Jump to content

Hvordan vil sommeren bli med bensin motorer? Bedre med diesel?


M4gnus

Bensin motor eller Diesel motor til sommeren?   

278 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Nå tilhører jo REM de som har en fem hundre dieselgamper eller så under motorlokket så at han er redd for konsekvensene for fokus på disse avgiftene har jeg jo en viss forståelse for, men særlig solidarisk er ikke en slik holdning, etter mitt syn. Det er vel ikke prinsippene som er viktige her, men egen lommebok vil jeg tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For egen del synes jeg prisen for båt bør ligge på mellom 3 og 4 kr literen uavhengig av brennstoff. Det er naturligvis en ønskedrøm men samme priser og rundt en 6-7 kr literen kan det leves med.

 

Snart er det billigere å hive hjemmbrent på tanken. :drink:......dvs det Er billigere :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hvor går grensa da?

 

 

Grensen går når det starter å bli ubehagelig dyrt å fylle opp tanken, og den tilstanden har vi i dag med dagens priser. Dette berører i dag dei fleste forbrukere i den vestlige verden, mobiliteten går ned over alt.

Det er ikke mange år siden dei fleste knapt nok offret en tanke på priser og forbruk når det kommer til bruk av båten(tenker da på diesel)men dette har snudd helt tydelig

i den siste tiden.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mange år siden dei fleste knapt nok offret en tanke på priser og forbruk når det kommer til bruk av båten

 

Jeg er helt enig.

 

Men til tross for at det aldri har blitt dokumentert en sammenheng, er det visstnok en miljøtrend at man skal inndra kjøpekraft for å begrense forbruk av fossil energi, og ditt utsagn tyder på at man har lyktes. Og da får vi håpe at cirka halvparten her er fornøyde med det.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det er klart at en brutal pris politikk på drivstoff virker,det er jo intet problem å legge landet i ruiner på meget kort tid viss diverse miljø organisasjoner får det

slik som dei vil. Langs kysten i Norge hvor den største verdiskapningen og teknologiutviklingen foregår her i landet må ha en infrastruktur og levelige transport kostnader

får vi ikke dette så går det bare en vei, uansett nyskaping og grundervirksomhet.

Link to post
Share on other sites

Drivstoffprisene her til lands ligger på samme nivå som våre naboland. Så hvis du tenker at næringslivet har konkurranseulemper pga fraktkostnader er ikke dieselprisen årsaken. Det er vel snarere det faktum at hvermansen har råd til store raske motorbåter som gjør oss mindre konkurransedyktige...... :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig at vi har samme pris som våre naboland men så har vi også mye høyere avgifter og priser på alt annet slik at drivstoff som kommer på toppen er drepende. De fleste av våre naboland er også nærmere markedet i europa noe som ikke gjør det enklere for langstrakte Norge.

 

Det kan vel for de avgiftskåte her være greit å vite at selv fylkeskommunen sliter med høye priser.

 

Ellers er det skrevet en fin artikkel i Arendal tidende .

http://www.arendals-tidende.no/index.cfm?event=doLink&famID=274155&frontFamID=268295

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

For egen del synes jeg prisen for båt bør ligge på mellom 3 og 4 kr literen uavhengig av brennstoff.

 

Det eneste som skal til for å oppnå det er at prisen på råolje halveres, alle skatter og avgifter fjernes i sin helhet, staten bekoster all innlands transport frem til forhandler og at disse utfører sine tjenester gratis og heller tar det igjen på prisen på vann og pølser med brød!

 

You fix?

 

Grensen går når det starter å bli ubehagelig dyrt å fylle opp tanken, og den tilstanden har vi i dag med dagens priser. Dette berører i dag dei fleste forbrukere i den vestlige verden, mobiliteten går ned over alt.

 

I mange land ser man denne effekten av høye oljepriser. Trolig i kombinasjon med den generelle finanskrisen i Europa, men ser vi det samme her i landet? Jeg har i allefall ikke hørt eller sett noe om at nordmenn endrer sitt kjøremønster?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har i allefall ikke hørt eller sett noe om at nordmenn endrer sitt kjøremønster?

 

På land er det uforandret. Man mangler kollektive alternativer utafor østlandet, og for å få dagene til å gå opp har folk ikke noe annet valg enn å kjøre så lenge man har råd. Så får man heller gå på sosialen senere.

 

På sjøen ser vi en dreiing fra cabincruiser til seilbåt eller daycruiser. Dette er kostnadsgenerert. Surt for dem med gamle store båter som ingen vil kjøpe lenger, siden ingen har råd til å kjøre med dem lenger.

 

Men som sagt, halvparten av dere har ingen rett til å klage. Det er selvvalgt.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Snart er det billigere å hive hjemmbrent på tanken. ......dvs det Er billigere

 

E det faktisk mulig og gjøre det? ;o altså, går det og berre helle hjemmbrent på tanken då? :P Om eg har bensin, eller må eg gjøre noe løye me det før eg kan? isåfall, om det hadde vært så lett ska eg starte bensin og diesel stasjon :) Hhaahahahahah ! :)

Link to post
Share on other sites

M4gnus, om du vil ha deg en jobb, så ville eg ha begynt med å ta meg litt i sammen. Om du snakker noe i nærheten av slik du skriver, ville eg ikkje vurdert eit einaste sekund å ansette deg. Eg nekter å tru at du ikkje har fått med deg korleis ein staver ikkje (evt. ikke), og det at du insisterer på å skrive "icche" får meg til å tru at du er en av de som er i opposisjon til det meste. Hvorfor ikke heller spille på lag med oss voksne? Det er faktisk ikkje så ille å være voksen... :)

 

Mye av grunnen til eg skriver som eg skriver e Dysleksi :P ! har også gått fra bokmål komune til nynorsk kommune, som e icche direkte lett.. Om eg skulle ha skreve en cv eller stil, hadde eg nokk skreve mer ''skikkelig'' men ettersom eg ser det, så går det helt fint og skrive som dette her! :) ADD hjelper og mye på att ting icche helt e som det skal! i tilleg e det litt dialekt i bilde! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

altså, går det og berre helle hjemmbrent på tanken då? :P Om eg har bensin, eller må eg gjøre noe løye me det før eg kan? isåfall, om det hadde vært så lett ska eg starte bensin og diesel stasjon

 

Om hjemmebrenten din ikke er verdt mer enn 15 kroner literen er det ikke mye å skryte av... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På land er det uforandret. Man mangler kollektive alternativer utafor østlandet, og for å få dagene til å gå opp har folk ikke noe annet valg enn å kjøre så lenge man har råd. Så får man heller gå på sosialen senere.

 

Det er jo fantastisk at vi som eneste nasjon, dets innbyggere, kun kjører det vi må og på en slik måte at vi ikke bruker mere drivstoff enn nødvendig. Blir nesten litt rørt jeg! :blush:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg blir mer rørt av historiene i foreldregruppene, der ungene må slutte på kveldsidrett fordi foreldrene ikke har råd til å kjøre dem.

 

(Og ungene ikke har tid til å sykle dit, fordi avstandene er litt lengre enn på østlandet...)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nå tilhører jo REM de som har en fem hundre dieselgamper eller så under motorlokket så at han er redd for konsekvensene for fokus på disse avgiftene har jeg jo en viss forståelse for, men særlig solidarisk er ikke en slik holdning, etter mitt syn. Det er vel ikke prinsippene som er viktige her, men egen lommebok vil jeg tro.

 

Har litt problemer med å forstå hvor du egentlig vil her Mouche. Mener du at dieselfolket skulle be om at de også avgiftsbelegges slik at drivstofftypene ble likestillt? Jeg tror ikke et øyeblikk at du egentlig tror at man ved å protestere klarer å senke avgiften på bensin, ved å vise til hvor urettferdig dette er.

Man kan jo alltids drømme om at flertallet skal handle så uegennyttig at man går inn for enkelttiltak som vil koste betydelig hos den enkelte.

Og en ting er å argumentere med skylapper for tiltak som gavner ens eget, eller en smal gruppes behov, uten å ville høre snakk om at saken har flere sider.

Men om man ser det problematiske eller inkonsekvente i noe en har en fordel av selv, og derfor velge å "sitte stille i båten", synes jeg er nokså naturlig. Og har i dette tilfelle ikke noe med manglende solidaritet og gjøre.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

En ting er ihvertfall sikkert, at det er en KLAR nedgang i båtturer/helgeturer av folk som har turbåter, det blir rett og slett for dyrt å svi av 3-5000 kr i diesel på

en helg ,og i mitt område er det mange som har solgt unna de større båtene og kjøpt mindre.

 

Enkelte innlegg her er jo rene gavepakker til politikere som er opptatt av at vi skal nå de miljømål vi har forpliktet oss til. Røfft omregnet til miljøterminologi (altså 1 liter diesel = 10 kr, og som sikkert alle vet: 1 liter diesel = 2,6 kg co2...) sier Verado her:

 

"det blir rett og slett for dyrt å slippe ut 800 - 1300 kg co2 på en helg..."

 

Når en gjennomsnittsbil slipper ut 2,2 tonn co2 i ÅRET, tror jeg at en slik argumentasjon ikke akkurat er strategisk sett noe innertier, om man drømmer om prisreduksjoner på dieselen.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har litt problemer med å forstå hvor du egentlig vil her Mouche.

 

Jeg forventer at interesseorganisasjonene taler båtfolkets sak uavhengig av om de går for seil eller motor, og om de forbrenner diesel eller bensin. Jeg noterer meg at de, samt deres mest lojale medlemmer og tilhengere (inklusive REM), er livredde for å snakke om at bensin til båtbruk skal likestilles med diesel til båtbruk eller gjøre noe for det, og jeg hevder sågar at det er av ren og skjær egeninteresse da de selv har båter med dielmotorer og er livredde for å miste den fordelen de har i dag.

At de misliker at noen kaller en spade for en spade besvares med usaklige og dårlig skjult personangrep (les REM), er egentlig lettere komisk etter mitt syn!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche, for å være sikker på at jeg hører riktig, kan du si deg enig, eller uenig i følgende påstand:

 

"Båtfolkets organisasjoner bør gå inn for at bensin og diesel skal bli sidestilt, selv om dette kan føre til at diesel for fritidsflåten blir avgiftsbelagt på linje med bensin?"

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg kan ikke si meg enig eller uenig i påstanden. Jeg kan heller ikke si meg enig, eller uenig, i følgende påstand:

 

Skatteyternes forening bør jobbe for at formuesskatten skal senkes/fjernes selv om det kan bety at arveavgiften øker.

 

Jeg kan lage en lang liste med like håpløse påstander, men det anser jeg som nokså meningsløst å bruke fritiden min på.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Om skatteyternes forening ser en klar forbindelse mellom arveavgift og formueskatt, som gjør at argumentasjonen for å skulle få ned formueskatten kan snus på hodet å brukes til å øke formueskatten i steden, ville de trolig gjort en bedre jobb for sine medlemmer ved å ikke foreta seg noe.

 

Det å skulle ri noen prinsipper uten å ha antenner for strategi eller kontekst tjener sjeldent de en skal ivareta. Jeg mener båtorganisasjonene gjør rett her.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi ser sågar fra stemmene her at halvparten har bensin. I mine øyne bør da bensinen likestilles med diesel og ha samme avgifter. Båtorganisasjonene gjør derfor en dårlig jobb ved ikke å presse på her men kun favoriseres halvparten av de dem skal representere.

 

Ingen er vel så naive at de tror dagens avgiftskåte politikere ikke er klar over at diesel er billigere enn bensin og dersom diskusjonen skulle dukke opp heller sette opp avgiften på diesel for å matche bensin.

 

Båtfolket må være lojale med hverandre og pushe på. Nå er riktig tidspunkt. Alle oppegående og beleste vet jo at sittende regjering heldigvis blir borte til neste år. Det er derfor viktig å begynne å dra i tråder på borgerlig side som er best kjent nettopp for å kutte i avgifter. I alle fall de største partiene.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...