Jump to content

Nå går det vel mot vestpåbud


Klumpen

Recommended Posts

Jeg var for forslaget om vestpåbud,men etter å ha lest motstandernes argumenter og teorier om at det ikke hjelper med vest i mot kaldt vann osv, så er jeg ikke så sikker lenger.

Jeg er sikker på at vest er bra og at jeg og "mine" vil bruke det. Men å bruke penger på å prøve å overbevise de som har bestemt seg for at de flyter på hva det enn måtte være er jo egentlig tull.

Det blir jo etterhvert ferre av dem.

De som kjører på båter som ligger for anker bryter jo andre regler som de kan straffes etter hvis de overlever.

Dette høres vel kyniskt ut og det er det, men jeg ser så mye idiotkjøring i skjærgården rundt Tønsberg,Nøtterøy og Tjøme om sommeren at jeg blir ikke det minste overrasket av at det skjer dødsulykker. Jeg synes imidlertid det er tragisk og særlig hvis det skjer ved kollisjoner og det går ut over uskyldige.

Det er jo desverre slik at politiet ikke har kapasitet til å håndheve alle påbud så da er det vel kanskje bedre at de å prøver å få mindre idiotkjøring.

Kanskje politiet skulle begynne å dele ut prevensjonmidler i stedet for bøter? Med beskjed om at: Vi vil helst ikke at folk med slik holdning til båtlivet skal formere seg.

 

God sommer til dere som bruker vest fornuftig. Som Astor og hans like får jeg vel si.

Ellers er det vel mange andre som synes de er fornuftige som ikke bruker vest.

Link to post
Share on other sites

Jeg var for forslaget om vestpåbud,men etter å ha lest motstandernes argumenter og teorier om at det ikke hjelper med vest i mot kaldt vann osv, så er jeg ikke så sikker lenger.

Dette er en alvorlig og farlig misforståelse

 

Vest har aldri hjulpet mot nedkjøling, men det hjelper mot konsekvensene av nedkjøling.

 

Nedkjøling gir stive lemmer som gjør det vanskelig å holde seg flytende og vanskelig å komme seg ombord igjen, videre ukontrollert skjelving som gjør det enda vanskeligere å holde seg flytende, og til slutt bevistløshet som gjør det umulig å holde hodet over vannet. Da er kroppstemperaturen din rundt 30 grader. Det er en livstruende tilstand der pasienten må behandles varsomt. Også fordi hjerterytmen påvirkes.

 

Med vest er sjangsene for å overleve mye større fordi du kanbruke energi på å holde varmen samt at du flyter hele tiden med hodet over vann. Også om du er bevisstløs. Og puster du er det godt håp.

 

Dessuten er det etter min erfaring mulig å finne en person med vest ved søk. Uten vest er det etter min mening flaks om du finnes. For det å lete etter et sort hode i et stort sortvann ervanskelig. Hiv ut en sort fender, gå 500 m fra og finn den igjen så skjønner du. Vesten er ofte gul/rød med reflekser. RS har mye søkelys, og refleks blinker også i sollys.

 

I 16-18 graders vann tenker vi at vi har en time på å finne folk i vannet før situasjonen er alvorlig. Og ved kaldere vann har vi dramatisk mindre tid. Nå som det er 5-6 grader i vannet snakker vi kanskje om et kvarter.

 

Da skal du først falle i vannet, så få varslet noen som skjønner at de skal ringe noen som så skjønner situasjonen og melder til HRS som så varsler båter og helikopter som har 10-30 minutters reaksjonstid fra alarmen går. Som så skal gå til oppgitt posisjon, finne deg, plukke deg opp og frakte deg til sykehus. En time er ikke mye tid her.

 

18 graders vann er ganske varmt vann langs kysten. Det er gjerne i beskyttede viker man kommer over 20? Man må også tenke på vindens kjølende effekt på våt hud.

 

 

Om man så er en slik som ikke bryr seg om eget liv kan man spare etterlatte og samfunnsressurser på å bruke vest. Feks Burud ulykken i fjor der det tok et par uker å finne alle døde, eller de seks danskene ved Mandal i fjor der fortsatt to er savnet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du vise til et eneste innlegg her på forumet nopen gang hvor noen har hevdet noe slikt?

 

Neida. Men det jeg mente var at jeg ønsket god sommer til de som var for vest. Og så prøvde jeg å presisere det for at de som synes de er fornuftige når de ikke bruker vest ikke skulle tro at jeg ønsket dem god sommer. Men det var kanskje dumt.

 

Bitteliten: Jeg er selvfølgelig helt enig med deg når det gjelder vestbruk,nedkjøling og krefter spart ved å bruke vest.

Link to post
Share on other sites

 

Om man så er en slik som ikke bryr seg om eget liv kan man spare etterlatte og samfunnsressurser på å bruke vest. Feks Burud ulykken i fjor der det tok et par uker å finne alle døde, eller de seks danskene ved Mandal i fjor der fortsatt to er savnet.

Hva koster dette samfunnet da... siden store ressurser skal brukes på å lete opp noen "treskaller" som ikke har vett til å bruke vest, dette er en planlagt handling fra de involverte..

 

Selv mener jeg det er misbruk av samfunnets midler og lete etter slike... En god løsning kunne jo vært at om noen blir funnet uten vest som er uaktsomt, så kunne de økonomiske utlegg blitt krevd dekket fra boet... Den som påfører samfunnet utgifter bør også betale for dette...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ikke dumt å bruk flytevest i båt, men bør det være påbudt?

Ikke dumt å bruke sykkelhjelm, men bør det være påbudt?

Ikke dumt å ha med seg kart og kompass, spade og ekstra skitupp når man er på fjellet, men bør det være påbudt?

 

Ikke dumt å la være å kjøre motorsykkel heller. MYYYE farligere enn å føre båt uten vest. Men bør det være forbudt?

Link to post
Share on other sites

[...]den lave ulykkesfrekvensen en har på sjøen i forhold til antall sjøfarende.

Nåja, ikke forvent mirakler, etter siste oppdatering fra menigheten trengs det jo ikke en gang at vest skal redde liv for å få på plass ett påbud. Det holder visst lenge at det kan spares noen tusenlapper i søket etter liket....

Link to post
Share on other sites

Hva er problemet med og ta på seg en vest når man er i liten åpen båt?

Skjønner ikke hvorfor dette diskuteres engang!?

 

Heller vest i åpen båt enn belte i bil!

 

Det er jo kun under fart det gjelder!

Men det finnes ikke noe tvil om at den redder livet ditt hvis du havner svimeslått i vannet?

Og om ikke den redder livet ditt så blir du iallefal funnet!

 

Men det er vel noen som ikke har alle antennene oppe på vannet også.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor MÅ man ha et påbud Bitteliten? Har ALDRI falt overbord fra en båt og mener at jeg klarer selv å styre når vest trengs etter forholdene. Når jeg putrer rundt Hvaler eller Koster i 5 knop er det veldig digg å sitte der toppløs og kjenne sola varme.

 

 

Hva med situasjonen som følger:

 

Du putrer avgårde i 5 knop,så kommer det enten en bakfra/forfra/siden i 40 knop kanskje brisen/beruset og sovner bak rattet eller feilberegner fullstendig.Han kjører rett på deg der du svimer av!2 scenarioer følger: Du faller i sjøen uten vest og forsvinner under.Eller Du faller i sjøen med vest,flyter blir funnet og reddet!

 

Ja det er en liten risiko for dette,men den er til stede!

 

<jeg mener det samme om bilbelte i utgangspunktet skulle man ikke behøvd og ha belte i biler,men dessverre er det slikt at ulykker skjer og omtrent samtlige er mennesklig svikt!

Sovner bak rattet,roter med musikk/tlf osv og rus som er den største årsaken!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hva er problemet med og ta på seg en vest når man er i liten åpen båt?

Skjønner ikke hvorfor dette diskuteres engang!?

 

Heller vest i åpen båt enn belte i bil!

 

Det er jo kun under fart det gjelder!

Men det finnes ikke noe tvil om at den redder livet ditt hvis du havner svimeslått i vannet?

Og om ikke den redder livet ditt så blir du iallefal funnet!

 

Men det er vel noen som ikke har alle antennene oppe på vannet også.

 

 

Godt skrevet.

Vi lar de i trassalderen forbli uten vest. De vil neppe klare seg når ulyken er ute. Og det de har skrevet her er jo et godt bevis....


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hva med situasjonen som følger:

Du putrer avgårde i 5 knop,så kommer det enten en bakfra/forfra/siden i 40 knop kanskje brisen/beruset og sovner bak rattet eller feilberegner fullstendig.Han kjører rett på deg der du svimer av!2 scenarioer følger: Du faller i sjøen uten vest og forsvinner under.Eller Du faller i sjøen med vest,flyter blir funnet og reddet!

 

Hehe...

 

Hva om du har på vest, kjører i 5 knop og så faller du over bord. 2 senarier følger:

1. Du faller over bord og båten stoppes og du klarer opp igjen på badestigen uskadet.

2. I det du faller over bord så fester vesten seg fast i det ene kryssholtet bak og beina dine kommer inn i propellen. Så kommer det en hai som lukter blod og spiser deg opp!

 

Ikke sansynelig, men det kan jo skje.....?

 

Til slutt et seriøst spørsmål: hvor ofte omkommer mennesker på sjøen på grunn av påkjørsel av andre båter? Jeg vet ikke, og det tror jeg ikke det er så mange andre som vet heller etter å ha lest rapporten.... ;-)

 

Kk :-)

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er problemet med og ta på seg en vest når man er i liten åpen båt?

 

Heller vest i åpen båt enn belte i bil!

 

Helt enig. Jeg ville også hatt på vest i åpen liten båt, men on noen ønsker å ta sjansen på å drukne så gjerne for meg. Det må de få lov å velge selv så lenge det ikke skader andre.

 

Hvis du heller vil ha påbud om vest fremfor belte i bil så tror jeg du burde lese deg opp på statistikk om biltrafikk og ulykker vs ulykker på sjøen før du gjør alvor av den prioriteringen... :-)

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal snart ut og fly og skjønner at jeg før avreise bør utstyre meg med en fallskjerm for man vet jo aldri..........! Dessuten velger jeg konsekvent det bakerste setet i flyet siden jeg enda ikke har sett et fly rygge inn i en fjelltopp. Så får heller dere som er i trassalderen la fallskjermen ligge hjemme og sitte foran i flyet for når ulyken er ute så vil dere aldri klare dere. :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Uansett størrelse på fritidsbåt, er vest viktig. Ved en grunnstøtting synker en større båt fortere en skjærgårdsjeep som har flyte-elementer påkrevd. Derfor er det egentlig ikke noen båtstørrelse som er bedre eller verre. Dekksarbeid stor eller liten båt, er en liten risiko. For oss som bruker båten fra april til ut i oktober, er det ikke bare vest, men bekledning også. Samt utstyr. Kjenner ikke til om det er til større hjelp, men har kjøpt inn varme flytedresser. Men lever i troen:)

 

Det jeg etterlyser i tillegg, er mer holdningskapende arbeid. Ikke alle tenker over vestbruk, eller faren ved ikke og bruke den. Synes debatter av denne type er bra. Skjerper meg litt på vestbruk. Var en liten tur alene med båten i går, 3-400 meter ut. Hadde ikke vest, skulle bare snu båten og bakke inn. MEN, det kan være da ulykken inntreffer!

 

Når det gjelder alkohol, tar jeg kun en lettøl/claustaler når vi seiler. Tenker på å få 11 tonn trygt inn til brygge igjen.

 

Jeg synes en gjennomgåelse av dette er bra, og venter spent på utfallet fra myndighetene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...