Jump to content

Hvordan vil sommeren bli med bensin motorer? Bedre med diesel?


M4gnus

Bensin motor eller Diesel motor til sommeren?   

278 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Så så ivar, han er ikke ferdig med sin skolegang ennå. Har litt igjen både i norsk og matte...... Det er lov å drømme, det er vi vel alle her på båtplassen med på? Selv har jeg mine meninger om hvor grensen går for når dieselmotor lønner seg og på raske båter ligger grensen endel høyere enn på langsomme. Jeg møtte en gang en hyggelig totning på Hvasser med en sea-ray 48 med to 6,2MPI motorer og strake aksler. Han hadde regnet litt på det han også og i dorgefart som han likte best var det ikke mye å spare i drivstoff. Selv om han hadde råd til å skifte til 2x VP D4-300 så skjønte han ikke vitsen med det. Masse støy, vond lukt, kreftfremkallende, dyrt vedlikehold, tunge, følsomme for drivstoffet, uetisk......

Link to post
Share on other sites

I følge marinepartseurope.com koster servicedeler til D4:

 

oljefilter: €35

bypassfilter: €35

dieselfilter: €43

forfilter: €23

veivhusventilasjonsfilter: €126

luftfilter: €50

impeller: €97

knutebelg: €63

anoder: €55 + €57

5,4 liter girolje API GL-5 SAE 75W/90 €150

12,5 liter olje SAE 15W/40 VDS-2 ACEA E7: €142

tilsammen: €875= 6650 NOK per motor.

I tillegg kommer

Frostvæske annenhvert år: 5,2 liter konsentrat: €50

 

Så var det delepriser da hvis du skulle være så heldig å trenge en ECU (det er tre av dem per motor), noen injektorer, en dieselpumpe el.l.......... da er en ny GM shortblock billigere.

Link to post
Share on other sites

Hei

jeg kjører Daycruiser med V8 300hk. forgasser, bytter olje og plugger sjøl. kjører ca 100 timer hvert år å bruker ca 20-30 tusen i bensin..

Er super fornøyd med motorvalg. går det til H... så kjøper jeg ny shortblokk. eller longblokk hvis skaden er stoor.

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på hvorfor vi klager på prisene. I hvor mange land kan en 17 åring ha råd til å ha egen motorisert båt som leke? Vi har det fordømt godt og liten grunn til å syte. Bensin fyller jeg når tanken må fylles. Prisen er det den er og reginga betaler jeg med glede. Den dagen jeg ikke har d til det får jeg heller finne på noe annet som er gratis. Hva med en fjelltur elle bare langt inn i skauen. Det e godt or kroppen og gratis.

Link to post
Share on other sites

Enig med motor. Jeg kommer aldri til å sette meg selv i den situasjonen at jeg kjøper så stor og drivstofftørst båt at et kraftig prishopp på bensin/diesel resulterer i at jeg tvinges til å bruke båten mindre. Når jeg kjøper båt igjen neste gang tar jeg med i beregningen at jeg minst skal tåle en fordobling av dagens drivstoffpriser, uten at det går ut over hvor mye jeg har råd til å bruke båten. Jeg ville ikke hatt noe glede av å være båteier hvis båten var så stor og dyr at jeg hele tiden lå i grenseland for hva økonomien tåler, og derfor måtte begrense bruken hvis bensinprisen hoppet fra 15 til 25 kroner literen.

 

Å svare på trådstarters spørsmål er litt vanskelig hvis ikke båttype og størrelse er definert. Generelt for planende båt i dag (nye båter og motorer) kan man vel si at for alt opp til 25-26 fot er det greiest med utenbords bensin, både med tanke på innkjøpspris, drivstoffpris, vedlikehold og sikkerhet. Om man velger diesel eller bensin til større båt blir en avgjørelse basert på en masse forskjellige forhold, og det går vel egentlig ikke an å komme med noen generelle anbefalinger som sier at det ene er så mye bedre enn det andre. Blir litt smak og behag...

Link to post
Share on other sites

Husker godt når jeg var 17 år , jeg hadde ikke båt da. Men synes det den gang det var dyrt og fylle tanken på mopeden. Tror det kosfet 45 kr og bensinen kostet 5,99 for literen. den gang jobbet jeg som vaktmester assistent. O

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Diesel er djevelens drivstoff.., og dieselmotorer er selveste Belsebub.. :smash:

Ikke noe mer å si om den saken.

 

Har en MC, to biler og tre båter, alle på bensin. I følge Statoil har jeg gjort meg fortjent til gullkort :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Norge har faktisk ikke så høye bensinpriser som vi liker å tro.. I forhold til kjøpekraft da selvfølgelig.

 

Det blir vel feil å si at vi ikke har høye priser, når bensinen koster under 13 kr literen på en søndag og 15.50 på mandag. Og som den pumpen trådstarter har bilde av på over 16 kr. Under 13 kaller jeg billig men ikke 16 dagen etter. Det har jo ikke noe med kjøpekraft og gjøre men griskhet hos oljeselskapene.

 

Har bensinmotor selv, men bekymrer meg ikke så mye siden den bruker 3 l/t på full fart.

Link to post
Share on other sites

Hvordan tror dere vi kommer ut økonomisk ved ca 50 timer normal kjøring. :cheers_wine:

Med mindre i pungen enn før de 50 timene startet ?

 

Det er jo opplagt at å fø 270 hester med bensin koster mer enn å fø 120 hk med diesel. Spørsmålet blir hvor mange av de man bruker hva det vil koste. Men hva årets sesong vil koste totalt er jo ingen som vet før den er over

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nok spart endel kronasjer på de årene jeg har kjørt med dieselmotor nå, selv i en Skibsplast 650.

 

Men om motoren min skulle ryke nå, ville jeg faktisk ikke montert diesel igjen. Da hadde det blitt bensin. Diesel er rett og slett ikke verdt merkostnaden, nå som vi ikke vet hvor lenge vi får ha den "avgiftsfrie" dieselen som drivstoff for lystbåter.

 

Dieselmotoren har en fordel fremfor bensinmotoren, og det er sikkerhetsfaktoren på drivstoffet. Alt annet går i favør av bensin.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Mange snakker om sikkerhet med diesel. Men med moderne dieselmotorer med common rail, vil jeg påstå at det ikke er noen forskjeller . 1600-2000 bar diesel tåke brenner like godt som bensin, har vært borti dette på bil, liten sprekk, i et diesel rør , som antente på varm turbo, endte med kondemnering av bilen.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

kjører 30 fot med ny VW commonraildiesel, bruker ca 1L pr nm. i lett plan (ca 22 kn), har bedre følelse når jeg fyller opp tanken med diesel. Men i Sverige er jo bensin og dieselprisen nesten lik. Kan lønne seg å fylle på industri/bunker anlegg, der er som reger diesela en del billigere. Men diesel verdsetter jeg i denne rekkefølge: 1:brannsikkerheten og eksplosjonsfare. 2:drivstoffutgifter. 3:bruktverdi. 4: servicekostnader. Og fra en ny commonraildisel (ikke VP) lukter og ryker det ikke)

God sommer :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Men i Sverige er jo bensin og dieselprisen nesten lik.

 

Det er vel Norge som er unntaket? Nå er det jo svært lite håp om at bensin til båtbruk vil få den samme fordelen siden ingen båtorganisasjoner er villig til å tale den saken! :headbang:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mange snakker om sikkerhet med diesel. Men med moderne dieselmotorer med common rail, vil jeg påstå at det ikke er noen forskjeller . 1600-2000 bar diesel tåke brenner like godt som bensin, har vært borti dette på bil, liten sprekk, i et diesel rør , som antente på varm turbo, endte med kondemnering av bilen.

Det jeg er mest bekymret for når det gjelder bensinmotorer er en mulig lekkasje i drivstofflinja. Om det drypper litt diesel lager ikke mer trøbbel enn dårlig luft og litt olje på vannet når lensepumpene går. Med bensin, derimot... Noen dråper i timen gjennom et døgn, en glovarm sommerdag, vri om nøkkelen og ka- boom. En liten kaffekopp med bensin, i fordampet tilstand, tilsvarer en dynamittgubbe i sprengkraft. Ikke i min båt.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Dette du nevner med bensinlekkasje, bør man lukte. selv kikker jeg altid ned i motorommet før jeg starter opp, dette for og se etter alle mulige lekkasjer,

Tanket foresten i går . 16,21 for literen på brevik ved karlsøy brua

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Så enkelt er det ikkje at enhver lekasje fører til eksplosjon. Nedre eksplosjonsgrense er 1 vol.%, øvre grense 7,6 vol.%

 

Og med den holdningen der er det ikkje rart dieselbåter topper statistikken over båtbranner. Om det lekker besnin så kjenner du lukten med èn gang. Om det lekker diesel så kjenner man ikkje lukten da heile båten allerede stinker av diesel til enhver tid.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...