Jump to content

Hvordan vil sommeren bli med bensin motorer? Bedre med diesel?


M4gnus

Bensin motor eller Diesel motor til sommeren?   

278 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

I mitt hode tror jeg neppe den norske stat er forbundet ensidig til å rulle å gå basert på båtfolkets bruk av diesel eller bensin ........

 

Med tanke på alt hva du åpenbart har lært i løpet av dine første halvt hundre år så ser jeg forventningsfullt frem til fortsettelsen! :thumbsup:

 

Dog litt usikker på hva dette skal bety:

 

Avgiftene følger jo prosentvis etter.

 

:confused:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva er høy oljepris? $123/fat er normalt . Ja, økonomien er følsom for oljeprisen. Det vi kan gjøre med det er å bli mindre oljeavhengige. Å tro at et lands myndigheter har noen som helst interesse av å styre drivstoffprisene utfra syting fra blaserte båtkapitalister er i beste fall blåøyd. KNBF kan selvsagt fremme ønske om at avgifter skal reduseres, men de har viktigere oppgaver. Jeg vil påstå at sikkerhetsarbeid som f.eks. sjømerker, oljevernberedskap, redningsberedskap osv. er mye viktigere for oss båteiere å forhandle med myndighetene om.

Link to post
Share on other sites

1333870075[/url]' post='1272670']

Alle økonomer i verden er enig i at høye oljepriser er negativt for verdensøkonomien......

Det er nok riktig. Men det er neppe en mulig reduksjon i nordmenns bruk av hurtiggående fritidsbåter er det som utløser dårlig nattesøvn hos økonomene. Konsekvensene er nok større når det gjelder dyrere produksjonsutgifter og transport, og dyrere el enkelte steder. Fra et politisk ståsted ville det derfor være et relevant virkemiddel å avgiftsbelegge endel av det ikke nødvendige private forbruket, for å redusere dette og dermed forbruket totalt, og dermed oppnå noe lavere priser for olje til nødvendig forbruk.

Link to post
Share on other sites

Båtliv er gjerne en fornøyelse.

 

De som eier båter i flere 100.000,- kr klassen og for ikke å snakke om flere millioner kan vel saktens betale noen kroner mere pr. l drivstoff uten at det erger dem så mye.

 

Fornøyelse....?

 

Jeg kan og har fulgt min slekt tilbake til ca 1600-tallet og nær samtlige var avhengig av båt, kvinner såvel som menn.

 

Nå har ikke jeg strengt tatt dette behovet, og det er motorisert båt jeg har brukt i all hovedsak.

Men ikke desto mindre er jeg og flere med meg i ferd med å miste "rettigheter" mine forfedre hadde som innerster, kårfolk og husmenn.

 

Dette gjelder alt fra fiskeri, husdyrhold og generell bevegelsesfrihet i skjærgården.

 

 

Så for meg er ikke båtliv bare en fornøyelse, men også en tradisjon, der jeg gjør det samme som mine forfedre har gjort.

 

Når det gjelder avgifter/skatt - så er dette en annen ting.

Selv mener jeg at politikere og embedsmenn og kvinner har alt for liten respekt for de skatte og avgiftskroner som kommer inn i statskassen.

 

Var noe som het:

 

I ditt ansikts sved skal du ete ditt brød.

 

Dette bør ikke bety at man i nyere/moderne tid skal radbrekkes av skatter og avgifter med begrunnelse av gode formål.

 

Pengene er der - i massevis, bare man har mere respekt for de kroner som kommer inn og ikke bevilger millioner i hytt og pine.

Link to post
Share on other sites

Tror egentlig at det lureste båtfolket kan gjøre er å "sitte stille i båten" og håpe at vi blir oversett i forhold til avgifter på diesel. En ting er hva en måtte mene om avgifter generellt. Ser man imidlertid på prinsippene bak avgiftbeliggning er det ikke vanskelig å se at det ikke er helt logisk av fritidsbåter benytter avgiftsfri diesel, og et forsøk på å skulle få likebehandling når det gjelder bensin også, ville kun føre til et økt fokus på dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si meg enig med sofaseileren her. Kos dere med båtene og hold kjeft om priser på drivstoff. Er det noe vi ikke kan gjøre noe med samme hvor høyt vi skriker er det nettopp drivstoffprisen. "landbruks-diesel" kommer nok til å fortsette å være litt billigere enn auto-diesel. Samme med MGO og fyringsolje. Men det ligger an til økning av bil-drivstoff-avgiftene ved neste korsvei, i bytte mot redusert engangsavgift på "miljøvennlige" biler. Det er hva bilorganisasjonene går inn for, og dessuten en harmonisering mot våre naboland ved å øke avgiften på Diesel. Jeg blir mildt sagt overrasket om en rød/grønn- eller høyre/venstre- regjering setter ned avgiften på bil-drivstoff, og iallefall på båt-drivstoff. Her får FRP aldri flertall før bensinprisen gjør at vanlige folk havner i fattigdom.

Link to post
Share on other sites

Ja, men ingen interesseorganisasjoner vil røre den saken med en ildtang! :nonod:

Husker du så lite ?

Dette var jo KNBF så inn i helv.. dumme å foreslå i 2006.

Farget avgiftsfri bensin til båter.

 

Svaret fra de rød/grønne var selvfølgelig å innføre dieselavgift for fritidsbåter.

Dette førte til opprør blant kystbefolkningen.

Dieselaksjonen ble startet, det ble et rabalder uten like.

Bunkring langs vår grisgrente kyst ville bli nærmest umulig for mindre båter.

Ingen bunkringsanlegg ville ta kostnaden med å bygge ut egne tankanlegg og pumper for ufarget diesel til småbåtflåten.

Og nettopp på grunn av disse logistikk problemene trakk den rød/grønne regjeringen forslaget.

 

Så du har helt rett. KNBF eller andre organisasjoner kommer aldri til å røre denne saken med ildtang igjen.

De dreit seg ut på dette i 2006.

 

tromso.jpg

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Er igrunn bare glad det faktisk er mulig å få fyllt bensin rett i båten. Straks en forlater Ålesund og sikter seg innover en fjord elr hvorsomhelst igrunn er det ikkje mulig.

 

Der har du en av mine problemer, eg må bære hver en forbanna liter fra statoil og ned til båthavna! (ca 1,4-2,5 km)

 

En ting eg tenker mye på då e det att eg e en ungdom uten jobb atm, ska kanskje jobbe i sommar men tjener eg over x antall kr så må jo eg betale skatt. Får icche til så mye etter skoletid ettersom eg går vgs og når eg kommer hem e det enten det og falle på sofan og ''dø'' etter som enn e heelt ferdig etter skole. Eller prøve og være sosial.. I tilleg så e det icche så mangen som tar inn folk som icche har utdannelse. Blir 17 til sommeren og icche så mangen som vil ha det rekende rundt! rema, rimi, kiwi etc er fullt. Poenge e att det e veldig dyrt for ungdommer som meg sjøl, og faktisk andre voksne eg kjenner med priser. Spesielt vi som har litt hurtiggående båter eller gamle motorer. Då går det veldig fort mangen 100 kr i timen! Det blir rett og slett mer utgifter i bensin enn ka enn nesten betaler for båt eller motor in the first place! haha :P Eg e icche av den typen som e ute og drikker og så klager over att eg icche har penger, prioritere e alltid smart.

 

mangen som eg snakker med må gå ned i motor størrelse og båt størrelse eller gjøre andre ting for att de ska kunne ha båt lengre pga bensin prisene, diesel prisene e jo helt fine! 10 kr litern, fan heller, LETT! men 16.. dåå, blir det litt surt. Pluss, her som eg bor må enn enten kjøre fra statoil og ned i båthavna eller reise til stord fra husnes / sunde. og på veien tilbake går jo det noen liter! :P såå, det du har bonkra e nesten brukt opp, hahah! icche for alle båter det gjelder men det koster 100 jedna om icche mer bare og komme seg frem og tilbake derfra. :headbang: Flere båthavner burde ha både bensin og diesel tanker sier no eg, som eg har lest andre skrive att det er icche alle som har det.

 

 

Eg ser og på meningsmålingen att det går frem og tilbake mellom bensin og deisel, no leder diesel og innenbors motor har vell alltid ledet. E bare og tipse andre om lenken og få de til og stemme, desto flere stemmer jo bedre. Folk som skal kjøpe seg båt til sommeren ser faktisk på dem og ka folk mener! :)

Redigert av M4gnus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

M4gnus, om du vil ha deg en jobb, så ville eg ha begynt med å ta meg litt i sammen. Om du snakker noe i nærheten av slik du skriver, ville eg ikkje vurdert eit einaste sekund å ansette deg. Eg nekter å tru at du ikkje har fått med deg korleis ein staver ikkje (evt. ikke), og det at du insisterer på å skrive "icche" får meg til å tru at du er en av de som er i opposisjon til det meste. Hvorfor ikke heller spille på lag med oss voksne? Det er faktisk ikkje så ille å være voksen... :)

 

Men over til saken. Som fleire har påpekt mange ganger i denne tråden, er ikkje 16 kroner literen for bensin dyrt i det heile tatt. Flytt til Somalia, få deg ein jobb der, og sjå kor mykje bensin du har råd til... :)

 

Eg synes videre at avstemningen er litt problematisk. For eg ville stemt forskjellig ut i frå størrelsen på båten. Under ca. 25 fot foretrekker eg utenbords bensinmotor. Bedre plass inni båten, lettere vedlikehald, og ikkje minst, mykje mindre støy og vibrasjonar. Eg meiner heilt klart at de ekstra drivstoffutgiftene går opp med lavere vedlikhaldsutgifter.

 

Avgiftsfri bensin? Det kan me nok dessverre berre gløyme. Kjem ikkje til å skje. Då ser eg det som meir sannsynleg at det kjem avgift på all båtdiesel.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Husker du så lite ?

Dette var jo KNBF så inn i helv.. dumme å foreslå i 2006.

Farget avgiftsfri bensin til båter.

 

Så du har helt rett. KNBF eller andre organisasjoner kommer aldri til å røre denne saken med ildtang igjen.

De dreit seg ut på dette i 2006.

 

Husk at enkelte her inne har en annen agende en det store flertallet av brukere. Disse kjennetegnes med at de ikke lar anledningen gå fra seg hvis de ser at de kan piske opp til konflikter. Et annet kjennetegn er at de sjelden eller aldri har bidrag å komme med når det gjelder båt og båtbruk.

Personlig benytter jeg ”ignoreringsfunksjonen” på disse slik at jeg slipper å irritere meg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mouche har da i aller høyeste grad helt rett etter min mening. Der er ingen fornuftig årsak til at ikke båtbensin og diesel blir likestillet. Her bør båt organisasjonene stå på å prøve å gjøre en jobb. Spesielt viktig nå før valget neste år. Det er nå politikken etter valget blir finpusset av våre kjære politikere.

 

De som mener dette ikke bør diskuteres har neppe forstått noenting etter mitt syn. Er det noe våre byråkrater kan er det å holde oversikt over hvem som betaler hvilke avgifter i forskjellige sektorer og helt uavhengig om dette blir diskutert eller ikke :thumbsup:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det at drivstoff priser ikke har noen betydning, enkelte mener faktisk at den ikke er høyere en før er etter min mening tull. Selv om folk flest har høyere inntekt i dag

kontra la oss si for 20 år siden så er andre utgifter mangedoblet ,Statistisk sentralbyrå trikser og fikser på tallene som det passer.

 

En ting er ihvertfall sikkert, at det er en KLAR nedgang i båtturer/helgeturer av folk som har turbåter, det blir rett og slett for dyrt å svi av 3-5000 kr i diesel på

en helg ,og i mitt område er det mange som har solgt unna de større båtene og kjøpt mindre.

 

Det er grenser for allt, også drivstoff priser.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...