Jump to content

Hvordan vil sommeren bli med bensin motorer? Bedre med diesel?


M4gnus

Bensin motor eller Diesel motor til sommeren?   

278 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hey!

Sitter her no og tenker over att bensinprisene e SKYHØYE..

 

skyhoeyepriserpaabensin.jpg

 

E fan meg billigere og kjøpe seg en robåt eller lignende og ansette en polakk til og ro for seg! eller ligge bak og sparke med beina.

 

Men fra dorlig humor til alvår.. om du har en båt med 2x 230 HK mercruiser bensiner, blir det VELDIG dyrt for deg og kjøre på lufte tur, eller i det heletatt til andresiden av fjorden! tilogmed med en sånn motor e det dyrt og kjøre.. Utenbors motorer og ungdommer, båtene kommer til og ligge i ro pga det koster så mye og drifte det. En diesel utenbors motor er alt for tung og alt for dyr til og ja, ja de finnes. Om vi har de i norge e eg og usikkerpå, men men. Alle båtene farmin har hatt med innenbors motor har han bytta om til diesel.. det lønner seg veldig i lengden. eller turen over fjorden for og hente din dritafulle kompis i byn! :drink::giggle:

 

Tenker og litt på en dude eg møtte inne i lervik tror eg det var i sommer.. vi gikk utover i 5-6 knop, også kommer det en døds rå speed båt opp på sia med 2 jævlige bensinere.. og an va bare 20 meter skrott ut for bauen våres. Og når den ga full flatings måtte eg nesten LE! Masse svart røyk skyter ut av pottene og ett saiko vræl fra motorene, såg på farmin og lo ''jaja.. der røyk en god biff på steakhosen rett i sjøen om icche mer!''. han såg bare tilbake og lo, men det e jo sant!

 

Bensinprisene er ekstremt høye, og det skal ingenting til før det plutselig e gått nesten 1000 kr. Tror nokk mangen vil selge bensinmotorene sine og er på utkikk etter diesel, om icche det skjer no, skjer det vertfall til nesteår!! kan eg omtrent vedde penger med hele forumet om att den koster 18 - 20 kr, uten tvil!! :headbang:

 

Icche nokk med det, MEN! Båter med diesel motorer er dyrere (for det er billigere og litt bedre etter min mening). Så det e bedre og ha en diesel på omtrent alle områder. Vil du gjøre ett billig kjøp på en god motor, tror eg du kan kjøpe en med en bensiner som eigeren icche har råd og drive. sjifte sjøl til diesel og kan tilogmed kanskje tjene på båten om du pleier den godt! :) (tips, tips.. e det eg har tenkt og gjøre fremover)

 

Kommer du til og sjifte til diesel motor? Ka motor(er) har du og hvor mye ca bruker du i timen på og drifte den/de? Med de som snakker om sin diesel og de med sin bensin motor, vil det nokk være en STOR forskjell i pris.

 

Si din mening om bensin motorer og diesel motorer!! Godt og vite ka andre syns og tenker ;) !

Redigert av M4gnus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Diesel er for store båter som kjøres langt og yrkesbåter. Alt under en 23-25 fot er best lønt med bensinmotor. Trenden er også stadig større båter med påhengs. Du kan ikkje bare sjå på eine siden av kostnadene slik. Drivstoffet er sjelden største utgiftspost

Link to post
Share on other sites

Eg ville no faktisk hatt diesel på en 18 fots bowrider eg og da, sjøl om diesel motorer er tyngre.. (etter som eg har forstått) og trend blant utenbords har det vært lege vil eg si ! :P Det det ryker mest penger i (fra meg) er i bensin og rett på sjøen. vedlikehold koster jo selvfølgelig det også.. men med de prisene som e no, har eg lyst og droppe hele motor greine. sps bensin.. :worry:

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at en interessant milepæl skal passeres i år med de prisene som seiler opp. Over 4000 kr for å fylle tanken. Godt det holder ut og inn fjorden iallefall :giggle:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Drivstoffet er sjelden største utgiftspost

Helt enig med dette utsagnet, dessuten kommer det veldig ann på hvordan båten brukes. Har et par bensintørste innretninger under motorlokket, men det spiller ikke så veldig mye rolle når man bruker 15 minutter på komme frem til dit man vil, ligger der og dupper hele dagen før man bruker 15 minutter tilbake igjen om kvelden. :cool:

004.jpg

 

der røyk en god biff på steakhosen rett i sjøen om icche mer!''.

Vil man ha det litt gøy med full fart, vannski og lignende er det jo bare å prioritere. Synes det er helt greit å ofre en bedre middag for å ha det litt moro på sjøen en solskinnsdag :smiley:

 

Glemte helt å svare på spørsmålet i tittelen. Kunne ikke tenke meg å bytte til diesel :wink:

Redigert av Bredo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert og vurderer stadig å skifte til diesel. Båten er en windy 9800 på ca 4500kg tom og jeg cruiser på 28kn, 3100rpm. Bruker i snitt 2,2 l/nm og snitthastigheten gjennom sesongen er 12kn :yesnod: Har vel fått indikasjoner på at med to KAD43 går det ca 1,8 l/nm. Ikke særlig lønnsomt å bytte for min del. Forøvrig er mitt motorvedlikehold med 2xVP4,3GI DPS ufattelig billig. Noen hundrelapper i olje, filtre, plugger og impellere. Vi har forresten aldri hatt billigere bensin i Norge målt i liter per arbeidstimer (men det forutsetter at man arbeider)

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Diesel er helt klart mere fornuftig om en ser på alle tall, bortsett fra innkjøpskostnad. Må fortsatt betale en formue for en gammel diesel sekser fra 80 tallet som har gått x antall tusen timer. Dieselpumpe, dysespisser og turbolader er heller ikke billig morro å skifte ut.

 

Spørs hvor mye en kjører, men til mitt bruk: heller en bensin fra 2005-->> enn en diesel fra 1980, med høy innkjøpskost og potensiale for også høye vedlikeholdskostnader.

Redigert av volvo_penta_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil man ha det litt gøy med full fart, vannski og lignende er det jo bare å prioritere. Synes det er helt greit å ofre en bedre middag for å ha det litt moro på sjøen en solskinnsdag

 

Haha, det gjør no LETT eg och! :) Men vi kom akkuratt fra steakhousen derfor eg sa det :lol: !

 

 

Diesel er helt klart mere fornuftig om en ser på alle tall, bortsett fra innkjøpskostnad. Må fortsatt betale en formue for en gammel diesel sekser fra 80 tallet som har gått x antall tusen timer. Dieselpumpe, dysespisser og turbolader er heller ikke billig morro å skifte ut.

 

Spørs hvor mye en kjører, men til mitt bruk: heller en bensin fra 2005-->> enn en diesel fra 1980, med høy innkjøpskost og potensiale for også høye vedlikeholdskostnader.

 

Nja.. har no sett noen ''ok'' priset diesler, men du må ha pengene klare ellers fyker dem fort som fan!

 

Eg kommer til og kjøre en god del, mye kødding og gøy på sjøen, sies det e mere moment i diesel og om enn skal trekke noen på vannski / tube, eller som en kompis av meg har en liten 6-8 fot's jolla som bare ligger der. Og dra den oppi så høy fart så mulig, vil eg nokk si att diesel e best for meg.

 

Men dette e en spalte kor ingen dømmer deg, e for og se ka andre syns, mener og hvilket bruk de har. Personlige meninger rett og slett! :)

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er vel å avtale med oljeselkapet om bunkring, gjerne gå sammen flere stykker. Det blir billigst. :yesnod:

 

Videre kan en pese KNBF litt for å ha gjort en slett jobb tidligere. Kanskje de bør ta denne diskusjonen opp på ny i forkant av valget og før de politiske partiene legger siste hånd på strategien ? :yesnod:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Før en gjøe noe så "dumt" som å bytte til dieselmotorer bør en se på et litt større regnestykke.

Servicedeler til en D4/D6 med drev beløper seg til mer enn de fleste bruker i bensin på en liten sesong.

En diesel koster 150 000 mer enn en bensiner på ca 220hk. ( 4,3 GXI kontra D3220 )

 

Jeg mener båter under 25 - 26 for med fordel kan ha bensin.

Bruk båten uhemmet en hel sesong og ta regnestykket til slutt så vil en se at det ikke blir så ille.

Har prøvd selv med en Bayliner 2355 og 5,0L.

Link to post
Share on other sites

...men det spiller ikke så veldig mye rolle når man bruker 15 minutter på komme frem til dit man vil, ligger der og dupper hele dagen før man bruker 15 minutter tilbake igjen om kvelden. :cool:

Dersom poenget med båt er å komme seg fortest mulig fra A til B, er jeg for så vidt enig, men jeg sier nå som Odd Børretzen: ""La meg få seile så sakte jeg kan, for reisen er slutt når jeg kommer til land"."

 

Et rungende JA til saktegående dieselmotorer. :flag_bp: Min gamle BMC brant opp 10 liter med diesel på en 6 timers tur med ferielastet båt, i marsfart på 7 knop. Har det da ikke travelt på fjorden. :cheers_wine:

Redigert av Trond Østli (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Båter med diesel er ofte lett omsettelige, men med lite bruk kan ikke ekstrakostnaden med diesel forsvares.

 

Angående kostnader er det for meg en gåte hvorfor folk betaler ørten tusen ekstra for å bytte olje og filtere etc. på en diesel kontra bensin.. Vel er turbo og dyser forholdsvis dyre komponenter, men dette byttes ikke hvert år. En turbo holder ofte 10-15 år, og dyser typisk 5 år med fritidsbruk.

Link to post
Share on other sites

Jeg bryr meg ikke om drivstoffprisene, for jeg fyller bare for 200,- hver gang uansett :giggle:

 

Fra spøk til revolver : Drivstoff kostnaddene ombord i seilbåt er mest avhengige av utetemperatur og hvor mye du kjører varmeaparatet.

 

Du kan ikke dra vannski (veel jeg har faktisk sett det også), men det er både gøy, spennede (til tider) og veldig billig i drift :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

...og dyser typisk 5 år med fritidsbruk.

5 års levetid på dyser??? Hva med alle dieselmotorene fra 70-tallet som rusler og går med originale dyser den dag i dag? Hvor har du hentet disse tallene?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Nja.. har no sett noen ''ok'' priset diesler, men du må ha pengene klare ellers fyker dem fort som fan!

 

Eg kommer til og kjøre en god del, mye kødding og gøy på sjøen, sies det e mere moment i diesel og om enn skal trekke noen på vannski / tube, eller som en kompis av meg har en liten 6-8 fot's jolla som bare ligger der. Og dra den oppi så høy fart så mulig, vil eg nokk si att diesel e best for meg.

 

en ok priset diesel , det vil vel ofte si en noe eldre motor som f.eks Volvo 31 og 41 , har nok bra moment vel oppe i plan - men bruker sin tid på å komme dit. Ikke mye moment før turboen kommer i siget og begynner å lade skikkelig. Kad Motorene er vel bedre i så måte.

 

Skal man ha en diesel med trøkk , aks og morrofaktor så må det bli noe nyere, f.eks Volvo D serie , da snakker man helt andre priser...

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Trond, På mange dieseler anbefales det sjekk av dyser ved 4-5 års intervall( + timebasert) Det er ikke derved sagt at de må byttes, men dysespisser er forbruksvare. På nye høyeffeks dieseler stilles det store krav til skikkelig forstøvning / forbrenning. At folk ikke holder dyser og brennstoffsystemet i orden har ødelagt mange dieselmotorer. Dette er ikke løs synsing..

Link to post
Share on other sites

For min del handler det hverken om drivstoffkostnader eller servicekostnader, men sikkerhet, ville ikke hatt bensinmotor i båten, med medfølgende fare for eksplosiv bensindamp. Bensin er for motorsykler og utenbordsmotorer.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

...Dette er ikke løs synsing..

Ikke ment som kritikk, bare lurer. Nå er jo ikke en BMC fra -73 noen høyeffektsmotor, men uansett er jo de dysene rimelig gamle nå. Kanskje på tide snart...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Når vi kan kjøpe en helt ny Mercruiser V8 bensin på 260 hk med drev for 150,000 kr er dette svært mye hk for pengene,når vi vet at en tillsvarende dieselmotor koster

det dobbelte i innkjøp samt at prisdifferansen i drivstoff mellom diesel og bensin er mindre og mindre ja da skal en kjøre svært mye før dette regnestykket balanserer.

Deleprisene på en Mercruiser bensin er mye hyggeligere i forhold til en moderne CR dieselmotor.

Link to post
Share on other sites

prisdifferansen i drivstoff mellom diesel og bensin er mindre og mindre ja da skal en kjøre svært mye før dette regnestykket balanserer.

Deleprisene på en Mercruiser bensin er mye hyggeligere i forhold til en moderne CR dieselmotor.

 

nå er det fortsatt 6-7kr forskjell mellom bensin og diesel da.

å kjøper du ny motor er det vel ikke så mye deler du skal skifte ut i eninga?

oljefilter og drivstofffilter er stort sett samme priser.

går litt mere olje på en dieselmotor kansje.

ellers er service deler til dreva det samme.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet fra 22 fot med VP og drev til 22 fot med Suzuki 140 utenbordsmotor i fjor høst. Service på gammelbåten kostet meg minimum 10-12.000,- kr hvert år, og som regel fant de noe ekstra som måtte gjøres og som gjorde at prisen fort steg med ytterligere 5 - 20.000,- kr.

 

Service på Suzukien koster såvidt over 3000,-.

 

Jeg regner med å bruke båten et sted mellom 50 og 100 timer i året, noe som sikkert er en del over gjennomsnittet.

 

Den forrige båten hadde et snittforbruk på ca 14 liter i timen, den nye tipper jeg vil havne på rundt 16 liter i timen. Høyt snittforbruk pga at jeg bruker båten mye til transport til og fra hytta.

 

Hvis vi sier 10 kr literen for avg. fri diesel og 15 kr literen for bensin så blir drifstoffkostnadene som følger med 100 timer i året:

 

Diesel: 14*100*10 = 14.000,- pr år

Bensin: 16*100*15 = 24.000,- pr år

 

Som vi ser så kommer bensin og diesel ganske likt ut i dette regnestykket. Ser vi på innkjøpskostnad og verditap på båten så er jeg ganske sikker på at båten med utenbords bensinmotor kommer vesentlig bedre ut av det til slutt.

 

Bruker man båten bare 50 timer i året så blir fordelen med bensin enda større.

 

Jeg er iallefall sikker på at jeg gjorde riktig valg da jeg byttet fra diesel til bensin :yesnod:

Helge O

Link to post
Share on other sites

Tenker at her har du en gladnyhet

Norge har faktisk ikke så høye bensinpriser som vi liker å tro.. I forhold til kjøpekraft da selvfølgelig.

 

Hehe, har icche akkuratt en god jobb, icche får du det som 17 åring heller. koster ganske mye penger for og fylle opp tanken for meg. alikavell, syns eg det e helt jævlige priser. 16 kr litern e ..... vil icche tenke på det en gang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...