Jump to content

Hvordan vil sommeren bli med bensin motorer? Bedre med diesel?


M4gnus

Bensin motor eller Diesel motor til sommeren?   

278 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Å få til autodiesel for fritidsflåten, kun for at misunnelsen skal tilfredstilles, blir jo helt feil.

I dag er valg av motor i alle fritidsbåter valgt ut i fra hva eierne ser forbruket og investering koster.

Å plutselig innføre autodiesel vil si å klubbe dieseldelen av flåten i hodet, og finansielt slå mange helt i svime. Da bunnen i de fleste dieseldrevne fritidsbåter for salg vil forsvinne.

 

Hva med å jobbe for mer de rette avgiftene på bensin (les: fjerne det som har med vei å gjøre). Også la diesel være slik det er...

Men siden det er langt unna å få til en egen "farget" bensin som oppfyller noe slikt så blir vel det eneste alternativet å ikke prøve på noe som helst. Siden om noen rører det er det kun dieselbrukerne som får svi, og ingen vinner noe på det.

 

Om det viser seg at de må ha inn mer inntekter for å drive Skjærgårdstjenesten/RS etc. Så får de heller finne på en alternativ måte ala å innføre tvungen avgiftsbelagt registrering etc.

 

Jeg kan ikke se noen annen grunn for organisasjonene å jobbe for likestilling av diesel og bensin annet en janteloven. Og det er jo ganske skremmende at den fortsatt skal være så kraftig forankret i noen.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Ja og hva så ?,

 

Hva med å senke skuldrene litt? Et medlem etterspør dokumentasjon på hva et annet medlem nevner, og jeg nevner en link hvor noen konkrete tall fremkommer, ikke værre enn det vel?

 

Forøvrig er det i mine øyne helt uinteressant hvor mange mennesker det mer eller mindre tilfeldig bor i et spesifikt land, men at vi alle har et individuelt ansvar og de som da forurenser mest har også det største ansvaret. Andre mener at f.eks en kineser har et større ansvar fordi han tilhører et land med flere innbyggere, en påstand som er helt søkt etter mitt syn og kun kan sees på som et forsøk på ansvarafraskrivelse.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

bensinprisandroid.jpg

 

Det er etterhvert mange som bruker appen Bensinpris, og jeg vil tro at det er muligheter for å legge inn marinapumper der også. Som vist på bildet, får man pris på både bensin og diesel. Mulig de legger inn registreringskolonne for avgiftsfri diesel om mange nok spør?

 

Appen endrer ikke problemets opphav, men gjør det beste ut av situasjonen.

 

:thumbsup:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Smart liten app, bruker den av og til selv. :flag_bp:

 

Ellers får vi bare håpe at mørkemennene her på forumet som er redde for å ta opp diskusjonen om prisettingen av bensin i båt snart tar til vettet å innser at bensin er mere miljøvennlig enn diesel, at ikke alle som kjøper båt med fungerende bensin motor ønsker/kan bytte denne omgående ut med diesel og sist med ikke minst at de forstår at de som har bensinbåt ønsker seg lavere priser på fuel noe også diesellfolket hadde gjort om settingen hadde vært omvendt.

 

Hva med å innføre båtbensinen igjen som vi hadde på slutten av 80 tallet ?

 

KNBF bør gå i spissen for dette å begynne å jobbe litt for medlemskronene sine.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Bare et lite spørsmål: Er det virkelig slik at Bensin er mer miljøvennlig enn diesel?

Lokalt på landjorda er dieselens partikkelutslipp verre, og på eldre dieselmotorer KLART verre, men på sjøen får jo ikke partikkelutslipp samme virkning?

Når det gjelder co2, som vel er det man primært fokuserer på internationalt gir brenning av en liter bensin utslipp av 2,4 kg CO2, mens brenning av én liter diesel gir 2,6 kg CO2.

Andre her vet sikkert mer meg om forskjellen mellom diesel og bensin når det gjelder hvor mye motorene klarer å utnytte energien, men jeg mener at dieselmotorer er vesentlig mere effektive, enn forskjellen i co2 utslipp.

Jeg mener ikke å konkludere her, men tillater meg å spørre....

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke, men båter har jo ikke katalysatorer og partikkelfiltere. Men bilproblemet lokalt har jo ikke båt nei.

 

sist med ikke minst at de forstår at de som har bensinbåt ønsker seg lavere priser på fuel noe også diesellfolket hadde gjort om settingen hadde vært omvendt.

 

Ehm, nei. Hadde jeg kjøpt bensin så hadde det vært med full bevisthet på hva drivstoffet koster.

Vurderte selv lenge bensin. Men fant ut at pga markedsverdi og letter for salg sener ble det diesel.

Å fjerne vegavgift på bensin er utopi slik det er nå. Så eneste som skjer er at diesel øker. Da kunne jeg like gjerne kjøpt bensin, og samtidig gå inn på dass å trekke ned ca 260.000kr (minus forbruksforskjellen mellom bensin og diesel på tilsvarende motorer)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Egoismen lenge leve :flag: Hva med påhengsfolket ? Det er vel ikke flust med diesel påhengsmotorer i markedet ??

 

Slik det er nå er det helt riktig at det er nytteløst å diskutere med sittende regjering. De fleste regner vel med at det kommer en ny en kommende år. Det er derfor svært viktig at folk kommer på banen og presser på de partier som ser muligheter, ikke kun problemer som dagens :yesnod:

 

Med mindre naturligvis, at dieselfolket ikke unner bensinfolket lavere priser. :wink:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Med mindre naturligvis, at dieselfolket ikke unner bensinfolket lavere priser. :wink:

 

Det er vel rimelig greit dokumentert her av diverse medlemmer at det "kun" dreier seg om frykten for at fokus på temaet vil medføre høyere utgifter for dem selv. Hvilket ord, uttrykk eller benevnelse man skal gi om dette/disse kan den enkelte selv få velge for meg, men når enkelte av de samme er de første til å snakke om samhold og solidaritet blant båtfolk, ja da blir det hele lettere komisk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tør vel kanskje gå litt lenger enn bare komisk, det ligger faktisk i nærheten til å grense mot uforskammethet,uvitenhet og latterligjøring av de som bruker bensin. Etter hva jeg vet er det vel et stort flertall som bruker bensin om vi tar med påhengsmotoren i samme slengen. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Gjennomsnittsfritidsbåten er vel rundt 20 fot her til lands så det er nok flest med påhenger ja. Siden medlemmet contraband har klokkertro på at lobbyvirksomhet vil gi lavere bensinpriser foreslår jeg herved at han tar på seg oppgaven med å forberede en sak for finanskommiteen hvor det klargjøres hvorfor det må en endring til. Ser ikke ut til at KNBF har samme prioritet på dette spørsmålet som nevnte medlem :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Det dukker opp funn støtt og stadig samtidig som at utviklingen går fremover, er derved ikke særlig bekymret for faren om manglende ressurser.

 

Det kunne vært en tanke Dieseldahl men kjenner min begrensning og overlater den jobben til båtforbundene som etter min mening er de mest kvalifiserte dersom de ikke har vondt i viljen. :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

Ein bensinmotor kan jo og gå på Propan. det er jo rimlegare per liter enn bensin. sjølv om det er ein del ulemper, som oppbevaring og lekkasje varsling. Samt at forbruket år litt opp. Men det er jo rimlegare enn bensien som innehalder 47% veiavgift. (Hovudårsak til at ventilene på motoren kan sote seg til ;-) )

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ombygging til propan/LPG er gratis og pumpestasjoner står tett som haggel rundt vår langstrakte kyst, og for de marinane som ikke har propananlegg enda får dette kostnadsfritt av staten. :giggle:

 

Fra Jokke og Valentinerne... " Jeg sitter på en bombe, mens jeg venter...."

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tippe at timeprisen på et bilverksted har omtrent samme "profil". Sannsynligvis også prisen på en håndverker forøvrig, en frisør, lærer, bonde, sykepleier osv, men har for lengst innsett at enkelte ikke ser sammenhengen mellom lønn/pris/kjøpekraft.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tippe at timeprisen på et bilverksted har omtrent samme "profil". Sannsynligvis også prisen på en håndverker forøvrig, en frisør, lærer, bonde, sykepleier osv, men har for lengst innsett at enkelte ikke ser sammenhengen mellom lønn/pris/kjøpekraft.

 

Jeg skjønner ikke helt logikken. Vi har et skyhøyt kostnadsnivå for tjenesteyting her til lands. Mye på grunn av vår oljesmurte (offentlige) økonomi. Men hva det har å gjøre med en vare som drivstoff å gjøre aner jeg ikke.

 

Er det noen grunn å ha høye drivstoffpriser bare fordi vi er verdens rikeste? Vi er vel det landet i verden som "trenger" disse avgiftskronene minst?

Link to post
Share on other sites

Også dette i verdens rikeste land................................................................... :giggle:

 

Forøvrig er det en del andrre land på listen som produserer både olje og gass, men slikt velger man å ikke vite for det passer liksom ikke inn i enkeltes virkelighetsbilde. Tror forøvrig at Venezuela er et land hvor man forholdsvis enkelt får oppholdstillatelse!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...