt alternativ virkelighetsoppfatningnar man ser verden fra en flybridge?

Hvorfor Diesedahl :eek: Trodde det var nogenlunde klart for den oppegående leser. :wink:

Joda Sofaseileren, er naturligvis meget klar over at å få ned avgifter med dagens regjering er meningsløst optimistisk men uten optimisme og pågangsmot kommer en ingen vei :wink: . Det kommer et år i 2013 også. Nettopp derfor er det båtbransjens og KNBF sin forbannede plikt og sørge for avgiftene blir tatt opp på ny. Her ligger det en mulighet til å få hestehandlerene på stortinget på glid for å fiske stemmer. Neste sommer er det for sent og muligheten kommer ikke tilbake før om 5 år igjen vil jeg tro.

Hva flybridge har med avgifter å gjøre er jeg noe usikker på men regner med du kan opplyse den mindre oppegående skribent dersom jeg har gått glipp av noe. Er faktisk litt overasket over at sofaseilere brydde seg om pretroliums avgifter overhodet der de sitter langt nede i kjelleren og pisker med litt tauverk. :lol:

Er det nordmenns utslipp per capita i forhold til folk ellers i verden du etterspør?

http://www.framtiden.no/view-document/357-nordmenn-pa-utslippstoppen.html

Å referere til noe av det mest virklighets fjærne organisasjon vi har i Norge når det kommer til miljø, styrt av dei mest ekstreme individ innen miljø er ikke noe å ta

alvorlig. Hadde Fremtiden i våre hender styrt skuta ,ja da hadde Norge blitt ført tilbake til før den industrielle revolusjon.

Ja og hva så ?, det skulle bare mangle at Norge slipper ut mer co2 enn en mini republikk i Stillehavet med et innbyggertall på 400 personer. Men leser du hva Fremtiden i

våre hender skriver i sitt forord så virker det som om Norge og Ola Dunk er ett problem for menneskeheten sitt ve og vel. men det er jo ikke noe nytt i fra denne kanten.

Redigert av Verado (see edit history)

Contraband: Jeg tenker ikke kun på den sittende regjering. Klimaforståelse er det da også i den borgelige leiren. Jeg kjenner til og med et par frp-politikere som begge innrømmer at de neppe kommer til å stå på barrikadene for lavere drivstoffavgifter.

Jeg er villig til å vedde et par minutters dieselforbruk for deg, på at selv om dine våteste drømmer gikk i oppfyllelse i valget 2013, så vil du ikke oppleve avgiftreduksjon for fritidsbåtfolket, selv om båtfolkets interresseorganisasjoner bosatte seg i stortingskorridorene.

Det er her jeg lurer på om perspektivet man får fra flybridgen skaper en litt alternativ verdenstolkning...giggle.gif

Sofaseileren har kjøpt motorseiler må vite. Og med tanke på at båten trolig vil brukes mesteparten av året kommer vel dieselvarmeren til å kreve sitt også. Så mens jeg helt ærlig føler det ganske ulogisk at ikke fritidsbåters forbruk er avgiftsbelagt, er det jo også behagelig med såpass billig drivstoff så lenge det varer.

Dersom klima skal være i fokus burde nettopp bensin bli billigere eller hur ? :wink:

Jeg forstår godt at diesel brukere er redd for å få økte avgifter. De kan nok komme helt uavhengig av diskusjoner her og har intet med ønsket og kravet med å få redusert bensinavgiftene. Hvorfor skal det være forskjell på avgifter for bensin og diesel i båt ?

Det er ingen logiske argumenter og det må båtorganisasjonene få prentet inn i våre politikere dersom det overhodet skal være noe poeng å være medlem etter mitt syn.

Kjenner flere politikere selv både fra Høyre og FRP som er meget interessert i å se på denne avgiftsaken på bensin/kontra diesel. De har sågar båt selv. Når først det er sagt så er det naturligvis en lang vei å gå men det håper jeg KNBF og andre organisasjoner tar tak i dersom de ønsker å bli tatt seriøst av hele båtfolket.

Dette var da en underlig form for logikk den tid vi diskuterer fritidsbåter :nonod: . Diskuterer vi næring på land og vann kan jeg saktens være enig i at det neppe er noe poeng i å ha avgiftredusert bensin.

For de oppegående og 50 % av de som har stemt i denne tråden ville det være mest logisk om avgiften på bensin gikk ned både av miljøhensyn og at det er logisk at bensin og diesel i fritidsbåt bør avgiftsbelegges likt. :yesnod:

Guuuud og trøtt jeg ble...... :sleep:

Redigert av Contraband (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...