FM 8-12 Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 Har da alarmer idag som sier ifra om bensinos lenge før vi lukter det å kan smelle. Kombinerer man det med hyppig bruk av utsugsvifte ser jeg ingen betenklighet med bensin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ole-m Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 (redigert) Så en gang en Draco som tok fyr ved brygga i Sverige. Det var en gjeng som satt å festet i båten og vi satt på en utecafe ved brygga. De hadde spillt musikk en stund og så skulle de bare starte sin gode VP bensin for å lade battetriet..... BANG sa det, jeg så i øyekroken at motorlokket fløy sikket 3m i været og flammene stod opp... De som satt i båten en ca 4-5 stykker kastet seg i sjøen og folk løp til å kastet loss båten og dyttet den ut fra brygga så det ikke skulle spre seg. Båten brant opp på 10 min tror jeg. Ingen brannbåt kom heller. Heldigvis ble ingen alvolig skadd. Da bestemte jeg meg for at jeg ALDRI skal ha bensinbåt med innenbordsmotor noen gang uansett hvor masse tekniske dubbeditter og fintfølende neser man kan ha for å oppdager lekkasjer. Redigert 6.April.2012 av ole-m (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 (redigert) Mon tro hva motorromsvifta er til......?...... Dårlg/manglende vedlikehold er årsak til mange "ulykker", ikke bare brann. Redigert 6.April.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 Historien skurrer. Pang, motorlokk 3m i været, ingen alvorlig skadd, 10min å ingen båt mer. Folk strømmer til inferno for å skyve båten ut, uten å vite om flere er igjen i båten. Eller redsel for selv å bli skadet. Var engang jeg så en dieselbåt brenne. Fra den gang av: har jeg bensin skal man være enda mer fotsiktig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 Draco gjorde vel noen endringer på 70 tallet og det var vel stort sett 17 foteren som var mest utsatt mener jeg å huske. Har en bensinmotor er det svært viktig å kjøre viften en 2-3 min før oppstart. Spesielt viktig for de som har svært trange motor rom. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 I tillegg til viftekjøring og visuell sjekk før oppstart er det også viktig å sjekke etter tanking. Spesielt hvis man har innebordsmotor. Og når man tanker bensin skal alle ut av båten. Jeg var for noen år siden vitne til at eieren av en stor daycruiser akkurat hadde tanket noen hundre liter bensin, da han oppdaget at det var lekkasje et sted mellom påfylling og bensintank. Selvom det var minst hundre liter bensin i kjølen luktet han faktisk ikke lekkasjen før han gikk inn i kabinen for å hente lommeboka! Da brannbåten kom tok de situasjonen meget alvorlig, for å si det slik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 I 2011 fylte jeg alle steder for rett under 10kr. Fylte i dag med en pris på 10,40kr. I fjord lå vel bensin på ca 14,4 i juni, og nå på over 16kr. Det er jo mer en dobbelt så høy % økning for bensin kontra diesel... Kan jo tyde på at bensin halser fra i kostnader. Og at diesel vil bare lønne seg mer og mer så lenge vi kan bruke avgiftsfritt? Men over tid, og historisk sett, vil vel kanskje ikke grafen se slik ut... Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjeles Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 ... har en båt med 2x 230 HK mercruiser bensiner, blir det VELDIG dyrt for deg og kjøre på lufte tur... Det er da ikke nødvendig å bli trukket av 460 hester for å ta seg en luftetur? Det er vel størrelsen på denne flokken av trekkdyr som er problemet, og ikke prisen på havre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Det som er så fint med motorbåt er at selv om du har fem hundre ponnier tilgjengelig bruker du kanskje bare etparhundre av dem til vanlig og de ponniene som hviler spiser ikkeno havre. Og for å ta det en gang til: Drivstoffkostnaden er bare én av mange kostnader ved å ha båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Begynner å bli dyrt da. Kanskje på tide at Knbf begynner å diskutere litt avgifter med regjeringen igjen Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Det er klart at i et samfunn hvor 17 åringer blir tvunget til å måtte velge mellom en tur på steakhousen eller el " luftetur" på fjorden, og eldrende menn med både selvironi og 2100 hk under dørken begynner å føle at drivstoffet er dyrt, bør noe gjøres. Vi må stå på kravene, dette er for ille. Mitt forslag er at om ikke knbf klarer å slå kraftig nok i bordet, foreslår jeg båtfolket griper til det kraftigste av alle våpen: streikevåpenet. Om ikke myndighetene tar grep og senker / fjerner avgiftene ( hvorfor ikke kreve subsidier, når vi først er i gang?) trekker vi vitale grupper ut i streik. Gjerne i hele sommer, for å virkelig demonstrere vår makt. Om alle hurtiggående båter holder seg ved brygga i sommer, tenker jeg vår stemme blir hørt og vi får gjennomslag... Billig er det også, uansett diesel eller bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Det hadde jo også vært en stor fordel om oljeprisen gikk tilbake til et nivå på 10/15 dollar fatet og ikke 120/130 dollar fatet som idag siden det helt sikkert ville hatt en meget god effekt på prisen på å fylle bensin/dieseltanken på bilen/båten. Hvis vi samtidig også kunne fått gjennomslag for at alle utgifter ble regnet i prosent (helst i promille!) av pris og ikke i ører/kroner per volumenhet, ja da hadde nok jeg også kjøpt meg en båt med en fem/seks/syv hundre gamper under lokket for såpass bør det nesten være! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Ja du kan jo drømme om oljepriser.... Situasjonen nå er den at p.g.a. finansurolighetene i vesten er etterspørselen etter olje en god del redusert og oljeprisen er derfor lav ift. hva den normalt ville vært med dagens tilgang/produksjonskostnad. Men nå er vi så heldige i Norge at myndighetene kan tilpasse drivstoffprisene til våre nabolands (nesten, det er litt billigere i Norge) v.h.a. avgifter. I USA f.eks. har de ikke den luksusen og drivstoffprisene varierer mye kraftigere i.f.t. oljeprisen, den har nesten doblet seg på noen få år! Ethvert lands myndigheter må til enhver tid regulere både valutaen og folkets kjøpekraft. Norge er nå i det dillemmaet at valutaen er sterk og renten bør sånn sett ned men folks kjøpekraft er høy og da må det skatter/avgifter til. Vi kan godt hevde at statskassa (spu) er velfyllt, men når vi ser på morgendagens pensjonutgifter minner dette om et flashy nachspiel hos en kjent mobil-gründer. Så kjør båt og kos dere, det kommer ikke til å vare (uansett om skuta går på køl, matolje, knott, lpg, hydrogen, tresprit eller noe annet) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Vi kan godt hevde at statskassa (spu) er velfyllt, men når vi ser på morgendagens pensjonutgifter minner dette om et flashy nachspiel hos en kjent mobil-gründer. Og hvis man legger til utgifter til inngåtte forpliktelser til barnehage, skole, sykehus og sykehjem osv osv så har vi egentlig ikke penger på konto i det hele tatt, men om det er riktig å tenke slik, eller "kun" tenke pensjonsforpåliktelser og ikke også alle de andre forpliktelsene lurer jeg egentlig på. ... hva den normalt ville vært med dagens tilgang/produksjonskostnad. Hva er produksjonskostnaden rundt omkring i de oljeproduerende land? Ikke tenk kun på norsk sektor i Nordsjøen for vi utgjør tross alt, bare en liten del av den totale globale produksjonen som er hva som ligger til grunn for betraktninger om tilbud og etterspørsel! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Enig i det men nå er nok produksjonskostnadene i gulfstatene økende også med stadig høyere levestandard, høyere arbeidsmiljø-standard, høyere miljø-standard inkl. Co2-håndtering osv. Kina handler vel mest med "blood-oil" fra Sudan, Nigeria osv. Poenget er at utviklingen går én vei. Ved neste høykonjunktur (hvis det blir noe av) skal vi nok se oljepriser nærmere 200. Hadde noen nevnt hundredollar/fatet for femten år siden hadde de ikke fått mye spalteplass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruiseliner Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 For min del handler det hverken om drivstoffkostnader eller servicekostnader, men sikkerhet, ville ikke hatt bensinmotor i båten, med medfølgende fare for eksplosiv bensindamp. Bensin er for motorsykler og utenbordsmotorer. Merkelig da at brannsikkerhet sjelden er et tema når man vurderer motortype for bil. Selv om bil og båt ikke skulle være direkte sammenlignbart, er brannfare trolig den mest paranoide begrunnelsen for å ikke velge bensinmotor i båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Må jeg få minne herr cruiseliner om at en båt, for å fungere i øvre del at det elementet den er tiltenkt å fungere i, stort sett har en tett bunn, og tette sider. Innenfra får denne samme funksjon som en skål, eller kopp. En bil er, med noen unntak vi ikke trenger å gå inn på her, stortsett ikke ønsket i samme element. Bilen er dermed utformet annerledes, og motoren har ingen ting mellom seg selv, og det som forhåpentligvis er mere fast materie enn det båten ferdes i. Om man for eksempel skal spise suppe, og man ser bort fra at enkelte ikke liker suppe, og kunne tenke seg å helle den ut, velger man gjerne å benytte en skål, i motsetning til å helle denne ut i løse luften. Skålen har nemlig den egenskapen at den holder på suppen. Det samme gjelder om man har noen kubikk bensingass som man vil ta vare på. Da er det bortkastet å helle dette i mottorrommet til en bil. En båt er derimot en fin plass å lagre bensingass, særlig om man kan oppbevare den i et lukket mottorrom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Auskar Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Bensin er dyrt, men 1 - 2 kroner mere pr. liter utgjør ikke mere en ca 100 - 300,- kr mere i utgifter for meg. Da ut fra ett forbruk på 100 - 150l pr sesong med en/to outboard på 20/25hk og 9,9/15hk. Ikke for den del, husker godt da jeg fikk 25l bensin + 1l outboardolje for 100 lappen og enda fikk jeg noen kroner igjen. Den tid jeg hadde en sjark med en 10hk sabb diesel kunne jeg kjøre i en evighet på en tank diesel. Tanken rommet ca 50-60l Da kostet dieselen under 3kr literen. Men er jo de samlede utgifter som gjør at kronene farer av sted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Jeg sjekka regnskapet i stad og i fjor brukte jeg ganske nøyaktig 880 liter bensin på 400 nm. Blir vanskelig å finansiere to nye lette 250 hesters dieselmotorer med at drivstoffkostnaden da vil bli ca halvert..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Dvs. at du bruker rundt femten tusen kroner på bensin i året, og ved å bytte til diesel hadde du spart inn halvarten av den drivstoffutgiften. Altså rundt 7500 kroner i året spart. På 50 år sparer du da 375000 kroner. Holder det til to nye 250 hk dieselmotorer? Og lever i så fall de i 50 år....? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Nettopp. Det betaler ikke rentene engang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruiseliner Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 (redigert) Må jeg få minne herr cruiseliner om at en båt, for å fungere i øvre del at det elementet den er tiltenkt å fungere i, stort sett har en tett bunn, og tette sider. Du verden. Bra vi har deg her til å fortelle oss disse tingene. Når vi først er inne på selvfølgeligheter, må jeg få minne sofaseileren på at et motorrom i en båt med bensinmotor stort sett har god aktiv og passiv utlufting, i tillegg til automatiske og manuelle slukkesystemer dersom uhell skulle oppstå. Risikoen ved bensinmotor er betydelig overdrevet og er i beste fall et søkt argument. For øvrig har vi forståelse for at folk som har investert i en dieselmotor, selvsagt har behov for å konstruere mer eller mindre paranoide begrunnelser for å rettferdiggjøre sitt valg. Det skulle da bare mangle.... Redigert 7.April.2012 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 1333836083[/url]' post='1272596']Du verden. Bra vi har deg her til å fortelle oss disse tingene. Bare hyggelig. Vi paranoide er alltid glad for å kunne gi en håndstrekning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Jeg noterer meg at hver gang vi diskuterer priser kommer noen stakkare opp og beklager seg over mangel med sykhjemsplasser, eldreomsorg osv osv. I mitt hode tror jeg neppe den norske stat er forbundet ensidig til å rulle å gå basert på båtfolkets bruk av diesel eller bensin men ser gjerne en statistikk på dette. (Mouche) Det er vel snarere slik at jo høyere oljeprisen er mere kommer inn i statskassen. Vi burde vel heller legge det opp slik at ved høye oljepriser settes avgiftene ned og NÅ snakker jeg diesel/bensin hva gjelder båt og friluftsliv. At KNBF har gjort en begredelig jobb og etter hva jeg registrer, totalt fraværende, begynner jeg av og til å lure på hva min kontigent blir brukt til ?? Fint å få svar fra KNBF rundt det. Personlig er jeg like rundt hjørnet for å si opp medlemmskapet og flere med meg. De fleste oppegående burde forstå at båt, sjø er en svært viktig fritidsbeskjeftigelse i dette kyst landet. Da må vi også få lov til å dyrke interessen, sågar for motor, dersom det ikke forventes at alle skal gå over til pinnebåter. En liten badebåt med V8 bruker ca 30 l i timen. 2 motorer er vi oppe i 50 l pr time i marsj hastighet. Har vi noe større båter er vi kjapt oppe i 100 L i timen. Avgiftene er for høye og de må ned. Staten tjener allerede mere enn nok og sågar enda mere ved høy oljepris. Avgiftene følger jo prosentvis etter. La oss nå få KNBF på banen å få dem til å jobbe for hva vi betaler dem for. Meg selv og flere ser ingen grunn til å betale medlemskap dersom ingenting skjer. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Hjartøy Svart 7.April.2012 Del på Facebook Svart 7.April.2012 Diesel er for store båter som kjøres langt og yrkesbåter. Alt under en 23-25 fot er best lønt med bensinmotor. Trenden er også stadig større båter med påhengs. Det er klart at i et samfunn hvor 17 åringer blir tvunget til å måtte velge mellom en tur på steakhousen eller el " luftetur" på fjorden, og eldrende menn med både selvironi og 2100 hk under dørken begynner å føle at drivstoffet er dyrt, bør noe gjøres. Trådstarter ba om meninger om diesel og bensin, og det har han jaggu fått. Pris er ett "hett" tema, men jeg mener at at det er på yrkesbåter det først er vits i å se på "besparelser", for da snakker vi om levebrød. Alt annet snakk her er fornøyelse. Det er ikke en meneskerett å ha båt, alt må velges ut fra det en har råd til. Har du først råd til å kjøpe en båt til 300 000,- eller mer, ja så har du også råd å bruke den. Ser vi litt historisk på det, var timelønnen i 1986 ca 75kr/t og i 2011 193kr/t. Bensinen kostet i 1986 ca 5kr/l og i 2011 14-15kr/l. Dette er henholdsvis ca7% av timelønn i 1986 og 8% i 2011. Bensinprisen har altså relativt sett da bare steget med 1%.... De fleste av oss som har båt, har også råd til å ha både bil og hus og en bil til og kanskje til og med en motorsykkel. Så å klage på bensinprisen i denne sammenheng, blir litt som å klage på dekkprisene når du har kjøpt deg en bil til 600000,- Noen foreldre, kan ikke engang velge mellom "steakhose eller fjorden" for de har ingen penger til det. 15kr (bensinprisen) kan være det de manglet den dagen for å ta bussen for å hente barna på SFO, de må gå i stedet for, bil har de i allefall ikke råd til. Moralen...? Vi har et luksusproblem ! Men for å svare på spørsmålet, jeg velger meg bensin, diesel er en pest og en plage. (avfallsprodukt) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.